Author |
Topic  |
noemus
Grafoman
   
Czech Republic
1149 Posts |
Posted - 11/12/2008 : 12:08:29
|
Dnes jsem četl v MF Dnes článek o úrovni matematických znalostí a dovedností českých dětí. I když trochu odhlédnu od faktu, že to není zas tak důvěryhodné médium, jak bych si přál. Tak mne trochu znepokojuje úroveň na jaké dnes děti na základních a potažmu středních školách ovládají.
Proč to tak je?
Snadná odpověď je, že matematika je prostě příliš "suchá" a lidi prostě "nebaví". Další snadná odpověď je, že jsou "špatní" učitelé, že nedovedou dětem matematiku přiblížit.
Je nesporné, že matematika není jednoduchá, dokonce bych řekl, že je obtížná. Stejně tak je však obtížné i zvládnutí českého jazyka. Jen jsou důsledky neznalosti jazyka méně patrné, protože si stejně nějak rozumíme i když budeme mluvit a psát jako "prasata".
V samotné obtížnosti tohoto předmětu podle mne není zakopán pes. Podle mého názoru může hlavní měrou za katastrofální stav ve znalosti matematiky obecný názor, že matematika je zbytečná, hloupá, nezáživná disciplína, kterou se zabývají jen ulítlí podivíni. Tento názor v populaci pěstují zejména naše "elity", které se nezřídka téměř chlubí svým špatným prospěchem v matematice. Snad se tím chtějí na úkor matematiky zalíbit ostatním, kteří také měli s matematikou problémy.
Vím, že tohle je něco co se nedá jen tak změnit, ideální by totiž bylo aby lidé, které vídáme v televizi o, kterých čteme v novinách, se nechlubili svou neznalostí, ale spíše svými znalostmi a kompetencemi. Aby vzdělání a schopnosti byly mezi občany obdivovány. Vzdělaný člověk a to včetně matematického vzdělání by měl být vzorem ke kterému ostatní vzhlížejí a ne něčím co je považováno za "divné" nebo "škodlivé"
Co si o chlubení neznalostí a jejím vlivu na výchovu a vzdělání další generace myslíte vy? Máte rádi matematiku? Umíte ji? Pokud ne, jste na to hrdí nebo se za to stydíte? Děláte něco proto abyste se stydět nemuseli? |
|
Rzwald
Grafoman
   
