Author |
Topic |
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 19/03/2009 : 06:57:39
|
Oldow.
Já bych řekl,že rasismus není ničím jiným, než leností myslet. Prostě si zahrnu vše do škatulek, místo abych posuzoval člověka dle toho jaký skutečně je. Ve všech rasách jsou lidé od a až do zet a každý by měl být posuzován zvlášť dle svých činů. Pokud někdo soudí an block, čili dle nějakých znaků, které se mu u určité skupiny zdají být typickými,pak jsou v této skupině i lidé,kteří jsou jiní, ale on si to neuvědomuje. A tak můžeš potkat černocha, který nemá smysl pro rytmus, cikána vorkoholika ,němcw flinka,žida který nemá zájem o bohatství a podobně. To škatulkování, čili rasismus je tedy folosoficky nesprávný zjednodušující závěr a ten, kdo soudí lidi dle rasy,není moudrý ,ani filosof. Tomuto zjednodušujícímu přístupu člověk lehko podlehne. Okrade tě cikán a někdo napíše, že cikáni jsou zloději. S těmi civilizovanými cikány se většinou nesejdeš,protože ti nejsou lidem na očích a tak přijmeš psaným projevem potvrzenou pravdu,že cikáni jsou zloději.Dojde li k takovému zjednodušujícímu závěru filosof,pak jej nemohu považovat za dobrého filosofa,alespoň v tomto směru.
MB |
|
|
rajis
Velmi aktivní uživatel
Czech Republic
517 Posts |
Posted - 20/03/2009 : 02:08:35
|
Rasismus, nenávist, xenofobie jsou vlastnosti lidské povahy. Pokud je toto nemorální, tak člověk sám o sobě je chodící nemorálnost. |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 20/03/2009 : 08:29:59
|
Rajisi. Láska, tolerance a pochopení ostatních jaou také lidské vlastnosti a tak by byl člověk živoucí morálností. Vlastností má člověk mnoho a to kladných i záporných a rozum má od toho,aby ty záporné v sobě potlačoval a cesta k tomu vedee pochopením ostatních lidí, jejich potřeb a cílů. Člověk je tvor společenský a na společnosti závislý a moudrost je pochopení tohoto a potlačení toho, co společnost rozděluje a posílení toho, co společnost spojuje. Posiluje li člověk to,co společnost rozděluje,pak ohrožuje společnost i sám sebe a to nemůže být považováno za moudrost a nemůže být tedy označován na dobrého filosofa.
MB |
|
|
Rzwald
Grafoman
1522 Posts |
Posted - 20/03/2009 : 16:56:32
|
quote: Originally posted by rajis
Rasismus, nenávist, xenofobie jsou vlastnosti lidské povahy. Pokud je toto nemorální, tak člověk sám o sobě je chodící nemorálnost.
někteří nejsou rasisté, nezažili nenávist ani xenofobii.. ;-) ..a ti kteří ano, tak někteří víc, někteří míň.. |
|
|
Kapka
Nový uživatel
3 Posts |
Posted - 02/04/2009 : 20:51:32
|
Ak ti môžem poradiť pri čítaní Nietzscheho nedaj na nijakú interpretáciu jeho diela, dokonca ani na jeho dielo samotné. Rád totiž zavádza čitateľa do extrému a na pôdu kde sa sám ťažko pohybuje a keď už tak na veľmi tenkom ľade. Jeho knihy sú však tak geniálne rozporne naštylizované že pri vynášaní vlastných úsudkov musíš byť dvakrát opatrný, ak však zabudneš na všetko čo si kedy o tejto planéte vedel a uvidíš jeho svet už nebudeš potrebovať slová, ale samy sa ti jeho myšlienku ukážu. preto ho neber moc vážne. Inak ja som sa k nemu dostal cez knižku Antikrist. Je jedna z tých extrémnejších ale ľahšie si ťa pripustí k sebe A never všetkému čo popísal, podľa mňa niečo ani tak nemyslel ale naozaj neviem či mám len ja sám taký pocit. |
|
|
