Author |
Topic |
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 17/09/2010 : 15:10:47
|
Milane. Bereš vše doslovně a pak je s tebou těžká řeč.Pokud jsem mluvil o dětech,pak jsem mluvil o dospělých v době, kdy lidstvo mělo o světě kolem méně informací,než mají dnes děti.Země pro ně byla plochá,později sice kulatá ,ale středem vemíru ,prostě vědy byly v plenkách, některé ještě vůbec neexistovaly.Ta úroveň těch lidí byla na úrovní dětí.Ale už ale vím, že moje snaha tě to vysvětlovat je marná a tak to necháme koňovi. Ten má větší hlavu.
Sláva |
|
|
Milan.Miló
Velmi aktivní uživatel
671 Posts |
Posted - 17/09/2010 : 17:24:10
|
Miloslave
Moc děkuji za vysvětlení. s tím to v celku s tebou i souhlasím. A však, když píšeš tak prosím o to abys psal tak abych to pochopil já a ostatní. Čeština je mnohdy plná dvojsmyslnosti tak to prosím nemlž a nemystifikuj.
Milan.Miló.
|
Edited by - Milan.Miló on 17/09/2010 17:29:27 |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 17/09/2010 : 17:44:11
|
Milane. Předpokládám u tebe i ostatníc určitou schopnost myslet a hlavně přemýšlet.To není mlžení a mystifikace.Ty bys také dětem dával jen to co mohou v dané době a stavu poznání přijmout. Pak by děti dospěly a ty bys svůj projev upravil dle jejich momentálních znalostí lidí dospělých,ale ouha oni by říkali,že to cos jim dal jako dětem je pravda a proto to nové považují za lež,protože to v mnohém tvým původním slovům odporuje. A pak i kdybys byl bůh,byl bys zcela bezmocný. Skus o tom uvažovat. Není ěkde nějaká chyba? Není ta chyba u samotných věřících,kteří jeho slova pro dospělé odmítají? No a nyní si představ ateistu,který ta slova pro dospělé dokáže přijmout. Není potom bohu blíže? Nejde o to zda souhlasíš, nebo nikoliv,ale jde o to přemýšlet o tom.Potom můžeš k něčemu dojít sám.
Sláva |
|
|
Milan.Miló
Velmi aktivní uživatel
671 Posts |
Posted - 17/09/2010 : 18:49:42
|
Miloslave
Tady na fóru si myslím nejsou žádné malé děti. A svůj projev tedy upravuj prosím tak aby si každý nemusel domýšlet či vytvářet různé představy o tom co si mohl tím myslet. Mnohdy se to bohužel u každého jednotlivce vždy rozchází. Protože každý jedinec má jiné vnímání a rozlišný pohled na realitu.
Milan.Miló.
|
|
|
23MirekK
Nový uživatel
Czech Republic
31 Posts |
Posted - 18/09/2010 : 07:44:47
|
quote: Originally posted by New Zarathutra
Jelikož je v naší zemi velmi mnoho ateistů (jsme nejateističtější národ na světě), rozhodl jsem se popřemýšlet, o ateistickém názoru na svět. Nedávno jsem se například bavil s jedním ateistou a ptal jsem se ho na zásady, kterými se řídí. Z jeho odpovědí plynuly především křesťanské zákony. Později jsem se od něho dozvěděl, že nevěří v žádnou "vyšší spravedlnost". Jinými slovy nevěří, že bude po smrti trestán za své činy. Položil jsem mu tedy otázku, zda by, za předpokladu, že by se o tom nemohl nikdo dozvědět, něco ukradl. Odpověď zněla ne. Moje otázka je: Proč? Já na tuto otázku nedokážu uspokojivě odpověďet nedokážu, možná proto, že jsem křesťan. Ale podle mého názoru, za předpokladu, že neexituje vyšší spravedlnost, je vše dovoleno.
