Author |
Topic  |
okref
Velmi aktivní uživatel
  
672 Posts |
Posted - 22/02/2010 : 20:55:17
|
Nejspíš se má na mysli Aristotelův princip sporu. Základní zásada jeho filosofie: Je-li něco tak, nemůže být jinak. (No, formulace trochu moje vlastní, ale podstatu principu snad vystihuje.) |
Edited by - okref on 22/02/2010 20:57:24 |
 |
|
Maftík
Aktivní uživatel
 
Czech Republic
215 Posts |
|
rajis
Velmi aktivní uživatel
  
Czech Republic
517 Posts |
Posted - 12/04/2010 : 18:28:30
|
Co bych tam dělal...pitvat se v aristotelových myšlenkách a rozvádět je do různých souvislostí...mě to už nebaví...proč neudělá někdo seminář o Wittgensteinovi? Takových seminářů je minimum. |
 |
|
Maftík
Aktivní uživatel
 
Czech Republic
215 Posts |
|
Maftík
Aktivní uživatel
 
Czech Republic
215 Posts |
|
axel01
Velmi aktivní uživatel
  
Czech Republic
785 Posts |
|
axel01
Velmi aktivní uživatel
  
Czech Republic
785 Posts |
|
Maftík
Aktivní uživatel
 
Czech Republic
215 Posts |
|
Maftík
Aktivní uživatel
 
Czech Republic
215 Posts |
|
Maftík
Aktivní uživatel
 
Czech Republic
215 Posts |
|
Maftík
Aktivní uživatel
 
Czech Republic
215 Posts |
|
Maftík
Aktivní uživatel
 
Czech Republic
215 Posts |
|
neronis
Ultragrafoman
    
Czech Republic
2110 Posts |
Posted - 28/10/2010 : 13:55:01
|
Maftíku, ta přednáška od Fuchse je celkem zajímavá. V základu řeší dilema mezi empirickým a noetickým přístupem k filosofii. Něco podobného uvádí na příkladech ze scientologie, kde jde však o dilema poněkud jiné, protože se drží nějakých éterických skutečností, které si empirií podkládá (jestli jsem scientologii pochopil správně), ale to není pointa.
Pointa je v tom, že jakmile onen filosofický přístup realizujeme, není podle mě v zásadě důležité jakým způsobem (empirický nebo noetický nebo jiný), pointa je v tom, že se jejich existence navzájem nevylučují, tedy je nesmysl pokládat určitý směr uvažování za klíčový.
Já jsem totiž dospěl k závěru, že i když je určité přizpůsobení filosofického přístupu k psychologii (tedy empiricky) v podstatě výhodné, je teoreticky možné se nad podobnými řešeními zamyslet i způsobem, který podobné principy nezohledňuje. Snaží se jim vyhnout, protože mohou pro něj znamenat nějaký faktický problém, ale to také znamená, že se tímto vyhýbáním od empirie dá vypěstovat teoretický mechanismus, který by mohl podobná fakta a situace vyhodnocovat naprosto odlišným způsobem.
Otázka v takovém případě zní zda se onen noetický přístup nedrží principů, které jsou nepoužitelné. Podle mě by se jeho autoři měli při podobném vyhodnocování zamyslet nad tím jak ona úroveň poznání může být využitelná v praxi a co vlastně pro člověka znamená. Totiž u vyhodnocování psychologických aspektů (kde se člověk zase může dostat do extrému a vliv myšlení člověka podceňovat), jde především o to zjistit jaký vliv na člověka má jeho přirozené instinktivní vybavení, zatímco u noetického přístupu by tomu podle mě mohlo být tak, že by se zabýval vlivem na jeho chování (nebo nějakou realizaci nebo něco takového) za předpokladu nějaké myšlenky, racionální imprese, a co by to pro něj mohlo znamenat. |
Edited by - neronis on 28/10/2010 13:58:28 |
 |
|
neronis
Ultragrafoman
    
Czech Republic
2110 Posts |
Posted - 28/10/2010 : 15:40:41
|
Možná je to tak, že je každý způsob nahlížení na onu problematiku tak specifický, protože se snaží o vyhodnocování jakýchsi definovaných struktur, které musí být s odlišným přístupem logicky úplně jinak preferované.
Tedy pokud zabředneme do nějaké charakterizace stylem "zda lze skepticismus úspěšně napadnout nějakým bezbřehým pozitivismem" (to jsem si teď vymyslel, ale takhle nějak to asi funguje), zohledňujeme především vlastnosti onoho chování, které jsou definovany jejich strukturou, které umožňují jejich existenci, a které jsou při vzájemné konfrontaci úspěšnější.
To však ale taky znamená, že na podobné úrovni nelze zohledňovat prvky jako "v jaké situaci", "kdo", "v jakém rodinném vztahu", protože se takové pojmy v oné polemice zobecňují na jakési aktivní prvky, které se sice s lidským prostředím příliš nekonfrotují, ale lze je zpětně (jejich výsledek) na ono prostředí aplikovat. Tedy jde o jakousi syntetickou matematiku.
Podle mě by se to dalo využít k zamyšlení nad různými vlivy, když se to pokusí zohnout nějakým užitečným směrem. |
 |
|
Maftík
Aktivní uživatel
 
Czech Republic
215 Posts |
Posted - 24/11/2010 : 21:19:45
|
Přednáška na téma „Filozofické pozadí multikulturalismu“ proběhne v pátek 26. 11. od 17. hodin ve Studentském klubu K4 v ulici Celetná 20, Praha 1 a ve středu 1.12. od 19. hodin ve studentském domě CIPS, Bechyňova 3, Praha 6. Přednáší filosof Jiří Fuchs. Vstupné je dobrovolné. |
 |
|
Topic  |
|