Author |
Topic  |
Nanyk
Nový uživatel
21 Posts |
Posted - 09/09/2008 : 12:30:52
|
Rzwald, jj, vsetky informace ktore o svete mozem vediet su moje myslienky o nom, je to moj jazyk.
ziadas od definicie(rizota) aby to bolo prave to nieco co definuje?
kazde slovo(ludskeho jazyka) je iny objekt nez to o com hovori(slovo jazyka celeho sveta).
v jazyku celeho sveta je nejake 'rizoto', o ktorom tu hovorime v ludskom jazyku. problem je ze zajtra bude clovek chciet slovom rizoto oznacovat este nieco dalsie. |
 |
|
Nanyk
Nový uživatel
21 Posts |
Posted - 09/09/2008 : 12:36:19
|
quote: Originally posted by noemus
I "proste" definicni prirazeni je metajazyk! Jazyk se proste vzdy definuje pomoci metajazyka
ano, aj definicni prirazeni je metajazyk. rozpravanie o jazyku "bez" metajazyka znamena ze sam jazyk je svojim metajazykom. a ten povodny jazyk sa nedefinuje tak ze ho popises v inom jazyku. povodny jazyk je. su tu symboly, a pravidla na ich pouzivanie. to ze o nom rozpravame v nasom jazyku neznamena ze ho definujeme. ide len o nasu komunikaciu. preco by sme definovali nieco co uz je? vsetci myslime tou istou logikou.
|
 |
|
noemus
Grafoman
   
Czech Republic
1149 Posts |
Posted - 09/09/2008 : 17:17:17
|
To je ale presne ono Nanyku Jazyk muze klidne byt sam sobe metajazykem. To co dela z jazyka metajazyk neni jeho definice, ale kontext, ve kterem je pouzit Proto muzeme pomoci jazyka predikatove logiky definovat predikatovou logiku. Ale predpoklada to, ze uz ji vlastne zname a tato nova definice je vlastne jen jakymsi dalsim krokem k jeste hlubsimu pochopeni. A mozna i k rozsireni predikatove logiky o neco noveho.
Nemas pravdu kdyz se divis proc definovat neco co uz zname. Takova nova definice nemusi byt jen zopakovanim znameho, muze byt ujasnenim a zpruhlednenim predchozich pokusu o presny popis. Jednodussi definice muze vest k dalsimu rozvoji. Uvedom si jak moc pohlo infinetisimalnimu kalkulu, kdyz se opustili Newtonovy fluxe, a jeste vice pomohly zmeny v symbolice v novoveku. Dukazy a definice, ktere drive vydaly za knihy se dnes vejdou na stranku a uci se bezne ve skole.
Nemyslim si take, ze vsichni myslime stejnou "logikou". Logicke mysleni je asi jen jedno, ale ne vsichni jej ovladaji. Nekteri lide dokazi myslit i nelogicky a divne jim to nepripada. Mnohokrat jsem se o tom presvedcil.
Abych se vratil k paralele s informatikou. Tak ted se hodi napr. zajimavy fakt, ze kompilator programovaciho jazyka C, je vlastne napsan take v jazyce C. Zdanlive to vypada, ze neni jasne co bylo driv zda jazyk C nebo jeho kompilator. Ale tak to neni.
Prvni kompilator byl jednoduchy a nebyl samozrejme napsan v jazyce C. A presto bylo jeho napsani nesmirne obtizne. Kdyz se psal novy kompilator tak jiz bylo mozne tentyz kompilator prepsat v novem jazyce, tedy v jazyce C. Byla to vlastne nova definice toho co uz mame. Podle tebe asi zbytecna. Ale jak uz asi tusis. Zbytecne to rozhodne nebylo. Teprve potom bylo mozne kompilator dale rozvijet a rozsirovat.
