www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum
www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

 All Forums
 Filosofie
 Libovolné téma
 Ohodnoťte přírodu či Boha, zda jsou milosrdní?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Dalibor Grůza
Grafoman

Czech Republic
1678 Posts

Posted - 06/03/2013 :  03:04:38  Show Profile  Visit Dalibor Grůza's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Bolševik


quote:
Originally posted by Dalibor Grůza
Podle mně by byla z pohledu člověka tragická a beznadějná nemilosrdnost přírodních zákonů nejenom v případě, že by přírodní zákony milosrdenství převážně trestaly, ale i v případě, že by přírodní zákony byly k milosrdenství převážně lhostejné (pouze by milosrdenství živých tvorů umožňovaly, ale převážně neprosazovaly), což by znamenalo pro člověka řízeného těmito přírodními zákony, že i pro něj a ostatní živé tvory je milosrdenství převážně lhostejná hodnota.



Nesouhlasím.

"Milosrdenství" není nějaká objektivní vlastnost. O tom, co považujeme za milosrdné, rozhodujeme my, lidé, a je to kulturně podmíněno. Jeden a tentýž čin může být různými lidmi posuzován různě.
Např. euthanasii může někdo považovat za akt milosrdenství, někdo jiný za vraždu. Jsou tedy přírodní zákony milosrdné, když umožňují euthanasii ? Povšimněme si, že tahle otázka se v podstatě vůbec netýká přírodních zákonů, ale našich názorů na euthanasii.

...


Nemohu souhlasit. Milosrdenství (tedy i přírodních zákonů) jsem objektivně obecně definoval jako stálé působení co možná nejméně smrti a bolesti (zejména všech živých tvorů) (v každém okamžiku života zejména živých tvorů a v každém jednotlivém případě, tedy i v případě jednotlivé euthanasie). Něčí smrt a bolest, tedy v posledním jmenovaném případě zřejmě neviditelnou smrt živých tvorů, zejména smrt mikroorganismů těla nelze v žádném případě považovat za relativní.

(viz www.spvzt.cz , www.filosofierovnovahy.sweb.cz , www.spvzt.sweb.cz )

Edited by - Dalibor Grůza on 06/03/2013 03:14:21
Go to Top of Page

Bolševik
Aktivní uživatel

140 Posts

Posted - 06/03/2013 :  13:15:03  Show Profile  Visit Bolševik's Homepage  Reply with Quote

Pane doktore,

Vy spíše potvrzujete to, co jsem napsal, než abyste to vyvracel.
To, co uvádíte, je jen Vaše pojetí milosrdenství, které většina lidí nesdílí. S tou smrtí a bolestí by se sice v principu dalo souhlasit, jenže Vy to vztahujete i na mikroorganismy, a s tím už by asi souhlasil málokdo. Jestli dobře chápu Vaše pojetí, tak vydesinfikování septiku by mohlo vyjít jako nemilosrdnější než bezbolestné zabití člověka.

Vaši filosofii jsem sice moc nestudoval, ale jestli tomu rozumím, tak pro Vás je organismus jen konglomerát buněk a neberete v úvahu emergentní kvalitu organismu jako celku. Rovněž nerozlišujete organismy podle jejich schopnosti sebeuvědomování a prožívání skutečnosti, což přímo souvisí i se schopností pociťovat bolest. Mikroorganismy, dle poznatků současné vědy, na kterou se často odvoláváte, tyto schopnosti nemají. Pro Vás tím, co dodává objektům právo na milosrdné zacházení, je zřejmě jen jejich samotný biologický původ.

Je to sice sci-fi, ale co třeba android, který by měl intelektuální schopnosti v podstatě jako člověk, ale byl by vyroben z polovodičových součástek ? Byl by méně než baktérie a bylo by ho možno bez výčitek svědomí sešrotovat ?




Go to Top of Page

Dalibor Grůza
Grafoman

Czech Republic
1678 Posts

Posted - 07/03/2013 :  01:29:23  Show Profile  Visit Dalibor Grůza's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Bolševik


Pane doktore,

Vy spíše potvrzujete to, co jsem napsal, než abyste to vyvracel.
To, co uvádíte, je jen Vaše pojetí milosrdenství, které většina lidí nesdílí. S tou smrtí a bolestí by se sice v principu dalo souhlasit, jenže Vy to vztahujete i na mikroorganismy, a s tím už by asi souhlasil málokdo. Jestli dobře chápu Vaše pojetí, tak vydesinfikování septiku by mohlo vyjít jako nemilosrdnější než bezbolestné zabití člověka.

