www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum
www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

 All Forums
 Filosofie
 Libovolné téma
 Víra v boha a dalších věcí
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

okref
Velmi aktivní uživatel

672 Posts

Posted - 23/04/2009 :  18:27:46  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Potřeboval bych radu. Četl jsem si tady na foru vaše zajímavé názory, které se týkali boha. A tam jsem nerozuměl jedné věci. Jestliže někdo věří v boha neznamená to, že je přesvědčený o jeho existenci. Víra přeci není založená na logice ale na přáních a snech dotyčného člověka....


Zdravím nejmoudřejšího z lidí a rád se k tématu vyjádřím, i když možná řeknu, co už tady bylo řečeno...

K tomu prvnímu přispěvku: Problém je v tom, že daleko víc, než v boha, se zdá, že věříž ve svá přání. Na co potom boha? Je to snad představa velkého neporazitelného zajišťovatele při naplňování přání? Jestliže ne, pak už snad zbývá jen představa tvého dvojníka jakožto boha, tzn. ideálního tebe sama?

K slovu bůh: Slovo bůh označuje, tak jako všechna slova, něco, co člověk myslí. Slovo bůh označuje téměř tolik věcí, kolik je lidí. Říkám téměř, protože někteří tím slovem označují totéž nebo hodně bodobné. Někteří tím slovem dokonce označují něco, aniž by věděli, co.(viz psychologické teorie nevědomí) Ne všichni dokáží říci, co tím slovem označují, přestože vědí, co jím označují. Někteří mluví o tom, co tím označují jiní, aniž by ve své mysli měli svůj vlastní pojem pro toto slovo, a velmi často se mýlí, když si myslí, že vědí, co jím označují jiní lidé. A někteří vědí, co jím sami označují a dokáží to povědět. Není lehké najít takové lidi, neboť většina lidí si myslí, že to jsou oni sami.
Všichni, kdo vědí, co tím slovem označují, věří. A myslím to tak, že věří i v případě, že říkají, že nevěří, nebo že si myslí, že nevěří.(často si říkají ateisti, často i jinak nebo vůbec nijak)
Ale nevím, proč tohle říkám Sokratovi. Vždyť právě tohle musí vědět líp než já.

K mému pojmu bůh: Nemám nic svého, co bych označoval slovem bůh. (Myslím, že mám všechno to, co jím označují jiní, ale nejsem tak bláhový, abych pro to vymýšlel druhá slova.)

Edited by - okref on 23/04/2009 18:34:19
Go to Top of Page

Miloslav Bažant
Ultragrafoman

Czech Republic
6254 Posts

Posted - 24/04/2009 :  07:22:36  Show Profile  Visit Miloslav Bažant's Homepage  Reply with Quote
Já o bohu nic nevím,ale myslím si že víra v boha je vždy o údivu o údivu nad světem, O údivu nad tím co si nedokážeme rozumem vysvětlit a co se nám jeví být dokonalé.
Zajímavé je,že nejstarší náboženství vůbec nebyla o bohu.

MB
Go to Top of Page

Pinocchio
Nový uživatel

2 Posts

Posted - 26/04/2009 :  21:38:29  Show Profile  Reply with Quote
Pokud vím, tak první doložená náboženství byla založena na ucívání Slunce. Ačkoliv se z počátku jednalo o samotné Slunce (ještě bez označení "Bůh", které vzniklo až později - např. Horus, Bůh Slunce), jeho chápání bylo vždy shodné s tím, co dnes běžně označujeme "Bůh." Slunce vyjde každé ráno, přemůže zlou noc a daruje světu život. Naopak každý večer svůj boj prohraje a Zemi vládne noc(později Satan atd.) Podle mě tedy byla veškerá náboženství založena na uctívání Boha, jakožto toho, kdo dává život.

