Author |
Topic |
Dalibor Grůza
Grafoman
Czech Republic
1678 Posts |
Posted - 01/04/2008 : 17:16:34
|
quote: Originally posted by noemus
quote: Originally posted by noemus
quote: Originally posted by Dalibor Grůza ... má filosofická teorie bodových částic jako bodů časoprostoru podle mne o nulové relativisitické hmotnosti, které se chovají jako události ..., umožňující nekonečné dělení hmoty, je v rozporu se současnou převládající fyzikální teorií superstrun
Mluvíte o tom, že vycházíte z teorie superstrun, ale v uvedených příspěvcích jste o tom ani jednou nic neřekl, ač jsem se vás na to ptal. Navíc není jasné proč tedy mluvíte o bodových částicích.
To se tedy omlouvám, vážně jsem přehlédl, že říkáte "v rozporu" - v hlavě jsem měl vaše dřívější prohlášení, že vycházíte ze současné exaktní vědy. Když navíc vezmete v úvahu, že je podle vás teorie superstrun současná nejrozšířenější fyzikální teorie, tak jsem si to spojil a pak jsem si to po sobě nezkontroloval, za tuto chybu se omlouvám
To, že je vaše teorie v rozporu s touto teorií na tom se jistě shodneme. Nicméně stále platí, že jste jasně neřekl z jakých fyzikálních teorií vycházíte - z teorie relativity? Z obecné nebo jen speciální? Proč tedy používáte jinou terminologii? S jakou fyzikální teorií vaše teorie v rozporu není?
Vážený noeme,
má filosofie, (resp. universální etika, kterou jsem rovněž mechanicky použil při řešení našeho předchozího malého nedorozumění), resp. teorie bodů časoprostoru jako bodových částic o nulové relativistické hmotnosti není v rozporu, resp. je bezprostředním důsledkem předpokladu o možnosti nekonečného dělení hmoty, proto bych rád znal Váš odborný názor na tento předpoklad.. |
|
|
IPC
Aktivní uživatel
France
235 Posts |
Posted - 01/04/2008 : 17:34:08
|
Pro Noemes Ja s tebou naprosto souhlasim, pan Dalibor Gruza nam proste predklada sve domenky a tak to je tak vse. Ani nevim proc nam to tu dava, idkyz on si uz vsechno vyresil, a zadnou kritiku neprijma... Mel by otevrit ucebnici vyssi matematiky aby videl co je to dukaz, zatim me nepredvedl ani jeden, jen vali sve teze....
Treba by se mel zabyvat, tak jak jsem mu navrhoval, problemem jestli exaktni veda muze byt zakladem filosofie. Ale on to nema potrebu dokazovat ale polozi to jako dogma...
Chybi me zatim treba reflexe nad tim co znamena matematika, nebo geometrie jaky je vyznam ve filosofie. Napr. co realita ztrati kdyz se pouzije matematicky model.
Ps. Obdivuji si ze jsi si dal praci a snazil se pana Dalibora Gruzu, pochopit, ale on o to moc nestoji. P.P.S. Nahoudou jsem objevil starsi topic ve kterem jsi mluvil o knize Petra Vopenky, zajmalo by me jaka jeho teze co vlaste matematicky svet je? |
|
|
IPC
Aktivní uživatel
France
235 Posts |
Posted - 01/04/2008 : 17:53:29
|
Pro Dalibora Gruzu Vas predpoklad delitelnosti hmoty do nekonecna je chybny Dva duvody filosoficke: Jeden vam rekl uz Stream, jak sectenim castic o nulove hmote obdrzite neco. Druhy: predstavte si dva nehmotne body, ktere jsou o od sebe vzdaleny. A ted je zacneme k sobe priblizovat. A co se stane kdyz se dotknou?
hmm
jsou dve moznosti bud absolutne splynou, protoze neni nic co by je odlisovalo, a tim padem jeden bod obsahuje nekonecne mnoho bodu a vlastne jste nic nerozdelil.
a nebo nesplynou, tim padem je neco co je oddeluje, tak je vase deleni je nedokonale a musit v deleni pokracovat dokud nenastane prvni varianta
|
|
|
Dalibor Grůza
Grafoman
Czech Republic
1678 Posts |
Posted - 01/04/2008 : 19:48:01
|
quote: Originally posted by IPC
Pro Dalibora Gruzu Vas predpoklad delitelnosti hmoty do nekonecna je chybny Dva duvody filosoficke: Jeden vam rekl uz Stream, jak sectenim castic o nulove hmote obdrzite neco. Druhy: predstavte si dva nehmotne body, ktere jsou o od sebe vzdaleny. A ted je zacneme k sobe priblizovat. A co se stane kdyz se dotknou?
hmm
jsou dve moznosti bud absolutne splynou, protoze neni nic co by je odlisovalo, a tim padem jeden bod obsahuje nekonecne mnoho bodu a vlastne jste nic nerozdelil.
