Author |
Topic |
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 20/03/2009 : 08:21:18
|
Na foru je téměř ticho a tak jsem přemýšlel proč. Poznal jsem, že na tom mám vinu i já a hledal jsem příčinu. Tuto příčinu jsem snad našel,ale jak dál, to vážně nevím. Příčina tkví v tom,že jsem na cestě která je od ostatních odlišná a nemá ani stejný cíl. Každá cesta vyžaduje cosi jiného a těm kteří po ní jdou jde o jiný výsledek.Každý tu svou cestu považuje za správnou a to dle cíle ke kterému směřuje. Pokusil jsem se na to dívat nestranně i když je to těžké a pochopil jsem,že já mám jiné potřeby než ostatní a může to být dáno i věkem.Prostě to oč jde ostatním pro mne nemá význam,protože pro to nemám v životě využití.Naopak pro ostatní nemá význam moje cesta, protože na ní nenajdou to oč jim jde. Oč jde mně a oč jde ostatním? Mýlím li se opravte mne, nebudu se zlobit. Oč jde většině lidí zabývajících se filosofií? (nemám na mysli profesionály) Hlavním cílem je,aby byli považováni za lidi moudré.Cesta k tomu vede přes studium filosofických spisů, učení se terminologie a učení se správně vyjadřovat. Pro mladého člověka to má bezesporně velký význam,protože je společností dle toho posuzován a získává určitou pozici v životě,který má před sebou.Z hlediska jejich cílů je to jednání správné. Pro mne však již takový cíl význam nemá. Lidé si mne váží za docela jiné znalosti a dovednosti.K životu to tedy nepotřebuji a navíc ho před sebou zřejmě mnoho nemám. Stalo se,že jsem poznal cesty k pochopení řady jevů,které umožňují pochopení logiky světa kolem,které umožňují odhalit chyby ke kterýl lidské poznání došlo a najít správné řešení.Otázkou by bylo, jaký význam toto poznání má pro mne samého? Jediným výsledkem by bylo, že bych se dostával do sporu s těmi, kdo vycházeli z jiných premis a proto jsou jejich výsledky jiné. A tak jsem se rozhodl ukázat z čeho vycházím a tím dát možnost ostatním pochopit správnost mých výledků. A jsme u jádra problému. Co tím získají ostatní, když jim jde o jiný cíl? Z hlediska jejich cíle by šlo vlastně o cosi,co jejich cíl ohrožuje a staví je do opozice k vlastnímu cíli. Za moudrého nebývá uznáván ten,kdo oponuje uznaným pravdám a to ani tehdy,našel li správnou cestu k poznání světa kolem. Teprve když se tato cesta stane uznávanou a považovanou za správnou,pak má pro ně význam z hlediska jejich cílů. Když tedy říkám, že nejsem filosofem,pak tím říkám pouze to, že mně nejde o ten cíl,který si většina určila. Láska k moudrosti- filosofie. Mám lásku k poznání světa kolem sebe a stojí li toto proti uznávaným pravdám,za moudrost toto považováno není. Ti kteří hledají uznání své moudrosti tedy toto nemůže zajímat a s toho plyne, že jsem na špatném místě v nesprávný čas.Čekal jsem, že se objeví člověk, který má stejný cíl jako já, čili poznávání samé,ale zřejmě to byla chyba a takového člověka se zde nedočkám,protože filosofie je učení se stylu jak vypadat moudře aby byl člověk jako moudrý společností uznán.Chodí sem tedy většinou ti, kteří sledují tento cíl a těmi přijat zřejmě nebudu a spíš od nich mohu očekávat odpor. Mé vystupování bylo ovlivněné mou cestou a mým cílem, které jsem považoval za správné a nerespektoval jsem vaše cíle,protože pro mne takové cíle význam nemají.Nyní jsem si uvědomil,že pro vás mladé význam mají a jsou vaší životní potřebou a vaše cesta k nim skutečně vede. Pochopit cíl druhého a z hlediska tohoto cíle posuzovat reálnost jeho cesty by asi mělo být základem tolerance a mělo by zamezit sporu,který vzniká povyšuje li člověk svojí cestu a povyšuje svůj cíl.