Nechápu proč bychom měli věřit v něco co není pravda. Všechno lidstvo se nachází na kouli (geoidu). Já respektuji právo každého na svůj vlastní názor, ale každý by si měl ověřit, zda ty dané téze, které jsou obsaženy v jeho názoru, korespondují s přírodními jevy (fyzika). Myslím, že v dnešní době se náboženství přeměňuje v platné etikety soužití mezi lidmi. Jak jistě filosof ví, exrémistické náboženské spolky jsou tzv. fundamenální což znamená, že prosazují svá dogmata násilnou formou. V historii to byla inkvizice, která lidvidovala myšlení jednotlivce, aniž by "nechodil do kostela ci jiného svatostánku". O nacismu a fašismu nemluvě. Úkolem filosofa dnes, by mělo být: vést lidi k tomu aby sami si pokládali otázky, čili přemýšleli, psát pojednání pro určité generace lidí(20-ti leté, dospělé i ty nejsterší seniory). |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 18/09/2010 : 09:35:14
|
Úkolem filosofa dnes, by mělo být: vést lidi k tomu aby sami si pokládali otázky, čili přemýšleli, psát pojednání pro určité generace lidí(20-ti leté, dospělé i ty nejsterší seniory). .................................... Snažím se o to ač se za filosofa nepovažuji.
Sláva |
|
|
Pepeeeee
Aktivní uživatel
Czech Republic
155 Posts |
Posted - 18/09/2010 : 18:41:43
|
Mirku, ty asi nerozumíš pojmu ,,víra,,. Nikdo ti tady netvrdil, že křesťané věří ve vousatého mužíka, Stvořitele, který si pluje po obloze na svém obláčku. Víru nemůžeš dokazovat ani popírat rozumem, víra je iracionální. Použij si svou fyziku, ale rozděl slova věda a víra. Ke každému z těchto pojmů musíš přistupovat odděleně a jiným způsobem, takže jestliže fyzika vysvětluje nějaké přírodní zákonitosti, jak na naší planetě, tak ve vesmíru, nemůžeš jí uplatńovat na náboženství. Když už k ničemu jinému, víra je dobrá alespoń k tomu, aby si měl nějaké mravní zásady, které jsou dány. Určitě sis vytvořil svoje vlastní a podle toho taky dnešní společnost vypadá, každý má svoje zásady (samozřejmě že dobré, ne-li nejlepší). Stát se je snaží korigovat zákony svými (Ústavou), ale kdo v dnešní době neporušuje zákony a nemá vlastní ,,zákony,,, čímž dochází k chaosu? Víra je taky prospěšná, protože ti ukazuje cestu. S rozumem dojdeš sice daleko, ale ne nejdál. Za použití rozumu bych došel k nihilismu, nic nemá cenu, protože beztak jednou umřu a NIC nebude. Bude mi jedno co jsem na světě učinil, v hlíně si za to nic nekoupím. Proto víra (nejen křesťanská) ti pomůže lépe žít. Sám bych bez víry asi nedokázal žít, spáchal bych sebevraždu, což ovšem křesťanství (naštěstí) zakazuje.
Navíc o fašismu a nacismu radši nemluv, nejde o víru, ale o ideologii, což se podstatně liší. |
Edited by - Pepeeeee on 18/09/2010 18:43:53 |
|
|
Dalibor Grůza
Grafoman
Czech Republic
1678 Posts |
Posted - 18/09/2010 : 19:26:04
|
quote: Originally posted by Pepeeeee
Mirku, ty asi nerozumíš pojmu ,,víra,,. Nikdo ti tady netvrdil, že křesťané věří ve vousatého mužíka, Stvořitele, který si pluje po obloze na svém obláčku. Víru nemůžeš dokazovat ani popírat rozumem, víra je iracionální. Použij si svou fyziku, ale rozděl slova věda a víra. Ke každému z těchto pojmů musíš přistupovat odděleně a jiným způsobem, takže jestliže fyzika vysvětluje nějaké přírodní zákonitosti, jak na naší planetě, tak ve vesmíru, nemůžeš jí uplatńovat na náboženství. Když už k ničemu jinému, víra je dobrá alespoń k tomu, aby si měl nějaké mravní zásady, které jsou dány. Určitě sis vytvořil svoje vlastní a podle toho taky dnešní společnost vypadá, každý má svoje zásady (samozřejmě že dobré, ne-li nejlepší). Stát se je snaží korigovat zákony svými (Ústavou), ale kdo v dnešní době neporušuje zákony a nemá vlastní ,,zákony,,, čímž dochází k chaosu? Víra je taky prospěšná, protože ti ukazuje cestu. S rozumem dojdeš sice daleko, ale ne nejdál. Za použití rozumu bych došel k nihilismu, nic nemá cenu, protože beztak jednou umřu a NIC nebude. Bude mi jedno co jsem na světě učinil, v hlíně si za to nic nekoupím. Proto víra (nejen křesťanská) ti pomůže lépe žít. Sám bych bez víry asi nedokázal žít, spáchal bych sebevraždu, což ovšem křesťanství (naštěstí) zakazuje.