S predikatovou logikou a vubec matematikou je to dost podobne. Nova formulace jiz zname veci - tedy nova definice - muze byt krokem k dalsim napadum a objevum. Cim vice zpusoby se dokazeme na steny problem podivat, tim lepe. |
 |
|
Rzwald
Grafoman
   
1522 Posts |
Posted - 09/09/2008 : 18:08:50
|
quote: Originally posted by noemus
Poznamka: I "proste" definicni prirazeni je metajazyk! Jazyk se proste vzdy definuje pomoci metajazyka
K predchozim postum se jeste vratim pozdeji a vice zesiroka, spise vsak az vecer
ano, vím, ale Nanyk před tím říkal, že onen jazyk může existovat sám o sobě, že může mít např. "schopnost" jazyka od narození.. -- proto jsem nyní předpokládal, že i kdyby tu nějaký jazyk byl, tak přesto jím nepůjde vyjádřit vše jen pomocí prostých definic -- stejně tak jako v našem jazyku nelze pouhým definičním přiřazením nadefinovat, co je to rizoto.
..jenže Nanyk se mi z toho pokouší zase vyvléct tím, že řekne, že quote: v jazyku celeho sveta je nejake 'rizoto', o ktorom tu hovorime v ludskom jazyku. problem je ze zajtra bude clovek chciet slovom rizoto oznacovat este nieco dalsie.
avšak takovou odpověď nepříjmám --- nadefinuj mi, co je to rizoto dnes, nikoliv to, co bude rizoto znamenat zítra. Pokud nevíš, jak uvařit rizoto, tak to jsme dva, avšak můžeš to zkonzultovat s mamkou, ta určitě umí.. |
 |
|
Nanyk
Nový uživatel
21 Posts |
Posted - 11/09/2008 : 12:11:21
|
quote: Originally posted by noemus Jazyk muze klidne byt sam sobe metajazykem. To co dela z jazyka metajazyk neni jeho definice, ale kontext, ve kterem je pouzit Proto muzeme pomoci jazyka predikatove logiky definovat predikatovou logiku. Ale predpoklada to, ze uz ji vlastne zname a tato nova definice je vlastne jen jakymsi dalsim krokem k jeste hlubsimu pochopeni. A mozna i k rozsireni predikatove logiky o neco noveho.
suhlasim, problem o ktorom sme sa(podla mna) bavili je to ci tento jazyk moze rozpravat sam o sebe. hovoril som tomu "bez metajazyka", co nebolo dobre vyjadrenie.
quote:
Nemas pravdu kdyz se divis proc definovat neco co uz zname. Takova nova definice nemusi byt jen zopakovanim znameho, muze byt ujasnenim a zpruhlednenim predchozich pokusu o presny popis. Jednodussi definice muze vest k dalsimu rozvoji. Uvedom si jak moc pohlo infinetisimalnimu kalkulu, kdyz se opustili Newtonovy fluxe, a jeste vice pomohly zmeny v symbolice v novoveku. Dukazy a definice, ktere drive vydaly za knihy se dnes vejdou na stranku a uci se bezne ve skole.
nespochybnujem praktickost redefinicii. povedal som ze neni treba definovat nieco co tu je v suvislosti s tym ze uz mame dany jazyk v ktorom rozpravame.
quote:
Abych se vratil k paralele s informatikou. Tak ted se hodi napr. zajimavy fakt, ze kompilator programovaciho jazyka C, je vlastne napsan take v jazyce C. Zdanlive to vypada, ze neni jasne co bylo driv zda jazyk C nebo jeho kompilator. Ale tak to neni.
