www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum
www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

 All Forums
 Filosofie
 Libovolné téma
 informace
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Miloslav Bažant
Ultragrafoman

Czech Republic
6254 Posts

Posted - 12/08/2007 :  10:30:55  Show Profile  Visit Miloslav Bažant's Homepage  Reply with Quote
Okrefe. ´

Tato problematika je skutečně složitá zvláště chceš li dojít k určitému kompromisu mezi antipody, kterými idealismus a materialismus jsou.Přesto je kompromis možný i když to vyžaduje velkou míru fantazie.Kdysi jsem v tomto fóru diskutoval s Navi a ukazoval mu, jak je snadné vymyslet si novou víru, nového boha a náboženství. Vytvořil jsem model nekonečna mikro a makrokosmů. Výsledný stav ukázal možnost absolutního kompromisu a vlastně shody mezi idealismem a materialismem. Problém je jen v tom, že v existenci čehosi takového sám nevěřím.Popřít to však neumím a stejně tak ani dokázat. Pokusím se nyní ten model najít a při editaci označit jeho umístění.Třeba potom pochopíš, že jsem ten kdo hledá a nikoliv ten kdo stojí na jedné uznané pravdě, jak se tě dozajista jevím.

(bohužel jsem to nedokázal najít a tak se pokusím toto znovu popsat,ale bude to chvilku trvat.)

MB

Edited by - Miloslav Bažant on 12/08/2007 10:48:39
Go to Top of Page

Gato
Velmi aktivní uživatel

631 Posts

Posted - 12/08/2007 :  10:35:39  Show Profile  Reply with Quote
Panu Bažantovi,
kdybyste ty pravdy přijal, pak by Vás to obohatilo. Předpoklad je víra, že jakákoli pravda je dobrá, je-li to pravda.
Go to Top of Page

okref
Velmi aktivní uživatel

672 Posts

Posted - 12/08/2007 :  19:40:27  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Gato
kdybyste ty pravdy přijal, pak by Vás to obohatilo. Předpoklad je víra, že jakákoli pravda je dobrá, je-li to pravda.



Ale kam se potom podeje ona vira, kdyz pravda nemuze byt jakakoli, ale jen ta Pravdiva. kam se podeje ta vira, kdyz si nebudeme moci byt jisti pravdivosti jakekoli pravdy. vira v Pravdu je dobra pokud si je uvedomovana soucasne s nedokonalostí, nepoznaností a neucelenosti věřené pravdy. vira pak bude muset byt doprovazena neustalym pochybovanim a nespokojenosti s tim, co se jako Pravda zacina jevit. za takovych podminek je vira ohromne odvaznym krokem. je to oddani se silne nadeji, ze Pravda je. kdo pochybuje, hleda, a hleda protoze ho vede vira. kdo prestal pochybovat, ztratil viru a uviznul ve vycerpani nadeje; nebo prestal pochybovat, protoze si je jisty, ze pravdu nasel, ale potom sam sobe nemuze nijak dokazat, ze je to jedinecna Pravda. i kdyby Pravda byla preci jen nalezena, dokud by bezel cas, musela by byt podrobovana zkousce a pochybnostem, protoze jedine ona by vsechny prestála.
muzeme propadnout jistote jakekoli pravdy a citit se nesmirne obohaceni, protoze to nas jiz dal nevycerpava. prijde-li pak nekdo kdo nas z takoveho blazeneho stavu probudi a bude se nas na tu pravdu vyptavat, a prevezme-li nasi povinost pochybovat, nebudeme mu v tom branit, nybrz se k nemu zpytavě pripojime.
Go to Top of Page