MB |
|
Gato
Velmi aktivní uživatel
631 Posts |
Posted - 20/03/2009 : 14:14:34
|
quote: Originally posted by Miloslav Bažant
Na foru je téměř ticho a tak jsem přemýšlel proč. Poznal jsem, že na tom mám vinu i já a hledal jsem příčinu. Tuto příčinu jsem snad našel,ale jak dál, to vážně nevím. Příčina tkví v tom,že jsem na cestě která je od ostatních odlišná a nemá ani stejný cíl. Každá cesta vyžaduje cosi jiného a těm kteří po ní jdou jde o jiný výsledek.Každý tu svou cestu považuje za správnou a to dle cíle ke kterému směřuje. Pokusil jsem se na to dívat nestranně i když je to těžké a pochopil jsem,že já mám jiné potřeby než ostatní a může to být dáno i věkem.Prostě to oč jde ostatním pro mne nemá význam,protože pro to nemám v životě využití.Naopak pro ostatní nemá význam moje cesta, protože na ní nenajdou to oč jim jde. Oč jde mně a oč jde ostatním? Mýlím li se opravte mne, nebudu se zlobit. Oč jde většině lidí zabývajících se filosofií? (nemám na mysli profesionály) Hlavním cílem je,aby byli považováni za lidi moudré.Cesta k tomu vede přes studium filosofických spisů, učení se terminologie a učení se správně vyjadřovat. Pro mladého člověka to má bezesporně velký význam,protože je společností dle toho posuzován a získává určitou pozici v životě,který má před sebou.Z hlediska jejich cílů je to jednání správné. Pro mne však již takový cíl význam nemá. Lidé si mne váží za docela jiné znalosti a dovednosti.K životu to tedy nepotřebuji a navíc ho před sebou zřejmě mnoho nemám. Stalo se,že jsem poznal cesty k pochopení řady jevů,které umožňují pochopení logiky světa kolem,které umožňují odhalit chyby ke kterýl lidské poznání došlo a najít správné řešení.Otázkou by bylo, jaký význam toto poznání má pro mne samého? Jediným výsledkem by bylo, že bych se dostával do sporu s těmi, kdo vycházeli z jiných premis a proto jsou jejich výsledky jiné. A tak jsem se rozhodl ukázat z čeho vycházím a tím dát možnost ostatním pochopit správnost mých výledků. A jsme u jádra problému. Co tím získají ostatní, když jim jde o jiný cíl? Z hlediska jejich cíle by šlo vlastně o cosi,co jejich cíl ohrožuje a staví je do opozice k vlastnímu cíli. Za moudrého nebývá uznáván ten,kdo oponuje uznaným pravdám a to ani tehdy,našel li správnou cestu k poznání světa kolem. Teprve když se tato cesta stane uznávanou a považovanou za správnou,pak má pro ně význam z hlediska jejich cílů. Když tedy říkám, že nejsem filosofem,pak tím říkám pouze to, že mně nejde o ten cíl,který si většina určila. Láska k moudrosti- filosofie. Mám lásku k poznání světa kolem sebe a stojí li toto proti uznávaným pravdám,za moudrost toto považováno není. Ti kteří hledají uznání své moudrosti tedy toto nemůže zajímat a s toho plyne, že jsem na špatném místě v nesprávný čas.Čekal jsem, že se objeví člověk, který má stejný cíl jako já, čili poznávání samé,ale zřejmě to byla chyba a takového člověka se zde nedočkám,protože filosofie je učení se stylu jak vypadat moudře aby byl člověk jako moudrý společností uznán.Chodí sem tedy většinou ti, kteří sledují tento cíl a těmi přijat zřejmě nebudu a spíš od nich mohu očekávat odpor. Mé vystupování bylo ovlivněné mou cestou a mým cílem, které jsem považoval za správné a nerespektoval jsem vaše cíle,protože pro mne takové cíle význam nemají.Nyní jsem si uvědomil,že pro vás mladé význam mají a jsou vaší životní potřebou a vaše cesta k nim skutečně vede. Pochopit cíl druhého a z hlediska tohoto cíle posuzovat reálnost jeho cesty by asi mělo být základem tolerance a mělo by zamezit sporu,který vzniká povyšuje li člověk svojí cestu a povyšuje svůj cíl.
MB
Slávo, máš-li lásku ke správnému poznávání světa kolem sebe, pak bys měl jit na server, který se zabývá přírodní vědou nebo zůstat zde, protože správným poznáváním světa se zabývá podobor filosofie-epistemologie. Filosofie je tak bohatá a plná pravd a protipravd, a proto se nemusíš bát, že nenajdeš své čtenáře. Sám si říkal, že je lepší přizpůsobovat sebe okolí než přizpůsobovat okolí sobě. Neuškodilo by ti, kdyby ses opřel o nějakou tradici, ale právě to ty nechceš. Rozhodni se.