Prvni kompilator byl jednoduchy a nebyl samozrejme napsan v jazyce C. A presto bylo jeho napsani nesmirne obtizne. Kdyz se psal novy kompilator tak jiz bylo mozne tentyz kompilator prepsat v novem jazyce, tedy v jazyce C. Byla to vlastne nova definice toho co uz mame. Podle tebe asi zbytecna. Ale jak uz asi tusis. Zbytecne to rozhodne nebylo. Teprve potom bylo mozne kompilator dale rozvijet a rozsirovat.
quote:
S predikatovou logikou a vubec matematikou je to dost podobne. Nova formulace jiz zname veci - tedy nova definice - muze byt krokem k dalsim napadum a objevum. Cim vice zpusoby se dokazeme na steny problem podivat, tim lepe.
ok, mam pocit ze na tychto veciach sa zhodneme.
otazka je ci sa zhodneme na tom ze jazyk moze rozpravat sam o sebe (bez nejakeho meta- navyse v tom zmysle ze ma dovolene byt sam svojim metajazykom).
napr.: tento jazyk rozprava o sebe. Pismeno x je pismenom tohto jazyka. ...
nepovedz ze priradenie tejto postupnosti symbolov inej je metajazyk odlisny od jazyka sameho, pretoze toto priradenie povazujem za sucast jazyka.
ps: nie som si isty ci si neminul moju predpredposlednu odpoved na tvoj komentar. |
Edited by - Nanyk on 11/09/2008 12:15:02 |
 |
|
Nanyk
Nový uživatel
21 Posts |
Posted - 11/09/2008 : 12:21:17
|
quote: Originally posted by Rzwald Nanyk před tím říkal, že onen jazyk může existovat sám o sobě, že může mít např. "schopnost" jazyka od narození.. -- proto jsem nyní předpokládal, že i kdyby tu nějaký jazyk byl, tak přesto jím nepůjde vyjádřit vše jen pomocí prostých definic -- stejně tak jako v našem jazyku nelze pouhým definičním přiřazením nadefinovat, co je to rizoto.
..jenže Nanyk se mi z toho pokouší zase vyvléct tím, že řekne, že quote: v jazyku celeho sveta je nejake 'rizoto', o ktorom tu hovorime v ludskom jazyku. problem je ze zajtra bude clovek chciet slovom rizoto oznacovat este nieco dalsie.
avšak takovou odpověď nepříjmám --- nadefinuj mi, co je to rizoto dnes, nikoliv to, co bude rizoto znamenat zítra. Pokud nevíš, jak uvařit rizoto, tak to jsme dva, avšak můžeš to zkonzultovat s mamkou, ta určitě umí..
poslem ti odkaz na na wiki, to co tam pisu ze je rizoto, je rizoto. Tak je slovo 'rizoto' definovane.
btw necakaj ze ti ho poslem:) |
 |
|
noemus
Grafoman
   
Czech Republic
1149 Posts |
Posted - 11/09/2008 : 15:39:16
|
quote: Originally posted by Nanyk ps: nie som si isty ci si neminul moju predpredposlednu odpoved na tvoj komentar.
Nez jsem se dostal k napsani komentare tak uz se debata zase malicko posunula, tak jsem reagoval jen na tvuj posledni komentar i kdyz jsem mel par poznamek i k tomu predchozimu, ted jsou vsak uz podle mne bezpredmetne |
 |
|
Rzwald
Grafoman
   
1522 Posts |
Posted - 11/09/2008 : 17:29:57
|
quote: Originally posted by Nanyk poslem ti odkaz na na wiki, to co tam pisu ze je rizoto, je rizoto. Tak je slovo 'rizoto' definovane.
btw necakaj ze ti ho poslem:)
lol, chlape, co toto zase má znamenat??! :-D ..na české wikipedii stránka s názvem rizoto není a na slovenské taky ne, tak jako... :-) |
 |
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
    
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 11/09/2008 : 18:02:44
|
Rzwalde.
Mne tedy toto téma nebaví,ale jak jsem poznal, člověk se zde alespoň zasměje a to má svou cenu. Hledat ve Wikipedii co je to rizoto, no to je gól. Je to jako by čech hledal v české encyklopedii odpověěď na to co je čučorjedka a potom z nouze předpokládal, že je to řídké čůčo.Zeptej se jej co je guláš a uvidíš jak odpoví.