a nebo nesplynou, tim padem je neco co je oddeluje, tak je vase deleni je nedokonale a musit v deleni pokracovat dokud nenastane prvni varianta
Vážený IPC,
k předpokladu, resp. axiomu mé filosofie o nekonečné dělitelnosti hmoty, který nejde současnou exaktní vědou ani potvrdit ani vyvrátit (k čemuž bychom v případě správnosti tohoto axiomu zřejmě museli nekonečněkrát rozdělit hmotu, což není v lidských silách), mohu uvést jen své dřívější stanovisko (viz.: http://www.filosofie.cz/forum/topic.asp?TOPIC_ID=719&whichpage=2 , popř. viz.: http://www.filosofie.cz/forum/topic.asp?TOPIC_ID=719&whichpage=3 ):
quote: Originally posted by Dalibor Gruza
Protože, co se mne týká, jsem tak na 55% idealista (tj. tak na 45% materialista), představuje filosofie pro mne prostředek spekulace o neviditelnu, čímž samozřejmě překračuji hranice speciálních exaktních vědních oborů. Tyto mé spekulace o neviditelnu však činím jako exaktně založený člověk pouze bezprostředně nebo těsně na základech exaktní vědy (tj. viditelna) s použitím konkrétních pojmů těchto exaktních věd.
V případě mé filosofie, resp. universální etiky se nejedná o hledání nových fyzikálních zákonů, pouze o důsledné použití stávajících základních platných fyzikálních zákonů na společenské, resp. mezilidské vztahy.
Vzhledem k tomu, že se ve své filosofii zabývám současným neviditelnem nikoliv současným viditelnem, což je oblast popsaná současnou exaktní vědou (např. současnou fyzikou), nekonkuruji přímo fyzice. Z toho rovněž plyne, že má filosofie, která spočívá v důsledném, avšak pouze teoretickém použití základních platných fyzikálních zákonů na mezilidské, resp. společenské vztahy, je rovněž v současnosti hůře falsifikovatelná, avšak vzhledem k tomu, že používám exaktní fyzikální pojmy, lze předpokládat, že v budoucnu (s rozšířením viditelna budoucí exaktní vědy) bude možno tuto mou filosofii jednoznačně potvrdit nebo vyvrátit.
|
Edited by - Dalibor Grůza on 01/04/2008 20:27:31 |
|
|
IPC
Aktivní uživatel
France
235 Posts |
Posted - 01/04/2008 : 20:01:46
|
Vazeny Dalibore Gruzo Filosofie neni pod mnozinou exaktni vedy. Vyvrat me argument co jsem vam dal, ukazte mi prosim variantu co stane kdyz se ta dva body setkaji.
Opravdu vas vybizim aby jste si prohloubil znalosti v problematice vztahu filosofie a exaktnich ved. A taktez vztah filosofie a matematiky. A dojde te k zajmavym vysledkum. |
|
|
IPC
Aktivní uživatel
France
235 Posts |
Posted - 01/04/2008 : 20:07:12
|
Jeste neco jsem zapomel. Filosoficka debata neni prehlidka stanovisk. Casto mluvit o konstruktivni a nekonstruktivni kritice. Vy jste polozil tezi o delitelnosti hmoty do nekonecna. Ja jsem vam dal dva argumenty Takze je na vas aby jste me ukazal, kde se ty dva moje argumenty myli a ne spoustu dalsi tez.
Tak me reknete co stane kdyz se kdyz se tyto castice o nulove hmotnosti dotknout. Ja si myslim ze namitka je jasne polozena, ja jsem sve reseni ukazal a ted je na vas kde jsem udelal chybu. |
|
|
Dalibor Grůza
Grafoman
Czech Republic
1678 Posts |
Posted - 01/04/2008 : 20:31:00
|
quote: Originally posted by IPC and Dalibor Gruza
Pro Dalibora Gruzu Vas predpoklad delitelnosti hmoty do nekonecna je chybny Dva duvody filosoficke: Jeden vam rekl uz Stream, jak sectenim castic o nulove hmote obdrzite neco. Druhy: predstavte si dva nehmotne body, ktere jsou o od sebe vzdaleny. A ted je zacneme k sobe priblizovat. A co se stane kdyz se dotknou?
hmm
jsou dve moznosti bud absolutne splynou, protoze neni nic co by je odlisovalo, a tim padem jeden bod obsahuje nekonecne mnoho bodu a vlastne jste nic nerozdelil.
