| Author |
Topic  |
|
Milan.Miló
Velmi aktivní uživatel
  
671 Posts |
Posted - 11/08/2010 : 16:47:28
|
Navi
--------------------------------- S talentom je to rovnako ako s inteligenciou. Niečo máš vrodené a niečo môžeš vytvoriť. Ťažko v niekom vytvoríš genialitu Bethovena či Einsteina, ak k tomu nemá predpoklady. Takže správnymi podnetmi sa dá u človeka všeličo zlepšiť, ale nie u každého sa dá dosiahnúť vrchol geniality v hociakom odvetví. ----------------------------
Navi s tím to musím zcela s tebou na rozdíl Od Miloslava souhlasit. Že s talentem neboli s nadáním se dítě Rodí a přichází na ten to svět. Je to věcí jeho psychologického a vrozené Geniality. U takových to dětí od narození vznikají různé Abnormality které se projevují už od samotného Nejútlejšího ranného dětství.
Milan.Miló.
|
Edited by - Milan.Miló on 11/08/2010 16:48:19 |
 |
|
|
Milan.Miló
Velmi aktivní uživatel
  
671 Posts |
Posted - 11/08/2010 : 16:56:26
|
Navi
Tady něco máš o tom problému.:
----------------------------------------------
Objevte talent svých dětí!
Třeba i vaše dítě patří mezi dvě až tři procenta těch, kteří vynikají mimořádnými intelektovými schopnostmi. Jak ale odlišit skutečné nadání od zaslepenosti rodičovskou láskou? A jak dítěti pomoci jeho mimořádné nadání dále rozvíjet?
Už jako pětileté dítě byl Roman velice zvídavý a vynalézavý. Četl encyklopedie, zajímal se o vznik vesmíru. „Víš, že průměrná teplota na Marsu je minus dvacet sedm stupňů?“ prohodil jakoby mimochodem při zavazování bot. A hrál brilantně šachy. Teď je mu deset let, hraje a vyhrává i mezi dospěláky. Místo do třetí třídy na základní škole nastoupil rovnou do čtvrté. Ani mezi staršími spolužáky ale nenašel kamarády, kteří by s ním chtěli sdílet úspěchy a chtěli promýšlet vítězné šachové partie. Stejně jako ve třetí, i ve čtvrté třídě ho doprovázely stížnosti. Prý byl stále nesoustředěný. V hodinách si kreslil, případně pod lavicí četl.
Na tváři měl znuděný, někdy až zoufalý výraz. Teprve když ho v pedagogicko-psychologické poradně doporučili do speciální třídy, našel pro své záliby pochopení. Podle Václava Fořtíka, předsedy české pobočky mezinárodní organizace Mensa, je v Česku zhruba desetina dětí s inteligenčním kvocientem (IQ) nad 120, což je hranice považovaná za počátek nadprůměrné inteligence. Podobný příběh jako Romanův je tedy možné sledovat takřka v každé třídě základní nebo střední školy. Nepozorné, nespokojené a znuděné nadané děti, které se necítí dobře ve vyučování ani mezi svými spolužáky, protože nemají možnost věnovat se uspokojivě tomu, co je baví. Proniknout do duše dítěte, rozpoznat jeho nadání, dostatečně ho pochopit a podpořit nebývá snadné. Vy víte jak na to?
CO JE TO TALENT? NEBO JE TO NADÁNÍ?
Talent i nadání jsou dány každému z nás při narození. Podle Barbory Krčmářové, psycholožky z občanského sdružení Centrum nadání věnující se péči o mimořádně nadané děti, jsou oba pojmy tak často vzájemně zaměňovány a spojovány, že je nelze proti sobě jednoznačně vymezit. „Každopádně osobně chápu pojem nadání poněkud šířeji – jako vrozený potenciál k tomu, aby dítě podávalo určité nadprůměrné výkony (například matematické nadání), zatímco v talentu vidím toto nadání rozvinuté do určité konkrétní oblasti – talent pro sport, pro obchod. Obecně se ale v českých podmínkách v souvislosti s výchovou vžil pojem nadání,“ říká. Každý máme svůj talent, nebo chcete-li nadání. Jenom jej musíme odhalit. U dětí je možné ho rozpoznat už ve velmi raném věku.
Jak říká Barbora Krčmářová, nadané děti vykazují řadu znaků, ze kterých může nejen odborník, ale i rodič vypozorovat, že jeho dítě je trochu jiné než ostatní: „Patří k nim například menší potřeba spánku, vysoká zvídavost a neúnavnost v objevování nových věcí, schopnost dlouhodobého udržení pozornosti, brzký a rychlý rozvoj řeči, a to nejen izolovaných slov, ale zejména slovních spojení a celých vět. Později je to fascinace písmeny, čísly a vůbec psaným textem a jejich rychlé, snadné a spontánní učení. Abychom mohli dítě označit za nadané, mělo by se těchto znaků v jeho chování projevit hned několik (minimálně tři) a měly by se vyskytovat dlouhodobě. Dítě by mělo být takřka neustále o krok vepředu před svými vrstevníky.“
JAK OBJEVIT TALENT?
Podle Šárky Portešové z Institutu výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně je signálem výjimečného nadání slovní zásoba projevující se už kolem jednoho roku věku (normální nárůst slovní zásoby bývá přitom přibližně okolo 18 měsíců) a schopnost číst už v raně předškolním věku. Mnohé děti ještě nemluví, už ale ovládají celou abecedu! Také zájmy nadaných dětí bývají jiné než zájmy jejich vrstevníků. Preferují jiné hračky a záliby než ostatní děti, jejich zájmy jsou spíš rozumové. „V současné době pracujeme na výzkumném projektu, který sleduje schopnosti, motivaci a další faktory rozvoje u mimořádně nadaných žáků s poruchami učení, zejména s dyslexií. Tady se ukazuje, že mimořádné schopnosti těchto žáků, například logická úvaha, výjimečná tvořivost, abstraktní uvažování, vizuální schopnosti a představivost, jsme schopni odhalit až mnohem později.