Gato
Velmi aktivní uživatel
631 Posts |
Posted - 13/07/2009 : 16:03:47
|
quote: Originally posted by Oldow
vyborne, tohle je neco. Dovolil bych si ovsem par namitek. Tomuto tematu nevenuje prilis prostoru, neni to v zadnem pripade jeho ustredni tema Nietzsche nikdy nenapada zidy, jen jejich duchovni kulturu. Nietzsche nikdy nenapada zidy kvuli jim samym, na nekterych mistech jim dokonce vzdava uctu. Proc? Protoze jeho ustrednim nepritelem je krestanstvi. (pokud se spravne pamatuju) Muzeme se bavit o kterekoli z techto namitek, nebo o tom co mel Nietzsche proti krestanstvi a proc konkretne mel pravdu. Nietzsche ma sporna mista, to sam uznavam, ale neni to antisemitismus. Jinak je mozny vetsinou oddelit skutecny vyznam od doslovneho tak, ze si predstavime v jakem existoval kontextu a jak na nej reagoval. No a u veci kde ani tohle nepomuze bych to svedl na to ze ho vychovaly tri zensky. Opakuju, jsou tam pitomosti. Ale kdyz se dokazes divat na smysl, kdyz za tim dokazes videt autora, tak je to proste dobry. Pamatuj - nemuzes oddelit filosofii od filosofa a nemuzes oddelit filosofa od okolnosti ve kterejch existoval. Nietzsche ve svych knihach reaguje na problemy jeho doby a tim odhaluje svou povahu, ktera je vlastne jeho filosofii.
quote: Originally posted by Oldow
vyborne, tohle je neco. Dovolil bych si ovsem par namitek. Tomuto tematu nevenuje prilis prostoru, neni to v zadnem pripade jeho ustredni tema Nietzsche nikdy nenapada zidy, jen jejich duchovni kulturu. Nietzsche nikdy nenapada zidy kvuli jim samym, na nekterych mistech jim dokonce vzdava uctu. Proc? Protoze jeho ustrednim nepritelem je krestanstvi. (pokud se spravne pamatuju) Muzeme se bavit o kterekoli z techto namitek, nebo o tom co mel Nietzsche proti krestanstvi a proc konkretne mel pravdu. Nietzsche ma sporna mista, to sam uznavam, ale neni to antisemitismus. Jinak je mozny vetsinou oddelit skutecny vyznam od doslovneho tak, ze si predstavime v jakem existoval kontextu a jak na nej reagoval. No a u veci kde ani tohle nepomuze bych to svedl na to ze ho vychovaly tri zensky. Opakuju, jsou tam pitomosti. Ale kdyz se dokazes divat na smysl, kdyz za tim dokazes videt autora, tak je to proste dobry. Pamatuj - nemuzes oddelit filosofii od filosofa a nemuzes oddelit filosofa od okolnosti ve kterejch existoval. Nietzsche ve svych knihach reaguje na problemy jeho doby a tim odhaluje svou povahu, ktera je vlastne jeho filosofii.
Co je a není antisemitismus? Židé, národ kněží, který si dokázal na svých nepřátelích a přemožitelích vynutit zadostiučinění pouze radikálním přehodnocením jejich hodnot, tedy aktem nejduchovnější msty...národ nejskrytější kněžské mstivosti...Židé tím nejradikálněji vyhlásili válku.. Židy začíná vzpoura otroků v morálce
Toto nejsou sporná místa ale antisemitismus! |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 13/07/2009 : 20:25:08
|
Gato.
A což to není jedno? Stejně se s toho zbláznil. Vezmi si tek krásný paradox.Považoval sebe a svou rasu za nadlidi,duševně choré za podlidi a jako podčlověk i skončil. S toho plyne poučení. Kdo se povyšuje, bývá ponížen. Já bych mu posadil na hlavu všechny moudré lidi všech ostatních ras a kultur a dumal bych nad tímto. Omi by měli hlavu v pr... on by měl hlavu v Pr... a přesto by na tom nebyli stejně.