a nebo nesplynou, tim padem je neco co je oddeluje, tak je vase deleni je nedokonale a musit v deleni pokracovat dokud nenastane prvni varianta
Vážený IPC,
k předpokladu, resp. axiomu mé filosofie o nekonečné dělitelnosti hmoty, který nejde současnou exaktní vědou ani potvrdit ani vyvrátit (k čemuž bychom v případě správnosti tohoto axiomu zřejmě museli nekonečněkrát rozdělit hmotu, což není v lidských silách), mohu uvést jen své dřívější stanovisko (viz.: http://www.filosofie.cz/forum/topic.asp?TOPIC_ID=719&whichpage=2 , popř. viz.: http://www.filosofie.cz/forum/topic.asp?TOPIC_ID=719&whichpage=3 ):
Protože, co se mne týká, jsem tak na 55% idealista (tj. tak na 45% materialista), představuje filosofie pro mne prostředek spekulace o neviditelnu, čímž samozřejmě překračuji hranice speciálních exaktních vědních oborů. Tyto mé spekulace o neviditelnu však činím jako exaktně založený člověk pouze bezprostředně nebo těsně na základech exaktní vědy (tj. viditelna) s použitím konkrétních pojmů těchto exaktních věd.
V případě mé filosofie, resp. universální etiky se nejedná o hledání nových fyzikálních zákonů, pouze o důsledné použití stávajících základních platných fyzikálních zákonů na společenské, resp. mezilidské vztahy.
Vzhledem k tomu, že se ve své filosofii zabývám současným neviditelnem nikoliv současným viditelnem, což je oblast popsaná současnou exaktní vědou (např. současnou fyzikou), nekonkuruji přímo fyzice. Z toho rovněž plyne, že má filosofie, která spočívá v důsledném, avšak pouze teoretickém použití základních platných fyzikálních zákonů na mezilidské, resp. společenské vztahy, je rovněž v současnosti hůře falsifikovatelná, avšak vzhledem k tomu, že používám exaktní fyzikální pojmy, lze předpokládat, že v budoucnu (s rozšířením viditelna budoucí exaktní vědy) bude možno tuto mou filosofii jednoznačně potvrdit nebo vyvrátit.
Dalibor Grůza
Vážený IPC,
ověření (příp. falsifikovatelnost dle K. Poppera) mého předpokladu o dělení hmoty do nekonečna není otázka teoretická, ale praktická. Bez praktického experimentu, který by daný předpoklad buď jednoznačně ověřil nebo vyvrátil, nelze s konečnou platností správně rozhodnout, zda-li hmota nekonečněkrát dělitelná je nebo není. Proto nelze říci na základě pouhé mé nebo Vaší teoretické úvahy, že můj předpoklad o nekonečné dělitelnosti hmoty je chybný, jak jste to učinil Vy, avšak ani to, že tento můj předpoklad je správný, jak to však nečiním ani já. Jde o filosofickou, nikoliv současně exaktně fyzikální teorii. |
|
|
IPC
Aktivní uživatel
France
235 Posts |
Posted - 01/04/2008 : 21:12:13
|
Absolutne nesouhlasim To co jsem predvedl je normalni logicky postup. Proc. Protoze jako nedelitelna castice se definuje jako celek u ktere nemuzeme rozeznat jine casti. A na tom se opira muj postup. Postup naprosto logicky, filosofie je spekulativni disciplina.
je mi lito ale bude to muset prehodnotit...
Na vas argument o cekani na exaktni zkusenost delitelnosti hmoty, bych si precte te co o tom napsal jiz Aristot, la matiere est divisible infiniment en puissance et non en acte, takze se nacekate, protoze takova zkusenost nikdy nepride, tak se musite spokojit z tou logickou teori, ktera je bohuzel proti vam.
Pripominam skutecny filosof hleda pravdu, a ne zajmavost.
|
|
|
noemus
Grafoman
Czech Republic
1149 Posts |
Posted - 01/04/2008 : 22:35:31
|
quote: Originally posted by Dalibor Grůza má filosofie, (resp. universální etika, kterou jsem rovněž mechanicky použil při řešení našeho předchozího malého nedorozumění), resp. teorie bodů časoprostoru jako bodových částic o nulové relativistické hmotnosti není v rozporu, resp. je bezprostředním důsledkem předpokladu o možnosti nekonečného dělení hmoty, proto bych rád znal Váš odborný názor na tento předpoklad..
No dobrá, odhlédnu tedy na chvíli od toho, zda to co tvrdíte vyplývá nebo nevyplývá z tohoto předpokladu a podívám se blíže na tento předpoklad.
Předně by mělo být jasné, že každý předpoklad (axiom) nějaké teorie je de-facto nějaký vybraný výrok.
Dále by mělo být jasné, že každá teorie, která je tvořena axiomaticky (more geometrico) by v principu měla být redukovatelná na základní axiomy logiky, plus doplňkové axiomy, které onu teorii teprve tvoří.
Každý pojem který v teorii vystupuje musí být přesně vymezen aby vůbec bylo možné jednoznačně zjistit zda je dané tvrzení této teorie pravdivé nebo nepravdivé v rámci této teorie
Nejlepším způsobem jak zjistit zda je teorie skutečně dobře axiomaticky založena, je použití formálního jazyka.