1522 Posts |
Posted - 11/12/2008 : 14:19:50
|
quote: Originally posted by noemus Snadná odpověď je, že matematika je prostě příliš "suchá" a lidi prostě "nebaví". Další snadná odpověď je, že jsou "špatní" učitelé, že nedovedou dětem matematiku přiblížit.
myslím, že středoškolská matika je méně zajímavá než většina ostatních předmětů...co je na ní zajímavého? Podobný problém je i ve fyzice, nicméně o fyzice vím, že ta zajímavá být dokáže a její nepopularitu bych dával více za vinu učitelům než fyzice samotné. Nicméně (ač jsem o tom prákrát přemýšlel) nevím, jak by šlo oživit matematiku. V matice jde o myšlení a toho, kdo rád myslí a má radost z toho, když na něco přijde (a ostatní ne) tak toho bude matika bavit, ostatní bavit nebude -- nutně tedy matika většinu nikdy bavit nebude (protože dostatečně mtematicky nadaná bude vždy jen menšina a jen tato bude schopna v rozumné době řešit zajímavé úlohy, které jsou zdrojem uspokojení) ...pokud jde o fyziku, tak to je uplně něco jiného. Fyzika má v pohodě na to, aby bavila většinu --- fyzika je totiž nalezlá všude od lidského těla a biologie přes počítače a techniku až po ryzí fyziku (vesmír, atd.)...no a většinu alespoň jedna z vyjmenovaných oblastí baví nebo jim připadne zajímavá. Naproti tomu nikoho nebaví kladka a páka a další sračky cočky a diody a přitom učitelé všechny věci vysvětlují na těchto nezajímavých mechanických věcech.
quote: Originally posted by noemus Je nesporné, že matematika není jednoduchá, dokonce bych řekl, že je obtížná. Stejně tak je však obtížné i zvládnutí českého jazyka. Jen jsou důsledky neznalosti jazyka méně patrné, protože si stejně nějak rozumíme i když budeme mluvit a psát jako "prasata".
těch důsledů neumění matiky ale imo taky není nijak moc
quote: Originally posted by noemus Vím, že tohle je něco co se nedá jen tak změnit, ideální by totiž bylo aby lidé, které vídáme v televizi o, kterých čteme v novinách, se nechlubili svou neznalostí, ale spíše svými znalostmi a kompetencemi. Aby vzdělání a schopnosti byly mezi občany obdivovány. Vzdělaný člověk a to včetně matematického vzdělání by měl být vzorem ke kterému ostatní vzhlížejí a ne něčím co je považováno za "divné" nebo "škodlivé"
imo tomu tak ale celkem je. Kdo umí matiku je obvykle obdivován. Problém je, jak říkáš, že panuje mýtus, že je příliš těžká a nedůležitá...tudíž se nikdo nestydí, když matiku neumí. Aneb trojka na vízo z matiky je v naprosté většině případů v pohodě (zvláště u holek), ale trojka z biologie (opět zvláště u holek) je znak toho, že dotyčný je flink. Matika se bere jako že na ni musí být talent, podobně jako hudební sluch. Není problém neprospívat ve věcech, na který je potřeba talent, neboť talent má vždy jen menšina a neprospívat v něčem, v čem prospívá jen menšina je tedy normální a v pohodě.
ad "vychloubání" neznalostí matiky ...tak to je prostě taková stupidní klasika -- "prozradím" na sebe nějakou nedůležitou chybku (a ty důležité si budu o to více střežit), abych se nezdál příliš dokonalý a nafoukaný a ostatní mě za to budou mít raději, než kdybych to byl býval neprozradil.
quote: Originally posted by noemus Máte rádi matematiku? Umíte ji? Pokud ne, jste na to hrdí nebo se za to stydíte? Děláte něco proto abyste se stydět nemuseli?
no já ji rád nemám, nikdy jsem ji rád neměl (až tady na vejšce mi občas začíná připadat celkem zajímavá), neumím ji a jediný důvod, proč jsem si poměrně dlouhou dobu z ní udržoval jedničky a chodil na olympiády bylo to, že učitelé (i děcka) si pak o tobě budou myslet, že jsi chytrý, z čehož ti plyne hafo výhod. Tak například tím zdůvodníš svoji nechuť se bavit a kamarádit s ostatními spolužáky, neboť pokud si vybuduješ pověst "matematika a fyzika", tak má každý pochopení pro to, že jsi prostě jiný a myslíš 24 hodin denně na nějaký výpočty :-) Učitelé zase třeba chápou, proč zapomínáš donášet domácí úkoly (na který ses vědomě vykašlal), protože roztržitost dle všeobecného mínění prostě patří k člověku, který ovládá matematiku s fyzikou. |
 |
|
Rzwald
Grafoman
   
1522 Posts |
Posted - 11/12/2008 : 14:27:30
|
ještě možná aby nevzniklo nedorozumění
možná vypadá, že jsem si v minulém příspěvku několikrát odporoval
napřed řeknu, že matematicky nadaná bude vždy menšina a proto většinu matika nikdy bavit nebude (protože nebudou umět řešit zajímavé úlohy) a pak souhlasím, že těžkost matematiky je mýtus
..to si neodporuje, protože ve škole se ony zajímavé úkoly řeší jen velmi málo a většina matematiky je zclea nezajímavé strojové počítání a upravování výrazů, příp. rýsování, atd. A tohle těžké není..nicméně to ani není zdrojem potěšení.
Stejně tak když jsem prohlašoval, že mě matika nikdy nebavila, tak jsem myslel jen tu druhou matiku, to strojové počítání. |
 |
|
noemus
Grafoman
   
