Author |
Topic |
noemus
Grafoman
Czech Republic
1149 Posts |
Posted - 14/01/2007 : 15:44:39
|
quote: Originally posted by ftarflon Toto nie je o "súčasnom štýle vyučovania", ale o učiteľoch. Vždy boli a aj teraz sú zlí učitelia, dobrí učitelia a vynikajúci učitelia. Dieťa treba poslať do takej školy, kde je tých lepších viac ako inde.
To je přesně ono. Někteří učitelé na které jsem narazil byli skvělí a někteří byli pro mne jen ztráta času. Na VŠ se to dalo řešit tím, že jsem navštěvoval pouze přednášky učitelů, které jsem uznával. V opačném případě mi stačilo přečíst si skripta. Pokud mi učitel nedokáže předat něco víc, než je napsáno ve skriptech, tak jeho přednášky prostě nemají smysl. |
|
|
rajis
Velmi aktivní uživatel
Czech Republic
517 Posts |
Posted - 18/04/2007 : 22:01:46
|
Ahoj,
vzdělání je hlavně práce na celý život . Na základce ani na střední jsem si to neuvědomoval. Tohle může do jisté míry způsobit sociální pozadí ,z čehož potom plyne třeba nedostatek motivace. Může za to také školský systém a metody učení. Jak zatím procházím tím státním vzdělávacím systémem, tak zjišťuji, že dobrých učitelů je opravdu pomálu. Za svou 16ti letou ,,kariéru" jsem poznal opravdu dobrých učitelů, že bych je dokázal spočítat na jedné ruce. Velké % učitelů je zatíženo starými ,,dogmaty", které kladou větší důraz na biflování se definic než na rozvoj samostatného ,,ducha". Na ekonomce nás učil ekonom s mnohaletou praxí, odborník na slovo vzatý, ale nikoho nic nenaučil, protože ty informace neuměl předat. Na VŠ je to trochu jiné. Asi hlavně tím, že na VŠ už člověk většinou studuje co ho baví nebo ho to dokáže nějak oslovit.
|
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 19/04/2007 : 07:30:27
|
Pánové.
Jsem zde asi jediný ,kdo nemá střední, či vysokou školu. Jsem vyučený v oboru zámečník. Otázkou směřující k vám je toto. Máte pocit, že jsem nevzdělaný primitiv? Já myslím, totiž, že vzdělání nejsou jen školy, ale vše co člověk během života posbírá a tím důležitým je poznání hledat. Znám inženýra, který propadl pití. Dnes je z něj vagabund a houmeles.Když promluví, tak by člověk řekl, že neprošel ani základní školou. Takže i ztratit může člověk to co pozbíral. Dle uznávaných norem je však on vzdělanější než já, neboť má na to doklad.
MB |
|
|
noemus
Grafoman
Czech Republic
1149 Posts |
Posted - 19/04/2007 : 09:29:16
|
Souhlasím s tebou Slávku Škola ti vzdělání nedává, škola ti ho jen zprostředkovává - tu práci musíš udělat sám. To, že uděláš zkoušky nemusí znamenat, že jsi si ze školy něco podstatného odnesl, že tě to změnilo. Může to znamenat třeba jen, že ses dobře nabifloval otázky. To ale značně záleží na konkrétní škole a konkrétním typy zkoušky. Některé zkoušky mají větší váhu (nestačí se na ně biflovat) a některé menší.
I kdyby dobrý učitel byl jen každý desátý, tak kvůli tomu jedinému tam stojí za to chodit. |
|
|
Oldow
Grafoman
1125 Posts |
Posted - 19/04/2007 : 11:46:13
|
Panove Vzdelani ma dve roviny, praktickou, kdy se pripravuji na povolani a akademickou, kde se ucim pro obohaceni. Akademicka prilis nefunguje. V podstate skola uplne vynecha moment, kdy by mel clovek ziskat zajem o nejakou oblast lidske cinnosti a na tom pak stavet, jedna jako by tam ten zajem (dusledek vnimani plusovych q) uz byl. Pokud zajem mame, ukoly nas bavi a motivuji. Pokud ho nemame, ukoly nas nudi a otravuji, coz je krajne kontraproduktivni. Na druhou stranu je faktem, ze skola a zvlast vysoka je velmi podnetne prostredi a dost mi dava. Navic sprti a karieristi dostanou papir a oportunista ma svuj plamen. Co by delali burici v dokonale spolecnosti?
|
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 19/04/2007 : 13:16:19
|
Richarde.