MB |
|
|
Radical
Aktivní uživatel
Czech Republic
154 Posts |
Posted - 14/07/2009 : 19:47:30
|
Miloslav Bažant: Přesně toto uvažování vedlo ke zdiskreditování Nietzscheho myšlenek. Pojem "Nadčlověk", jsi asi vůbec nepochopil. A není pravda, že "považoval sebe a svou rasu za nadlidi". A dále: "Stejně se s toho zbláznil." - to je tedy argument.
Není proč se divit, že bylo jeho jméno a myšlenky zneužity (a znásilněny). Tady to vidíte. |
|
|
Vencatorr
Nový uživatel
4 Posts |
Posted - 13/01/2011 : 18:52:29
|
quote: Originally posted by Erwin
Dva roky jsem sem nic nenapsal. Ale vydím, že se nějaký mladý muž zajímá o Friedricha. Tak tedy poslište můj poříběh. člověk, kterému je a bylo ubližováno se jednou vzepře. Jednou a najednou. tento člověk chce změnu, změnu systému, ve kterém podviživený nedochůdče ovládá systém jen díky jakésy "moci" většinou penežní. Člověk který je inteligentní, silný a sebevědomý hledá pomoc tedy lidech kteří smýšlejí stejně. Nietzsche mi byl blýzký, jen nový silný nadčlověk může bojovat s pseudomocí silných. Začal jsem jeho myšlence zasvěcovat můj život a řád. Začal jsem chápat jeho sloh a poslání........
Dnes je mi třicet jsem rozvedený, bez přátel, sám v malém domě v obci v pohraničí čítající 38 obyvatel. Jsem však NEZNIČITELNÝ, obrněný, neznám životní překážku, nic mě nerozhodí, vždy si poradím sám. Ale to slovo sám mě provází společně s mojí vizitkou Erwin Keitel - der Übermensch.
jestli tě zajíma Friedrich zační od konce. jedna s posledních knih se jmenuje eccce homo. Přečti si také, ale později mensliches alles zu mensliches (lidskén příliš lidské) Jestli tyto dvě knihy vydržíš zařaď mezi četbu Tak pravil Zarathustra, zabereti to tak rok než vše pochopíš. A jen tak pro zábavu je dobrá kniha La gaya scienza (veselá věda)v originále fröliche wissenschaft (umíš-li německy je to lepší v němčině. český překlad nif mof)
jestli cheš mít ženu a dětí tak se na nietzscheho vykvajzni Heil to slowakia.
dein freund Erwin
_________
Pro pana Erwina:
Váš vzkaz jsem si přečetl dlouhou dobu poté, co jste ho sem napsal, dost mě ale zaujal a chtěl bych k němu něco dodat
Mám pocit, že samota, kterou Nietzsche tak inzeroval, a o které tady mluvíte, je důkazem, že nakonec on sám podlehl tomu, co tak vehementně kritizoval, totiž vytváření falešných představ o sobě a umělých póz. Kritizuje křesťany za to, že jejich víra vychází z vnitřní nenávisti k životu (viz Tak pravil Zarathustra, kapitola O kněžích) a z touhy co nejvíce se pomstít ostatním tím, že se, narozdíl ode mne, nedostanou do ráje (viz Antikrist a jeho rozbor ukázek z Bible). Zároveň je ale jeho útěk od lidí stejně takovým skrytě vntitřně motivovaným chováním, v němž cítím obrovskou touhu pomstít se lidem, kteří jeho (Nietzscheho) nepochopili a nepřijali. Pokud by skutečně byl natolik nad nimi, jak tvrdí, neměl by přece potřebu se proti nim tolik vymezovat.Kromě toho pokud mu byla samota nepříjemná, (mám pocit, že několikrát ve své korespondenci tuto možnost nepřímo a váhavě připustil, nevím to ale jistě, nechci blafovat), tak proč z ní prostě neodešel? Setrvávat v ní navzdory své vnitřní bolesti a touhy po ostatních se mi jeví jako obdobná přetvářka, kterou Nietzsche kritizuje u ostatních. Nakonec mi tedy vychází obraz geniálního filologa, filosofa s vynikajícím literárním nadáním, který úspěšně poukázal na pokrytectví lidí své doby a s velkým hlukem rozmetal všechny jejich pózy, aby si vzápětí vytvořil svou vlastní, principiálně obdobnou, a do té odešel a zdálky nenáviděl ostatní za to, že ho nepochopili.