U mimořádně nadaných dětí není důležité jen samotné nadání, ale také takzvané mimointelektové dispozice (motivace, tvořivost), chuť dál rozvíjet svůj zjištěný potenciál, schopnost ponořit se do problému a vyřešit ho. Samotné nadání a schopnosti bez zájmu o jejich uplatnění nemají žádný smysl,“ upozorňuje Šárka Portešová. Ač se v populaci mluví o dvou až třech procentech nadaných dětí, odborníci zabývající se výzkumem a rozvojem nadání uvádějí, že v některé oblasti lidské činnosti by dokázalo vyniknout 20–25 % dětí! Pokud by k tomu ovšem měly dostatečné podmínky… Zatím bohužel zůstává značná část talentů nerozpoznána, případně zanedbána. Vinu nesou i rodiče. Pokud neznají signály mimořádného rozvoje, mohou mít tendenci děti ve vývoji brzdit, aby se za pár let nenudily ve škole. Nebo ve spolupráci se školou tlačí děti do oblastí, ve kterých se necítí dobře. Výsledek je ten, že děti studují obor, na který se nehodí, nebo v pozdějším věku nastoupí do zaměstnání, které je nebaví.
DOBRÝ HOKEJISTA, NEBO HUDEBNÍ VIRTUOS?
Nadání může být podle Barbory Krčmářové a Šárky Portešové u každého dítěte velmi individuální. Existují děti nadané všestranně. A jsou děti, jejichž nadání se týká pouze jedné či dvou oblastí, zatímco v ostatních jsou průměrné až podprůměrné. Pokud mají rodiče pocit, že jejich dítě vykazuje některé znaky mimořádného nadání, je ideální nechat si svůj dojem potvrdit. „Nejlépe se prokazuje nadání intelektové, tedy vysoká verbální nebo matematická inteligence. K jejich měření existuje velké množství standardizovaných diagnostických nástrojů, stačí obrátit se na kteroukoli pedagogickopsychologickou poradnu, která by rovněž měla rozhodnout, jaké vzdělávání bude pro dítě optimální, a poradit, jak rozvíjet jeho schopnosti doma. Naopak nadání umělecké je tak výrazně poplatné době, že jeho identifikace je dost obtížná a nepřesná,“ myslí si Barbora Krčmářová. „Zatímco mimořádné intelektové nadání jsou schopni rozpoznat rodiče, umělecký či sportovní talent pozná a jeho míru správně ohodnotí jen expert v dané oblasti – ve sportovních kroužcích, na základních uměleckých školách,“ domnívá se Šárka Portešová. Protože nadané děti se rodí různě nadaným rodičům, nemusí se jim v rodině dostat dostatečné podpory. Dítě, které odmalička napodobuje zvuky a rytmy a navíc dobře zpívá, potřebuje k rozvoji svého nadání nejen hudební nástroje, ale rovněž dobrého učitele.
Často se dnes mluví o tom, že některé typy nadání spolu vzájemně souvisejí. Američtí odborníci se například domnívají, že hudební nadání má jistou souvislost s nadáním matematickým a že rozvíjení hudebních schopností podporuje i rozvoj matematických. „Některé výzkumy skutečně ukazují, že například matematické a hudební nadání spolu do určité míry korespondují. Obvykle jsou to ty druhy inteligencí, které vyžadují podobné myšlenkové postupy a využívají stejných mozkových oblastí. Nicméně tato problematika je poměrně málo prostudovaná, a proto nelze jednoznačně určit, zda a co souvisí s čím,“ tvrdí Barbora Krčmářová. V tomto případě podle ní záleží také na tom, jak podrobné „dělení“ nadání v tomto případě využijeme: „Například matematické a logicko-analytické nadání vychází z podobných myšlenkových operací, tedy spolu souvisí, zatímco nadání matematické a sportovní jsou dva naprosto odlišné druhy.“
NADANÉ DĚTI = PROBLÉMY?
O nadaných dětech koluje ve společnosti spousta mýtů. Někteří rodiče si například myslí, že za nadané jsou považováni pouze jedničkáři vzorně usazení v lavici a bez problémů spolupracující s učiteli. Nikoli! Opak bývá obvykle pravdou. Nadané děti jsou velmi silné osobnosti. Z tohoto důvodu častěji vstupují s učiteli do diskuse, jsou daleko méně ochotné podrobit se autoritě. Ke konfliktu stačí, aby párkrát učitele opravily nebo sdělily spolužákům zcela jiný názor. I když se některé z nich pod vlivem výchovy podřídí příkazům, s nimiž vnitřně nesouhlasí, jakmile je to možné, svoje chování mění. Učiteli a spolužáky jsou pak označovány jako rebelové.
Ovšem nelze zobecňovat, souvislost mezi nadáním a sociální nepřizpůsobivostí neplatí pro všechny. „Pokud má nadané dítě problémy s chováním, je třeba pátrat po příčině. Sledovat, kdy se tyto negativní projevy objevují a kdy se neobjevují tak často nebo vůbec. Je třeba zaměřit se také na to, za jakých okolností vznikají. Řada nadaných dětí si u mě často stěžuje, že se ve škole nudí. Když se jich posléze ptám, co je to nuda ve škole, dostávají se ke mně zajímavé odpovědi: Nuda je, že je to moc lehké. Nuda je, že se tam moc píše. Nuda je proto, že je to těžké. Nuda je, že se tam moc sedí. Řešení ‚nudy‘ je potom často i řešením problému s chováním. Je pravda, že řada nadaných dětí ve škole skutečně ‚zlobí‘, protože látku už dokonale zná. V takovém případě pomůže úprava vzdělávacího programu a stylu výuky nebo vedení v rodině,“ myslí si Šárka Portešová. Děti, na jejichž „zlobení“ nemají tyto problémy pozitivní vliv, mohou trpět syndromy ADHD nebo ADD. Pomoci by jim i rodičům měl lékař nebo psycholog.
NEMÁM KAMARÁDY. STAČÍM SI SÁM
Jak obtížné je pro nadané děti najít kamarády mezi spolužáky či vrstevníky, o tom slýchá Barbora Krčmářová takřka denně. „Velmi často se stává, že zatímco nadané dítě je v kognitivních oblastech napřed před svými vrstevníky, v oblasti rozvoje sebeobsluhy, motoriky a sociální komunikace zaostává. Dítě nejenže neumí, ale mnohdy ani nechce adekvátně komunikovat a spolupracovat s okolím, neboť problémy vrstevníků se mu zdají nicotné. Tyto faktory pak způsobují narušení procesu začleňování do kolektivu,“ říká. Své nadání berou takové děti nikoli jako přednost, ale jako hendikep.