Ve vašem případě by to mohlo vypadat nějak takto: 1. x je hmota právě tehdy, když ... 2. x je nekonečně dělitelné právě tehdy, když ... 3. je-li x hmota, pak x je nekonečně dělitelné
Jak je vidět uvedený výrok (3) nestojí zcela izolovaně je do značné míry závislý na (1) a (2), které však přesně vymezeny nejsou zkusím je tedy doplnit z toho co jste uvedl jinde, berte to však jen jako příklad takové definice, ne jako vaši definici
1a. x je hmota právě tehdy, když x je složeno z bodových částic o nenulové klidové hmotnosti 2a. x je nekonečně dělitelné právě tehdy, když je možné x rozdělit na alespoň spočetně mnoho bodových částic
Jak je vidět, daný výrok (3) z uvedených definic nevyplývá a ani s nimi není v rozporu, je tedy možné jej považovat za axiom nějaké teorie. To však platí v tomto konkrétním případě, mohlo by to být i tak, že uvedený výrok bude s definicemi v rozporu I v takovém případě by však bylo možné vzít takový předpoklad a přidat do teorie, znamenalo by to ovšem, že v teorii je spor a je z ní tedy možné vyvodit naprosto cokoliv a je tedy k ničemu.
Jako příklad definic, které vedou ke sporu uvádím tyto: 1b. x je hmota právě tehdy, když x je složeno z konečného počtu bodových částic o nenulové klidové hmotnosti 2b. x je nekonečně dělitelné právě tehdy, když je možné x rozdělit na alespoň spočetně mnoho bodových částic
Musím poznamenat, že v obecném případě není možné určit, zda je v dané teorii spor nebo ne (Goedelovy věty o neúplnosti)
Aby věc nebyla tak jednoduchá, tak si prosím uvědomte, že ani uvedené definice zcela nepostačují k tomu aby se jednalo o rozumnou teorii, chybí např. vymezení pojmu "bodová částice", vysvětlení co to znamená "konečný", "spočetný", "hmotnost"
Přesto i takto primitivní teorie je možná, ovšem s tou podmínkou, že uvedené nevymezené pojmy jako "bodová částice" budou brány zcela abstraktně - bezobsažně. Veškeré vlastnosti pojmu "bodová částice" budou dány jen uvedenými definice a předpoklady. Z hlediska takové teorie by tedy "bodová částice" byla "něco" z čeho je složena hmota, nic víc nic míň. Neměla by tedy napraosto žádný vztah ke geometrii nebo jiným teoriím.
Je asi na první pohled zřejmé, že některé pojmy takto ořezané teorie jsou zcela zbytečné a v definicích nám jen přebývají Po odstranění přebytečných adjektiv by to mohlo vypadalo nějak takto: 1c. x je hmota právě tehdy, když x je složeno z částic 2c. x je nekonečně dělitelné právě tehdy, když je možné x rozdělit na alespoň spočetně částic 3. je-li x hmota, pak x je nekonečně dělitelné
Toto vše však zatím byla jen problematika ryze abstraktní, aby to začalo mít souvislost s fyzikou, bylo by nutné základní pojmy teorie nějak pomocí definic napojit na reálná pozorování světa. Bylo by tedy např. nutné přesně popsat jak je možné ověřit platnost daného předpokladu experimentem. A to vůbec není nic triviálního. Velká část speciální teorie relativity např. pojednává o měření času a vzdáleností o vážení, atd. aby bylo zcela co je míněno polohou, rychlostí a následně tedy prostorem a prostoročasem. Jinak by jen těžko bylo možné vůbec nějaký experiment sestavit a jeho výsledky rozumně interpretovat.
Pokud bych například ponechal onu nenulovou hmotnost a vymezil bych co to znamená mohlo by se mi např. stát, že vznikne spor, protože z uvedeného předpoklady by vyplývalo, že hmota se skládá z nekonečného množství části o nenulové hmotnosti, z čehož by vyplývalo, že každá hmota má nekonečnou hmotnost. Tento důsledek bych pak mohl konfrontovat s reálným měřením a zjistit, že je tu rozpor s pozorováním, z toho bych pak měl usoudit, že někde v mé úvaze je chyba, kterou je třeba napravit.
Doporučuji si přečíst si dílo "Logika vědeckého bádání" od Karla Poppera, sám se na něj odkazujete pojmem falsifikovatelnost, ale myslím, že jste to dílo nečetl (podotýkám, že já ano) Dále by neškodilo si přečíst nějakou lepší učebnici fyziky aby bylo jasné co to znamená vysvětlit základní pojmy, já osobně bych doporučil např. "Feynmanovi přednášky z fyziky - první díl" (alespoň několik prvních kapitol, podotýkám, že i tuto knihu jsem četl) |
|
|
noemus
Grafoman
Czech Republic
1149 Posts |
Posted - 01/04/2008 : 22:44:38
|
quote: Originally posted by IPC P.P.S. Nahoudou jsem objevil starsi topic ve kterem jsi mluvil o knize Petra Vopenky, zajmalo by me jaka jeho teze co vlaste matematicky svet je?