Czech Republic
1149 Posts |
Posted - 11/12/2008 : 15:44:52
|
Ještě k tomu strojovému počítání - tak tady si myslím, že to trochu zjednodušuješ. To co podle mne nejvíc dělá lidem problémy jsou slovní úlohy. Tedy úlohy ve kterých je nutné naučené věci použít.
Jde tu o to, že ačkoliv daný člověk umí vyřešit třeba kvadratickou rovnici nebo soustavu lineárních rovnic. Není občas schopen vůbec pochopit oč se v dané slovní úloze jedná a jak by ji měl řešit.
Asi namítneš, že je k tomu třeba mít nadání. Asi ano, ale zase do určité míry. Takovou slovní úlohou je třeba i případ kdy si chceš spočítat celkové náklady na úvěr - co tě to bude stát. A to rozhodně není něco co by běžný nenadaný člověk nepotřeboval.
Nabiflované znalosti se brzy z hlavy vypaří, ale pokud se člověk naučí používat mozek při řešení slovně formulovaných problémů (a reálné problémy jsou takové vždy), tak se mu to bude hodit celý život.
Já osobně mám docela vyhraněnou představu o tam jak by se měla matematika vyučovat (a vlastně nejen matematika) a část viny za současný stav spočívá určitě ve způsobu výuky. Ale ta větší část je podle mne v motivaci, dokud budou žáci i učitelé považovat matematiku (a případně i fyziku a další speciálnější předměty) za záležitost elit, tak to půjde se schopnostmi žáků ke dnu.
Řešení slovní úlohy totiž není jen problém matematický ale je to především problém způsobu myšlení, či práce. To nejdůležitější co by člověk měl umět po absolvování školy je schopnost samostatně i ve skupině řešit nějaký problém. A to spočívá právě v tréninku, kdy se žák snaží pocopit zadání problému a pak se pokouší aplikovat své znalosti tak aby problém vyřešil. Když například nepochopím co mám vlastně řešit, tak se ani nemohu pořádně zeptat někoho moudřejšího na radu.
Obecná schopnost pochopit zadání problému souvisí vlastni s tolerancí a respektem druhých, pokud totiž máme problémy pochopit co nám druhý říká, pak to povede k odmítání a shazování toho co říká.
Jsem přesvědčen, že tuto schopnost je možné trénovat a čím dříve se začne tím lepší může být výsledek. Je jistě pravda, že k matematice je potřeba určité nadání. ale totéž se dá říci téměř o všem. A přesto bychom se měli snažit dělat pořádně i věci v nichž nejsme mistři světa. Pokud má člověk nadání pak dojde dál než člověk bez nadání, ale neznamená to, že ti bez nadání mají zůstat stát na místě nebo se obracet zády. |
 |
|
Rzwald
Grafoman
   
1522 Posts |
Posted - 12/12/2008 : 00:24:12
|
quote: Originally posted by noemus A přesto bychom se měli snažit dělat pořádně i věci v nichž nejsme mistři světa. Pokud má člověk nadání pak dojde dál než člověk bez nadání, ale neznamená to, že ti bez nadání mají zůstat stát na místě nebo se obracet zády.
s tím naprosto souhlasím, ..nicméně to někdz bývá těžké
pokud se snažíš o něco, co ti nejde a vedle tebe se pohybuje jiný, kterému daná věc jde bez většího úsilí, působí to velmi demotivačně
konkrétně pak můžeš lidem připadat jako zoufalec křečovitě se snažící dokázat něco, na co nemá a tohle je hodnoceno poměrně dost negativně ..onehdy jsem se kamarádky (z vyššího ročníku) ptal na jednoho známého a ta prostě začala mávat rukama a šklebit se s tím, že on je sice hodně snaživý, ale hloupý (ač si to neuvědomuje) a začala říkat, že je přesvědčena, že matika s fyzikou by se měla studovat s jistou elegancí a lehkostí a že takoví lidé (jako náš společný známý) se prostě na tohle studium nehodí a neměl by studovat. Na mě to působilo, že se s ním příliš srovnává a štve ji, že ona, chytrá, má stejné výsledky jako on, hloupý, ale snaživý - tudíž její chytrost nijak nevynikne. Samozřejmě to je jen dohad, nicméně bez ohledu na důvody tohle přesvědčení je společné mnoha lidem. Zapomněla, že ho to prostě může bavit a že jeho ambice nemusí být nutně úspěšným vědcem a autoritou, ale prostě chce sám pro sebe umět matiku s fyzikou. Bojová umění se taky cvičí hlavně jako cesta seberozvoje, jen menšina je cvičí kvůli černému pásku a úspěších na soutěžích. V bojových umění tohle obvykle lidé chápou, v ostatních věcech (např. akademické studium) to již chápou méně.
Druhý příklad - opět od nás ze školy... máme tu jednoho studenta, pro kterýho není problém každou přednášku položit tři čtyři dotazy a pět minut se s přednášejícím probavit....přičemž jeho dotazy někdy bývají jednoduché (že i já vím odpověď), jindy (většinou) však se mi zdají velmi podnětné (a pochybuji, že jsou všichni takoví geniuvé, aby se jim zdály všechny tak triviální..povoluji tak pěti šesti lidem ze 100 úšklebky, ostatní na to protě nemají) ...přitom jsem uplně zíral, když jsem ho viděl v akci poprvý --- naprostá většina posluchárny po sobě začala pokukovat s výrazem v očích "co je to za idiota" a dělali si z něj srandu dokonce tak nevkusně, že ty jejich trapný prupovídky byly slyšet i ob jednu lavicu. Prostě způsobil všeobecné pozdvyžení.
Dokud tímhle způsobem bude společnost reagovat na snaživce a pilné osoby, tak můžeš s úspěchem zapomenout na to, že lidé budou dělat pořádně i věci, v nichž (evidentně) nejsou mistři světa. (ostatně já měl s tím na gymplu ze začátku, kdy jsem ještě nebyl lempl, velmi velké problémy taky...časem jsem pochopil, že hlásit se v hodinách a reagovat na učitele je minimálně v nižších ročnících sebevražda) |
 |
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
    