Některé ve snaze získat vrstevníky na svou stranu se ho snaží skrývat a úmyslně mají horší výsledky, než jakých by mohly dosáhnout. Mezi odborníky se hovoří o tom, že svou výjimečnost snášejí obtížněji dívky než chlapci a děti s verbálním nadáním. „Dívky mají obecně větší potřebu konformity než chlapci. Zatímco u chlapců je individualita hodnotou, dívky se snaží přizpůsobit většině. Každá jejich jinakost je společností hodnocena negativně,“ myslí si Barbora Krčmářová. Kolektivem „zavrženým“ dětem by měl pomoci učitel, říká: „Je na něm, aby vyzdvihl před spolužáky přednosti nadaného dítěte a potlačil jeho nedostatky. Také pomáhá, najde-li si dítě v kolektivu alespoň jednoho kamaráda, se kterým může sdílet své myšlenky a potřeby.“ Je třeba zdůraznit, že ani toto tvrzení neplatí obecně. Šárka Portešová má společně se svým týmem v evidenci desítky mimořádně nadaných dětí, které patří k nejoblíbenějším ve třídě, často jsou dokonce voleni jejími předsedy.
JAK TALENT ROZVÍJET?
Současný systém vzdělávání u nás má pro rozvoj nadaných dětí několik řešení. Buď dítě nastoupí dříve do školy, nebo přeskočí některý z ročníků. Jinou variantu nabízí výběr z volitelných předmětů, díky kterým mohou děti studovat některé předměty na vyšší a náročnější úrovni. V obou případech hrozí, že škola nebude schopna zajistit dítěti uspokojivou úroveň vzdělání a dítě nebude mít možnost dotahovat pokročilejší žáky, než je ono samo. Pak jsou tady speciální třídy pro nadané děti, případně speciální školy. V Česku jich během posledních tří let vzniklo přes dvacet. Zvlášť v poslední době se ozývají hlasy, že tudy cesta nevede. Rozdělování dětí na nadané, či nenadané je prý „škodlivé“ a může jim přinášet problémy. Zvlášť pokud nenaplní očekávání do nich vložená, mohou se ocitnout ve velkém stresu. Zahraniční výzkumy ukazují, že pro rozvoj nadaných dětí má školní vzdělávání až druhořadý význam, klíčová je výchova v rodině. Talentované děti by odmalička měly dostávat dostatečné množství podnětů, které k rozvoji potřebují. „Čím dříve jako rodiče v rozvoji schopností dítěte začnete, tím lépe. Jakmile zpozorujete zvýšený zájem dítěte o určitou oblast, je vhodné poskytovat mu dostatek informací, zodpovědně odpovídat všechny zvídavé otázky a dát mu zdroje pro další učení,“ radí Barbora Krčmářová. Není na místě obávat se přetěžování. I když v laické veřejnosti sílí dojem, že většina dětí se ocitá pod tlakem příliš ambiciózních rodičů, ukazuje se, že často opak bývá pravdou: dítě se dožaduje přísunu podnětů, informací a vzdělávacích možností, těch se mu ale nedostává. Výchova intelektově nadaných a talentovaných dětí vyžaduje od rodičů i oběti. Doprovázení ratolestí do kroužků, na tréninky, turnaje, taneční a hudební vystoupení si žádá nejen čas, ale i finance.
Nabízí se otázka, co když to rodiče, potažmo škola, nezvládnou? Pohřbí tím rodící se hvězdu, nebo si dítě i přes nepřízeň osudu nakonec proklestí cestu k úspěchu? „Co se týká školského systému, vrátím-li se k našemu projektu nadaných žáků s dyslexií, řadu mimořádně nadaných jsme po dlouhém pátrání objevili až na středních odborných učilištích. Jsou to dospívající, kteří ve většině případů po absolvování základní školy ztratili jakoukoli motivaci dále se vzdělávat. Celou dosavadní školní docházku ‚bojují‘ se svými hendikepy ve škole a nerozvíjejí svůj talent, o němž vlastně nikdo neví. Přitom jejich dílčí specifické schopnosti jsou opravdu mimořádné, často lepší než u gymnazistů stejného věku. Jen velmi obtížně se však v budoucnu dostanou k tomu, aby získali maturitu a lepší vzdělání. Právě tuto skupinu mimořádně nadaných žáků nejsme schopni zatím identifikovat ani rozvíjet, přitom v zahraničí se této skupině tzv. ‚dvakrát výjimečných‘ věnuje zvýšená pozornost.
Snad se ti mimořádně nadaní i s dílčími hendikepy nakonec přes nepřízeň systému vzdělávání přece jen prosadí. Vzpomeňte na Leonarda da Vinci, Agathu Christie, Winstona Churchilla nebo Thomase Edisona, kteří také patřili mezi nadané dyslektiky,“ uzavírá Šárka Portešová. Protože ani rodiče nepodporují a nevychovávají nadané děti vždy tak, jak by měli, prozatím nezbývá než doufat… ?
TALENT ODHALÍ TEST DNA
Chcete zjistit, na co má talent vaše dítě nebo vy sami, ale nedaří se vám to vypozorovat? Brzy budete mít možnost vyzkoušet test DNA. Jednou z variant využití DNA bude totiž právě test talentu. „Výzkumy jsou založeny na statistických srovnáních různých skupin lidí. Řekněme, že budete testovat 1000 lidí s výtvarným nadáním a 1000 průměrných osob. Lidé s talentem budou mít ve výsledcích výzkumu společných několik shodných genů (míst ve své DNA), které se u ‚obyčejných‘ jedinců nevyskytují. Vědci tedy označí tyto geny za místa pravděpodobně ovlivňující výtvarný talent. Pokud i vy budete mít takové geny, máte šanci, že tyto schopnosti jsou ve vás taktéž ukryty. Ovšem zdůrazňuji šanci, nikoli záruku,“ vysvětluje Martin Pegner, šéf firmy DNAtest.cz. Základem pro tento test budou opět sliny z ústní dutiny, které po bezbolestném odběru zašlete do genetické laboratoře. Na stejném principu už u nás několik let fungují tzv. genealogické testy, které umožňují zjistit historii vašeho rodu až 20 tisíc let zpátky! Více informací o testech DNA najdete na www.dnatest.cz. Jen doplníme, že cena testu talentu by se měla pohybovat řádově v několika tisícovkách korun.
26.9.2008 | Jana Benešovská -------------------------------------------------
Milan.Miló.
|
 |
|
|
neronis
Ultragrafoman
    