|
|
|
pet_kroku
Aktivní uživatel
168 Posts |
Posted - 29/01/2011 : 19:17:59
|
quote: Originally posted by Vencatorr _________
Pro pana Erwina:
Váš vzkaz jsem si přečetl dlouhou dobu poté, co jste ho sem napsal, dost mě ale zaujal a chtěl bych k němu něco dodat
Mám pocit, že samota, kterou Nietzsche tak inzeroval, a o které tady mluvíte, je důkazem, že nakonec on sám podlehl tomu, co tak vehementně kritizoval, totiž vytváření falešných představ o sobě a umělých póz. Kritizuje křesťany za to, že jejich víra vychází z vnitřní nenávisti k životu (viz Tak pravil Zarathustra, kapitola O kněžích) a z touhy co nejvíce se pomstít ostatním tím, že se, narozdíl ode mne, nedostanou do ráje (viz Antikrist a jeho rozbor ukázek z Bible). Zároveň je ale jeho útěk od lidí stejně takovým skrytě vntitřně motivovaným chováním, v němž cítím obrovskou touhu pomstít se lidem, kteří jeho (Nietzscheho) nepochopili a nepřijali. Pokud by skutečně byl natolik nad nimi, jak tvrdí, neměl by přece potřebu se proti nim tolik vymezovat.Kromě toho pokud mu byla samota nepříjemná, (mám pocit, že několikrát ve své korespondenci tuto možnost nepřímo a váhavě připustil, nevím to ale jistě, nechci blafovat), tak proč z ní prostě neodešel? Setrvávat v ní navzdory své vnitřní bolesti a touhy po ostatních se mi jeví jako obdobná přetvářka, kterou Nietzsche kritizuje u ostatních. Nakonec mi tedy vychází obraz geniálního filologa, filosofa s vynikajícím literárním nadáním, který úspěšně poukázal na pokrytectví lidí své doby a s velkým hlukem rozmetal všechny jejich pózy, aby si vzápětí vytvořil svou vlastní, principiálně obdobnou, a do té odešel a zdálky nenáviděl ostatní za to, že ho nepochopili.
-----------------------
Pro Vencatorr
Vaše odpoveď mě zaujala, protoze i ta samota, stejne jako vše v Nietzscheho dile, je dvojznačná. Je dvojznačně i uvazování, že vymezování je známka slabosti či toho, že nemá navrh, tj. nečeho jako nesamostatnosti, nesvobody, která je pak pojímána záporně. Nejspíš se domníváte, že svobodný člověk je člověk nad věci a nejen to, jeho známkou je i velkorysos či tolerance, ale nesměřuje už od začátku Nietzscheho filosofie jinam? Nemluví o tomto jeho pojem patos distance? O tom, že žití je vždy rozlišování, žití je vždy volba, za kterou si člověk celým svým životem stojí? Nepatří pak i k tomu velká ráznost názorů a všudypřítomné vymezování, které a to je třeba jeden z argumentů, je však vždy jen u podstatných otázek, které provázeli jeho život? V případě křesťanství, v kterém vidí uzavření platónské tradice, vyústění jím kritizované metafyziky, platonismus pro lid, je tato zmíňka jen oprávněná. A pokud jde o samotu, kdy je slabostí a kdy silou? Lidi, kteří nemají sobě rovného, jsou k samotě odsouzeni a ano, je možné z ní vyjít, ale jak se pak druhým přiblížit? Mluvit o nepodstatném a nebo jinak, žít prakticky? Obé nemohl, první je nesmysl a druhé, to mu nedovolil jeho fyzický stav - trpěl až nesnesitelnými bolestmi hlavy a brzy téměř oslepl. Nemohl se tak zapojit mezi lidi skrze obyčejné spolužití a stejně obtížně i skrze spoluprožívání, vždyť právě to byl fakt, proti kterému se vlastně implicitně bouřil a to když tvrdil, že to, co je ve vědomí, je prvotně to, co je nepovrchnější. Vždyť porozumění, to vždy bylo v jistém smyslu otázkou různých ismů, které něco zobecňují a tím i, když to přeženu, umožňují porozumění, sdílení a zároveň jakoby vyvarování se povrchnosti. Ale i proti tomu on byl. Chtěl vidět svět takový, jaký je, což nakonec dovedeno do absurdna, není nahlížení skrze slovam, řeč. On dovedl filosofii na její nejzazší mez a to, že je to mez, kde je člověk osamocen, to je pak jen důsledek a též ukázka toho, jak těžko je jeho myšlení udržitelné.