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 12/12/2008 : 07:31:29
|
Pánové.
Já a matematika se nemáme moc rádi. Lidovka (3) pro mne byla normální známkou,když jsem ještě chodil do školy,či do učení. Přesto jsem si v životě s tímto stavem vystačil. Vzorečka jsem si nikdy nepamatoval,ale měl jsem vždy při sobě Černocha a tak mně ten paměťový deficit nijak nechyběl.Spočítat výplatu pro partu jsem dokázal, vypočítat si to, co jsem potřeboval k výkonu povolání s pomocí Černocha také a mohu říci, že toho počítání nebylo až tak moc.Jinak řečeno mne vyšší znalosti matematiky nechyběly a nikdy jsem nenrazil na nic, co by vyžadovalo vyšší znalost matematiky a myšlím, že stejnou odpověď by vám dala většina lidí.Je samozřejmé, že studium na vysoké škole zvláště to zaměřené na fyziku a matematiku vyžaduje znalosti vyšší. Otázkou je, kolik studovaných lidí tyto znalosti v životě skutečně využije. Myslím, že to vysoké procento nebude. Jsou lidé, které matematika zajímá, kteří se v ní realizují a počítají i nudle v polévce. A tak jim matematiku odkazuji a přeji jim hodně zábavy, kterou já v matematice nenacházím. Takže jinak řečeno. Bědujete nad tím, že lidé o matematiku nejeví velký zájem,ale já to považuji za zcela normální. Je určitá hladina základních znalostí,kterou člověk v životě využije a to navíc je pro ty,pro které je matematika povoláním, nebo zábavou.Zvýší li se potřeba mematiky v životě,pak vzroste o matematiku zájem.
MB |
 |
|
Maftík
Aktivní uživatel
 
Czech Republic
215 Posts |
Posted - 12/12/2008 : 09:28:30
|
quote: Originally posted by Miloslav Bažant
Pánové.
Já a matematika se nemáme moc rádi. Lidovka (3) pro mne byla normální známkou,když jsem ještě chodil do školy,či do učení. Přesto jsem si v životě s tímto stavem vystačil. Vzorečka jsem si nikdy nepamatoval,ale měl jsem vždy při sobě Černocha a tak mně ten paměťový deficit nijak nechyběl.Spočítat výplatu pro partu jsem dokázal, vypočítat si to, co jsem potřeboval k výkonu povolání s pomocí Černocha také a mohu říci, že toho počítání nebylo až tak moc.Jinak řečeno mne vyšší znalosti matematiky nechyběly a nikdy jsem nenrazil na nic, co by vyžadovalo vyšší znalost matematiky a myšlím, že stejnou odpověď by vám dala většina lidí.Je samozřejmé, že studium na vysoké škole zvláště to zaměřené na fyziku a matematiku vyžaduje znalosti vyšší. Otázkou je, kolik studovaných lidí tyto znalosti v životě skutečně využije. Myslím, že to vysoké procento nebude. Jsou lidé, které matematika zajímá, kteří se v ní realizují a počítají i nudle v polévce. A tak jim matematiku odkazuji a přeji jim hodně zábavy, kterou já v matematice nenacházím. Takže jinak řečeno. Bědujete nad tím, že lidé o matematiku nejeví velký zájem,ale já to považuji za zcela normální. Je určitá hladina základních znalostí,kterou člověk v životě využije a to navíc je pro ty,pro které je matematika povoláním, nebo zábavou.Zvýší li se potřeba mematiky v životě,pak vzroste o matematiku zájem.
MB
Já myslím že potřeba matematiky v praktickém životě je obrovská, akorát není vnějšně vidět. Ale co třeba různé stroje, vozidla, všelijaká zařízení (která třeba denně v životě používáme), myslíš že pro jejich konstrukci není vůbec potřeba matematiky? Já ne. |
 |
|
Maftík
Aktivní uživatel
 