MB |
 |
|
noemus
Grafoman
   
Czech Republic
1149 Posts |
Posted - 12/09/2008 : 14:52:58
|
quote: Originally posted by Nanyk otazka je ci sa zhodneme na tom ze jazyk moze rozpravat sam o sebe (bez nejakeho meta- navyse v tom zmysle ze ma dovolene byt sam svojim metajazykom).
napr.: tento jazyk rozprava o sebe. Pismeno x je pismenom tohto jazyka. ...
nepovedz ze priradenie tejto postupnosti symbolov inej je metajazyk odlisny od jazyka sameho, pretoze toto priradenie povazujem za sucast jazyka.
Zkusim ti tedy dat jasne argumenty proti, tvemu presvedceni, ze to cos napsal je jazyk, ktery mluvi o sobe Zvyraznil jsem to co zrejme povazujes za jazyk, ale neni to uplne jasne: 1. Neni jasne co presne povazujes za jazyk, k tomu abys to udelal musis v nejakem jinem jazyce vysvetlit co jazyk je. A take co to znamena, ze x je mpismenem nejakeho jazyka. A i to co znamena, ze jazyk mluvi o sobe 2. Goedel zcela jasne vymezuje co presne je mineno jazykem a co presne mineno kdyz se jazyk odkazuje na sebe. 3. Priklady, ktere uvadis v podstate vedou jen k paradoxum, a to byl prave duvod, proc se goedel prime selfreferenci vyhnul a odkazuje se na jazyk neprimo pomoci jeho kodu. Prima selfreference neni mozna, to cos uvedl jako priklad neni uplne ani konzistentni. 4. Napriklad neni jasne na co presne se odkazuji tato slovni spojeni "tohto jazyka" nebo "o sebe", ci "Tento jazyk"
Pokud napriklad napises: Cestina obsahuje pismeno ch. Pak tato veta je vzhledem k cestine metajazykem, protoze vypovida o ni same. Syntakticky patri do cestiny, ale semanticky je to metajazyk. Jazyk se stava metajazykem vzdy jen semanticky.
To zda je neco soucasti nejakeho jazyka, je dano jeho syntaxi. Ale to zda je neco metajazykem je dano az konkretnim pouzitim. Cestina navic musela byt rozsirena o spoustu novych slov diky kterym dokaze mluvit sama o sobe. ale tato nova slova se vlastne pouzivaji jen kdyz mluvime o jazyce a ne v normalni reci. Dalo by se tedy rici, ze cast cestiny slouzi jen pro pouziti v metajazyce - tedy kdyz mluvime o cestine. (slovo, pismeno, podmet, prisudek, semantika, syntax, slabika, veta, souveti, interpunkce, sklonovani, casovani, atd. atd.)
Cela problem spociva zrejme v tom, ze vetsina lidi je zvykla bezne jazyk a metajazym michat a ne dostatecne mezi nimi rozlisuje. Pak se muze zdat, ze vlastne zadny metajazyk nepotrebujeme. ale to je iluze. Pokud se pokusime nasi rec zpresnit, napriklad prevodem nejakeho komplikovaneho selfreferentniho tvrzeni do predikatove logiky. Tak se dostaneme do potizi. Do stejnych potizi, ktere resil i Goedel. A do podobnych potizi, ktere resil Russel v teorii mnozin (prave rozdil mezi jazykem a metajazykem vedl k zavedeni pojmu trida v teorii mnozin) |
Edited by - noemus on 12/09/2008 14:55:27 |
 |
|
Nanyk
Nový uživatel
21 Posts |
Posted - 12/09/2008 : 16:39:35
|
quote: Originally posted by noemus
quote: Originally posted by Nanyk otazka je ci sa zhodneme na tom ze jazyk moze rozpravat sam o sebe (bez nejakeho meta- navyse v tom zmysle ze ma dovolene byt sam svojim metajazykom).
napr.: tento jazyk rozprava o sebe. Pismeno x je pismenom tohto jazyka. ...
nepovedz ze priradenie tejto postupnosti symbolov inej je metajazyk odlisny od jazyka sameho, pretoze toto priradenie povazujem za sucast jazyka.