|
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 20/03/2009 : 17:00:15
|
Gato. Co je správné a co není? Já myslím,že pro většinu ostatních je správné to co zde hledají,protože to budou pro život potřebovat,nebo to mohou využít.Pro mne je naopak správné to co dělám,protože to mne zajímá. Jsem zde proto,že moje poznání směřuje k filosofii svámi důsledky.To co jsem poznal, je možno ve filosofii využít a je to snahou udělat s filosofie pragmatický vědní obor vycházející s podstaty jevů. Jinak řečeno je to cesta k tomu jak poznat skutečné souvislosti mezi příčinami a následky. Je to vlastně pouze jiný přístup k filosofii. Kdyby se jednalo o přístup, který byl uznán,pak by to ostatní přijali a myslím, že velmi ochotně,protože by získali novou a přesnější cestu k odpovědím na otázky které si filosofie klade a tím by získali další cestu k moudrosti,která by byla ostatními lidmi uznávaná,čili vyhovovalo by to jejich cíli. Jenže tato cesta uznána není a vede k výsledkům,které často stojí k závěrům filosofů v opouici,čili by se dostali s filosofy do sporu a uznání jejich moudrosti by bylo sporné.Moje cesta tedy směřuje proti jejich cílům. I kdyby tedy pochopili správnost mé cesty,nemohou ji přijmout a ohrozit tím svůj cíl. Já jsem si však a to je moje chyba jejich cíl neuvědomoval a následkem toho jsem jej nerespektoval.Prostě jsem si myslel,že všichni hledají poznání a cesty k němu a tak jsem svou cestu nabízel a divil se tomu,že inteligentní lidé ji nedokáží pochopit. Když to tak vezmu,ta jsi na tom velmi podobně,jen s tím rozdílem,že ty nabízíš cestu víry a východní filosofie.Podobně je na tom i Dalibor se svými vědeckými hypotezami. Jenže Daliborovi více méně nerozumím. Tobě ano,ale není mně to moc platné,protože mám jiný cíl než ty. Stejně jsi na tom ty,protože moje cesta ničí tvůj cíl.To jsi sám pochopil,když jsi poznal že funkce slova je původcem toho čemu říkáš duše,prostě to lidské vědomí uvědomující si sebe v souvislosti s okolním světem.Pochopil jsi a díky tomu jsi poznal,že tvému cíli škodím i když to není mým úmyslem.Je li pochopena přirozená podstata lidské duše,ztrácí víra základní pilíš a vlastně ztrácí i význam. Tohle jsi plně pochopil a to tě staví vzhledem ke mně do opozice.Jenže jsi pochopil cenu tohoto poznání a to tě naopak ke mně přitahuje,čili došlo k částečnému potlačení tvého cíle.Kdyby zde byl někdo,kdo nemá zájem o uznání své moudrosti,ale o poznání samé a díky tomu bych získal možnost vysvětlit další a další,pak bych poznal skutečnou cenu tohoto poznání.Poznal bys logické a přesné odpovědi na mnoho otázek, které si filosofie a vlastně každý přemýšlivý člověk klade a na které těžko hledá odpověď. Mým největším omylem bylo,že lidé hledají moudrost v poznání,že hledají cestu k tomu aby jejich moudrost byla pouze ostatními jako moudrost uznána jsem si prostě neuvědomil,protože toto pro mne nikdy význam nemělo. Já jsem vždy chtěl chápat v souvislostech svět kolem sebe a zda budou výsledky jako moudrost uznány mne vůbec nezajímalo.Teprve když se provoz na foru spomalil a nebylo nač odpovídat,podíval jsem se zpět a poznal, oč vlastně diskutujícícm zde šlo a jde.Trošku mne to překvapilo a hlavně to,že jsem to předtím vůbec netušil. Jenže Gato, faktem je, že i když to není můj šálek čaje, poznal jsem, že je to z jejich vlastního pohledu naprosto správné.Oni dělají to co jim bude v životě pomáhat a život mají před sebou.Dokáží li druhé o své moudrosti přesvědčit, budou v životě respektováni a to je pro ně dobré. Pro mne totéž ale význam nemá a proto jsem blíže skutečnému poznání bez ohledu na to, zda bude uznáno za moudré, nebo nikoliv. Kdybych byl v jejich věku, mělo by pro mne význam totéž jako má význam pro ně a nejspíše bych si s nimi pžizvukoval a nadával na toho,kdo se jim snaží ukázat cosi,co pro ně nemá významu. Odejít, nebo zůstat? Nevím.Nevím jestli sem přijde člověk,kterého by uznání moudrosti mělo menší význam,než poznávání logiky světa kolem.Možná zítra, možná nikdy. Co když takoví lidé chodí do jiné hospody a nápis filosofie je odrazuje, jako dříve odrazoval mne?
MB |
|
|
Rzwald
Grafoman
1522 Posts |
Posted - 20/03/2009 : 17:07:10
|
quote: Originally posted by Miloslav Bažant
Na foru je téměř ticho a tak jsem přemýšlel proč. Poznal jsem, že na tom mám vinu i já a hledal jsem příčinu. Tuto příčinu jsem snad našel,ale jak dál, to vážně nevím. Příčina tkví v tom,že jsem na cestě která je od ostatních odlišná a nemá ani stejný cíl.
ááá-chjo...
...filosofie není popkorn, MB... ...neočekávej, že se tu bude bez ustání stále něco řešit...není tolik problémů.... ..popravdě řečeno já jsem spíš překvapen, že se tu vůbec ještě něco řeší...jako že fórum přežilo tolik let (nevím kolik, ale zcela jistě více než jeden)......řekl bych, že životnost takovýho fóra bude několik měsíců...
nejsem si jist, zda mladí lidé se zabývají filosofií, protože chtějí být moudří...imo mladý člověk vůbec nemá potřebu být moudrý...už jen proto, že to od mladého nikdo neočekává, nevyžaduje...možná ani neocení. Hezký výrok, nevím, kdo jej vymyslel:
Není moudré být moudřejší než je nutno.
|
|
|
axel01
Velmi aktivní uživatel
Czech Republic
785 Posts |
Posted - 20/03/2009 : 21:05:32
|
Ale to je chyba. Ti, kteří se chtějí považovat za moudré, se nebudou dávat hodnotit té nepřemýšlivé většině. Naopak bude je zajímat, jací jsou pro ty autority, jež uznávají. Snad jen... Nelze se zalíbit většině, to je jenom důsledek svrchovanosti nad většinou. Když člověk umí přemýšlet a dávat to lidem najevo, chtě nechtě, to stádo pozná, že přišel pasáček. Bude ho poslouchat a ještě velice rádo, protože je to přecejen do jisté míry bezbolestné. Stát se pasáčkem a tedy uznávaným tedy nutně vyžaduje hodnotu přemýšlivosti. Bez ní by se pasáček nestal pasáčkem. Ale stále není řeč o lásce k moudrosti. Otázkou spíš je, proč se stávat někým vůdčím a tady už asi budou hrát roli geny. A přece - k čemu vlastně to kýžené uznání, když můžu uznat po duševní stránce vědce (filozofa?), kterého neuznám jako člověka? Budu se moci podle jeho pravidel řídit? (upřímně - řídili byste se podle pravidel někoho, koho nemůžete cítit?)