Czech Republic
2110 Posts |
Posted - 11/08/2010 : 17:25:38
|
| dneska mi to moc nejde, jsem nemocný, takže někdy jindy |
 |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
    
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 12/08/2010 : 08:33:56
|
Neronisi. Koukej se brzy uzdravit,protože na příspěvek Milana potřebuješ hodně síly. Milan Miló Co tě mám na to odpovědět? Nejspíše to, že to co jsi napsal,či odněkud okopíroval to co píši já vůbec nepopírá,ale spíše doplňuje. Narodí li se dítě geneticky geniální probíhá to co jsem popsal, ale probíhá to v kratším časovém úseku,protože se operační paměť rychleji rozšiřuje na úkor rezerv,které jsou u geneticky geniálních lidí většinou větší, než u průměrných. A tak v té větší kapacitě operační paměti je zpracováváno více informací a to plolární ukládání informací je zrychlené.Pak již by bylo možno mluvit pouze o konkrétních případech a analyzovat a poznat,jak k tomu nadání,či vzniku talentu došlo. To jsou ale extremy a já mluvím spíše o průměru, kde toto probíhá pomaleji,čili v delším časovém úseku.V principu je to tomtéž,ale u geneticky geniálních jedinců to probíhá v kratším časovém úseku. Pokud bychom měli analyzovat vznnik talentu u toho malého bubeníčka,apk bychom potřebovali řadu informací od jeho rodičů a informace o jeho genetickém stavu.Pokud se zde jedná o genetcky geniálního jedince, plus jednání jeho rodičů,pak bychom mohli dojít k poznání příčin,kterých je toto důsledek. Genetická genialita může vést k urychlení vzniku jakéhokoliv talentu.Pokud jsou v době ukládání informací v polaritě plus předkládány vjemy rytmiky,pak jsou tyto vjem vyhledávány,protože jejich ozvěnou je intenzivní pocit příjemna.Poté jsou tyto vjemy uměle vytvářeny a pokud se jedná o geneticky geniálního jedince,pak je toto velmi zrychleno a díky tomu se dostavuje určitý výsledek dříve, než u ostatních geneticky průměrných jedinců.Jenže ono je hezké využít genetické geniality k vytvoření dokonalého bubeníka,ale stejně tak je možné vytvořit jakýkoliv jiný talent a třeba pro společnost cennější.Neříkám, že je toto chyba,ale je to důsledek lidské neznalosti co se podstaty vzniku talentů týká.Takže ty talenty vznikají náhodně a spontáně.
Možná je to i dobře,že lidé tu podstatu neznají, to nevím.Možná by lidé udělali víc chyb,kdyby jednali se znalostí věci,protože by tuto znalost, čili schopnost zneužili ve prospěch svého já a své uznané pravdy a vlastně by vědomě předurčovali svému potoku další život.Nejsou všichni lidé moudří.
MB |
 |
|
|
Milan.Miló
Velmi aktivní uživatel
  