Czech Republic
215 Posts |
Posted - 12/12/2008 : 09:39:16
|
Odpověď Noemusovi: Matematiku mám rád tak napůl. Ale "teoreticky" je můj vztah k ní pozitivní. Je to (jako ostatně skoro každý konkrétní "obor jsoucího") takřka nekonečný svět v němž se lze úspěšně "ztratit" a nežít pro nic jiného, což se myslím nejednomu člověku "podařilo" . Umět matematiku - to je moc široký pojem, kdybych měl vzít veškerou tak odpověď by byla zcela jistě ne, kdyby jednotlivé obory, odpověď by u většiny byla ne u některých velmi částečně ano (ač jsem matematiku studoval na výšce, akorát co jsem z výšky vypadl tak se matice aktivně nevěnuju). Jakékoliv stydění se za (ne)umění matematiky je podle mě blbost |
 |
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
    
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 12/12/2008 : 12:22:03
|
Maftíku.
Rozhodující je potřeba.Kdybych byl kosntukrérem těch mašin, pak bych se bez vyšší znalosti matematiky zřejmě neobešel. Pokud jsem zámečníkem a ty mašiny poze stavím, či opravuji, pak ty znalosti k tomu nepotřebuji. Něco jiného je, pokud někoho ta matematika zajímá jako taková a přináší mu nějaké uspokojení.To je potom o něčem jiném.Já jsem spíše na obory ve kterých je třeba představivost v těch exeluji. Ještě co se těch mašin týká. Mám mnoho zlepšováků a pár autorských osvědčení,což je něco jako patent. Většinou se jednalo o tématické úkoly a vítězil jsem nad inženýry právě proto, že jsem si to dokázal lépe představit. S výpočty jsem měl vždy problémy,hlavně když se jednalo o výpočty hydrodynamiky,ale já jsem vždy číkal. Pamatovat si vzorečky,je pro blbce, inteligent si je umí v pravou chvíli vyhledat. A tak jsem dělal i velmi složité výpočty a protože mne nebavilo počítat, vždy byla po ruce nějaká kalkulačka, nebo počítač. Úkol byl třeba vymyslet dávkování chemikálie do vody tam kde není elektřina a toto dávkování muselo odpovídat průtoku vody. Inženýři na tom stroskotali a když jsem viděl jejich návrhy, musel jsem se smát. Já jsem navrhnul vložení mezikusu ve kterém bylo oběžné kolo hnané tou vodou a na hřídeli klasický pístový dávkovač. Návrh byl přijat a protože byl pčímo závislý na průtoku vody, nebylo třeba chemikálie ředit a bylo to tedy téměř bezobsluřné. Spočítat tvar lopatek oběžného kola a s toho vyplývající otáčky dávkovače a jeho zdvih bylo pro mne počítání na týden. Nějaký matematik by to měl hotové za chvilku a nebědoval by při tom jako já.Jenže ti páni inženýři si to nedokázali předdstavit a tak jim znalost matematiky byla houby platná.Dokonce se našel jeden, který tvrdil, že je to perpetum mobile a že to nemůže fungovat a dokazoval to složitými výpočty. Označoval mne za hlupáka ,ale jen do chvíle,než jsem to sestrojil a ono to fungovalo jako hodinky.Potom nad tím pohrdlivě mávnul rukou. Pokud vím, používá se to dodnes. A nyní mně řekni, k čemu mu ta znalost vysoké matematiky byla,když nedokázal spočítaat správně tak "jednoduchou" věc a tvrdil takové nesmysly.
MB |
 |
|
Maftík
Aktivní uživatel
 