Pak je tady ten všudypřítomný dualismus, bez kterého by něměli skutky žádný význam, protože by je vlastně ani nebylo s čím srovnat - Bůh, ten kdo dává život, je dobro a Satan je zlo. Tohle je první z věcí, které si byli lidé schopni uvědomit, a tak nás náboženství provází celou historií. Bůh také často označuje nevysvětlitelné. Některé úkazy připisované bohu se nám dnes ale zdají směšné. Přesto pořád nevíme jak vznikl vesmír samotný a kdo stanovil zákony fyziky, pomocí které se již dlouhou dobu snažíme boha vysvětlit, ačkoliv nevysvětlujeme zákony samotné. I sám Einstein musel uznat boha tím, že řekl: "Nevěřím, že s námi Bůh hrje v kostky, ačkoliv tomu vše nasvědčuje," - znamená to tedy, že nelze vše vysvětlit a stejně se musíme uchýlit k bohu, alespoň se nám výklad tohoto pojmu postupně zužuje.

Někdo boha potřebuje, stejně jako někdo potřebuje zákony k tomu, aby se choval správně. Někdo musí znát desatero, aby nezabil bližního svého. Někdo k tomu bibli vůbec nepotřebuje. To už je ale zase otázka náboženství a ne boha samotného. Jinak většina náboženství poskytuje návod k životu, jenže jde o účel a náboženství je jen cesta ke "správnému" cíli.
Go to Top of Page

Miloslav Bažant
Ultragrafoman

Czech Republic
6254 Posts

Posted - 25/05/2009 :  16:43:23  Show Profile  Visit Miloslav Bažant's Homepage  Reply with Quote
Pinochio.

Nějak mně toto téma odjelo aniž bych odpověděl a tak se omlouvám.
Já jsem sice u toho nebyl,ale pokud vím, tak nejstarší nábožensví byly uctíváním ohně.Pod ohniště byly zakopáni předci a oheň měl obsahovat jejich duši. S tohoto uctívání ohně prý vyšla i myšlenka věčného ohně na oltářích. Někde na internetu je o tom docela pěkná kniha od T. Sokola. Kde to jsem již pozapomněl. To uctívýní slunce prý vyšlo právě s toho uctívání ohně. Myšlenka boha jako bytosti je prý celkem nová a vyskytuje se vlastně až v nových náboženstvích.Ty staré náboženství prý byly pouze rodové a každý rod měl v náboženství odchylky a různosti. Tím že docházelo k mísení rodů, docházelo i k mísení náboženství a tím, že se náboženství mísila, vznikala nová a zasahovala více rodů. Pokud to čtení najdeš, bude tě to velmi zajímat. Je to docela pěkně napsané.

MB
Go to Top of Page

Amthauer
Nový uživatel

36 Posts

Posted - 31/05/2009 :  15:49:41  Show Profile  Visit Amthauer's Homepage  Send Amthauer an ICQ Message  Reply with Quote
Předně se omlouvám, že jsem nečetl všechny příspěvky. Touha odpovědět byla větší, než udělat tu heuristiku.

"Existuje Bůh?" je chybná otázka, protože by před ní nejspíš mělo následovat "Je Bůh?". Je-li Bůh jen familiární název pro smysl vesmíru, pro nekonečno, pro účel, který nás řídí k dokonalosti atd., potom se to dá i filosoficky obhájit.

S Bohem antropomorfní mysli a uvažujícím v lidských pojmech je to samozřejmě těžší, ale i to by se dalo obhájit, především asi analogiemi - co člověk na zemi, to Bůh ve vesmíru apod. Byl by zde ovšem problém.

Asi nejméně rozporné je pojetí osobního Boha jako vpodstatě myšlenkového konstruktu a zobjektnění svědomí.

Větší problém, než s tímto, mám s ostatními dogmaty křesťanství a potažmo náboženství vůbec. Jak víme, že je Bible zjevené Slovo Boží? Jak víme, že jsou ty pohádky o Ježíši pravdivé? Apod.