V čem je ale smysl hodnocení se podle někoho jiného, ať už té většinové skupiny, která směřuje úplně jinam (k poznání např. vůbec žádného) nebo od té menšinové, která vám dá za pravdu a vy tak dosáhnete spokojenosti? (to už od vás spíš chtěli mít pokoj...) Pozastavila bych se nad tím jestli má význam vůbec porovnávání se jako takové, protože vždy budeme horší nebo lepší než někdo jiný a z toho je třeba vycházet.
Slávo, nejsem si jistá jestli bych chtěla znát příčiny všech následků a následky všech příčin. Úplné poznání, bůh, logos nebo-li absolutno, není dáno poznat (skoro) nikomu? Sic se můžeme dohadovat, myslím, že poznání pramení právě z uvědomění si nepoznání. |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 21/03/2009 : 09:13:33
|
Rzwalde.
Poznal jsem zde,že moudrost není skutečně tím oč mladým lidem jde, ale poznal jsem také,že mladí lidé chtějí aby je ostatní jako moudré vnímalo. Pokud vyřadím slovo mladí, bude to stále platit.On se člověk věkem až tolik nezmění,jen ve vyšším věku více tíhne k tomu díky čemu jej lidé za moudrého považují a má méně chuti to měnit. Říká se,že filosofie je láskou k moudrosti, ale já myslím,že je jen láskou k cestě,která vede k uznání vlastní moudrosti a ne k moudrosti samé. Kdysi jsem zde sklidil dost silný odpor,když jsem od sebe oddělil slova moudrost a rozumnost. Moudrost je právě tím využíváním rozumu k pochopení souvislostí mezi příčinami a následky bez ohledu na to jak to bude ostatními přijato.Rozumnost je přijetí toho moudrého s odečtením toho,co by vyvolalo u ostatních odpor. Když se podíváš do historie,najdeš zde lidi ,kteří hledali a objevovali zákonitosti světa kolem a to bez ohledu na to, jak to bude společností přijato.Mnozí takoví byli i upáleni,či ponížováni. Měli totiž lásku k poznání, nikoliv k moudrosti. K moudrosti měli lásku vždy ti rozumní, kteří chtěli být za moudré uznáni. Kdyby dnešní diskutující žili v době Platona nejspíše by jej ukamenovali,protože ve své době byl postaven proti společností uznaným pravdám. Když bylo jeho dílo přijato jako moudré,přijímají je protože tím ukáží svou moudrost. Pokud tvrdíš,že jsou zde vyčerpána témata a divíš se že toto forum doposud žije,pak se strašlivě mýlíš.Otázek je mnoho snad nekonečně mnoho,ale chybí zájem poznat na ně skutečné odpovědi. Většině stačí odpovědi, které byly uznány a ty ukazují aby vytvořili obraz své moudrosti. Pro takové lidi skutečně není mnoho témat a otázek, na které by hledali odpovědi. Pro člověka, který nemá potřebu vypadat moudrý,ale hledá odpovědi na otázky z vnitřní potřeby a činní mu radost, když nalezne skutečné řešení,je otázek nekonečně mnoho. Kdyby zde byli takoví lidé,něbo alespoň několik málo,pak by toto forum bylo na věky a stále by zde bylo mnoho otázek k řešení. Tato moje slova jsou však ryzím idealismem a já jsem si toho vědom. Takoví lidé totiž zde jsou,ale navzájem si nerozumí.Takovým člověkem, kterému jde skutečně o poznání samé a riskuje díky tomu i to že bude považován za nemoudrého je třeba Dalibor Grůza. Jenže on je v zajetí toho svého a já také toho svého.A tak jsme oba sami. A tak si já myslím, že by mu pomohlo poznat to mé a snáze by našel odpovědi na své otázky a on si nejspíše myslí to samé směrem ke mně. Ty sám jsi zde nejspíše jen pro zábavu a roztýlení. I to je dobré a dokonce bych řekl,že jsi kdesi mezi ,čili máš stejně daleko k těm, kteří hledají uznání své moudrosti a těmi kterým jde o poznání samé. Není moudré být moudřejší než je nutno. Není nutné pro život být za moudrého uznán,ale je to výhodné. Je li člověk moudrý,pak to není tím, že by se o to snažil,ale pouze fakt,že k takovému stavu mysli došel. Jakási hladina nutné moudrosti neexistuje pokud není určeno k čemu se vztahuje. Jiná je tedy nutná hladina moudrosti u člověka trávívího život po hospodách a jiná je nutná hladina u člověka,který řídí další lidi. Je li člověk svou moudrostí pod nutnou hladinou vzhledem ke svému postavení,pak je neůspěšný.Je li nad touto hladinou,pak je považován za zbytečně přemoudřelého,čili nemoudrého,ale vždy vzhledem k dané potřebě.Přesahuje li tedy hospodský povaleč běžnou a nutnou hladinu moudrosti hospodských povalečů,pak je touto skupinou vyloučen. Tato nadbytečná moudrost však musí být projevována aby došlo k soudu.Je li díky moudrosti skryta,pak je stav považován za normální. Takže bych do toho tvého citátu doplnil vždy to k čemu se vztahuje aby byl pravdivý.
