Author |
Topic  |
Stream
Uživatel

Czech Republic
64 Posts |
Posted - 24/06/2009 : 18:18:42
|
quote: Originally posted by Maftík
Nevím co chceš naznačit ale důkazy Boha, aspoň v rámci klasické anticko-středověké filosofie, určitě nejsou stavěny na základě "libovolných formálních systémů". Jinak, mohl bys naznačit, v čem konkrétně byla středověká metafyzika jak píšeš "ušita na míru katolické teologii"? (ne že bych to chtěl apriori popírat, jen by mě zajímaly ty konkrétní příklady)
Třeba Aristotelés má ve své metafyzice také určitého Boha, čistý akt, který je věčný. Proti němu ovšem stojí první látka, čistá potence, která je také věčná a nestvořená. Tohle se upravilo myslím z ryze teologických důvodů (Bůh přeci stvořil vše).
Jiný příklad je třeba doplnění transsubstanciace, jejímž jediným příkladem je eucharistie, k seznamu Aristotelových typů změny. |
 |
|
Rzwald
Grafoman
   
1522 Posts |
Posted - 24/06/2009 : 20:49:09
|
quote: Originally posted by Maftík
Tož, co na to říct ... jestli hodnotíš filosofické práce podle intenzity subjektivního zážitku a podle toho jak by dle jiného hodnocení dopadli tví oblíbenci ... inu, taky možnost 
ono je to hned pochopitelnější, když připomenu svou tezi, že filosofie není věda, ale umění ;-) ..tím je dáno omezení v objektivním hodnocení...
|
 |
|
Maftík
Aktivní uživatel
 
Czech Republic
215 Posts |
Posted - 24/06/2009 : 23:07:57
|
quote: Originally posted by Stream
Třeba Aristotelés má ve své metafyzice také určitého Boha, čistý akt, který je věčný. Proti němu ovšem stojí první látka, čistá potence, která je také věčná a nestvořená. Tohle se upravilo myslím z ryze teologických důvodů (Bůh přeci stvořil vše).
Jiný příklad je třeba doplnění transsubstanciace, jejímž jediným příkladem je eucharistie, k seznamu Aristotelových typů změny.
Ad první látka - nevím jaké intence evidují dějiny filosofie, nicméně v případě věčnosti a nestvořenosti první látky by zde byly v podstatě 2 absolutna, což je ovšem rozporné. Někde tímto směrem bych viděl argumentaci ...
V druhém případě máš víceméně pravdu, jenomže transsubstanciace není primárně filosofická záležitost, a navíc její zařazení k typům změny myslím není žádným korumpováním filosofie teologií - v tom smyslu, že to nic "neopravuje" a nekatolíka to nemusí zajímat |
 |
|
Maftík
Aktivní uživatel
 
Czech Republic
215 Posts |
Posted - 24/06/2009 : 23:09:16
|
quote: Originally posted by Rzwald
quote: Originally posted by Maftík
Tož, co na to říct ... jestli hodnotíš filosofické práce podle intenzity subjektivního zážitku a podle toho jak by dle jiného hodnocení dopadli tví oblíbenci ... inu, taky možnost 
ono je to hned pochopitelnější, když připomenu svou tezi, že filosofie není věda, ale umění ;-) ..tím je dáno omezení v objektivním hodnocení...
Aha. No doporučím Ti Aristotelovu Metafyziku, pokud se nepletu tak první knihu ... |
 |
|
Stream
Uživatel