671 Posts |
Posted - 12/08/2010 : 15:48:11
|
Miloslave
Ani bych neřekl že ten to tvůj příspěvek Ten můj zcela doplňuje. Jsou v něm zcela zřetelné rozepře v tvém Podání a v podání co jsem ti dal já. Ale ty jsi to zcela asi nejspíš nečetl Nebo ti to uniklo. Tak například.
------------------------------------ Většina lidí má dostatečné genetické předpoklady aby talent mohl vzniknout a protože li lidé myslí, že talent je věcí vrozenou, jednají tak,že talenty nevzniknou. ------------------------------------------------------------- A o tom to je. --------------------------------
A fakt to co jsem ti předložil Já v onom příspěvku. Zcela popírá a vyvrací tu to tvou Teorii. V oné jediné větě.
-----------------------------------
CO JE TO TALENT? NEBO JE TO NADÁNÍ?
Talent i nadání jsou dány každému z nás při narození. ----------------------------------------------------- Podle Barbory Krčmářové, psycholožky z občanského sdružení Centrum nadání věnující se péči o mimořádně nadané děti, jsou oba pojmy tak často vzájemně zaměňovány a spojovány, že je nelze proti sobě jednoznačně vymezit. ----------------------------------
Asi když si přečteš ty to dva příspěvky Tak sám poznáš v čem se asi shodují A v čem nejpodstatnějším se rozcházejí. Pro jistotu jsem ti ty nejdůležitější věci V oněch příspěvcích podtrhl.
Milan.Miló.
|
 |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
    