Zkusim ti tedy dat jasne argumenty proti, tvemu presvedceni, ze to cos napsal je jazyk, ktery mluvi o sobe Zvyraznil jsem to co zrejme povazujes za jazyk, ale neni to uplne jasne:
povedzme ze jazyk v tom priklade je cestina a vsetka jej semantika, ale o to neslo, chcel som len zvyraznit zjavnu sebareferenciu jazyka(hoci aj nekonzistentneho). pred tym sme hovorili o konkretnej teorii P(napr. peanova aritmetika)+ "metamatematicke" pravidlo(dokazovania), pisme o nej.
quote:
1. Neni jasne co presne povazujes za jazyk, k tomu abys to udelal musis v nejakem jinem jazyce vysvetlit co jazyk je. A take co to znamena, ze x je mpismenem nejakeho jazyka. A i to co znamena, ze jazyk mluvi o sobe
to by som musel ak by som to chcel vysvetlit niekomu inemu. stale neviem preco by som nemohol jazyk proste dostat(bolo by mi jasne co su slova a co su pravidla na odvodzovanie tak isto ako mi je jasne ze 'som'.)
quote:
2. Goedel zcela jasne vymezuje co presne je mineno jazykem a co presne mineno kdyz se jazyk odkazuje na sebe.
tak to ma byt
quote:
3. Priklady, ktere uvadis v podstate vedou jen k paradoxum, a to byl prave duvod, proc se goedel prime selfreferenci vyhnul a odkazuje se na jazyk neprimo pomoci jeho kodu. Prima selfreference neni mozna, to cos uvedl jako priklad neni uplne ani konzistentni.
priklad by viedol k paradoxom keby sa naozaj pouzival lubovolne, ak vidis nejaky paradox v tom co som povedal tak ho ukaz(no aj tak vies ze sa bude dat obist). viem ze mas na mysli paradoxy ktore sposobili krizu v matematike, ale take nieco vo formalizme(ktory by mal byt samozrejmou sucastou jazyka) v podstate nie je mozne(resp. akceptovania nekonzistentnosti sa asi nikdy nezbavime)...
quote:
4. Napriklad neni jasne na co presne se odkazuji tato slovni spojeni "tohto jazyka" nebo "o sebe", ci "Tento jazyk"
Pokud napriklad napises: Cestina obsahuje pismeno ch. Pak tato veta je vzhledem k cestine metajazykem, protoze vypovida o ni same. Syntakticky patri do cestiny, ale semanticky je to metajazyk. Jazyk se stava metajazykem vzdy jen semanticky.
tuna pripustas ze ak je 'semantika' sucastou jazyka(nazvyme to Cestina2), tak tento jazyk o sebe vypoveda.(zjavne sa nic nemeni na tom ze ch je jej pismenom)
quote:
To zda je neco soucasti nejakeho jazyka, je dano jeho syntaxi. Ale to zda je neco metajazykem je dano az konkretnim pouzitim.
ako bolo povedane, ak 'konkretne pouzitie' pridam k jazyku tak ch je stale pismenom (noveho) jazyka.
quote:
Cela problem spociva zrejme v tom, ze vetsina lidi je zvykla bezne jazyk a metajazym michat a ne dostatecne mezi nimi rozlisuje. Pak se muze zdat, ze vlastne zadny metajazyk nepotrebujeme. ale to je iluze. Pokud se pokusime nasi rec zpresnit, napriklad prevodem nejakeho komplikovaneho selfreferentniho tvrzeni do predikatove logiky. Tak se dostaneme do potizi. Do stejnych potizi, ktere resil i Goedel. A do podobnych potizi, ktere resil Russel v teorii mnozin (prave rozdil mezi jazykem a metajazykem vedl k zavedeni pojmu trida v teorii mnozin)
pravdaze, tieto problemy uz mame vyriesene tym ze mame uplny formalizmus.