Ideální by samozřejmě bylo si to přečíst, ale v zásadě je to tak, že podle P. Vopěnky je matematický svět něco do čeho jsme "zasvěceni" musíme však mít předpoklady proto abychom byli schopni "vidět" tento svět, aby se nám jakoby otevřel. Jako příklad uvádí právě geometrii, a ne náhodou, protože geometrie dlouho byla a stále je vzorem všech matematických i jiných teorií, byla vzorem toho jak má vypadat skutečné, věčné poznání. Proto také např. Platónova Akademie kladla na geometrii takový důraz a nejen ona Vopěnka tomuto "vidění" říká "schopnost prvního porozumnění" a považuje to za schopnost, nadání daného člověka. Je tedy zřejmé, že ten kdo takovou schopnost nemá není schopen některé věci "uvidět", je to podobné jako např. s hudebním nadáním. Někdo to "slyší" a někdo ne. Nebo estetickým cítěním. Jak hudební schopnosti, tak estetika, tak mae´´tematické vidění se dají tříbit, ale musí tu být samozřejmě nějaký základ na kterém se dá stavět.
I do hudby musíme být podobně jako do matematiky, zasvěceni musí tu být někdo kdo nám ukáže cestu. Je samozřejmě možné i jakési "samozasvěcení", ale to je nesrovnatelně náročnější a jsou jej schopni jen géniové.
Ber tento popis prosím jako mou interpretaci toho co říká Vopěnka a nikoliv jako jeho slova
|
|
|
Dalibor Grůza
Grafoman
Czech Republic
1678 Posts |
Posted - 02/04/2008 : 07:46:47
|
quote: Originally posted by noemus
quote: Originally posted by Dalibor Grůza má filosofie, (resp. universální etika, kterou jsem rovněž mechanicky použil při řešení našeho předchozího malého nedorozumění), resp. teorie bodů časoprostoru jako bodových částic o nulové relativistické hmotnosti není v rozporu, resp. je bezprostředním důsledkem předpokladu o možnosti nekonečného dělení hmoty, proto bych rád znal Váš odborný názor na tento předpoklad..
No dobrá, odhlédnu tedy na chvíli od toho, zda to co tvrdíte vyplývá nebo nevyplývá z tohoto předpokladu a podívám se blíže na tento předpoklad.
Předně by mělo být jasné, že každý předpoklad (axiom) nějaké teorie je de-facto nějaký vybraný výrok.
Dále by mělo být jasné, že každá teorie, která je tvořena axiomaticky (more geometrico) by v principu měla být redukovatelná na základní axiomy logiky, plus doplňkové axiomy, které onu teorii teprve tvoří.
Každý pojem který v teorii vystupuje musí být přesně vymezen aby vůbec bylo možné jednoznačně zjistit zda je dané tvrzení této teorie pravdivé nebo nepravdivé v rámci této teorie
Nejlepším způsobem jak zjistit zda je teorie skutečně dobře axiomaticky založena, je použití formálního jazyka.
Ve vašem případě by to mohlo vypadat nějak takto: 1. x je hmota právě tehdy, když ... 2. x je nekonečně dělitelné právě tehdy, když ... 3. je-li x hmota, pak x je nekonečně dělitelné
Jak je vidět uvedený výrok (3) nestojí zcela izolovaně je do značné míry závislý na (1) a (2), které však přesně vymezeny nejsou zkusím je tedy doplnit z toho co jste uvedl jinde, berte to však jen jako příklad takové definice, ne jako vaši definici
1a. x je hmota právě tehdy, když x je složeno z bodových částic o nenulové klidové hmotnosti 2a. x je nekonečně dělitelné právě tehdy, když je možné x rozdělit na alespoň spočetně mnoho bodových částic
Jak je vidět, daný výrok (3) z uvedených definic nevyplývá a ani s nimi není v rozporu, je tedy možné jej považovat za axiom nějaké teorie. To však platí v tomto konkrétním případě, mohlo by to být i tak, že uvedený výrok bude s definicemi v rozporu I v takovém případě by však bylo možné vzít takový předpoklad a přidat do teorie, znamenalo by to ovšem, že v teorii je spor a je z ní tedy možné vyvodit naprosto cokoliv a je tedy k ničemu.