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 12/08/2010 : 18:27:37
|
CO JE TO TALENT? NEBO JE TO NADÁNÍ?
Talent i nadání jsou dány každému z nás při narození. ----------------------------------------------------- Podle Barbory Krčmářové, psycholožky z občanského sdružení Centrum nadání věnující se péči o mimořádně nadané děti, jsou oba pojmy tak často vzájemně zaměňovány a spojovány, že je nelze proti sobě jednoznačně vymezit. Milane Miló. Ty dva výrazy je možno definovat a potom je možno je mezi sebou vymezit,ale faktem je, že je většina lidí zaměňuje a pak se informace obou slov vzájemně prolínají. Nadání je možno označit jako souhrn předpokladů pro určité činnosti, tělesné či duševní,čili nadání je celková dospozice a ta je důsledkem genetiky,čili nadání je vrozené stejně tak jako opak nadání pro což chybí pokud vím vhodné slovo. Talent je již zaměřený na konkrétní věc a již jsem popsal oč jde,takže to nemám potřebu opakovat. Je možno říci,že nadání nemusí byl silné a přesto vznikne talent a tento může být i výrazný.To chybění,či omezení nadání může proces rozvoje talentu zpomalit,ale nikoliv znemožnit. Jinak řečeno, já to od sebe oddělené mám ,ale problém je v tom, že ne každý to takto od sebe oddělené má a pak toto navyklé zaměňování respektuji a nesoudím. Takže závěr: Nadání je vrozenou čili genetickou záležitostí a dává člověku určité dispozice fyzické a duševní. Nadání může být rovné genetické genialitě, ale třeba i dispozci vedoucí k určité stavbě kostry a svalové tkáně,což vede k určíté pohybové dispozici,čili pohybovému nadání.Kdo má tyto vrozené dispozice slabší tomu se jinak vytvéří kostra , nebo svalovina,takže je pro něj těžší dosáhnou určitých pohybových schopností. Pokud však u takového méně nadaného člověka dojde k uložení pohybových inormací v polaritě plus a při pohybu dochází k vysokému stavu příjemna, toto příjemno je vyhledáváno a právě toto vede takového člověka ke snaze toto zvládnout bez ohledu na nadání a to je talent. Jinak by bylo možno říci, že nadání je o hartwaru a talent o softwahru. Takže takto tomu rozumím já,ale může se to od názoru druhých lišit.
MB |
 |
|
|
navi
Ultragrafoman
    
2839 Posts |
Posted - 12/08/2010 : 21:59:21
|
Typický príklad toho, že pod jedným slovom je vnímaný iný obsah.
Talent (řec. talanton), česky hřivna, může označovat: * velkou starověkou váhovou a peněžní jednotku * k tomuto nesmírně velikému majetku přirovnal Ježíš z Nazareta ve známém podobenství o hřivnách (Mt 25,14-28) nadání, jež každý člověk dostává a za jehož využití také odpovídá *odtud pak obecně mimořádné nadání (např. hudební, pohybové, matematické apod.) ve smyslu mimořádné vrozené vlohy. Z psychologického hlediska se jedná o druhý stupeň rozvinutí schopností (1. nadání – 2. talent (psychologie) – 3. genialita)
Miloslav to správne vníma z psychologického hľadiska. My ostatní z toho bežného. Z psychologického hľadiska sa nami nazvaný talent pomenováva nadanie. Takže aby sme sa zjednotili v myslenom v slove, mali by sme o tom informovať tak ako to urobil Miloslav. Potom už niet dôvod na rozpor. Takže ja som pod talentom myslel nadanie, ale teraz už viem, že psychológia slovo talent používa na vyjadrenie rozvinutého nadania. Fajn. Takže ja nemám nadanie na hudobníctvo, takže môžem v sebe rozvinúť akurát tak talent zo svojho nenadania na hudbu. Som talent na vytváranie špatnej hudby. Hip, hip, hurá.
|
Edited by - navi on 12/08/2010 22:28:57 |
 |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
    