Navíc o fašismu a nacismu radši nemluv, nejde o víru, ale o ideologii, což se podstatně liší.
Správná víra je rozumná, rozumem nemůžeš vyloučit posmrtný život. Špatná víra, která slibuje za špatné činy odměnu po smrti, může vést k fanatismu, nenávisti a válkám stejně jako jakákoliv jiná nerozumná ideologie (např. nacismus).
Proto je vždy se třeba ptát, zda články, zejména pak příkazy a zákazy konkrétní ideologie či víry nejsou proti rozumu. Jinými slovy správná víra jsou vždy city přecezené přes rozum. O pravdivosti určitého článku víry vždy totiž může s konečnou platností rozhodnout až rozum.
(viz www.filosofierovnovahy.sweb.cz ) |
Edited by - Dalibor Grůza on 18/09/2010 19:28:06 |
|
|
kay
Aktivní uživatel
110 Posts |
Posted - 19/09/2010 : 14:07:18
|
"Správně jsi to vystihl.Protože jsi věřící křesťan. Ty věříš,že je vyšší spravedlnost a tvoje pravda tě určuje co je správné a co je špatné,čili co je dovoleno,zač tě nečeká trest od vyšší spravedlnosti je pro tebe dovoleno a nepřemýšlíš o tom,zda tím neubližuješ ostatním lidem.Dle tvé pravdy jednáš správně. My ateisti o tom musíme přemýšlet a volit takové jednání, kterým nebudeme druhým ubližovat,protože s lidmi musíme žít a ubližíme li jim, budou ubližovat oni nám. Jak zde kdosi právně řekl, moje svoboda končí tam, kde začíná svobody druhého. A tak s tvé pravdy křesťanské přijímáme co je dobré hledáme cesty k dobru i jinde. Nejde nám o důsledky kladné či záporné po smrti od nějaké vyšší spravedlnosti,ale jde nám o důsledky,jaké bude mít naše jednání v tomto životě.Věřící má dovoleno zneužití svých schopností ve prospěch pravdy Ježíšovy a tak mu nic nebrání v tom aby tak činnil a třeba zabíjel jinověrce což křesťané zřetelně ukázali.My ateisti o tom přemýšlíme a jsme li moudří, pak je pro nás toto nepřijatelné,protože to lidi rozděluje vyvolává to odpor a zneužití schopností v náš neprospěch,čili takové jednání škodí všem a tedy i nám.Jsme li moudří pak nemůžeme dělat co se namane i když nevěříme ve vyšší spravedlnost.
Sláva [/quote]
Miloslave, definuj mi prosím pojem moudrost (moudrého člověka, váže se moudrost na rozum,poznání,...?), jak ty ji chápeš. Děkuji.
|
Edited by - kay on 19/09/2010 14:13:57 |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 19/09/2010 : 15:01:42
|
Miloslave, definuj mi prosím pojem moudrost (moudrého člověka, váže se moudrost na rozum,poznání,...?), jak ty ji chápeš. Děkuji. ................................... Těžká otázka. Definovat moudrost by snad nedokázal ani člověk moudrý, natož já. Definovat je možno věc,či určité zákonitosti děje.Děj sám není možno definovat protože probíhá v čase,ale je možno definovat pouze zákokonitosti tento děj řídící.Moudrost je probíhající děj a jedno a totéž může být v určitých situacích moudré a v jiným nemoudré.Samozřejmé je, že se se moudrost váže na rozum a poznání,přesněji řecčeno je tímto podmíněná,ale stejně tak se váže na cit, Rozum a poznání bez citu není dostatečné k tomu aby vznikla moudrost,aby člověk jednal moudře.Je třeba poznávat souvislosti mezi příčinami a jejich následky,aby člověk dokázal domyslet důsledky svých činů a dokázal správně vybrat to co vede k cíli. Je třeba poznat cenu tohoto cíle,čili dokázat jej přijmout jako příčinu, která bude mít určitý důsledek. Vždy jde o konkrétní cíl,kterého chceme dosáhnout a vzhledem k tomu může být naše jednání moudré,či nemoudré, čili k tomuto cíli nesměřující.I ten cíl může být moudrý,či nemoudrý a tak bych mohl pokračovat donekonečna.Moudrost i nemoudrost jsou probíhající děje a proto nedefinovatelné.