Vaši filosofii jsem sice moc nestudoval, ale jestli tomu rozumím, tak pro Vás je organismus jen konglomerát buněk a neberete v úvahu emergentní kvalitu organismu jako celku. Rovněž nerozlišujete organismy podle jejich schopnosti sebeuvědomování a prožívání skutečnosti, což přímo souvisí i se schopností pociťovat bolest. Mikroorganismy, dle poznatků současné vědy, na kterou se často odvoláváte, tyto schopnosti nemají. Pro Vás tím, co dodává objektům právo na milosrdné zacházení, je zřejmě jen jejich samotný biologický původ.

Je to sice sci-fi, ale co třeba android, který by měl intelektuální schopnosti v podstatě jako člověk, ale byl by vyroben z polovodičových součástek ? Byl by méně než baktérie a bylo by ho možno bez výčitek svědomí sešrotovat ?




Nechápete dobře moje pojetí milosrdenství, čím evolučně dokonalejší nervová soustava (zřejmě evolučně nejdokonalejší nervovou soustavu má člověk), tím větší je schopnost živého tvora cítit tělesnou i duševní bolest, a tím větší mu náleží ochrana v rámci povinosti každého stále působit co možná nejméně smrti a bolesti, viz část tohoto pravidla o co možná nejméně bolesti. Bezbolestné, tj. bez tělesné i duševní bolesti zabití člověka není podle mne vůbec možné, můžete ho uspat, ale buňky jeho těla neuspíte, kromě toho by mu náležela zvýšená ochrana podle části shora uvedeného pravidla o co možná nejméně smrti, zabít lidské tělo totiž znamená způsobit hodně smrti (dle současné vědy cca 60 biliónů živých buněk a např. velkého množství tělu přátelských bakterií žijících v těle člověka). Předpokládejme, že by se rozumný android bál smrti a cítil by před ní velkou duševní bolest, pak by mu v rámci shora uvedeného pravidla rovněž náležela zvýšená ochrana před smrtí, kromě toho by mu náležela ochrana podle části shora uvedeného pravidla o co možná nejméně smrti.

(viz www.spvzt.cz , www.filosofierovnovahy.sweb.cz , www.spvzt.sweb.cz )

Edited by - Dalibor Grůza on 07/03/2013 01:56:55
Go to Top of Page

kirmakX6on
Aktivní uživatel

327 Posts

Posted - 08/03/2013 :  00:54:17  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Dalibor Grůza

quote:
Originally posted by kirmakX6on

quote:
Originally posted by Dalibor Grůza
Svobodná vůle je podle mne v rozporu s poznatky současné exaktní(měřitelné) přírodovědy, je-li sídlem rozumu, citu a vůle mozek, pak člověk je nemůže vědomě ovlivnit, jestli se jedna či větší množství mozkových buněk z celkového jejich počtu cca 100 miliard dle současné vědy propojí s jinou či jinými mozkovými buňkami, jde o pro člověka nevědomý, vnitřní proces jeho těla, za který však nese odpovědnost ve smyslu, že za jeho chyby převážně nese přiměřený trest a za jeho správná řešení převážně přiměřenou odměnu, obojí je důležité z hlediska evoluce, tj. postupného zdokonalování (podle mne milosrdnosti viz dále) živých tvorů a tudíž i takto ospravedlnitelné. Pro svobodu vůle člověka musíme předpokládat existenci jakési s mozkem nikoliv totožné jeho duše, avšak současná exaktní přírodověda nic takového jako s mozkem nikoliv totožnou jeho duši dosud ani v náznaku při svých výzkumech neobjevila, tudíž vycházím v současnosti z toho, že takováto s mozkem nikoliv totožná jeho duše ani neexistuje. Nic jistějšího jako exaktní(tj. měřitelnou) vědu v současnosti totiž nemáme.

však já taky nevěřím na žádnou duši, souhlasím, že je to v rozporu s poznatky exaktních věd

ovšem co onen argument Dennetta, který jsem tu psal...že svobodná vůle nepotřebuje žádnou duši, ale pouze inteligenci a schopnost učení?