Miloslav Bažant
Ultragrafoman

Czech Republic
6254 Posts

Posted - 13/08/2007 :  07:53:50  Show Profile  Visit Miloslav Bažant's Homepage  Reply with Quote
Gato.
Každá pravda obohacuje, je li to pravda? Ale jak víš, co je ta skutečná pravda? Tot je právě to, co vědět nemůžeš, leda bys byl sám vševědoucím pánembohem. A tak tě mohu říci pouze toto. Každá pravda kterou poznáš bez toho, abys k ní cítil zášť, bez toho abys ji apriori ponižoval, ve které moudro hledáš tě obohacuje, neboť ten kdo moudro jako čistý hledá, ten je nachází.Ten kdo moudro ostatních pravd díky jedné uznané pravdě odmítá, ten je nikdy nezíská. Kdo moudro odmítá, nemůže moudrým být. Zaznělo zde slovo čistota a to by nemělo zůstat bez vysvětlení.čistotou zde není myšlen nějaký celibát,či cosi podobného. čistým je ten,kdo žádnou pravdu nad ostatní nepovyšuje,žádnou pravdu neponižuje a proto nemá potřebu zneužívat svýcch schopností ve prospěch žádné pravdy. Předem tě opdpovím na možnou otázku." Jsem já čistý?" Ne nejsem a nikdo nemůže říci, já jsem čistý, protože to by již znamenalo, že pravdu čistoty přijal a nad ostatní ji povyšuje. Jako čistý jsem v pravdách hledal,ale skutečné čistoty jsem nikdy nedosáhnul. Nedosáhnul jsem jí díky tomu, že nedokáži uvěřit tomu, co nemá reálný základ který by spojil logiku. Jsem tedy stále blíže materialismu a dalo by se říci pragmatismu a tuto pravdu nad ostatní stále povyšuji a nejsem schopen toto zmněnit.
V tomto fóru jsem citoval Budhovo podobenství o stromu desetitisíc znaků a naní jej opakuji." Zasadil jsem v horách Tibetu strom mající na svých listech znaky Tibetské abecedy.Najde li se člověk čistý, který dokáže tyto znaky urovnat tak aby vznikl smysluplný text, otevřou se před ním všechna tajemství světa a žádný poklad mu nezůstane ukryt./ Skus si na tyto listy dosadit na místo znaků Tibetské abecedy znaky všech uznaných pravd co jich lidé stvořili a otevře se před tebou to co jsi před tím netušil.Dokážeš li vnitřním zrakem vidět ten strom a jeho listy, uvědomíš si, že každý člověk vidí ten strom jinak.Každý člověk ten svůj list pravdy nad ostatní povyšuje a ostatní listy více či méně ponižuje. A tak má ten strom své listy ve všech výškách a smysluplný text vzniknout nemůže, protože je to jako bys písmena po stole rozházel. Dokážeš li svou pravdu položit nas roveň s ostatními pravdami a začneš hledat ve všech pravdách rovnocenně, otevřou se před tebou poklady největší lidské moudrosti a poznáš jak mnoho mají tyto pravdy společného i to, že se navzájem doplňují. A tak vznikne ten smysluplný text a věř tomu, že ani diamnty nemají zlomek hodnoty pokladů lidského poznání, které se tě jako poklad objeví. Budha nelhal i když jeho podobenství slovy mluví o zázraku, který není reálný (otvírání pokladů a jakási vševědoucnost) Vše je prosté a po zázraku není ani stopy. Podmínkou je však čistota a té dosáhnout není lehké a vyžaduje to lásku ke všemu živému a všem lidem neboť jen v zájmu téchto hodnot můžeš být dostatečně motivován k něčemu takovému.
A takto je možno přijímat moudro pravd náboženství i tehdy, když člověk na boha samého nevěří.


MB
Go to Top of Page

Gato
Velmi aktivní uživatel

631 Posts

Posted - 21/08/2007 :  07:50:54  Show Profile  Reply with Quote
Každá pravda obohacuje, je li to pravda? Ale jak víš, co je ta skutečná pravda?

