Author |
Topic |
Oldow
Grafoman
1125 Posts |
Posted - 11/01/2007 : 18:56:35
|
Prave probiha zkouskove obdobi a jak se ucim, napadlo me zeptat se: co si myslite o vzdelani, jeho obecne hodnote a o systemu skolstvi? Vim, ze je to priserne obsahla otazka, ale aspon bude o cem mluvit.
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 11/01/2007 : 19:40:08
|
Oldow.
Já jsem ho prošvihnul a nyní mne to doslova štve.Kdybych věděl tehdy co vím dneska,asi bych šprtal jako čert. A tak k tomuto tématu nemám co říci.
MB |
|
|
Oldow
Grafoman
1125 Posts |
Posted - 11/01/2007 : 19:50:53
|
Miloslave Ty si fakt myslis, ze to sprtani k necemu je? Mozna bys chytil nejaky teply misto, kde bys mohl praci jen predstirat.
|
|
|
navi
Ultragrafoman
2839 Posts |
Posted - 11/01/2007 : 19:52:28
|
quote: Originally posted by Oldow
Prave probiha zkouskove obdobi a jak se ucim, napadlo me zeptat se: co si myslite o vzdelani, jeho obecne hodnote a o systemu skolstvi? Vim, ze je to priserne obsahla otazka, ale aspon bude o cem mluvit.
Všetko je tak, ako má byť...Budúcnosť je ale iná...Komenský prišiel s verziou šlola hrou,Waldorfská škola sa to snaží realizovať, ale to sú len výnimky potvrdzujúce pravidlo...Takže všetko je tak, ako má byť... |
|
|
Oldow
Grafoman
1125 Posts |
Posted - 11/01/2007 : 20:20:57
|
Navi Vse je tak jak ma? To je asi pravda, ale to prece neznamena, ze se to nebudeme snazit zlepsit. A prvni krok ke zlepseni je uvedomit si a popsat problem. Pokud je vse tak, jak ma, pak ne urcite v prvoplanovem smyslu. Takze to kazdopadne od tebe snese hlubsi vhled.
|
|
|
navi
Ultragrafoman
2839 Posts |
Posted - 11/01/2007 : 20:33:59
|
quote: Originally posted by Miloslav Bažant
Oldow.
Já jsem ho prošvihnul a nyní mne to doslova štve.Kdybych věděl tehdy co vím dneska,asi bych šprtal jako čert. A tak k tomuto tématu nemám co říci.
MB
A prečo ako čert...Andele nešprtaj?... |
|
|
navi
Ultragrafoman
2839 Posts |
Posted - 11/01/2007 : 20:45:08
|
quote: Originally posted by Oldow
Navi Vse je tak jak ma? To je asi pravda, ale to prece neznamena, ze se to nebudeme snazit zlepsit. A prvni krok ke zlepseni je uvedomit si a popsat problem. Pokud je vse tak, jak ma, pak ne urcite v prvoplanovem smyslu. Takze to kazdopadne od tebe snese hlubsi vhled.
Budúcnosť je iná znamená, že raz bude lepšie...Všetko je tak ako má byť v prvoplánovom zmysle...Môj vhľad je dosť hlboký, ale nemá zmysel to zverejňovať... |
|
|
Oldow
Grafoman
1125 Posts |
Posted - 11/01/2007 : 22:17:31
|
Navi Nikdo ti nerozumi, pokud to nema smysl zverejnovat, asi ani neporozumi. Zverejni co si myslis.
|
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 12/01/2007 : 09:29:09
|
Ty si fakt myslis, ze to sprtani k necemu je? Mozna bys chytil nejaky teply misto, kde bys mohl praci jen predstirat
Oldow.
Kdo ví? Třeba bylo dobré, že bylo vše tak jak je. Třeba bych díky znalostem nic nehledal a nic nenašel,ale stejně tak je možné, že bych díky těm znalostem našel mnohem víc a třeba bych to byl schopný lépe sformulovat. Možná bych se spokojeně válel na tom teplém místečku a vytahoval se nad těmi, které bych viděl trochu níže než sám sebe. Těch variant je nekonečně mnoho a nikdy nepoznám, jak by tomu skutečně bylo. Na šprtání jsem byl vždy líný a jsem i dnes.