sebareferencne tvrdenie je take v ktorom nejakym sposobom vystupuje objekt ktory tvrdenie tvrdi. tym "nejakym sposobom" je v mojom priklade odvodzovacie pravidlo: z T(x) odvod x(kludne pridam aj z x odvod T(x))...lebo vtedy T(x) reprezentuje teoriu ktora vypoveda... a nemusim mimo teorie vysvetlovat preco(to vysvetlenie je to odvodzovacie pravidlo).
inak, nepovedal som ze jazyk ktory hovori sam o sebe musi byt konzistentny. ak to pomoze uvazuj nekonzistentny jazyk.
takze znova:
jazyk moze rozpravat sam o sebe(ved vidis)(ber to co povazujes za semantiku ako sucast jazyka)
to rizoto: neviem o co ide. co dosiahnes tym ze nebudem vediet povedat ako presne je definovane slovo rizoto? |
Edited by - Nanyk on 12/09/2008 16:44:09 |
 |
|
noemus
Grafoman
   
Czech Republic
1149 Posts |
Posted - 12/09/2008 : 17:07:43
|
Ja myslim, ze si stale nerozumime
Kdyz rikas, ze jazyk vi o sobe. Tak michas veci, ktere by se nemely michat.
To ze jazyk vypovida je mozne teprve tehdy, kdyz mluvci, tedy ten kdo jazyk pouzije v konkretnim pripade. Oddeli metajazyk a jazyk. Musi byt jasne, ktera cast toho co rika je vyznamove jazykem a ktera metajazykem. Toto je vec ciste semanticka.
V zasade neni mozne definovat jazyk, ktery by vypovidal sam o sobe. Aniz bychom pri teto definici zaroven nevymezili, kdy jazyk vystupuje jako metajazyk a kdy je jen jazykem.
V pripade Goedelovy vety o neuplnosti je to ona formule T(x') teorie P, ktera rika, ze formule s kodem x' je dokazatelna v P. Preve tato formule, resp. jeji definice je onim prvkem ktery lze nazvat jedine metajazykem. x' je pak v teto situaci ve dvoji roli, jednou jako kod formule x teorie P a podruhe jako prvek noveho jazyka, ktery je tvoren kody formuli teorie P.
Zcela mimo teorii P jsou pak prekladova pravidla mezi P a P', tedy mezi x a x'.
Abych to tedy shrnul. Teorie P nevi o teorii P ani oni sama o sobe nevypovida. Teorie P vypovida o kodech teorie P tedy o P' a to aniz by "vedela" ceho jsou to kody. Teprve nasledne a MIMO teorii P interpretujeme kody o kterych P vypovida jako preklady formuli jazyka P. To se vsak odehrava mimo P abychom to mohli udelat musime byt mimo teorii - tedy v metajazyce. Sama o sobe, tedy teorie P o sobe same nevypovida.
Pro cestinu bohuzel neni tak jednoduche takovouto analyzu provest, protoze je mnohem komplexnejsi nez teorie o ktere mluvi Goedel. Ale plati tady neco velmi podobneho. Abychom mohli mluvit o cestine, musime byt myslenkove (tedy semanticky) mimo ni. Jiste, pouzivame znovu tu stejnou cestinu k takovymto uvaham, ale v takove chvili neni cestina "KTEROU" mluvime tou stejnou cestinou "O KTERE" mluvime. Cestina o ktere mluvime je jakoby "uzavorkovana" - vypujcil jsem si pojem z fenomenologie, snad mi to odpustis. |
 |
|
Nanyk
Nový uživatel
21 Posts |
Posted - 12/09/2008 : 17:36:53
|
quote: Originally posted by noemus
Ja myslim, ze si stale nerozumime
Kdyz rikas, ze jazyk vi o sobe. Tak michas veci, ktere by se nemely michat.
to je dost mozne
quote:
To ze jazyk vypovida je mozne teprve tehdy, kdyz mluvci, tedy ten kdo jazyk pouzije v konkretnim pripade. Oddeli metajazyk a jazyk. Musi byt jasne, ktera cast toho co rika je vyznamove jazykem a ktera metajazykem. Toto je vec ciste semanticka.