Jako příklad definic, které vedou ke sporu uvádím tyto: 1b. x je hmota právě tehdy, když x je složeno z konečného počtu bodových částic o nenulové klidové hmotnosti 2b. x je nekonečně dělitelné právě tehdy, když je možné x rozdělit na alespoň spočetně mnoho bodových částic
Musím poznamenat, že v obecném případě není možné určit, zda je v dané teorii spor nebo ne (Goedelovy věty o neúplnosti)
Aby věc nebyla tak jednoduchá, tak si prosím uvědomte, že ani uvedené definice zcela nepostačují k tomu aby se jednalo o rozumnou teorii, chybí např. vymezení pojmu "bodová částice", vysvětlení co to znamená "konečný", "spočetný", "hmotnost"
Přesto i takto primitivní teorie je možná, ovšem s tou podmínkou, že uvedené nevymezené pojmy jako "bodová částice" budou brány zcela abstraktně - bezobsažně. Veškeré vlastnosti pojmu "bodová částice" budou dány jen uvedenými definice a předpoklady. Z hlediska takové teorie by tedy "bodová částice" byla "něco" z čeho je složena hmota, nic víc nic míň. Neměla by tedy napraosto žádný vztah ke geometrii nebo jiným teoriím.
Je asi na první pohled zřejmé, že některé pojmy takto ořezané teorie jsou zcela zbytečné a v definicích nám jen přebývají Po odstranění přebytečných adjektiv by to mohlo vypadalo nějak takto: 1c. x je hmota právě tehdy, když x je složeno z částic 2c. x je nekonečně dělitelné právě tehdy, když je možné x rozdělit na alespoň spočetně částic 3. je-li x hmota, pak x je nekonečně dělitelné
Toto vše však zatím byla jen problematika ryze abstraktní, aby to začalo mít souvislost s fyzikou, bylo by nutné základní pojmy teorie nějak pomocí definic napojit na reálná pozorování světa. Bylo by tedy např. nutné přesně popsat jak je možné ověřit platnost daného předpokladu experimentem. A to vůbec není nic triviálního. Velká část speciální teorie relativity např. pojednává o měření času a vzdáleností o vážení, atd. aby bylo zcela co je míněno polohou, rychlostí a následně tedy prostorem a prostoročasem. Jinak by jen těžko bylo možné vůbec nějaký experiment sestavit a jeho výsledky rozumně interpretovat.
Pokud bych například ponechal onu nenulovou hmotnost a vymezil bych co to znamená mohlo by se mi např. stát, že vznikne spor, protože z uvedeného předpoklady by vyplývalo, že hmota se skládá z nekonečného množství části o nenulové hmotnosti, z čehož by vyplývalo, že každá hmota má nekonečnou hmotnost. Tento důsledek bych pak mohl konfrontovat s reálným měřením a zjistit, že je tu rozpor s pozorováním, z toho bych pak měl usoudit, že někde v mé úvaze je chyba, kterou je třeba napravit.
Doporučuji si přečíst si dílo "Logika vědeckého bádání" od Karla Poppera, sám se na něj odkazujete pojmem falsifikovatelnost, ale myslím, že jste to dílo nečetl (podotýkám, že já ano) Dále by neškodilo si přečíst nějakou lepší učebnici fyziky aby bylo jasné co to znamená vysvětlit základní pojmy, já osobně bych doporučil např. "Feynmanovi přednášky z fyziky - první díl" (alespoň několik prvních kapitol, podotýkám, že i tuto knihu jsem četl)
Vážený noeme,
chtěl bych opravit Vaše axiomatické vyjádření ve smyslu, že hmota je podle mne dělitelná na nespočetné nekonečno (tj. v každý časový okamžik bychom provedli jedno nebo více dělení) bodových částic časoprostoru (viz. anaogie běžného fyzikálního modelu hmotných bodů) o nulové (nikoliv nenulové, jak uvádíte Vy výše) relativistické hmotnosti (což plyne z geometrie, čili rozdělení trojrozměrného objektu-např. koule na nespočetné nekonečno dvojrozměrných-ploch, jednorzměrných-úseček a nulorozměrných-bodů objektů).
|
Edited by - Dalibor Grůza on 02/04/2008 07:53:26 |
|
|
noemus
Grafoman
Czech Republic
1149 Posts |
Posted - 02/04/2008 : 08:57:50
|
quote: Originally posted by Dalibor Grůza chtěl bych opravit Vaše axiomatické vyjádření ve smyslu, že hmota je podle mne dělitelná na nespočetné nekonečno (tj. v každý časový okamžik bychom provedli jedno nebo více dělení) bodových částic časoprostoru (viz. anaogie běžného fyzikálního modelu hmotných bodů) o nulové (nikoliv nenulové, jak uvádíte Vy výše) relativistické hmotnosti (což plyne z geometrie, čili rozdělení trojrozměrného objektu-např. koule na nespočetné nekonečno dvojrozměrných-ploch, jednorzměrných-úseček a nulorozměrných-bodů objektů).
Čekal jsem, že to asi nepochopíte, ale psal jsem to také pro ostatní a tak to snad nebylo zcela zbytečné
Na mé úvaze není co opravovat (až na drobné překlepy a úlety, ale to není to oč tu běží), protože žádnou teorii nepředkládá, a ani se vlastně přímo nezabývá vaší teorií. Jedná se jen o úvahu nad možnostmi jak takovou nebo jinou podobnou teorii zpřesnit.