1. díky inteligenci člověk umí poznat, čím je determinován (např. sobeckost daná biologií)
2. díky inteligenci tyto fakta umí zhodnotit (nahlédne, že je to nemorální)
3. a díky schopnosti učit se je schopen sama sebe změnit (tj. změnit se ze sobeckého na milosrdného)


Vše pořád nevědomá činnost mozku, z hlediska exaktní vědy propojování mozkových buněk, obecně řečeno napadání nikoliv tvoření myšlenek.

souhlasím, ale nerozumím, proč je to problém

nevědomé procesy se spolupodílí, možná že rozhodující měrou, na každém procesu, ovšem výsledek si člověk je schopen uvědomovat

pro konání dobra nebo zla, v čem je rozdíl? Není copak jedno, pokud člověk koná zlo, že toto zlo je výsledek také i nevědomých procesů?

Kdyby žádné nevědomé procesy neexistovaly, existovala by nějaká záhadná nemateriální "svoboda vůle" -- v čem by to bylo jiné? Nevidím zde rozdíl.
Go to Top of Page

kirmakX6on
Aktivní uživatel

327 Posts

Posted - 08/03/2013 :  01:22:17  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Bolševik
quote:
Originally posted by kirmakX6on
no já s tím celkem souhlasím, jen zde nevidím příliš souvislost s myšlenkou, že pokud zákony nejsou milosrdné a člověk je řízen zákony, potom člověk nemůže být milosrdný. ...



To, co jsem napsal, nebylo ani tak k diskusi o milosrdenství, jako spíše vyjasnění mého postoje ve věci svobodné vůle. Byla to v podstatě reakce na větu "pokud se svoboda nevylučuje s determinismem...potom by mělo být jedno, zda zákony jsou nebo nejsou milosrdné...to v podstatě psal Bolševik, pokud jsem ho správně pochopil, kam míří.". Napsal jsem to proto, neboť Tvůj příspěvek mohl být pochopen tak, že jsem zastáncem svobodné vůle jako jakési metafyzické vlastnosti, stojící nad materiálním světem.

Debata o tom, zda přírodní zákony umožňují milosrdenství, mi připadá celkem zbytečná, neboť to slovo je používáno i pro označování skutků, které se evidentně staly. To by nebylo možné, kdyby to přírodní zákony neumožnily. Takže není vcelku co řešit.

Ale musím znovu připomenout, že označovat takovými slovy přírodní zákony mi připadá nesmyslné.
ok


quote:
Originally posted by Bolševik
quote:
Originally posted by kirmakX6on
... řekl bych, že pojmy "racionální" a "racionální vysvětlení" chápeme trochu odlišně ...



To snad ani ne, ale já jsem nepsal o racionálním vysvětlování, psal jsem o racionálním chování ve smyslu chování, které se řídí rozumem neboli je výsledkem rozumové úvahy. Byla to reakce na větu "u tohoto je trochu problém, že pokud se nenajde žádné vysvětlení, proč být milosrdný, potom milosrdnost je zcela iracionální počin, o kterém se pouze domníváme, že je dobrý." Možná jsem to měl napsat jasněji, ale vůbec mě nenapadlo, že může nastat takové zmatení.

T.j. nesnažil jsem se tvrdit, že nelze podávat racionální vysvětlení čehokoli včetně chování (něco takového si vůbec nemyslím), tvrdil jsem, že popud k chování nemůže být jen racionální a musí obsahovat vždy něco iracionálního, minimálně někde v motivech, které k němu vedou.

Ať už se tedy rozhodneme být milosrdní nebo ne, motiv k tomu nebude založen čistě na rozumu. I když dokážeme, řekněme, racionálně objasnit, proč a jak se nějaký mechanismus evolucí vyvinul, takové vysvětlení není přece samo o sobě racionálním důvodem ten mechanismus následovat.
Ani racionální důkaz, že nějaké chování je prospěšné, řekněme pro přežití, není racionálním důvodem se takto chovat, neboť vždy je možno se zeptat další a další "proč", t.j. v tomto případě proč bychom vlastně měli chtít přežít a dříve či později je nutno odpovědět "pro slepičí kvoč", což už ale nikterak racionální není.