Máš pravdu, ale ne každému bylo dáno studovat a kdyby studovali všichni, kdo by potom realizoval, co oni vymyslí? A od toho jsme tu tedy my i když já už momentálně nikoliv. K tomu učiteli. Máš stoprocentní pravdu. Jenže on ten učitel nemusí být pouze ve škole. Tam sice dostaneš doklad, který tě ten mimo školu nedá, ale může tě dát někdy více než kdybys do té školy chodil. Když jsem začínal s muzikou, pomáhal mně bratranec,Josef. Je sice slepý, ale muzikant a učitel je to vynikající. Když jsem začínal malovat náhoda tomu chtěla a ujal se mne Otakar Štembera a provedl mne základy.Původně měl v úmyslu připravit mne až na závěrečné skoušky na academii, ale dostal těžký diabetes a jeho sestra mne požádala, zdali bych se toho neměl vzdát a nechat mu klid. Vyhověl jsem, ale učitel to byl skvělý i když někdy svérázný. Prostě a krátce. Doklady sice nemám, ale na učitele jsem měl kliku a to co umím mně nikdo nevezme a slouží to mému životu stejně jako bych vychodil školy. A o to aby to vzdělání sloužilo životu každého z nás o to tu jde. K čemu jsou zanalosti, na které bych měl doklad,ale v životě by mně k ničemu nebyly?
MB |
|
|
noemus
Grafoman
Czech Republic
1149 Posts |
Posted - 19/04/2007 : 14:43:39
|
Přesně tak, vzdělání nejsou znalosti. Na škole a titulu tolik nezáleží, pokud ti jde jen o poznání samé.
Často je ale dobré mít určitá doporučení aby tě mezi sebe přijali ostatní, to platí zejména pokud se chceš věnovat vědě. Pak se tituly hodí, protože jsou jako legitimace, která ti otevírá dveře. |
|
|
rajis
Velmi aktivní uživatel
Czech Republic
517 Posts |
Posted - 20/04/2007 : 10:49:18
|
Základním předpokladem ke vzdělání je také nejspíš touha po poznání. Že věci kolem nás nepovažujeme za samozřejmé. Totiž připadne mi, že čím vzdělanější člověk, tím víc si uvědomuje ,,ví že nic neví". Hlupák zase ví všechno. |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 20/04/2007 : 11:28:18
|
Rajisi Jen doplním tvá slova." Hlupák buďto myslí, že ví všechno, nebo mu je jedno, že neví nic." Každé poznání tě ukáže řadu dalších otázek a ty otázky tě říkají, že stále ještě nevíš nic.
MB |
|
|
rajis
Velmi aktivní uživatel
Czech Republic
517 Posts |
Posted - 24/04/2007 : 20:25:21
|
quote: Originally posted by Miloslav Bažant
Rajisi Jen doplním tvá slova." Hlupák buďto myslí, že ví všechno, nebo mu je jedno, že neví nic." Každé poznání tě ukáže řadu dalších otázek a ty otázky tě říkají, že stále ještě nevíš nic.
MB
Ano ,souhlasím. Pěkně řečeno.
|
|
|
harleyka
Aktivní uživatel
Czech Republic
292 Posts |
Posted - 20/05/2007 : 13:03:25
|
Ahojky, popravdě, nestačila jsem přečíst všechny příspěvky, přečetla jsem první tři a už mě to nakoplo psát asi se mě teď zase na nějaký čas nezbavíte, koukám, že mi to chybí
Ze svého vlastního pohledu vzdělání miluju a chtěla bych navštívit co nejvíc škol, ale tohle nikdo moc nechápe, tak nevím, jestli to má cenu psát Jsem člověk, který je neskutečně zvědavý, takže škola je pro mě cosi jako hora, na kterou chci vyšplhat, abych se mohla pokochat nějakým tím výhledem na to, co je pode mnou.
Můžu říct, že jsem opravdu jedna z mála, kterou škola baví, ale dost už o mně, většinou lidé jdou na školu, aby "něco" měli - maturitu, diplom... a jak už to vystudují, co ví, to je moc nezajímá. Myslím, že vzdělání jako takové je pro člověka jistým přínosem, protože se dozvídá o světě tak, jak se vyvíjel a jak ho chápali jiní lidé před námi. Na druhou stranu si zase myslím, že v každém z nás je obsaženo veškeré vědění, na které si jen musíme rozpomenout. Takže, je možné, aby byla škola prostředek pro rozpomenutí?