Aby to bylo o ještě jasnější schválně uvádím hned tři verze téže teorie, takže vlastně tři různé teorie.
Důležitá je zejména poslední verze a vysvětlení proč se jedná o abstraktní teorii. Ani tato třetí verze není formálně úplně v pořádku na což předem upozorňuji. Nejsou vysvětleny pojmy "hmota", "částice", "složeno", "rozdělit", "spočetně" Všechny tyto pojmy by bylo třeba vysvětlit bez použití dalších odborných termínů nebo je alespoň ukotvit v nějaké jiné již hotové teorii, která je již popsala
Uvažte následující verzi téže teorie, která má naprosto stejnou logickou strukturu jako třetí verze: 1d. x je AA právě tehdy, když x je "složeno" z BB 2d. x je nekonečně dělitelné právě tehdy, když je x "složeno" z alespoň "spočetně" BB 3d. je-li x AA, pak x je nekonečně dělitelné
Tady je počet nevysvětlených pojmů nižší, jsou jen čtyři AA, BB, "složeno" a "spočetně" Zároveň jsem odstranil termíny hmota a částice, protože jsou zcela zavádějící, tato teorie pokud stojí osamocena, je zcela abstraktní a reality se vůbec netýká
Např. pojem "složeno" je možné vysvětlit pomocí pojmu "náležet do" z teorie množin a do této teorie by tedy bylo nutné zahrnout také příslušné axiomy z teorie množin, podobně s pojmem "spočetně", který rovněž můžeme převzít z teorie množin
Poznámky: Vaše výtka, že jste myslel nespočetné množství je podle mne trochu opozdilá, protože slovní spojení "alespoň spočetně" zahrnuje i nepočetné množství, navíc jste i přesto, že jsem se na to přímo ptal na otázku, co přesně myslíte nekonečnem neodpověděl, myšlenky číst neumím a ze spojení "nekonečně dělitelné" rozhodně nevyplývá, že se jedná o nespočetné nekonečno (a i těch je více druhů), spíše z toho plyne má verze, protože k nekonečnosti "spočetno jaksi stačí" - to jen na okraj.
Vaše další výtky jsou podobného druhu, všechny se snaží "opravit" můj přepis vaší teorie. To však nebyl chybný přepis vaší teorie, ale obecně rozbor jak by taková teorie mohla vypadat, kdyby jste ji o chybějící definice a axiomy doplnil. Mé vyjádření se týkalo čistě jen uvedeného předpokladu, který jste ovšem neformuloval úplně jasně, cituji:
... předpokladu o možnosti nekonečného dělení hmoty ... Jak je vidět forma jakou jste předpoklad uvedl má řadu nedostatků, proto jsem jej musel přeformulovat aby se s ním vůbec dalo pracovat, to jste však měl udělat už vy, trochu lepší by bylo předpoklad oddělit od okolního textu a formulovat jako samostatný výrok, např:
hmotu je možné nekonečně dělit Ani to však není úplné, protože chybí vysvětlení co míníte hmotou, dělením a nekonečnem, proto jsem musel spekulovat
Formulujte svoji teorie takto přesně sám a pak se o tom můžeme bavit |
|
|
noemus
Grafoman
Czech Republic
1149 Posts |
Posted - 02/04/2008 : 09:16:02
|
quote: Originally posted by Dalibor Grůza chtěl bych opravit Vaše axiomatické vyjádření ve smyslu, že hmota je podle mne dělitelná na nespočetné nekonečno
Ještě musím přidat poznámku
Všimněte si prosím, že říkáte "hmota je podle mne ...". To vypadá jako by jste vyjadřoval názor "jak je to doopravdy". To je však zásadní omyl a nedorozumnění. Protože jakákoliv teorie, která bude "hmotu" nebo jiný pojem vysvětlovat podobným axiomatickým způsobem, bude pojem hmoty znovu definovat. Pojem hmoty tedy bude závislý (a je závislý) na tom v rámci jaké teorie o něm mluvíme.
V jedné teorii, tedy bude hmota nekonečně dělitelná a v jiné nebude a v další teorii hmota nebude vůbec. Tohle zdá se nechápete.
Každou fyzikální teorii, ať současnou nebo minulou, je možné brát jako zcela samostatný abstraktní svět, zcela nezávislý na realitě. Teprve reálné experimenty vytvářejí jakési propojení - vytvářejí novou interpretaci reality, neboli model reality. Fyzikální teorie konstruuje novou abstraktní realitu a pomocí ní se snaží vysvětlit reálné jevy. Ten kdo teorii ovládá, pak může v reálných jevech vidět jevy popisované teorií, je však třeba si uvědomit, že to není totéž.