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 13/08/2010 : 09:47:06
|
Navi. Máš v tom vážné chyby.Stupňování nadání-talent- genialita je chybné.Správně by to mělo vypadat asi takto. Nadání: Debilita- průměrný stav- genialita. Talent: Vyhledávání intenzivní ozvěny plus, čili příjemna vedoucí ke zvýšenému zájmu o určitý obor lidské činnosti a následně k nadprůměrnému zvládutí této činosti. Talent je možno vytvořit, nadání je geneticky dané. Talent vzniká i u lidí geneticky debilních,čili lidí se sníženým nadáním a díky poznání podstaty talentu tento i u těchto lidí tvořit ukládáním určitých informací v době mizení vjemů majících ozvěnu mínus, kdy je mozek nastavený na ukládání informací v polaritě plus. Je li dosaženo určité intenzity uložení,vzniká tak silná ozvěna pluc, čili pocit vysokého stupně příjemna, že je tento pocit vyhledáván, nejprve intenzivním vyhledáváním toho co tuto ozvěnu vyvolá a následně tvorbou toho, co je poté vnímáno jako intenzivní příjemno. Toto je talent a u vyšších stupňů nadání je tomu stejně, jen to zvládání oboru je snazší a rychlejší. Nadání,čili genetické dispozice však nemusí mít nic společného s myslí a tím popsaným stupňováním,protože mohou být důsledkem genetické informace vyvolávající třeba tvorbu svalstva, určitý stav kostry, určitý stav vnitřních orgánů a pak je zde jiné nadání a to pohybové.Zde platí jiné stupňování.I člověk geneticky defektní v této oblasti může získat pohybový talent, jsou li do paměti intenzivně uloženy určité pohybové informace v polaritě plus. Jejich ozvěna je pak díky příjemnu vyhledávána a to vede k dosažení určitých pohybových schopností,které jsou vzhledem k takovému genetickému stavu nadprůměrné. Stejně tak může dojít i k tomu,že má člověk geneticky posílené tělesné dispozice, ale informace o pohybové aktivitě jsou uloženy v polaritě mínus a jejich ozvěnou je nepříjemno.Pak zde vzniká opak talentu, čili odpor k pohybové aktivitě a vyhýbání se takovému vjemu. Prostě a jednoduše je možno říci, že nadání je genetickým nastavením tvorby hartwaru a talent je softwar,čili programová stránka věci. Toto oddělení významů slov nadání a talent jsem si vytvořil pro své myšlení abych je udělal přesnějším a nikomu dalšímu toto nijak nevnucuji.Jen mohu říci, že je to pro myšlení člověka výhodné, dělá to myšlení rychlejší a přesnější.Pokud ale ostatní směšují významy těch slov,docházelo by k nedorozumění, nekompatibilě a tak v kontaktu s ostatními užívám jejich spůsobu definování slov. Kdyby však toto mé definování slov přijali ostatní,protože je to pro ně výhodné,pak by diskuse probíhala na zcela jiné úrovni a snáze by porozuměli mým slovům. Totéž platí o řadě dalších zmatečních slov, jako příkladně slova pravda, moc a podobně. Toto jsou slova zmateční a jsou pod nimi uloženy protikladné infomace,což vede k jejich hromaadné aktivaci a toto myšlení spomaluje a činní nepřesným. Je to jako s počítačovými programy. Některé jsou pomalé a nespolehlivé a jiné rychlé a přesné. Já si ve své mysli vytvářím ten rychlý a přesný program.Tím neříkám, že již takový je, ale to že na něm neustále pracuji a jak to je viditelné právě na tom upřesnění definic slov nadání a talent.Je li pak vyřčeno slovo nadání, vím okamžitě oč jde a neaktivuji v mysli informace přináležející k slovu talent. Jenže člověk myslící běžně má na mysli to co odpovídá definici slova talent a pak dochází k nedorozumění,čili nekompatibilitě. Nechci li se nekompatibilitou vyřadit ze společnosti, musím umět myslet jak tím pomalým a nevýhodným spůsobem, tak tím rychlým a přesným a sledovat s kým vlastně mluvím, jak má toto definované on a dle to v tu chvíli myslet. No a to se mně někdy nepodaří správně odhadnout, či rozpoznat. No a pak je zde nedorozumění. Nejhorší na tom je, že ti kteří se tímto mají zabývat s pohledu svého povolání mění neustále pravopis a tím spíše myšlení lidí zpomalují,protože pak člověk neví jaké písmeno do slova přináleží místo toho aby dělali myšlení lidí rychlejší a přesnější oddělováním významů zmatečních slov. Mno nejspíše ani neví,že to zmateční slova jsou,protože myslí tím pomalým a nepřesným myšlením. Snažím li se aby si ostatní jako já oddělili významy slov,pak tak činím proto, že je mně nepříjemné myslet pomalu a nepřesně,čili čínním tak e svém zájmu.
MB |
 |
|
|
navi
Ultragrafoman
    
2839 Posts |
Posted - 14/08/2010 : 06:44:55
|
Miloslav, neprečítal som si tvoj príspevok, lebo som si chcel uchovať príjemno.  |
 |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
    
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 14/08/2010 : 07:53:59
|
Navi.
Zajímavá myšlenka.Nečetl jsem,protože si chci zachovat příjemno. Jenže když jsi to nečetl, jak víš, že by bylo tvé příjemno ohrožené??? Tady je cosi nelogického, nemyslíš?
MB |
 |
|
|
neronis
Ultragrafoman
    
Czech Republic
2110 Posts |
Posted - 14/08/2010 : 11:03:43
|
Slávo, asi jde o předpoklad. Disponuješ mentalitou, která ti nedovoluje vyjadřovat hypotézy s nejistotou. To vytváří atmosféru, u níž by mohl být jiný názor nebo náhled brán jako nepřátelský. No a vzhledem k touze spolupracovat to vytváří nepříjemné pocity.
Proto se třeba Dalibor soustředí v odpovědích na body, jež bys mohl vzhledem ke svému příspěvku hodnotit jako nepodstatné. |
 |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
    