MB |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 21/03/2009 : 10:10:15
|
Axel. Snaha stát se pasáčkem stáda. Ano, to je to oč se většina lidí snaží a i moje vystupování tento dojem může vzbudit.Vzniklý odpor těch, kteří se chtějí pasáčky stát je potom celkem zákonitý. Problém je v tom,že mně o toto nikdy nešlo.Měl jsem cosi a chtěl jsem to rozdat aby to mělo alespoň nějaký smysl. Jenže to nejspíše skutečně bylo posuzováno jako snaha stát se pasáčkem stáda.Výsledkem je potom střet zájmů a boj o místo pasáčka. Skrátka na tom asi něco bude a já jsem to tak nějak nedokázal vidět.Takže díky,opět jsem cosi pochopil.Tohle poznání však u mne vyvolává spíše jen pocit bezradnosti. Jak mám dokázat, že mně právě o toto vůbec nejde? Jak mám vysvětlit, že tato hodnota pro mne již postrádá významu,když právě tím ukáži, že jsem jiný a být jiný ve stádu znamená být stádem odvrhnut. -------------------------------------------------------------------- Ale to je chyba. Ti, kteří se chtějí považovat za moudré, se nebudou dávat hodnotit té nepřemýšlivé většině. --------------------------------------------------------------------- Ale Axel? Kdo se chce považovat za moudrého? Kdo se za moudrého považuje většinou má k moudrosti daleko.Lidé chtějí být za moudré považováni ostatními lidmi a pro tento cíl jsou schopni udělat vše, co je v jejich možnostech a schopnostech.Být ostatními za moudrého považován přináší určité výhody v životě a také postavení mezi lidmi.O ty výhody a postavení všem jde, nikoliv o moudrost samou.e to tvrdé, ale je tomu tak.Jsem bohužel jiný a je to typický znak mé povahy. Už ve škole jsem dostával poznámky,že dělám třídě šaška.Mně byl smích ostatních větší hodnotou než uznání mne samého.Abych viděl radost lidí, naučil jsem se hrát a zpívat.Prostě jsem byl vždy nasměrován spíše na ostatní, než na sama sebe. Salo se to mou přirozeností řídící můj život a tak jsem se stal jiným.Bylo to moudré? Já nevím,ale mám hodně přátel,kteří mně pomáhají protože mne mají rádi. Mám jich dokonce tolik, že ani všechny neznám. Zní to divně viď? Ale tomu skutečně tak.Často se mně stává,že jdu po Plzni a třeba i přes ulici mne zdraví lidé o kterých si myslím, že je neznám.Když dojde k rozhovoru,zjistím, že byli tam a tam na nějaké akciˇ,či že jsem přímo jim hrál na nějaké oslavě a líčí mně jak byli nadšeni. Jenže já mám před sebou třeba sto i více lidí,kteří si snadno zapatují mne,ale já těch sto si zapamatovat nemohu, zvláště když další den mám před sebou další stovku a tak to jde stále dál. A tak se mně třeba pokazilo auto a protože to nešlo na místě opravit, stál jsem na silnici bezradný. Najednou vedle zastavilo auto a pro mne neznámí lidé se ptali, zda něco nepotřebuji. Byl jsem překvapený zvláště když mne oslovili Slávku.Připadal jsem si jako sklerotik a jako hlupák jsem se zeptal"my se nějak známe?" Odpověděli, že jsem jim hrál před deseti lety na svatbě a že to bylo super. Dopadlo to tak, že mne odtáhli až domů a když jsem jim nabízel peníze za odtah, málem se urazili. Je tedy to moje jednání směrované na druhé moudré? řada lidí by řekla,že má člověk myslet v první řadě na sebe,čili je takové jednání nemoudré.Pro můj život je včak výhodné a mít radost s cizí radosti je pro mne dar který mne k takovému jednání vede.Jsem tedy jiný a jinakost vede k neporozumění. Já si pedstavoval,jak cosi ze svého poznání druhým ukáži a oni budou šťastní, protože sami dojdou k novému poznání.Místo toho jak říkáš mne nemohou ani cítit.Přiznám se, že jsem nechápal proč.
MB |
|
|
Rzwald
Grafoman
1522 Posts |
Posted - 22/03/2009 : 10:21:13
|
quote: Originally posted by axel01 chtě nechtě, to stádo pozná, že přišel pasáček.