Náš systém školství je naprosto příšerný, a to hodnotím zcela objektivně. Kromě materialistických hledisek ve formě učitelského platu mě štvou předměty, které se učíme i jakou formou se učíme. Vezmu to na příkladě dějepisu. Proč se učíme, že v roce tom a tom, bylo to a to a musíme to mít našprtané slovo od slova, bez souvislostí a logiky? Byla bych pro, aby se učilo způsobem, který by byl kreativní. Ve škole nám řeknou, že v tomhle roce se nějací lidé zachovali tak a my řekneme, kde byla chyba, jak bychom se zachovali my a čeho je třeba do budoucnosti se vyvarovat. Proč asi dochází ke stále stejným a cyklickým chybám v historii? Protože nejdeme kupředu, neustále se zabýváme minulými problémy, ale neřešíme je.
Další výtku bych ještě měla vzhledem k předmětům, protože (a asi budu výjimkou) bych ráda zavedla i nějaké "duchovnější" předměty. Teď nemám na mysli například náboženství. Mám na mysli předměty, učící využívat našich instinktů a smyslů. Ale to už jsem zase trošku jinde... Zase hraničím s jakousi novou politikou a filosofií, už abych mohla do té vlády |
|
|
harleyka
Aktivní uživatel
Czech Republic
292 Posts |
Posted - 20/05/2007 : 13:21:30
|
Ještě musím odpovědět na jeden z noemových příspěvků.
Já jsem taky ten člověk, kterého každý označuje za šprta, protože jsem měla vždy dobré známky a teď, ve druháku, jsem měla vyznamenání a s největší pravděpodobností budu mít zas. O to je to horší, že chodím do třídy se samýma klukama (kromě dvou holek), protože mám lepší známky než oni a těžko to zkousávají, že já jako holka jsem na tom "líp". Pravdou je to, že mě neskutečně štve, že se nedokážu přinutit soutsředit se a učit se doma je pro mě docela veliký problém. Jsem ráda, když se přinutím aspoň cestou do školy, v metru, přečíst si pár řádků, abych si připomněla, co se na hodině dělo. A pak co neslyším z hodiny, většinou neumím a dost těžko se učím...
Ale teď mě pěkně rozčiluje jeden učitel na technické vybavení. Je to předmět, ve kterém se právě učíme o pamětech, jsou tam nějaké definice, nějaké řeči o tom, jak to v počítači funguje a něco, co si musíme propojovat vlastní hlavou a myslet u toho, což u většiny lidí dost dobře nafunguje. Rozčiluje mě, jak všechny lidi ze třídy (s výjimkou dvou tří lidí kromě mě) zkouší z toho, co se dá naučit, nejde jen o definice, ale - teď nevím, jak to nejlépe popsat - jsou to takové ty povídací otázky, na které máme v sešitě odpovědi. Ale mě čtvrt hodiny dusí na tom, že mě nutí propojovat informace a myslet u toho - jasně, to je svým způsobem dobře, ale nechápu, na co se ptá a co po mně chce. Ve výsledku si pak připadám jako totální idiot, protože na tenhle předmět se skutečně učím, odpovědi na jeho "normální" otázky znám a řekla bych, že to i chápu. Jen se neumím moc dobře odborně a technicky vyjadřovat a těžko odhaduju, na co se vlastně ptá. Takže ve výsledku je sice úžasné, že mě nutí myslet a že ví, že já nějak myslet umím, když si pak připadám, jako že nic nevím, i když toho vím víc, než většina naší třídy... Nějak už jsem se zamotala
Každopádně - abych to zkrátila - samozřejmě taky záleží na učiteli, kterého dostanete, protože z vlastní zkušenosti vím, jak někteří učitelé dokáží předmět znechutit. Mě vždycky bavila matika a tento rok máme takovou starou učitelku, neschopnou udržet si pozornost, která spočítá za hodinu maximálně tři příklady, tedy to člověk těžko chápe a z hodin nemá nic. A doma se mi to počítat fakt nechce... Jak říkal noemus - učit se má ve škole, ne doma |
|
|
Georgik
Nový uživatel
Czech Republic
17 Posts |
Posted - 20/05/2007 : 21:27:30
|
Jsem studentem 3. ročníku gymnázia, který se upřímně těší, až tuhle "hloupost" skončí a pokročí na milejší formu vzdělávaní - vysokou školu. Než se tady trochu rozepíšu o tématu, chtěl bych říct: 1.toto je můj první příspěvek na těchto stránkách (uvidíme, jestli budou další?) 2.nečetl jsem všechny předcházející příspěvky (což byla asi chyba), protože touha kriticky se rozepsat na téma, které je mi blízké, byla silnější.