V zasade neni mozne definovat jazyk, ktery by vypovidal sam o sobe. Aniz bychom pri teto definici zaroven nevymezili, kdy jazyk vystupuje jako metajazyk a kdy je jen jazykem.
V pripade Goedelovy vety o neuplnosti je to ona formule T(x') teorie P, ktera rika, ze formule s kodem x' je dokazatelna v P. Preve tato formule, resp. jeji definice je onim prvkem ktery lze nazvat jedine metajazykem. x' je pak v teto situaci ve dvoji roli, jednou jako kod formule x teorie P a podruhe jako prvek noveho jazyka, ktery je tvoren kody formuli teorie P.
Zcela mimo teorii P jsou pak prekladova pravidla mezi P a P', tedy mezi x a x'.
Abych to tedy shrnul. Teorie P nevi o teorii P ani oni sama o sobe nevypovida. Teorie P vypovida o kodech teorie P tedy o P' a to aniz by "vedela" ceho jsou to kody. Teprve nasledne a MIMO teorii P interpretujeme kody o kterych P vypovida jako preklady formuli jazyka P. To se vsak odehrava mimo P abychom to mohli udelat musime byt mimo teorii - tedy v metajazyce. Sama o sobe, tedy teorie P o sobe same nevypovida.
Pro cestinu bohuzel neni tak jednoduche takovouto analyzu provest, protoze je mnohem komplexnejsi nez teorie o ktere mluvi Goedel. Ale plati tady neco velmi podobneho. Abychom mohli mluvit o cestine, musime byt myslenkove (tedy semanticky) mimo ni. Jiste, pouzivame znovu tu stejnou cestinu k takovymto uvaham, ale v takove chvili neni cestina "KTEROU" mluvime tou stejnou cestinou "O KTERE" mluvime. Cestina o ktere mluvime je jakoby "uzavorkovana" - vypujcil jsem si pojem z fenomenologie, snad mi to odpustis.
pripustam ze pri "takychto" interpretaciach slov 'definovat', 'vypovedat','vediet', 'o sebe"',..., mas pravdu. |
 |
|
Rzwald
Grafoman
   
1522 Posts |
Posted - 12/09/2008 : 23:02:54
|
quote: Originally posted by Nanyk to rizoto: neviem o co ide. co dosiahnes tym ze nebudem vediet povedat ako presne je definovane slovo rizoto?
pokud nebudeš schopen definovat rizoto, bude to důkaz toho, význam je "nad" jazykem a že jazyk jen nedokonale popisuje skutečnost.
Předpoklad ovšem je, že mi nebudeš tvrdit, že by bylo možné sestrojit takový jazyk, kterým by bylo možné rizoto definovat. |
 |
|
Nanyk
Nový uživatel
21 Posts |
Posted - 13/09/2008 : 13:18:21
|
quote: Originally posted by Rzwald
quote: Originally posted by Nanyk to rizoto: neviem o co ide. co dosiahnes tym ze nebudem vediet povedat ako presne je definovane slovo rizoto?
pokud nebudeš schopen definovat rizoto, bude to důkaz toho, význam je "nad" jazykem a že jazyk jen nedokonale popisuje skutečnost.
Předpoklad ovšem je, že mi nebudeš tvrdit, že by bylo možné sestrojit takový jazyk, kterým by bylo možné rizoto definovat.
ale ja som skutocnost(vsetky veci, javy) povazoval za (ten) jazyk...samozrejme ze ak hovorime o jazyku iba ako o nejakych symboloch resp. slovach, tak tie symboly sotva vyjadria co je rizoto ako objekt(nie symbol, nie sucast jazyka)
rozumieme si? |
 |
|
Topic  |
|
|
|