Czech Republic
215 Posts |
Posted - 12/12/2008 : 18:05:43
|
2MB: velmi stručně Jediné důležité je že se u spousty věcí, které ani nevidíme, bez matematiky jednoduše neobejdeš. To že se bez ní u některých konkrétních případů obejdeš, nesvědčí ještě vůbec o ničem, natož o nepotřebnosti matematiky. |
 |
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
    
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 12/12/2008 : 19:37:49
|
Maftíku.
O nepotřebnosti matematiky jsem nikdy nemluvil.Mluvil jsem jen o její různé potřebě u různých povolání.
MB |
 |
|
noemus
Grafoman
   
Czech Republic
1149 Posts |
Posted - 17/12/2008 : 00:36:22
|
Slávku, musím reagovat na to cos napsal, myslím si totiž, že představuješ přesně ten typ lidí o kterých jsem mluvil. Ty tvoje pohádky o hloupém odborníkovi a nevzdělaném koumákovi mě už jdou na nervy. Když budeš tohle vykládat dětem, tak si z toho vezmou, že vzdělání jim bude k ničemu a bude stačit když použijí zdravý selský rozum a nějak to prostě vykoumají.
No nevím, ale tímhle způsobem bychom se asi daleko nedostali. Je to jen takový mýtus.
quote: Originally posted by Miloslav Bažant Pamatovat si vzorečky,je pro blbce, inteligent si je umí v pravou chvíli vyhledat.
I já si vzorečky vyhledávám. Ale abych je mohl použít, musím vědět, že vůbec jsou a kdy je můžu použít. A musím také vědět jaké vzorečky si mám vyhledat.
A mimochodem, právě použití těch vzorečků a nikoliv jejich znalost je hlavním problémem současných školáků. Oni při řešení problému nevědí co si počít. Když jim ale sestavím rovnici tak to většinou hravě vyřeší. To co jim chybí je právě ono porozumnění, kdy a jaký vzoreček použít. A to se nikde vyhledat nedá. To se musí umět.
quote:
Úkol byl třeba vymyslet dávkování chemikálie do vody tam kde není elektřina a toto dávkování muselo odpovídat průtoku vody. Inženýři na tom stroskotali a když jsem viděl jejich návrhy, musel jsem se smát.
Poučení: netřeba se učiti inženýrem, vysoké školy jsou k ničemu, učte se od Slávka
quote:
Spočítat tvar lopatek oběžného kola a s toho vyplývající otáčky dávkovače a jeho zdvih bylo pro mne počítání na týden. Nějaký matematik by to měl hotové za chvilku a nebědoval by při tom jako já.Jenže ti páni inženýři si to nedokázali předdstavit a tak jim znalost matematiky byla houby platná.
Poučení: znalost matematiky je houby platná při řešení technických problémů, protože pak máte menší představivost.
quote:
Dokonce se našel jeden, který tvrdil, že je to perpetum mobile a že to nemůže fungovat a dokazoval to složitými výpočty. Označoval mne za hlupáka ,ale jen do chvíle,než jsem to sestrojil a ono to fungovalo jako hodinky. Potom nad tím pohrdlivě mávnul rukou. Pokud vím, používá se to dodnes. A nyní mně řekni, k čemu mu ta znalost vysoké matematiky byla,když nedokázal spočítaat správně tak "jednoduchou" věc a tvrdil takové nesmysly.
Poučení: matematika vám k ničemu není, nedokážete s ní spočítat správně ani velmi jednoduché věci
No nevím Slávku, ale poučení, které je obsaženo ve tvém příběhu je dost tristní. Vážně si myslíš, že vzdělání v matematice a třeba i fyzice je na obtíž. Že takový člověk pak ani nepozná co je perpetuum mobile?
Tvůj příběh, pokud je pravdivý, rozhodně není typickým příběhem úspěšného řešení nějakého technického problému. Myslím, že svůj život bych raději svěřil do rukou někomu kdo má alespoň nějaké vzdělání v oboru. A dost bych se bál o svůj život, kdyby byly schopnosti inženýrů a matematiků takové jaké je vykresluješ. Vždyť na jejich schopnostech stojí a leží v dnešní době velmi mnoho.
Vzpomeň si tedy ještě jednou proti čemu jsem vlastně v tomto postu protestoval - proti deklasování vzdělání a konkrétně matematiky. A přesně to ty děláš. Já jsem sice mluvil spíše o celebritách. Ale i ty máš jistý vliv a to co píšeš si čte mnoho lidí. A máš tedy i jistou odpovědnost vůči těm pro které své příběhy píšeš. |
 |
|
noemus
Grafoman
   