Czech Republic
64 Posts |
Posted - 25/06/2009 : 07:44:42
|
quote: Originally posted by Maftík
[quote] Ad první látka - nevím jaké intence evidují dějiny filosofie, nicméně v případě věčnosti a nestvořenosti první látky by zde byly v podstatě 2 absolutna, což je ovšem rozporné. Někde tímto směrem bych viděl argumentaci ...
V druhém případě máš víceméně pravdu, ...
A myslíš že v prvním pravdu nemám? Netvrdil sem, že se pro to nedá najít argumentace - myslím u Tomáše je někde diskuse na téma, co je prvotní, jestli potence nebo akt - což je pro mě jako zkoumání jestli byla dřív slepice nebo vejce. Jenže podle mě je ten problém je motivovaný teologicky. Aristotelés nikde slepico-vejčí problém řešit nemusí, protože prvotní je obojí. A Aristotelés nikde nevyhlašuje Boha jako "absolutno" takže nevzniká problém, který ty zmiňuješ. Motivace proč chápat první akt, prvního hybatele (Boha) jako absolutno je v konečném důsledku podle mého názoru teologická.
Jinak pochopitelně těch změn mezi Aristotelem a např. Tomášem je daleko víc, a hodně se týká právě Boha a s ním souvisejících a odvozených věcí. U Aristotela je např. čistý akt (Bůh) nehybný a pouze myslící (což vylučuje zázraky a třeba Krista), není všemocný v křesťanském smyslu, což myslím není ještě i u Averroese, až u Tomáše, není vševědoucí (myslí jen na to, co je nejlepší), není milující (a pokud, tak miluje jen sebe) a jeho morální statut je dost nejasný. Aristotelés také nikde neříká, že by Bůh měl nějakou vůli.
Tomášovo pojetí času je naopak neseno potřebou vysvětlit vševědoucnost Boha, tedy zejména to, jak může Bůh znát budoucnost a toto jeho poznání nebylo v konfliktu s lidskou svobodou. Křesťanský Bůh ví přesně, co zítra udělám, přesto jsem prý svobodný - zjevná inkonzistence, motivovaná čistě teologicky, kterou je nutno filosofickými prostředky vyspravit. U Aristotela tento problém nevzniká protože netvrdí, že by Bůh znal budoucnost. |
 |
|
Maftík
Aktivní uživatel
 
Czech Republic
215 Posts |
Posted - 25/06/2009 : 11:46:43
|
2Stream : Pokud jde tedy čistě o věc motivace - zda byla teologická - pak tedy nemám problém uznat že máš asi pravdu. Mi se jen nelíbilo jak jsi celou věc formuloval 24/06/2009 : 00:06:31, kde 2+3 odstavec viděny jako celek měly jakoby náběh k sofismatu (možná jen můj dojem). Každopádně mě v souvislosti s tou motivací zaujal názor Anthonyho Kennyho, který píše že B. Russell právě tu teologickou motivaci, motivaci z víry nebo něco v tom smyslu Tomášovi vyčítal (musel bych si to teď znova přečíst), přičemž však sám Russell se snažil celý život dokázat že 1+1=2, čemuž ovšem bezesporu celý život stejně věřil. Tudíž že na tom, že se snažíme dokazovat něco čemu "stejně" věříme nemusí být nic špatného. Důležitá je otázka pravdivosti. |
 |
|
Maftík
Aktivní uživatel
 
Czech Republic
215 Posts |
Posted - 24/10/2010 : 22:35:18
|
Z webu AB:
"Od 19.10. 2010 otevíráme kurz Úvod do filosofického myšlení, v zimním semestru se přednášky konají každé úterý od 17. hod. v učebně č. 103. (zde se myslí patrně institut CEVRO) všichni zájemci o filosofii jsou vítáni. " |
 |
|
Maftík
Aktivní uživatel
 