Sláva |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 19/09/2010 : 15:16:38
|
Daalibore.
Moje poklona.V tomto již vdělaného člověka dokáži vidět.V jednom se však velice mýlíš.Posmrtný život je možno rozumem vyloučit.Je k tomu však nutné určité poznání a hlavně poznání procesu myšlení.Pochopíš li co vlastně je duše,pak poznáš,že je závislá svou existecí na funkci hmoty živého mozku a bez této živé hmoty nemůže existovat. Pokud toto poznání chybí,pak chybí i schopnost logicky vyloučit posmrtný život.Popsal jsem zde však možnost posmrtného života ve vlastním mikrokosmu a ten zatím rozumem vyloučit nelze.Alespoň já takovou schopnost nemám.Přenos všech paměťových záznamů a funkcí mozku mimo mozek tak aby vznikla lidská duše vyloučit rozumem možné je.Mimochodem duše není věc (hmotná či nehmotná) ale děj ke kterému dochází v mozku.Věřící vnímají svou duši jako nehmotnou věc,která se po smrti kamsi přenáší a to je zcela chybné a rozumem vyloučitelné.
Sláva |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 19/09/2010 : 15:34:42
|
Pepeeee Víra a ideologie jsou totéž.Víry vytváří jak správně říkáš určité normy lidské společnosti a ve vírách existuje autorita,čili bůh, který soudí jak lidé tyto normy dodržovali.Trestá ty kteří je nedodržovali a odměňuje ty kteří ano. Jenže víra není jen jedna a různé víry vytváří různé normy a tyto jsou často k sobě protikladné. Ve výsledku jde tedy o ideologie doplněné tou autoritou.Jde tedy o pravdy,které člověk přijal a to naprosto odpovídá všem ostatním ideologiím,jen ty společenské normy se od sebe liší a v mnoha ideologiích chybí ta autorita. Dokáží li lidé přijmout a dodržovat společenské normy bez té boží autority,je to více, než ze strachu před trestem autority boha,či touhou po odměně od boha po smrti.Dle norem koránu ten kdo zabije v zájmu pravdy koránu nevěřící,bude po smrti v ráji po boku proroka Mohameda. A tak se muslim obalí výbušninou a v zájmu pravdy jde zabíjet a již se těší na odměnu,kterou mu víra slubuje.I toto je náboženství a současně i ideologie spojená s autoritou boha.
Sláva |
|
|
Pepeeeee
Aktivní uživatel
Czech Republic
155 Posts |
Posted - 19/09/2010 : 23:32:07
|
Miloslave, quote: Definovat je možno věc,či určité zákonitosti děje.Děj sám není možno definovat protože probíhá v čase,ale je možno definovat pouze zákokonitosti tento děj řídící.Moudrost je probíhající děj
Definovat lze určitým způsobem cokoli, záleží jen na tom, jak dokáží slova vystihnout danou věc, děj, stav, pocit, cokoli... Kdyby se moudrost nedala definovat, nemohli bysme se zde o ní bavit, protože bysme nevěděli, co to vlastně je. Jenže každý tuší, co to zhruba bude, jen to je těžké vyjádřit. Slova nikdy nepostihnou popisovanou věc, kopie nikdy nebude jako originál, ale může se mu více či méně přiblížit. Navíc moudrost určitě není děj probíhající a nechápu, proč by nešlo definovat děj v čase? Samozřejmě definovat jak jen to jde.
quote: Mimochodem duše není věc (hmotná či nehmotná) ale děj ke kterému dochází v mozku.
XD netušim, co máš pořád s tím dějem, vycházíš asi z názoru, že ,,Vše plyne" to je ve své podstatě pravda, ale jen vše materiální. Duše určitě není děj.
quote: Víra a ideologie jsou totéž.