Problém těchto tvrzení je ten, že jim můžu kdykoliv vstříc vystavit svá tvrzení a ta budou mít stejnou hodnotu, čili se zasekneme na mrtvém bodě. Když řeknu, že Syn Boží je Karel Havlíček Borovský, kdo mi to vyvrátí? Přinejmenším na rozdíl od Ježíše to byl Čech, napsal spoustu výtečných článků a zemřel také jako mučedník. A mám rok 183 po. B.
Go to Top of Page

Miloslav Bažant
Ultragrafoman

Czech Republic
6254 Posts

Posted - 01/06/2009 :  07:41:57  Show Profile  Visit Miloslav Bažant's Homepage  Reply with Quote
Amateure.
Rozdíl mezi otázkou zda je bůh, či jestli existuje bůh je markantní.Odpovědí na otázku zda je bůh, je možno odpovědět " ano, je v lidských myslích" Na otázku zda existuje bůh je odpověď mnohem složitější, protože otázka směřuje k jeho skutečné existenci jako bytosti. Obě otázky jsou tedy správné,ale každá je tak nějak o něčem jiném.
O těch náboženských dogmatech by se dalo dlouho hovořit,ale nejdříve by se musel hledající člověk těch dogmat vzdát a přistupovat k nim zcela nezávisle. Je Bible slovem božím? Je Korán slovem božím? Vše je dílem lidí,ale je zde faktem,že svým myšlením předstihli svou dobu. Pokud se člověk naučí Bibli rozumět,čili pozná šifru v níž je napsána, pak zde najde něco zcela jiného než boha a nadpřirozeno. Jsou zde vědecká poznání, která ve své době nemohla být sdělena,protože ostatní společnost na to neměla dostatek schopností. Pokud toto člověk pozná,pak je otázka zda je Bible dílem boha zcela zbytečná. Nikoliv, je dílem lidí, jejichš intelekt byl neůměrně vyšší než než bylo normálním stavem v dané době. Je to ovšem pouze tvrzení, jak říkáš rovné s ostatními i když jistě trochu nezvyklé.
Pohádky o životě Ježíše? Je to zvláštní, ale mně vůbec nezajímá, jestli takový Ježíš vůbec někdy žil. Sám jsem spisovatel a vím,že mohu stvořit postavu která nikdy nežila,ale lidé uvěří jejím příběhům,jako by skutečně historicky existovala. Dumas takto stvořil krále, kteří nikdy nevládli a existovali pouze v jeho fantazii a přesto lidé věří, že jsou to skutečné historické postavy.

Faktem je, že byl život Ježíše popsán a tím se dostal do myslí lidí. Jenže je zde další otázka. Jsou ty příběhy ,či jak říkáš pohádky tím zač se vydávají, nebo jsou docela něčím jiným? Odpověď je velmi zajímavá. Jsou vyjádřením určitých algoritmů a dokáže li člověk tyto algoritmy číst, je to vše úplně o něčem jiném. A vůbec nezáleží na tom, zda je toto dílem několika (mnoha) lidí, nebo dílem jednoho člověka,který se třeba jmenoval Ježíš. Je to dokonalé selektivní sdělení hodné obdivu,protože jednimi slovy hovoří k věřícícím a utvrzuje jejich víru a stejnými slovy mluví k lidem hledajícím, třeba nevěřícím,ale schopným číst algoritmy.

Pokud se na Havlíčka budeme dívat s pohledu většinové populace v době, kdy žil, pak byl spíše delikventem a kriminálníkem,který zemřel díky nezřízenému životu na TBC. Z našeho pohledu byl nevinným mučedlníkem, který zemřel za pravdu . Který ten pohled je správný? Určitě ten druhý,protože uznáváme stejnou pravdu jako on. Rakušáci by na totéž hleděli jinak.



MB
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum © (c) 2009 webmaster Go To Top Of Page
Snitz Forums 2000