Existuje mnoho pravd nebo jen jedna? Vypadá to tak, že si myslíte, že je jen jedna. Je pravda, že pravdy mají společné to, že jsou pravdivé, což ospravedlňuje názor, že pravda je nějak jedna.

Různí lidé poznali ve svých životech různé pravdy.
Pravdy vyšší a nižší existují také. Hluboké a povrchní,částečné, úplné pravdy existují také.
Go to Top of Page

Miloslav Bažant
Ultragrafoman

Czech Republic
6254 Posts

Posted - 22/08/2007 :  13:34:31  Show Profile  Visit Miloslav Bažant's Homepage  Reply with Quote
Gato.Zdravím tě.

S pravdami je to těžké. Někdo uznal, že existuje bůh, někdo uznal, že bůh není.Jedni i druzí jsou přesvědčeni o správnosti a pravdivosti své pravdy.A tak by bylo možno pokračovat dál a dál a nikde není soudce, který by byl schopný rozhodnout co pravda je a co není. Jsou zde různé pravdyrůzných náboženství a třeba i světových názorů. Všechny ty pravdy lidi rozdělují a staví vzájemně do opozice. A tak se lidé mnohdy i navzájem zabíjí a přitom je nedělí nic, kromě pravdy o které stejně nikdo neví nakolik je pravdivá a nakolik je omylem za pravdu uznaným. A tak se vlastně lež od pravdy neliší.Pokud se na pravdu podíváš s hlediska určujících atributů, poznáš, že má tyto atributy společné se smrtí. Pravda je tedy neměnná a bez vývoje.Vývoj či zmněna v pravdě ukazuje na fakt, že předešlý či nový stav není pravdou, ale omylem, či lží. Smrt má stejné atributy.Jinak je tomu s poznáním.To se vyvíjí a roste, čili má atributy společné s životem.Ve výsledku poznání životu pomáhá a pravdy jej ničí a mnohdy je jejich důsledkem smrt. Mluvit o tom, že pravda je jen jedna mně nepřipadá moudré, když nikdo neví, která pravda to je a každý za tu správnou považuje jen tu svojí.Pravd je tolik, kolik jich lidé stvořili.Člověk moudrý by si toto měl uvědomit a netrvat stále na tom, že skutečnou pravdou je jen ta kterou uznal on sám.Poté je již velmi blízko k tomu, aby člověk začal hledat to co životu slouží a to ve všech pravdách. Myslím, že by tím bylo dosaženo základního smyslu filosofie. "Filosofické debaty o tom, co je a co není pravda se mně zdají být nelogické a nemoudré. Ve filosofii by to mělo být podobné jako v matematice.Nejdřív se počítá a potom dojde k výsloedku. Je li vypočítán výsledek, je další počítání zbytečné.Výsledek je zde a zcela jednoznačný. " Pravda je stav poznání který člověk uznal a jeho neměnnost chrání znužitím svých schopností." Absolutní pravda je nedosažitelná a proto nemá význam se jí zabývat. Je li znám výsledek výpočtu, je možno toto aplikovat ve prospěch života, čili snažit se odstranit to co lidi rozděluje a zabíjí.Naopak podpořit to, co lidi spojuje a životu slouží. A právě o to se snažím.

MB
Go to Top of Page

fffactorial
Uživatel

64 Posts

Posted - 30/08/2007 :  23:01:58  Show Profile  Reply with Quote
Pro Noemus:Prommiň trochu jsem ztratila nit...Nějak ty poslední otázky nedokážu uchopit...)(jen na vysvětlenou-chápu, že zde zůstalo cosi rozdělaného)

fff
Go to Top of Page

fffactorial
Uživatel

64 Posts

Posted - 30/08/2007 :  23:04:30  Show Profile  Reply with Quote
Pro Noemus:"jen tak na vysvětlenou" výraz směřuje k větám před výrazem.....()
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum © (c) 2009 webmaster Go To Top Of Page
Snitz Forums 2000