Czech Republic
215 Posts |
|
Maftík
Aktivní uživatel
 
Czech Republic
215 Posts |
|
Pepeeeee
Aktivní uživatel
 
Czech Republic
155 Posts |
Posted - 17/03/2011 : 16:59:57
|
Maftíku, zajímalo by mě, jaká je úroveň toho internetového kurzu filozofie a hlavně, co všechno jsi se tam naučil. Předpokládám, že jsi to absolvoval, získal si tedy nějaký titul? Jakými předměty jsi prošel? A jen tak zhruba by mě zajímalo, kolik jsi toho přečetl kolem filozofie (je to bídná otázka, ale pokus se to nějak odhadnout)? Navíc, pokud jsi to opravdu vystudoval, jaká je tvoje "specializace"? (netvrď mi, že od všeho trochu, určitě je u tebe nějaký směr hlouběji rozvinutý) Ptám se čistě ze zvědavosti, zajímá mě, na jaké úrovni je absolvent toho kurzu. Já se tam určitě nepřihlásím, jednak nemám peníze, jednak více věřím státním univerzitám. |
Edited by - Pepeeeee on 17/03/2011 17:34:31 |
 |
|
Pepeeeee
Aktivní uživatel
 
Czech Republic
155 Posts |
Posted - 28/03/2011 : 22:58:28
|
Maftíku, tím, že neukážeš svou nevzdělanost z AB, sice dosáhneš potřebného výsledku, tedy skrytí skutečnosti, že kurz není (resp. nemůže být z principiálních důvodů) zas tak kvalitní, přesto chci znát několik odpovědí, jinak je budu muset odvodit. Jestli se nepletu, přečetl si Fuchsovy příručky a zajímáš se více či méně o existencionalismus. Sekundární literatura tě sice dokáže uvést do problematiky současné i minulé, ale je to pořád jen klouzání po povrchu. Zkrátka 7 brožur tě naučí do jisté míry (předstíraně) "filozofovat" (ve smyslu uvažovat nad problémy idejí, univerzálií, monád a možná i jazyka), ale to slouží jen jako honění si vlastního trika nad titulem a zdánlivou inteligencí. Jistě tě přímo či nepřímo naučili mnoha cizím slovům a určitému způsobu argumentace, já však tvrdím, že je to pouhý klam. Snad byla často AB srovnávána s antickou sofistikou, ale ono se není čemu divit, skutečně se to tak jeví. Když budu intenzivněji, řekněme po dobu pouhých 3 měsíců, studovat Nimcovičův "Můj systém", pak můžu teoreticky sehrát poměrně kvalitní partii i s Carlsenem. Téměř určitě mě porazí, přesto ho solidně zaměstnám. Zkrátka, abych to vyjádřil na číslech, největší rozdíl je mezi 0 (nic) a 1(něco), takový rozdíl z tohoto hlediska je nutně vyšší než mezi 50 a 100. (Na otázku, zda je přechod mezi 0 a 1 větší než mezi 1 a 100 000, není snadné najít odpověď, záleží totiž na aplikovatelnosti tohoto "vzorce". O to tu však neběží.) Stejně tak, tě v AB naučili něco a s tím něco se dokážeš do jisté míry postavit i velkým kapacitám současné filozofie. |
 |
|
Maftík
Aktivní uživatel
 