:-D ...roztomile řečeno :-)
quote: Originally posted by Miloslav Bažant Většině stačí odpovědi, které byly uznány a ty ukazují aby vytvořili obraz své moudrosti.
jj...nicméně takoví lidé nás nemusejí zas až tak moc zajímat, neboť, jak říkala Axel, pokud se chceme považovat za moudré, nebudeme se dávat hodnotit nepřemýšlivé většině... (přičemž ty říkáš, že není vhodné se chtít považovat za moudrého, nicméně já jsem to pochopil tak, že "se chtít považovat za moudrého" spíš znamená "snažit se býti moudrým" ve smyslu hledat moudrost... )
quote: Originally posted by Miloslav Bažant Pokud tvrdíš,že jsou zde vyčerpána témata a divíš se že toto forum doposud žije,pak se strašlivě mýlíš.Otázek je mnoho snad nekonečně mnoho,ale chybí zájem poznat na ně skutečné odpovědi.
tož klidně něco nadhoď ...na seriál Terminator: Sarah Connor Chronicles jsem se právě dodíval, takže buď musím najít nový seriál...a nebo mně hrozí, že nebudu mít co dělat... ;-)
|
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 22/03/2009 : 15:46:25
|
jj...nicméně takoví lidé nás nemusejí zas až tak moc zajímat, neboť, jak říkala Axel, pokud se chceme považovat za moudré, nebudeme se dávat hodnotit nepřemýšlivé většině... (přičemž ty říkáš, že není vhodné se chtít považovat za moudrého, nicméně já jsem to pochopil tak, že "se chtít považovat za moudrého" spíš znamená "snažit se býti moudrým" ve smyslu hledat moudrost... ) Rzwalde. Chceš se považovat za moudrého? Proč se chceš za moudrého považovat? Skus si upřímně odpovědět na tuto otázku. Chtěl by ses považovat za moudrého,kdyby to nemělo vliv na to jak tě budou přijímat a hodnotit ostatní? Chtěl by ses považovat za moudrého na ostrově, kde bys byl docela sám? Já bych hledal schopnosti dostatečné k přežití.Bylo by to tím nejmouřejším ze všeho,ale o to jestli moudrý jsem bych se nezajímal. Kdybych na tom strobě žil spolu s lidmi,kteří schopnosti k přežití nevyhledávají,ale pouze přijali to co je uznáno jako moudré, snažil bych se jim ukázat výhodnost hledání těch schopností,protože by to bylo nutné k přežití.To co platí v malém (na ostrově)platí i velkém. Axel však má pravdu v tom, že kdybych se za moudrého považoval,pak bych nedával svou moudrost k posouzení těm, které bych za moudré nepovažoval,ale spíše bych jim pouze oponoval. Považovat se za moudrého je znak toho, že člověk k moudrosti nedošel.Za moudrého se může na ostrově považovat i jaderný fyzik,který si nedokáže rozdělat oheň a získat potravu.Co je platné hovořit filosofickým jazyk pro ševce,když nedokáže udělat botu? Moudrost se vždy vztaahuje k určitým potřebám a poznáním které vede k jejich naplnění. Jssou li potřeby naplněny,pak toto může být ostatními jako moudrost uznáno,ale pro člověka samého je vědomí vlastní moudrosti naprosto nepodstatné.Pro kopáče může být moudrostí poznání jak správně vzít lopatu do rukou aby se zbytečně neunavoval.Pokud o tomto poznání řekně dalším kopáčům a poznají,že je i pro ně toto držení lopaty výhodné, je toto uznáno jako moudré. Proto se o vlastní moudrost nestarám,prostě mne nezajímá a sleduji spíše,zda moje poznání vede ke kladným výsledkům.Poznání hledám proto,že chci znát odpovědi na otázky které si kladu a nikoliv proto, abych druhým ukázal svou moudrost. Mám lásku k hledání a poznávání odpovědí na otázky, nikoliv k moudrosti i když třeba právě toto může být za moudré ostatními uznáno. O stav své moudrosti se nestarám a hlavně se nesnažím někoho přesvědčit, že moudrým jsem. To je myslím možné pochopit
Kdybych "nadhazoval" témata,pak by směřovaly k mému poznání a to vlastně by bylo zbytečné,protože o to zřejmě nikdo nemá zájem.Témat je tolik, kolik je nezodpovězených otázek a těch je mnoho.Navíc se cítím trošku unavený a vznikl ve mně pocit, že je vše zbytečné a marné,který mne vede k pasivitě.Hádky a tahanice o nic jsou mně odporné a unavující. A tak spíše čekám.
MB |
|
|
axel01
Velmi aktivní uživatel
Czech Republic
785 Posts |
Posted - 22/03/2009 : 17:19:46
|
Netvrdím, že zrovna ty se chceš stát tím pasáčkem, ani jsem neměla na mysli nikoho konkrétního. Měla jsem na mysli všechny možné alternativní pasáčky, pro které platí napsané zákonitosti.
Být ostatními za moudrého považován přináší určité výhody v životě a také postavení mezi lidmi.O ty výhody a postavení všem jde, nikoliv o moudrost samou.e to tvrdé, ale je tomu tak.
S tím právě nesouhlasím. To je to, o čem jsem mluvila. Sice že člověk, který se považuje za moudrého (jakýkoliv člověk, opět neuvádím konkrétní jedince), nebude sebe a své schopnosti předvádět té většině, o které ví nebo si aspoň myslí, že není tak moudrá jako on. Kdyby jim to přece chtěl vštipovat, není tak moudrý, jak se zprvu předpokládalo.