Tak tedy k věci - VZDĚLA(VÁ)NÍ: samozřejmě, že ano, ale v poslední době si říkám raději sebevzdělávní, protože jsem si uvědomil, že opravdu nechci, aby škola nějakým způsobem mému vzdělání stála v cestě. Faktem je, že české školství je příliš založeno na (mnohdy zbytečných) znalostech. Na znalostech, které si člověk může vyhledat, nastudovat nebo jakkoli s nimi dále pracovat. Dělá mi dobře vědět a znát, jsem postižen zájmem o filozofii a literaturu, ale opravdu nechápu, proč musím přes 30 hodin týdně sedět ve školní lavici a poslouchat výklady, o většině kterých nemůžu říci, že jsou nějakým způsobem produktivní. Jsou předměty, které mě nebaví a nezajímají mě - ty mi nedávají nic. A za druhé jsou předměty, které mě baví a zajímají mě - a ty mi dávají málo. Takže si pokládám otázku: Nač ta škola vlastně je? Poslouchat, dávat pozor, zaznamenat si (nebo v horším případě neposlouchat, nedávat pozor, nezaznamenat si) - tohle má nějakým způsobem formovat osobnost, zaručit úspěch v budoucím životě atd. Zajosté se mnou sohlasite - to určitě ne. Chtělo by to chtít po studentech trochu vlastní invence (projekty, eseje atd.) namísto ultradlouhých hodin. Snížit počet hodit na polovinu a požadovat na studentech práce, z jejichž vytvoření mohou mít radost a větší užitek než z výkladů, které rétorikou zrovna neoplývají, by mohlo být štastnějším řešením. Právě rétorika a schopnost se vyjádřit - to mnohým chybí. Nejeden spolužák prostě "neumí mluvit" (a pak po něm chtějte, aby mluvil v cizích jazycích). Diskuse nebo obhajoby názorů i těch s kterýma žák/student nesouhlasí)v českých školách najdete jen výjimečně. Nač tolik předmětů? Každého přece baví jen něco. A to, co ho baví, o to se přece bude zajímat tak i tak . Škola by měla v prvé řadě vypěstovat obecné schopnosti a ne už od druhého stupně ZŠ fungovat na systému: naučit se učivo a posléze ho reprodukovat ve formě testu nebo zkoušení. Tohle skutečně vyhovuje těm tzv. "šprtům"(myslím ty, jenž se učí, i když na to nemají), kteří se naivně domnívají, že samé jedničky získáné naučením se (a neporozuměním) látky jim zaručí skvělou budoucnost...(psal bych dále, ale už tak je to docela dlouhé) quote:
|
|
|
harleyka
Aktivní uživatel
Czech Republic
292 Posts |
Posted - 20/05/2007 : 22:34:05
|
Georgiku, taky jsem byla na gymplu a po devítce jsem klasicky odešla a přešla na střední průmyslovku. Bylo to tím, že mě nebavilo právě ono zobecňování, kterého se na gymnáziích ve velké míře dopouští.
Proto si taky myslím, že gymnázium není něco tak "extra", jak všichni říkají. Kdekoliv se někdo zmíní, že je na gymplu, už si o něm lidi myslí, jak musí být chytrý a vzdělaný, a na mě, jako na holku z průmyslovky, se dívají skrz prsty. Ano, já vím, tahle diskuze už tady byla - škola neurčuje míru inteligence. Já se chci ale dostat k něčemu trochu jinému, a to k volbě školy. Je velká škoda, že je spoustu nerozhodných lidí, kteří si zvolí právě onu cestu na gymnáziu a jsou nuceni pak studovat na vysoké škole. Netvrdím, že je vysoká škola špatná, ale díky tomuhle faktu nám ubývají vyškolení odborníci... Gymnazisté toho mnoho ví, pokud nezapomenou, ale jsou to jen obecné pojmy, založené na školském předpokladu "nacpeme toho do vás co nejvíc", které velmi často nejsou nijak využitelné. Neříkám, že je gymnázium špatné, rozhodně není na škodu mít široký obzor, ale myslím, že každý se mnou může souhlasit, že lidé nejsou dokonalí, neumí vše a hodí se většinou jen na pár oborů z kvanta. Proto existuje už od pravěku dělba práce...