Czech Republic
215 Posts |
Posted - 20/05/2011 : 10:41:59
|
Ahoj Promiň, ta toto fórum už nechodím a v minulé době jsem se tu přihlašoval jen když jsem tu chtěl hodit info o nějaké akci. AB jsem zatím neabsolvoval, chybí mi jeden důležitý předmět, abych získal certifikát (titul z toho studia neplyne). Prošel jsem dosud následujícími: Úvod do filozofie (ale ten se nepočítá), Logika, Noetika, Ontologie, Teodicea, Antropologie, Dějiny filozofie I (starověk + středověk), Dějiny filozofie II (novověk). Momentálně dělám Filozofii vědy (tu co nevidět dokončím), Etiku a Filozofii 20. století. Další předměty již dělat nebudu. AB je zaměřena na filozofický realismus metafyzický (nezávislost světa na poznání) i epistemologický (nezávislost struktury světa na poznání), což je dnes směr takřka undergroundový. Takže toho se týká i moje "specializace". Co se týče úrovně kurzů, většinou jsem byl spokojen. Osobně bych vyzdvihnul hlavně Dějiny filozofie Michala Jamného, také Cardalovu Ontologii. Kolem filozofie jsem přečetl řádově zatím desítky knih. Mou "mateřskou" filozofií je realismus, ale vždy jsem měl i určité existencialistické sklony a v posledních měsících mě více zajímá fenomenologie (jakožto východisko filozofie), zvlášť jsem zvědavý na její realistickou verzi.
quote: Originally posted by Pepeeeee
Maftíku, zajímalo by mě, jaká je úroveň toho internetového kurzu filozofie a hlavně, co všechno jsi se tam naučil. Předpokládám, že jsi to absolvoval, získal si tedy nějaký titul? Jakými předměty jsi prošel? A jen tak zhruba by mě zajímalo, kolik jsi toho přečetl kolem filozofie (je to bídná otázka, ale pokus se to nějak odhadnout)? Navíc, pokud jsi to opravdu vystudoval, jaká je tvoje "specializace"? (netvrď mi, že od všeho trochu, určitě je u tebe nějaký směr hlouběji rozvinutý) Ptám se čistě ze zvědavosti, zajímá mě, na jaké úrovni je absolvent toho kurzu. Já se tam určitě nepřihlásím, jednak nemám peníze, jednak více věřím státním univerzitám.
|
 |
|
Maftík
Aktivní uživatel
 
Czech Republic
215 Posts |
Posted - 20/05/2011 : 10:43:36
|
Jak jsem psal, dlouho jsem tu nebyl, takže jsem nic záměrného neskrýval. Ke zbytku tvého příspěvku nějak nevím co napsat, akorát by mne zajímalo, kým bývá AB srovnávána s antickou sofistikou a proč.
quote: Originally posted by Pepeeeee
Maftíku, tím, že neukážeš svou nevzdělanost z AB, sice dosáhneš potřebného výsledku, tedy skrytí skutečnosti, že kurz není (resp. nemůže být z principiálních důvodů) zas tak kvalitní, přesto chci znát několik odpovědí, jinak je budu muset odvodit. Jestli se nepletu, přečetl si Fuchsovy příručky a zajímáš se více či méně o existencionalismus. Sekundární literatura tě sice dokáže uvést do problematiky současné i minulé, ale je to pořád jen klouzání po povrchu. Zkrátka 7 brožur tě naučí do jisté míry (předstíraně) "filozofovat" (ve smyslu uvažovat nad problémy idejí, univerzálií, monád a možná i jazyka), ale to slouží jen jako honění si vlastního trika nad titulem a zdánlivou inteligencí. Jistě tě přímo či nepřímo naučili mnoha cizím slovům a určitému způsobu argumentace, já však tvrdím, že je to pouhý klam. Snad byla často AB srovnávána s antickou sofistikou, ale ono se není čemu divit, skutečně se to tak jeví. Když budu intenzivněji, řekněme po dobu pouhých 3 měsíců, studovat Nimcovičův "Můj systém", pak můžu teoreticky sehrát poměrně kvalitní partii i s Carlsenem. Téměř určitě mě porazí, přesto ho solidně zaměstnám. Zkrátka, abych to vyjádřil na číslech, největší rozdíl je mezi 0 (nic) a 1(něco), takový rozdíl z tohoto hlediska je nutně vyšší než mezi 50 a 100. (Na otázku, zda je přechod mezi 0 a 1 větší než mezi 1 a 100 000, není snadné najít odpověď, záleží totiž na aplikovatelnosti tohoto "vzorce". O to tu však neběží.) Stejně tak, tě v AB naučili něco a s tím něco se dokážeš do jisté míry postavit i velkým kapacitám současné filozofie.
|
 |
|
Maftík
Aktivní uživatel
 
Czech Republic
215 Posts |
|
Topic  |
|
|
|