Czech Republic
1149 Posts |
Posted - 17/12/2008 : 00:48:51
|
quote: Originally posted by Rzwald
quote: Originally posted by noemus A přesto bychom se měli snažit dělat pořádně i věci v nichž nejsme mistři světa. Pokud má člověk nadání pak dojde dál než člověk bez nadání, ale neznamená to, že ti bez nadání mají zůstat stát na místě nebo se obracet zády.
s tím naprosto souhlasím, ..nicméně to někdz bývá těžké
pokud se snažíš o něco, co ti nejde a vedle tebe se pohybuje jiný, kterému daná věc jde bez většího úsilí, působí to velmi demotivačně
konkrétně pak můžeš lidem připadat jako zoufalec křečovitě se snažící dokázat něco, na co nemá a tohle je hodnoceno poměrně dost negativně ..onehdy jsem se kamarádky (z vyššího ročníku) ptal na jednoho známého a ta prostě začala mávat rukama a šklebit se s tím, že on je sice hodně snaživý, ale hloupý (ač si to neuvědomuje) a začala říkat, že je přesvědčena, že matika s fyzikou by se měla studovat s jistou elegancí a lehkostí a že takoví lidé (jako náš společný známý) se prostě na tohle studium nehodí a neměl by studovat. Na mě to působilo, že se s ním příliš srovnává a štve ji, že ona, chytrá, má stejné výsledky jako on, hloupý, ale snaživý - tudíž její chytrost nijak nevynikne. Samozřejmě to je jen dohad, nicméně bez ohledu na důvody tohle přesvědčení je společné mnoha lidem. Zapomněla, že ho to prostě může bavit a že jeho ambice nemusí být nutně úspěšným vědcem a autoritou, ale prostě chce sám pro sebe umět matiku s fyzikou. Bojová umění se taky cvičí hlavně jako cesta seberozvoje, jen menšina je cvičí kvůli černému pásku a úspěších na soutěžích. V bojových umění tohle obvykle lidé chápou, v ostatních věcech (např. akademické studium) to již chápou méně.
Druhý příklad - opět od nás ze školy... máme tu jednoho studenta, pro kterýho není problém každou přednášku položit tři čtyři dotazy a pět minut se s přednášejícím probavit....přičemž jeho dotazy někdy bývají jednoduché (že i já vím odpověď), jindy (většinou) však se mi zdají velmi podnětné (a pochybuji, že jsou všichni takoví geniuvé, aby se jim zdály všechny tak triviální..povoluji tak pěti šesti lidem ze 100 úšklebky, ostatní na to protě nemají) ...přitom jsem uplně zíral, když jsem ho viděl v akci poprvý --- naprostá většina posluchárny po sobě začala pokukovat s výrazem v očích "co je to za idiota" a dělali si z něj srandu dokonce tak nevkusně, že ty jejich trapný prupovídky byly slyšet i ob jednu lavicu. Prostě způsobil všeobecné pozdvyžení.
Dokud tímhle způsobem bude společnost reagovat na snaživce a pilné osoby, tak můžeš s úspěchem zapomenout na to, že lidé budou dělat pořádně i věci, v nichž (evidentně) nejsou mistři světa. (ostatně já měl s tím na gymplu ze začátku, kdy jsem ještě nebyl lempl, velmi velké problémy taky...časem jsem pochopil, že hlásit se v hodinách a reagovat na učitele je minimálně v nižších ročnících sebevražda)
Díky Rzwalde, jsem rád, že tu někdo chápe co jsem tím mínil a že s tím i souhlasí. I já se totiž považuji za takového zoufalce, který se snaží umět matematiku a fyziku a vůbec vědu a k tomu ještě filosofii. A v první řadě mi jde o seberozvoj a nikoliv o převratné objevy. Takovému Slávkovi mohu připadat jako někdo kdo zvládá matematiku levou zadní, ale já se na to dívám z jiné perspektivy. To co jemu připadá jako něco dalece přesahující jeho schopnosti, to je pro mne jen začátek dlouhé cesty na které se nejspíš nedostanu ani zpoloviny tam co ti co šli přede mnou.
|
 |
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
    