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 14/08/2010 : 14:19:32
|
Neronisi.
To je můj největší problém. Já jsem skutečně schopný mluvit s takovou jistotu,jako by byl jakýkoliv omyl vyloučen.Jenže já tak dokáži mluvit i když tvrdím cosi co je opakem mého názoru, kdyř si dělám srandu.Manželka na tuto mojí vlastnost reaguje také dost negativně.Prostě ještě za ta léta nedokáže poznat, zda mluvím vážně, nebo si dělám srandu. A tak se celkem ani nedivím Daliborovi, zvláště když užiji pevných argumentů proti kterým je těžko odporovat. Možná by bylo vhodné abych jen tak naoko přijal jeho teorii a začal mluvit v její prospěch stejně "vážně" jako doposud v její neprospěch.Myslím, že by mne po čase označil jako fanatického příznivce své teorie,přesvědčivě dokazujícího její správnost.Ve mně se prostě nikdo nevyzná pokud se vyjadřuji psaným textem. V přímém kontaktu je tomu přímo naopak.Zde mluvím třeba smrtelně vážně a druzí mají dojem, že si dělám srandu a někdy mně i opravují stylem " Ty si s toho děláš srandu,ale tak jak to říkáš je to skutečně správně." No a nyní mně řekni co s tím?!Je to prostě můj navyklý styl.Pokud někdo skutečně přemýšlí,pak pozná co je správné a já mluvím vážně a kdy si dělám srandu. To s tím chyběním logické provázanosti u Daliborových teorií myslím velmi vážně,což by měl poznat každý. kdo o tom jen trošku přemýšlí. To s tou Atlantidou? Jo tak to nikomu neprozradím.Přemýšlejte a třena to srovnávejte s tím co víte o historii Země.To o kontaktu s mimozemskou civilizací může být sranda,ale také to může být pravda do poslední tečky.Kdo nepřemýšlí, ten se ve mně prostě nevyzná a někdy je třeba hodně přemýšlet.Kdo přemýšlí to poznám,protože přestane soudit a začne se ptát na doplňující informace a právě to je cesta k tomu aby mně porozuměl a poznal jak to myslím.
MB |
 |
|
|
neronis
Ultragrafoman
    
Czech Republic
2110 Posts |
Posted - 14/08/2010 : 17:03:21
|
Já to neříkám kvůli tobě, ale spíš kvůli tomu aby to nějak ostatní brali. Ono je pravděpodobné, že tvůj postoj, který se vždy nějakým způsobem vysvětluje, si může někdo jiný brát jako namířený proti němu. Přitom jde o postoj, který zohledňuje jenom vlastní zájmy a proti druhému subjektu se svou formou jenom brání.
To znamená, že pokud myslíš vážně něco, co se myšlení někoho druhého příčí, a ten s tebou přitom chce spolupracovat, je mu nepříjemné když si svým postojem tak jistý, protože to od tebe vypadá bezohledně. No a pokud se člověk k němu takto bezohledně chová, může si to dotyčný vysvětlovat tak, že je to tím, že je s ním něco v nepořádku, že je méněcenný.
Normálně přitom mezi predátory ona interakce funguje takovým způsobem, že se neustále porovnávají a vytahují krky jako kohouti. Ono je to člověku jen trochu nepříjemné, když na to není zvyklý. Na druhou stranu si nedokážu představit nic co by si s tím mohl udělat, oni se lidé musí přizpůsobit asi spíš tobě a tak to brát.
To zní dost blbě, že? |
 |
|
|
navi
Ultragrafoman
    
2839 Posts |
Posted - 14/08/2010 : 23:38:33
|
quote: Originally posted by Miloslav Bažant
Navi.
Zajímavá myšlenka.Nečetl jsem,protože si chci zachovat příjemno. Jenže když jsi to nečetl, jak víš, že by bylo tvé příjemno ohrožené??? Tady je cosi nelogického, nemyslíš?
MB
Nie je v tom nič nelogické. Začal som ho čítať, a cítil som, že keď v tom budem pokračovať, stratím príjemno, ktoré som mal v sebe. Tak som prestal. Takže som si príspevok neprečítal. Prečítal som si len jeho časť. |
 |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
    
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 15/08/2010 : 08:36:35
|
Navi. Psal jsem a doposud píši dlouhé příspěvky,kde se snažím co nejpodrobnějí vysvětlit svůj názor.Pro mne to bylo správné jednání.Nyní mně ukázal Milan Miló,jak to vidí ostatní.A tak otevřu jeho příspěvek,podívám se jak je dlouhý a pak ho zavřu aniž bych přečetl jedinou řádku.Takže tě již docela dobře rozumím a poznal jsem svou vlastní chybu a to, že čím delší příspěvek, tím méně bude čten,tím větší odpor vzhledem k němu vznikne i kdyby byl o království nebeském.Čili se budu snažit najít nový styl vyjadřování. Je to zajímavé. Kdyby mně sto lidí káralo,že dělám své příspěvky příliš dlouhé, nebudu jim věřit. Stačí aby někdo začal tvořit superdlouhé příspěvky a poznám,že jsem udělal chybu. Takže tvá slova plně chápu.
MB |
 |
|
Topic  |
|
|
|