Zase naopak pokud jde o prezentování tvých myšlenek zde na fóru, nevidím jiné místo, kde bys je měl dost dobře lidem nabízet, alespoň pokud by platilo, že sem nechodí ,,ta většina " --tedy můžeš své názory konzultovat i se studenty filozofie, kteří už jsou na školách (mám pocit že noemus a další..) |
|
|
axel01
Velmi aktivní uživatel
Czech Republic
785 Posts |
Posted - 22/03/2009 : 17:35:43
|
Navíc si nemyslím, že je možné srovnávat prezenci vlastních myšlenek většinové populaci s tím, co by kdyby na pustém ostrově. Rozdíl je v tom že tady na foru vlastně není žádný pustý ostrov, jsi tady ty, jsem tady já, zkrátka lidi, kteří vyhledali toto forum a nemůžeš říct, že by existovala jedna populace, kterou to nezajímá a podruhé jen pustý ostrov, bez lidí. Když ti dá za pravdu jen někdo tady a nebo dokonce přejme tvé myšlenky, to by tě mohlo činit spokojeným. Nemusí jít jenom o forum, když tak spíláš že je tady mrtvo, může jít o další skupiny lidí nebo jednotlivců, kteří tě rádi budou poslouchat, číst a třeba to někoho zaujme. Možná se (nechci předesílat!!) nevyjadřuješ tak, aby to mohlo zaujmout, případně trknout do oka, a tak ani není nikdo, kdo by na tvé objevy reagoval. Namísto toho když jen najdeš někoho, kdo by dokázal tvé myšlenky prezentovat zajímavě, nebo alespoň tak, že z těch myšlenek může vzejít cosi užitečného pro jednotlivce, pak si můžeš gratulovat.
|
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 23/03/2009 : 09:21:54
|
Axel. Proč jsem užil toho modelu ostrova? Předpokládám,že je dobré k pochopení skutečného stavu užít tohoto v základní formě,kde se skutečná hodnota ukáže a teprve potom tuto základní hodnotu užít ve velkém celku,kde platí stále,ale je zakryta mnohým jiným,čili nezřetelná. V tom modelu ostrova se ukáží skutečné hodnoty a jejich pochopením je možno pochopit co je skutečnou hodnotou ve velkém. Aby tyto základní hodnoty byly vnímány jsem užil modelu ostrova.
Add můj styl a jeho zajímavost pro ostatní. Můj skutečný styl je zcela jiný, než ten,kterým se zde presentuji. Zní to divně viď? Jak může někdo vystupovat jinak, než je jeho přirozeností? Můj skutečný styl je vkládání poznání do příběhů. Tímto stylem je možné vyjádřit vše zajímavou a mnohdy zřetelnější cestou,než prostou řečí a navíc jsem v tomto stylu jak se říká doma. Jenže s tímto stalem vyjádření je člověk docela sám a bez přímé odezvy a tak se někdy stane,že člověk začne pochybovat o sobě samém. Co když podléhám nějakému omylu? A tak jsem začal hledat zpětnou vazbu,ale zde můj přirozený styl ztratil smysl. A tak jsem začal nejprve tím, co jsem měl nejvíce ověřené a ejhle,zpětná vazba byla záporná,což jsem ovšem nečekal a nechápal a tak jsem začal postupně být opatrnější a začal jsem svůj styl omezovat až jsem došel k formě, která se mně samému vůbec nelíbí a je vlastně jen jakýmsi kličkováním a zbytečnou urputnou snahou sdělit alespoň něco. Prostě jsem se nechal k takovému stylu dotlačit a není to dobré. Jenže můj původní styl žádá dost velkou sebedůvěru a tu jsem zde ztratil. Abych věřil,že můj původní styl má smysl, musel bych věřit,že jsem schopný tímto stylem dovést někoho k pochopeněí toho co vyjádřit chci. Zde jsem tomu přestal věřit. Jak se vrátit zpět ke svému přirozennému stylu,když jsem přestal věřit,že je někdo schopný to co chci vyjádřit pochopit?
Skrátka jsem vstoupil do rvačky a netušil jsem, že z ní mohu vyjít zcela jiný,jaký být nechci. Zde se na pohlazení odpovídá kopancem.Jenže je to skutečný život a měl jsem jej předpokládat.Zkrátka, člověk nikdy neví vše a učí se životem a třeba těmi kopanci. ------------------------------------------------------------------- S tím právě nesouhlasím. To je to, o čem jsem mluvila. Sice že člověk, který se považuje za moudrého (jakýkoliv člověk, opět neuvádím konkrétní jedince), nebude sebe a své schopnosti předvádět té většině, o které ví nebo si aspoň myslí, že není tak moudrá jako on. Kdyby jim to přece chtěl vštipovat, není tak moudrý, jak se zprvu předpokládalo. -------------------------------------------------------------------- Mohu mluvit pouze za sebe i když se za moudrého nepovažuji,čili nesplňuji kriteria tebou daná. Nevnímám ani ostatní diskutující za jakousi nemyslící většinu. o co je obsahem mého poznání je pro mne vlastně velmi jednoduché a dle mého názoru je schopný to pochopit každý,kdo to pochopit chce a dle mého názoru by to vedlo u každého k pochopení řady dalších poznání. Jenže totéž může říci matematik počítající dráhu kosmické lodi. Pro něj je to vlastně také celkem jednoduché, když člověk pozná základy a pro něj pochopení základů nebylo problémem. Ty snad dokážeš poznat, co je pro ostatní skutečně jednoduché a co ne? Mlvím li o tajemstvích procesu myšlení, ostatní v tom mohou vidět cosi velkého a složitého a tak nemají chuť se do toho pouštět.Pokud by poznali základy ze kterých to vše vychází,pak by to pro ně nebyl problém a bylo by to jednoduché. Jenže totéž může říci ten matematik a já mohu odpovědět,že pro mne je problémem právě to pochopení základů. Jak mohu vědět, co jsou ostatní schopni přijmout a pochopit bez toho abych to skusil?