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 17/12/2008 : 07:59:50
|
Richarde. Mám stále dojem, že si zcela nerozumíme. Já plně chápu a souhlasím s tím, že bereš matematiku, fyziku a třeba i filosofii jako seberozvíjení. Pokud já totéž takto neberu, neznamená to, že bych to považoval za cosi bezcenného. Já mám prostě jiné priority a tam směřuje můj seberozvoj. Celý život jsem si vystačil s určitou znalostí matematiky a prostě jsem víc nepotřeboval a tedy mne nic nemotivovalo. Nemusíme být všichni stejní a dokonce bych řekl, že ta jinakost je správná.Kdybych měl potřebu ,pak bych tu matematiku docela jistě zvládnut i na vyšší úrovni. Jenže já tu cestu k využití těch znalostí neměl a nemám. Rozvíjet se v matematice jen proto, abych byl rozvinutý, mně připadá nesmyslné.
MB |
 |
|
IPC
Aktivní uživatel
 
France
235 Posts |
Posted - 17/12/2008 : 20:06:29
|
zdravim Ja povozuji matematiku za soucast urciteho kulturniho prehledu, myslim ze dostacujici uroven, pokud clovek se nevenuje technickemu zamereni je stredoskolska matematika (tusim s vrcholem ktery je differnecilani pocet).
Nepovazuji se za nejak oslniveho v matematice ikdyz jsem slozil nekolik zkousek na vysoke skole, a me pocity byly spis rozpoluplne, zvlast doc. Bastinec na me zanechal spatny dojem, jelikoz jeho vyuka i presto ze obsahovala zakladni veci byla totalne nesrozumitelna. Coz me vede si polozit otazku nad vyucujicimi ktere se mel, protoze je zajmave ze u matematiku se prave vyskytoval nedostatek pedagogickych schopnosti, ikdyz se urcite najdou jednotlive vyjimky tak jako napr Bretislav Fajmon, ale spis patril ke zvlastni jevum.
Ja sam si myslim ze problem je daleko hlubsi, a otazka zni vlastne co je dnes vzdelanost obecne, a jsem schopni ji ocenit a jestli mame jeste schopnosti ji vyucovat (ceske skolstvi je v katastrofalnim stavu diky dlouhodobemu nereseni problemu), ja si myslim ze dnes prevlada nazor a bohuzel ze vzdelanost je neco nadbytecneho, nejaky luxus ktery neni potreba, coz mi prijde tragicke a v dejinach vzdy toto tvrzeni melo katastroficke nasledky, ale lidstvo se tezko pouci.
Zakoncil bych pozvani k cetbe dosti zajmave knihy od Theodore Dalrymple ktera se jmenuje zivot na dne. Autor psycholog se snazi popsat sve denni zkusenost s lidmi s predmesti, vypravi o pripade jedne talentovane divky ktera se stala obeti sikany ze strany svych primitivnich spoluzaku, toho jeste neprekvapilo ale co ho uplne dostalo byla reakce jejich kamaradak ktere nepohorsovalo to ze byla obeti sikany. Jelikoz duvod k sikane videli v divce samotne, a argumentovali rikajic: on je blba protoze je chytra.
|
 |
|
Maftík
Aktivní uživatel
 
Czech Republic
215 Posts |
Posted - 18/12/2008 : 09:04:40
|
quote: Originally posted by IPC Zakoncil bych pozvani k cetbe dosti zajmave knihy od Theodore Dalrymple ktera se jmenuje zivot na dne. Autor psycholog se snazi popsat sve denni zkusenost s lidmi s predmesti, vypravi o pripade jedne talentovane divky ktera se stala obeti sikany ze strany svych primitivnich spoluzaku, toho jeste neprekvapilo ale co ho uplne dostalo byla reakce jejich kamaradak ktere nepohorsovalo to ze byla obeti sikany. Jelikoz duvod k sikane videli v divce samotne, a argumentovali rikajic: on je blba protoze je chytra.
tak to je mazec  |
 |
|
Topic  |
|
|
|