A teď nás za poslední dobu chtějí hodit do jednoho pytle. Velmi pěkným příkladem jsou státní maturity, o kterých bych se mohla rozepsat, ale nechce se mi teď v noci rozčilovat. Snad jsem vyjádřila potřebné a už jdu spát |
|
|
Oldow
Grafoman
1125 Posts |
Posted - 20/05/2007 : 22:45:24
|
Ahoj Georgiku, vitej na foru Chodit do skoly a uvazovat o tom, co se tam deje je velmi snadnej zpusob, jak v kratky dobe prijit o iluze. Jsem hluboce presvedcen o tom, ze stredni skolstvi zustava stejne jen proto, ze se tyka lidi, kteri casto nejsou natolik zrali, aby vyjadrili svuj nazor presne a jasne s vytycenim konkretnich problemu, nebo na to nemaji v te chvili sebevedomi a styky s dalsimi podobnymi lidmi. Jakmile tohle lide ziskaji, stredni je davno za nimi a vzpominky na zbytecnost snah jsou prekryty prijemnejsimi vecmi. Velkym problemem je podle me skolsky system jako takovy. Na gymnazia chodi lide, kteri tam podle puvodni idei (rakouskouherske) vubec nemaji co delat, zaroven gymnazia vyucuji latku zpusobem, ktery nejenze dnes uz neni produktivni, ale je primo destruktivni. Ja jsem pomerne nadseny ctenar a asi budes souhlasit, ze pokud prijdes do prvaku a zacnes v souladu s osnovami cist senecu, nejspis ti to na hodne dlouho zkazi chut. Hodne lidi argumentuje vyjimkami, ale je fakt, ze clovek ze zakladky nema v te chvili moc velkou sanci vstrebat nic slozitejsiho, nez Adamsova stopare, nebo zabavnou linii z pratcheta. Prilis velky duraz se podle me klade i na interpretaci. Interpretujeme text totiz na zaklade prozitku, ne logiky. Problem je v tom, ze pokud nekoho kniha nebavi, je to tim, ze prozitek ho minul, vetsinou v dusledku ctenarske nevyzralosti. Jedinym lekem je nacpat do tech lidi co nejvic knizek, ktere se jim budou libit, s ohledem na jejich zkusenosti. Neni to jednoduche, ale co se deje ted je des. Navic idea, ze znalosti zivotu spisovatelu, ktere jsme necetli neco ziskavame je smesna az smutna. Mylsim, ze inteligentni clovek by mel chapat, ze za cloveka mluvi jeho prace, roman proste neni mozne nacpat do shrnuti. Ty informace co do tebe ve skole cpou maji smysl jenom tehdy, kdyz mas s tematem osobni zkusenosti, pak te zaroven zacnou bavit. Urcite je pekne, kdyz ma clovek siroky rozhled, ale myslim, ze se to bere za spatny konec. Co clovek nepouziva, o to prijde, siroky rozhled pretrva jen u lidi, kteri se o veci zajimaji. Dalsim zverstvem je vyuka matematiky, ktera probiha v takovem tempu, ze uplne odboura to, co by mela rozvijet - snahu o pochopeni problemu, dukladnost v analyze a nahradi to pasivnim pristupem, kdy clovek neni schopny spolehat na vlastni rozum a jen opisuje z tahaku, stejne v hodine jako po cely zbytek zivota. Neni uz takovy rozdil, jestli ma predem vypracovane vzorce na papire, nebo v hlave. Divej se na to takhle - narodil ses inteligentni, to ssebou nese urcite vyhody a urcite tezkosti. Pravdepodobne cely zivot budes kroutit hlavou nad lidkou povrchnosti, nezajmem, hlouposti, muzes se treba zaslouzit o zmenu skolskeho systemu, bude to zasluzne, netvrdim, ze nema smysl nic delat. Ale na lidske povaze nic nezmenis, hloupost na tebe vybafne za pristim rohem. Ja radim - delat o cem jsem presvedcen, ze je spravne, nerozcilovat se pro blbost pomeru, ktere zatim nemuzes zmenit (a nebo se prestat rozcilovat a s nadsenim se pustit do meneni), byt shovivavy. Omlouvam se za ten mentorskej ton, muzes mi to oplatit.
|
|
|
Topic |
|
|
|