MB |
|
|
noemus
Grafoman
Czech Republic
1149 Posts |
Posted - 12/01/2007 : 10:22:21
|
Vdělání podle mne není šprtání.
Popravdě řečeno, vždy když mne někdo označil za šprta jen proto, že mé výsledky byly mnohem lepší než jeho, tak jsem měl chuť se prát. Byl jsem na základce spíš něco jako bohém, ve škole jsem sice dával pozor (ale jen proto abych mohl doma hodit tašku do kouta a do druhého dne na ní ani nepohlédnout). Takže pokud jsem si zapamatoval více nebylo to šprtáním. Myslím, že to co mi skutečně pomohlo k těm "lepším" výsledkům byl upřímný zájem. Já jsem prostě (téměř) veškeré učivo hltal očima a ušima. Tedy kromě předmětů, kde jsem upřímně nudil.
Na střední se to trochu změnilo, ale ani tam jsem se doma nemusel učit. Snad kromě dlouhodobých úkolů, které prostě nebylo možné vypracovat ve škole těsně před odevzdáním (výkresy a tak = na střední jsem dělal strojírenskou technologii). Ale žádný zásadní rozdíl oproti základce se nekonal. Stále to bylo spíše hustění znalostí do hlavy. Nikdo nám nedával najevo že něčemu musíme rozumnět. (Když nám učitel matematiky, řekl že derivacím rozumět nemusíme, že to je příliš vysoká matematika, stačí prý když to umíme spočítat, tak jsem se vážně namíchl - protože já jsem už tehdy kladl důraz právě na porozumění)
Ale skutečné vzdělávání podle mne začalo až na VŠ a po nástupu do zaměstnání. Základka a střední podle mne spíše poskytují určité společné povědomí, díky kterému vůbec může vzdělávání začít.
Abych to shrnul. Vzdělání je podle mne stav ve kterém člověk dokáže odhadnout a využít své schopnosti, je takzvaně sám sobě pánem. Dokáže své schopnosti dál rozvíjet a učit se nové věci. Vzdělání by tedy měl být nikdy nekončící stav, či proces a škola by tedy měla být platformou, která tento stav ve člověku probudí.
Za nesprávný považuji přístup, že vdělání začíná vstupem na základku (či mateřskou školku) a končí absolvováním střední či vysoké školy. To je podle mne smutný omyl. Vdělání začíná nebo by mělo začínat po jejich absolvování. |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 12/01/2007 : 10:54:35
|
Richarde.
Možná tě překvapím, ale já s tebou souhlasím. Jenže jsou i lidé, kteří chtějí li dosáhnout výsledku, šprtat musí. To o čem mluvíš jsou talenty,či vrozené předpoklady a ty každý nemá. A tak i ty jsi přiznal, že byly předměty které tě nebavili. Ani ta schopnost udržet si soustředění na výklad není každému dána. Můžeš být rád, že tomu u tebe tak bylo.U jiných je tomu třeba jinak a nejsou o nic horší než ty. Jen je to stojí víc námahy a třeba toho šprtání.Znám i případ žáka, který byl velmi nadaný a všichni to o něm říkali. Pak se dostal jeho otec do sporu s ředitelem školy a vše se změnilo. Učitelé začali žáka ponižovat, zesměšňovat a ať se stalo, co se stalo, vždy byl obviněn on. Výsledkem bylo, že ztratil zájem o učení,školu a jeho výsledky šly rapidně dolů a spadl do průměru, ze kterého se již nedostal.Buď rád, že se cosi takového nestalo tobě, protože bys dnes nemusel být tím, čím jsi. Ten ředitel zneužil svých schopností daných postavením a tomu žákovi změnil celý život.Znám to důvěrně. Tím žákem jsem byl já.