Nikdy. Jestliže srovnáš typickou víru, kresťanství, a typickou ideologii, nacismus, pak mají asi tolik společného jako jednorožec a kůň. Oba mají čtyři nohy, dvě plíce, srdce... Ale rozdíl je zásadní. Nacismus je založen na určité společné myšlence, takže na rozumu, zato křesťanství je čistě víra, kde rozum nemá místo, zde je prostor jen a jen pro důvěru, víru, schopnost něčemu uvěřit. Doufám, že nedojdeme tak daleko, že budeš chtít srovnávat Boha s nějakým ideologem, například s Hitlerem. To bych se musel urazit a ignorovat tě, ne snad proto, že Hitler (podle všech největší bídák, skoro satan) je symbolem zla, ale proto, že s Bohem nemůžeš nikdy nikoho srovnávat. PS. Hitlera rozhodně nepovažuju za tyrana, masového vraha... ale to sem nepatří. |
|
|
kay
Aktivní uživatel
110 Posts |
Posted - 20/09/2010 : 15:26:16
|
Moudrost je pro mne hlubší porozuměni světu, lidem a sám sobě, které je přímo závislé na lidských zkušenostech. Jedná se o něco vyššího než vědění, které by k ní ale mělo vést. Moudré jednání není promyslet příčiny, následky a jít za konkrétním cílem. Jednání, které má předem určený, daný cíl je spíše jednání založené na rozumu a vědění, ačkoliv nepopírám, že i v tomto jednání se člověk může moudře rozhodnout. Moudrost je spojená s nejhlubším nitrem člověka, s poznáním, že si člověk nemůže všechno „nalajnovat“. Moudré jednání vychází z porozumění druhým a světu. Ty sice píšeš o citu, ale nevím, co si mám u tebe pod tím představit. Psychický stav závislý na situaci? K tomu se moudrost neváže. Cit jako schopnost porozumění? To ano, ale lze se tomuto porozumění naučit nebo to už člověk „musí nějak mít v sobě“? Mít schopnost porozumět druhým se mi zdá v našem století už hodně vzácnou. Tato schopnost se pak u člověka může rozvinout a pojmout mnohé, pak také může přerůst v moudrost. Tohle je moje pojetí moudrosti, definovat ji ale není snadné a definice se budou určitě velmi lišit. Původně mi šlo o to, že z tvých příspěvků nepřímo vyplývá jakási představa moudrosti vyskytující se pouze u ateistů. Něco takového by byla v mých očích velice mylná představa a to bez ohledu na definici moudrosti. Každopádně jsem si všimla, že ty to slovo používáš často, ačkoliv se jedná o něco velmi vzácného. Ohledně víry a ideologie. Víra není náboženství, dogmata ani obřady, to jsou pouze různé formy, kterými se projevuje – víra je jejich východiskem. Čistá víra znamená víru, že „Bůh je“ - je to víra v něco hlubšího, co dává světu smysl a přesahuje jej… ono hlubší je již v přítomnosti, všude kolem nás, z čehož plyne i úcta k tomuto světu. Formy, kterými se víra projevuje, lze zneužít k útlaku stejně, jako ideologii. Víra a ideologie ovšem není totéž. Tohle je ale jen můj názor, předpokládám, že spoustě by se určitě nelíbil. Ony zásady, o kterých je v tomto vláknu řeč, se udržovaly tisíce let před Kristem a byly stabilizátorem celých civilizací. I tyto byly projevenou formou náboženské víry (…to ale neznamená, že sekularizovaný stát se jich zbaví, a že nevěřící se nikdy nebudou socializovat. Tohle je spíše pro Zarthutru).
|
Edited by - kay on 20/09/2010 15:38:36 |
|
|
Milan.Miló
Velmi aktivní uživatel
671 Posts |
Posted - 20/09/2010 : 16:34:07
|
Kay
Velice hezky jsi to vystihla. To stou moudrostí. A moc dobře jsi nastínila onen stav kdy by si člověk především měl vážit a mít k světu kolem něj mnohem větší úctu. Protože všichni se spolupodílíme a utváříme tak vše to v čem se ocitáme a jak se zároveň podílíme na spoluutváření našeho samotného vnímání na svět kolem nás. Moc se mi to líbilo a plně s tebou souhlasím.
Milan.Miló.
|
|
|
Topic |
|
|
|