P.
[/quote] |
|
|
pet_kroku
Aktivní uživatel
168 Posts |
Posted - 29/01/2011 : 19:38:41
|
[quote]Originally posted by Vencatorr
Lépe, jeho samotu vidíte skrze své oči a tam nejspíš přesně tohle je...to jako dodatek ke dvojznačnosti...
P. |
|
|
Vencatorr
Nový uživatel
4 Posts |
Posted - 05/02/2011 : 14:03:17
|
Pro PP
Vaše poznámka o samotě, která je člověku vnucená, mi dává smysl a vypadá to že dost dobře sedí na causu F.Nietzsche - ale jen potud, pokud se bavíme o filosofii. Na konci příspěvku říkáte, že dovedl filosofii do bodu, kdy je filosof kvůli svým názorům a postojům osamocen - domnívám se, že to je osud každého, kdo se ve svém životě nespokojí s laciností a hledá řešení po svém - toto zároveň ale neznamená samotu mezi lidmi, lidské vztahy nejsou založeny na filosofování a filosofii....s nadhledem vpravdě filosofickým by si měl dotyčný uvědomit relativnost svého dosaženého poznání a povznést se nad nepochopení ostatních, které přeci není na překážku žití ve společnosti - prostě se o tom nebudu bavit s někým, kdo mě nechápe. (Tohle je spíš narážka na strukturalizaci soukromého života, která souvisí s nenávistí vůči společnosti, jež je podle mne z díla F.N. celkem patrná) Přiznám se, že informace o Nietzscheho pojetí vymezování se je pro mne novinkou, takto jej interpretovat mě nenapadlo. Při chápání FN vycházím z jeho pasáže o Třech proměnách, kdy nejprve je člověk otrokem (velbloudem), který se později vzbouří a násilně odmítá vše přechozí, aby se nakonec dostal do stadia Dítěte, které zapomene na předchozí rozpory a svobodně si vybere co se mu zlíbí, bez ohledu na předchozí antipatie - toto Dítě je podle mne jakýmsi Nietzscheho ideálem (ačkoli za slovo ideál by mi asi jednu vrazil) nevinnosti a spontánnosti člověka, který má nadhled nad všemi malichernostmi světa (napadá mě analogie s egodeismem). V tomto ohledu skutečně považuji svobodu za svobodu od přesvědčení, svobodu od vymezování se. Jak by se k tomu stavěl autor však nevím, neboť po několika prostudovaných dílech mám pocit, že s trochou fantazie si v něm můžu najít co se mi zlíbí... (ostatně samotné odvolávání se na jeho postoje při formulaci postojů vlastních je něco, čím on sám pohrdal - v tom spatřuji hlavní jeho přínos, tedy takové vymetení stolu od bordelu předešlých staletí)
Vencatorr
quote: Originally posted by pet_kroku
[quote]Originally posted by Vencatorr
Lépe, jeho samotu vidíte skrze své oči a tam nejspíš přesně tohle je...to jako dodatek ke dvojznačnosti...