Celá ta pasáž byla reakcí na Tvůj vyslovený názor, že milosrdenství může být iracionální počin. Nabyl jsem dojmu, že iracionalitu v jednání považuješ za něco, co je třeba odstranit. Chtěl jsem jen ukázat, že něco iracionálního bude v jednání vždy.
toho dojmu, že iracionalitu považuji za něco, co je třeba z jednání odstranit, jsi nabyl správně...ale v tom, co považujeme za iracionální se lišíme

myslím, že to, čemu říkáš "iracionální", já říkám prostě jen "emocionální"...

to, čemu já říkám iracionální je to, co je nezdůvodnitelné, případně hloupé, absurdní..v tom smyslu, že to nevede k zamýšlenému cíle. Hypotetický příklad - když mám hlad ("mít hlad" považuji za racionální...ne proto, že by se člověk racionálně rozhodl mít hlad, ale proto, že je "mít hlad" má svůj důvod a účel - informuje to organismus o tom, že mu dochází živiny a energie, což, pokud člověk chce žít ve zdraví, je velmi důležité a v pořádku), je racionální se jít najíst, ale je iracionální začít bušit hlavou do stolu


netvrdím, že moje názvosloví je správné...
často ale vidím okolo sebe jednání, které je ve skutečnosti iracionální, ačkoliv si o něm lidi myslí, že je racionální - jinými slovy, důsledky tohoto jednání jsou jiné, často i opačné, než předpokládá daný člověk, který přitom dané jednání provozuje jen díky tomu, že si myslí, že vede k tomu, k čemu si myslí

nenapadá mě žádné jiné slovo pro označení takového jednání


quote:
Originally posted by Bolševik
quote:
Originally posted by kirmakX6on
Navíc jsem dost optimistický vůči těm bezprostředním hrozbám. Můžou způsobit katastrofy, ale nikoliv zánik lidstva jako takového.



Mám za to, že mnou uvedené bezprostřední hrozby mohou způsobit celoplanetární úpadek a zánik civilizace, jak ji známe. K vzestupu a pádu civilizací došlo v dějinách mnohokrát. Klidně se může stát, že za 100 let mohou státy západu připomínat dnešní Bangladéš nebo dokonce Afganistán.
Srážka s dostatečně velkým kosmickým tělesem zánik lidstva způsobit může.
může, ale je to prakticky řešitelné, jsou programy na sledování potenciálně nebezpečných planetek, jsou teoretické nápady, jak srážce předejít a probíhají i programy, jak toto testovat. Momentálně třeba probíhají přípravy na misi, kde bude úkolem otestovat technologii na odklonění dráhy planetky.

pokud jde o vzestup a pád civilizací, tak dnes jsou zásadně odlišné podmínky. Nikdy v historii nebyly demokracie, nikdy v historii nebyli státy tak integrovány, provázány...dnes je válka mezi vyspělými zeměmi vyloučena. Každá válka je motivovaná především ekonomicky (i mocenský motiv je ekonomický - nikdo nechce vládnout zbídačenému obyvatelstvu a neperspektivní zemi) a dnešní svět je zařízen tak, že ekonomicky je válka mezi vyspělými státy zcela nevýhodná.

Obavy by mohly být jen u nevyspělých, ale ty jsou neuvěřitelně vojensky slabé.

nečekám ale, že tě přesvědčím, pouze se vysvětluji :-) pesimista navždy pesimistou :-)

quote:
Originally posted by Bolševik
quote:
Originally posted by kirmakX6on
všechny tyto jsou ale principálně snadno řešitelné
můj postup trochu připomíná postup matematika -- problém pro mě přestává být zajímavý, jakmile je nalezeno teoretické řešení.



Principiálně možná, ale fakticky se s tím nic nedělá a nevypadá to, že by se na tom něco mělo změnit. Navíc si nemyslím, že by bylo známo teoretické řešení, co s tím. Od principu k prakticky použitelné teorii je ještě hodně daleko.

to jsi moc velký pesimista

ochrana životního prostředí je velké vědecké i politické téma i dobrý business...
je pravda, že pokud jde o globální oteplování, možná jdeme moc pomalu, ale globální oteplování, ač možná způsobí velmi velké problémy, nijak lidstvo jako takové neohrozí
Go to Top of Page

Bolševik
Aktivní uživatel

140 Posts

Posted - 10/03/2013 :  14:00:43  Show Profile  Visit Bolševik's Homepage  Reply with Quote

quote:
Originally posted by Dalibor Grůza
Bezbolestné, tj. bez tělesné i duševní bolesti zabití člověka není podle mne vůbec možné, můžete ho uspat, ale buňky jeho těla neuspíte ...