Asi byste se měl více zabývat filosofií vědy, či epistemologií. Pak byste možná porozumněl této velice obtížné problematice. I pro inteligentního člověka může být obtížné uvědomit si jak to vlastně s fyzikálními teoriemi, či obecně s poznáváním světa je. Stream i IPC vás na to také upozorňovali a jistě vědí proč |
|
|
Dalibor Grůza
Grafoman
Czech Republic
1678 Posts |
Posted - 02/04/2008 : 11:46:18
|
quote: Originally posted by noemus
[quote]Originally posted by Dalibor Grůza chtěl bych opravit Vaše axiomatické vyjádření ve smyslu, že hmota je podle mne dělitelná na nespočetné nekonečno
[quote]Originally posted by noemus Ještě musím přidat poznámku
Všimněte si prosím, že říkáte "hmota je podle mne ...". To vypadá jako by jste vyjadřoval názor "jak je to doopravdy". To je však zásadní omyl a nedorozumnění. Protože jakákoliv teorie, která bude "hmotu" nebo jiný pojem vysvětlovat podobným axiomatickým způsobem, bude pojem hmoty znovu definovat. Pojem hmoty tedy bude závislý (a je závislý) na tom v rámci jaké teorie o něm mluvíme.
Uvažte následující verzi téže teorie, která má naprosto stejnou logickou strukturu jako třetí verze: 1d. x je AA právě tehdy, když x je "složeno" z BB 2d. x je nekonečně dělitelné právě tehdy, když je x "složeno" z alespoň "spočetně" BB 3d. je-li x AA, pak x je nekonečně dělitelné
Tady je počet nevysvětlených pojmů nižší, jsou jen čtyři AA, BB, "složeno" a "spočetně"
Vážený noeme,
jako právník (avšak zároveň i absolvent matematického gymnázia) Vám mohu sdělit, že formulace "podle mne" je naprosto odlišná od formulace "podle všech", formulace "podle mne" vyjadřuje pouze osobní názor autora, na rozdíl od formulace "podle všech", který se týká názoru všech. Jde o výrokovou logiku, kterou tvrdíte, že ovládáte, o čemž na rozdíl od Vaší výše uvedené chyby podle mne zřejmě svědčí Vaše poslední velmi zobecněná výše uvedená axiomatická verze mého předpokladu o nekonečném dělení hmoty, se kterou souhlasím.
Abychom však z důvodu zkoumaní detailů mé filosofie nezapomněli na její podstatu, kterou je má universální etika dle mé filosofie rovnováhy viz. můj první příspěvek na 1. straně tohoto topicu (viz.: http://www.filosofie.cz/forum/topic.asp?TOPIC_ID=719&whichpage=1 ) |
Edited by - Dalibor Grůza on 02/04/2008 12:14:08 |
|
|
noemus
Grafoman
Czech Republic
1149 Posts |
Posted - 02/04/2008 : 14:09:11
|
quote: Originally posted by Dalibor Grůza jako právník (avšak zároveň i absolvent matematického gymnázia) Vám mohu sdělit, že formulace "podle mne" je naprosto odlišná od formulace "podle všech", formulace "podle mne" vyjadřuje pouze osobní názor autora, na rozdíl od formulace "podle všech", který se týká názoru všech.
S tím souhlasím a tak jsem to i chápal, ale naprosto nechápu proč to říkáte Já přeci nijak nezpochybňuji, že se jedná jen o váš názor, právě naopak, snažím se vám ukázat, že váš názor je chybný
quote:
Jde o výrokovou logiku,
Ale jistě výroková logika je základ, ale pro složitější teorie samozřejmě nestačí (nestačí na definici "spočetnosti", "náležení", apod.) Jsem rád, že jste konečně poznal, že se o výrokovou logiku jedná
quote:
kterou tvrdíte, že ovládáte, o čemž na rozdíl od Vaší výše uvedené chyby podle mne zřejmě svědčí Vaše poslední velmi zobecněná výše uvedená axiomatická verze mého předpokladu o nekonečném dělení hmoty, se kterou souhlasím.
Kterou chybu máte na mysli, žádné si nejsem vědom
quote:
Abychom však z důvodu zkoumaní detailů mé filosofie nezapomněli na její podstatu, kterou je má universální etika dle mé filosofie rovnováhy
Právě ty detaily jsou důležité a bez nich není možné postoupit dál. Pokud neumíte sčítat, těžko se můžeme bavit o násobení Ani jeden z problémů na které jsem vás upozornil jste dosud nevyřešil, takže vážně nechápu proč se vracíte na začátek, jakoby nic nebylo řečeno
Vaše teorie a následné úvahy obsahují logický spor a to na několika místech, a právě analýzou detailů se taková věc dá odhalit, což jsem také udělal. Pokud teorie obsahuje spor, pak je to teorie logicky nesmyslná, resp. prázdná, dá se redukovat na konstantu "nepravda". Z takové teorie můžete odvodit cokoliv, ale to byste měl jako absolvent matematického gymnázia vědět. |
|
|
Topic |
|
|
|