P.
|
|
|
pet_kroku
Aktivní uživatel
168 Posts |
Posted - 05/02/2011 : 14:34:55
|
[quote]Originally posted by Vencatorr
Pro PP
Už vlastně před tím jse ve zkratce naznačil dvě možnosti žití ve společnosti, tj. spolužití, které nemusí být založeno na filosofii a pak spoluprožívání, které je založeno na shodném zaŕazení prožitků, přičemž jsem označil u prvního jako problém Nietzscheho fyzický stav, téměř slepý, nesnesitelné bolesti hlavy a u druhého to, že se mu v té době jen těžko někdo záběrem vyrovnal plus jeho pojetí filosofie. To je odpověď na jedno hledisko osamocenosti.
Pak načrtáváte úvahu, že člověk, jakmile pozná relativnost, nadnese se nepochopení, řikáte, že "V tomto ohledu skutečně považuji svobodu za svobodu od přesvědčení, svobodu od vymezování se." Ale tak to není u Nietzscheho, ale spíš jen u totalizující filosofie, tj. metafyziky od Platona k Hegelovi, někdy až k Heideggerovi. Hlavně pak v křesťanství, kde je člověk něčím zaštíťen a může tak svou "vůli k moci", zde to trochu odagresivním touhu po realizaci, nechat být smířený se světem. Ale zde je zas zachováno to, co má metafyzika, dualismu. Jako "dítě" je člověk osvobozen od metafyziky, která vyústila v podobě Lva v otevřený nihilismus. Žije, ale základem toho života už není nic vnějšího, ale jen on, on ho má v rukou. Je to žití nikoliv bezčasové, které je opravdu odproštěné od všeho toho, co píšete, ale žití zásadně časové. Zde záleží na každém okamžiku, ostatně proto je zde myšlenka věčného návratu, která toto obsahuje. Dítě zakládá "filosofii", názor, přesvědčení jako umění života. Člověk je uznaný a jediný základ myšlení, je jeho opravněním a jako takový má přesvědčení, myšlení a vymezuje se...Cíl člověka je tu též sebepřekračování, tj. stále zintenzivňování moci, přičemž moc tu není svévole, nadvláda, ale vážení si svého nepřítele (zas vymezování!). A když si někoho vážíš, nechceš ho zničit. Dobrý nepřítel je dar. Vůle k moci je zde pak něco jako a to už asi přeháním, dialog se světem, kdy musí být svět zachován, aby bylo s kým by´t v dialogu, ale zároveň musí být zachována i "plná individualita" člověka. Ani jedna ze stran nesmí zmizet v druhé a udržování moci znamená tak i nedopustit zničení jedné ze stran, respekt k ní a respekt zas vyžaduje znát přesně rozdíl, vymezování...atd atd atd atd
|
|
|
pet_kroku
Aktivní uživatel
168 Posts |
Posted - 05/02/2011 : 18:40:22
|
Pro Vencatorr
K tomu co jsem psal. Ještě, ohledně malicherností, je dobré si uvědomit, že malichernosti často vychází z toho, že člověk není schopen chtít, to co chce, neřiká to, co chce řici, sám to ani často ani neví, ale "dítě" je od tohoto odpoštěné. Je u sebe. Chce to, co chce a tedy nejedná o podružných věcech, ale jen o podstatných. Koná a čin už sám zavírá pusu a v ní zbytečná slova. |
|
|
mareq
Nový uživatel
15 Posts |
Posted - 16/05/2011 : 23:36:20
|
Asi pozdě, ale doporučil bych toto pořadí:
Tak pravil Zarathustra (vícekrát) (Ranní červánky) (možno vynechat) (Radostná věda) (možno vynechat) Genealogie morálky Mimo dobro a zlo
To ostatní jsem buď nečetl, anebo mi to nepřišlo "zásadní". Přečetl jsem tyto knihy několikrát, Zarathustru nejvíckrát a teď ho louskám v originále. Jedna z knih, která Tě může změnit... |
Edited by - mareq on 16/05/2011 23:38:57 |
|
|
Topic |
|
|
|