MB |
|
|
jrf
Aktivní uživatel
Czech Republic
278 Posts |
Posted - 24/03/2009 : 17:13:50
|
"Mám lásku k poznání světa kolem sebe"
To je krásné. Já jsem třeba mladý(asi) a řekl bych to jen trošku jinak: Mám touhu k poznání světa kolem sebe.
Jinak, Miroslave, mě je třeba celkem jedno, jestli si ostatní myslí, že jsem moudrý. (i když je jasné, že každý je raději, když ho ostatní berou) Důvod, proč jsem třeba na tomto fóru, je ten, že se ocitám mezi lidmi, kteří řeší filozofické otázky, protože kolem sebe těchto lidí mnoho nemám. Ze stejného důvodu neřeším, jestli je ten který příspevěk hloupý nebo chytrý, povrchní nebo moudrý, důležité je, že zde najdu různé myšlenky, na nichž si tříbím své názory, a tak nějak se cítím mezi svýma Nepředpokládám také, že zde něco vyřešíme, prostě klábosíme |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 24/03/2009 : 17:53:31
|
JRF. Vítám tě a děkuji. Říkáš že jsi mladý a já to s tvých slov i cítím. Necítím mládí léty,ale mládí duší a myslím,že pokud pominu svůj věk,pak jsem podobně mladý i já.(doufám, že rozumíš a že si tím příliš nelichotím)Stáří je typické tím,že člověk přijímá s pohodlnosti to co je uznáno a sleduje spíše to aby byla jeho moudrost uznána,než by se snažil pronikat do neeprozkoumaných oblastí poznání světa kolem a riskoval tím,že jako moudrý uznán nebude. To stáří se projevuje bez ohledu na mládí věkem a naopak i věkem starý člověk může být takto mladý.Ano,je příjemné,když okolí člověka považuje za moudrého,ale neměl by tomu podřízovat své jednání a myšlení. Co může být krásnějšího, než když se před člověkem otevře tajemství,které doposud poznáno nebylo? Pozná li toto štěstí člověk,pak toto štěstí vyhledává aby je pocítil znovu a znovu. O to jestli díky tomu bude jeho moudrost uznána se nezajímá.Je li ověšm jeho poznání lidmi přijato a uznáno jako moudré, je to jakési příjemno navíc. A tak to vše beru,ale tuším, že to nemůže být pochopeno tím, kdo toto nezažil a spíše se snaží aby byla jeho moudrost uznána a tak se učí tomu co již uznáno bylo. S tím co již uznáno bylo se mohu a měl bych se seznámit, abych nehledal objevené a třeba to konfrontovat se svým poznáním,ale vyhledávat jen toto a myslet si že tím chápu svět kolem mně připadá bezvýznamné.Pro mne je lepší jedna otázka na kterou mohu hledat odpověď než stohy starých poznání,které jsou mnohdy i chybné.
MB |
|
|
axel01
Velmi aktivní uživatel
Czech Republic
785 Posts |
Posted - 24/06/2009 : 09:17:48
|
Skrátka jsem vstoupil do rvačky a netušil jsem, že z ní mohu vyjít zcela jiný,jaký být nechci. Zde se na pohlazení odpovídá kopancem.Jenže je to skutečný život a měl jsem jej předpokládat.Zkrátka, člověk nikdy neví vše a učí se životem a třeba těmi kopanci.
Osobně dávám při jakémkoliv studiu přednost knižní podobě. Možná opravdu zde forma podání ztrácí na významu... Bohužel jsem od tebe nic nečetla (proč?), takže nemůžu říct, jestli bych ti potom rozuměla víc. Ale rozhodně se mi nelíbí přístup, nechat se odloučit od svých plánů, či dokonce ztratit sebevědomí (?) při ohlasu jiných lidí. Sám jsi to říkal u příkladu v showbyznysu, kdy musíš přijít na jeviště, cosi předvést... A to, že tě někdo chce vypískat, ještě než ,,zazpíváš", by nemělo ovlivnit ani tvou snahu o výkon, ani kvalitu tvého výkonu. Čili si odporuješ.
|
|
|
Rzwald
Grafoman
1522 Posts |
Posted - 24/06/2009 : 10:09:41
|
quote: Originally posted by axel01 A to, že tě někdo chce vypískat, ještě než ,,zazpíváš", by nemělo ovlivnit ani tvou snahu o výkon, ani kvalitu tvého výkonu.
na druhé straně...alespoň mě osobně někdy dost unavuje, když se mnou nikdo s ničím nesouhlasí...
projevovaný nesouhlas většiny je značně demotivační - bez ohledu na to, zda je to tak správně nebo špatně..prostě demotivační je. Je potom otázka, proč se snažit, když nikoho svou snahou neoslovuješ. V tomto ohledu obdivuji neúnavnost např. Dalibora... |
|
|
Topic |
|
|
|