MB |
|
|
Oldow
Grafoman
1125 Posts |
Posted - 12/01/2007 : 12:58:33
|
Noeme Mluvis mi z duse. A ja se prave ptam, je spravny stav, kdy i v predmetech, kde je pochopeni dulezite, je akcentovano jednoduche schema - naucit vzorecek, napsat pisemku? Ja se snazil na gymplu matematiku vzdy chapat, do druhaku to byla pohoda, ale pak to zacalo byt kriticke. Ucitele postupovali zhruba takto - logickou uvahu rychle napsali na tabuli (nikdo ji nepochopil), dvakrat podtrhli vzorec a zacali se procvicovat priklady ciste na zaklade toho vzorce, a to i u uciva, ktere se da dobre resit ciste logicky. Dalsi silenost je vyuka literatury. Zacina se antickou, ktera se cist neda a 20. stol. se bere tesne pred maturitou. Ctu dost, ale pri maturite mi to k nicemu nebylo. Nemluvim ted ciste o biflovani seznamu autor-dilo, i pri poskytnuti souvislosti porad chybi to, na cem je literatura postavena a co ji cini dulezitou-osobni znalost. Myslim si, ze tyto aspekty nejen ze neprospivaji ctenarstvi/logickemu uvazovani, ale primo ho znechuti. Nemluvim samozrejme o lidech, kteri maji uprimny zajem predmet dal studovat, ale o ostatnich, pro ktere je podle me urcity vhled porad dost dulezity.
|
|
|
Ace Rimmer
Aktivní uživatel
318 Posts |
Posted - 12/01/2007 : 19:21:42
|
Já si na matematiku na spš (slaboproudá elektrotechnika) stěžovat vůbec nemůžu . Základy jsem získal poměrně slušné dokonce si myslím ,že lepší než řada gympláků(naštěstí jsme brali i derivace a integrály) a ušetřilo mě to i před šokem , který zažívala většina lidí na VŠ , kdy museli začít s minimem (především lidi z učilišť). Nadruhou stranu jsem vždy nesnášel literaturu a němčinu . Obojí bylo vedeno způsobem nauč se a zapomeň . A troufám si tvrdit ,že výuka jazyků a literatury probíhá na 99% škol velmi podobně, tedy dost bídně . |
|
|
Oldow
Grafoman
1125 Posts |
Posted - 12/01/2007 : 19:34:45
|
Aci To je presne ono, asi si po dvou hodin sprtani cestiny s vedomim, ze je to zbytecny tezko sednes do kresla a zacnes si cist aby sis odpocal. Presto cist je fakt dulezity. To samy matika. Vyuka zpusobem, ktery jsem popisoval vyse u vetsiny lidi zpusobi osypky, jen to vyslovis. Zvlast geometrie. Tu ja mel vzdycky rad, stacilo si predstavit a mels vysledek. Jenomze za soucasneho stylu vyucovani je proste geometrie nejtezsi oblast - je nutne aspon trochu premyslet.
|
|
|
ftarflon
Aktivní uživatel
Slovakia
192 Posts |
Posted - 14/01/2007 : 12:27:12
|
quote: Originally posted by Oldow
Aci To je presne ono, asi si po dvou hodin sprtani cestiny s vedomim, ze je to zbytecny tezko sednes do kresla a zacnes si cist aby sis odpocal. Presto cist je fakt dulezity. To samy matika. Vyuka zpusobem, ktery jsem popisoval vyse u vetsiny lidi zpusobi osypky, jen to vyslovis. Zvlast geometrie. Tu ja mel vzdycky rad, stacilo si predstavit a mels vysledek. Jenomze za soucasneho stylu vyucovani je proste geometrie nejtezsi oblast - je nutne aspon trochu premyslet.
Toto nie je o "súčasnom štýle vyučovania", ale o učiteľoch. Vždy boli a aj teraz sú zlí učitelia, dobrí učitelia a vynikajúci učitelia. Dieťa treba poslať do takej školy, kde je tých lepších viac ako inde. |
|
|
Oldow
Grafoman
1125 Posts |
Posted - 14/01/2007 : 12:29:59
|
Ftarflone Pravda, ale ani nejlepsi ucitel nemuze ignorovat osnovy a kdyz te proste v literature musi naucit ty kvanta jmen, ma pomerne dost svazane ruce.
|
|
|
Topic |
|
|
|