Zdá se mi zřejmé, že bezbolestně zabít člověka lze. Např. sám píšete, že je možné ho uspat, takže ho lze také uspat tak, aby se neprobudil. Když člověk nebude tušit, že mu něco hrozí, nebude prožívat ani žádný strach ze smrti. Co s tím mají společné buňky ? Buňky žádnou bolest necítí. Schopnost vnímat bolest je emergentní kvalita, která se vynořuje teprve při propojení součástí do funkčního celku, samy součásti tuto vlastnost nemají.


quote:
Originally posted by Dalibor Grůza
... by mu náležela zvýšená ochrana podle části shora uvedeného pravidla o co možná nejméně smrti, zabít lidské tělo totiž znamená způsobit hodně smrti (dle současné vědy cca 60 biliónů živých buněk a např. velkého množství tělu přátelských bakterií žijících v těle člověka).


Orientovat se podle počtu živých buněk mi nepřipadá zrovna moc vhodné. To byste musel dojít k názoru, že zabít dítě nebo menšího a štíhlého člověka je přijatelnější než zabít dospělého o váze 90 kg. Uvažovaný android neobsahuje dokonce žádnou živou buňku. A mnou uvedený septik nebo třeba paleta s krabicemi s droždím může obsahovat více buněk než lidský organismus. Tudíž za předpokladu, že bude eliminována bolest, by kamiónu s droždím podle Vašeho pravidla o působení co možná nejméně smrti měla náležet výšší ochrana než člověku.




Go to Top of Page

Dalibor Grůza
Grafoman

Czech Republic
1678 Posts

Posted - 11/03/2013 :  05:05:52  Show Profile  Visit Dalibor Grůza's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Bolševik


quote:
Originally posted by Dalibor Grůza
Bezbolestné, tj. bez tělesné i duševní bolesti zabití člověka není podle mne vůbec možné, můžete ho uspat, ale buňky jeho těla neuspíte ...


Zdá se mi zřejmé, že bezbolestně zabít člověka lze. Např. sám píšete, že je možné ho uspat, takže ho lze také uspat tak, aby se neprobudil. Když člověk nebude tušit, že mu něco hrozí, nebude prožívat ani žádný strach ze smrti. Co s tím mají společné buňky ? Buňky žádnou bolest necítí. Schopnost vnímat bolest je emergentní kvalita, která se vynořuje teprve při propojení součástí do funkčního celku, samy součásti tuto vlastnost nemají.


quote:
Originally posted by Dalibor Grůza
... by mu náležela zvýšená ochrana podle části shora uvedeného pravidla o co možná nejméně smrti, zabít lidské tělo totiž znamená způsobit hodně smrti (dle současné vědy cca 60 biliónů živých buněk a např. velkého množství tělu přátelských bakterií žijících v těle člověka).


Orientovat se podle počtu živých buněk mi nepřipadá zrovna moc vhodné. To byste musel dojít k názoru, že zabít dítě nebo menšího a štíhlého člověka je přijatelnější než zabít dospělého o váze 90 kg. Uvažovaný android neobsahuje dokonce žádnou živou buňku. A mnou uvedený septik nebo třeba paleta s krabicemi s droždím může obsahovat více buněk než lidský organismus. Tudíž za předpokladu, že bude eliminována bolest, by kamiónu s droždím podle Vašeho pravidla o působení co možná nejméně smrti měla náležet výšší ochrana než člověku.




I buňka cítí podle mne bolest, protože je živá, jako ji zřejmě cítí i rostlina.

Literatura: Otázka, zda rostliny mohou cítit bolest, vyvolávala ještě před několika lety u vědců pouze smích. Nedávno ale v tkáních rostlin objevili hormon příbuzný prostaglandinu, což je látka, která u lidí a zvířat odpovídá za vnímání bolesti. Některé rostliny dokonce při onemocnění nebo poranění vylučují kyselinu salicylovou, základní složku aspirinu. Jak je známo, aspirin chemicky neutralizuje prostaglandin a tím působí na utišení bolesti. Zdroj: http://revue.idnes.cz/rostliny-se-umi-tesit-ze-zivota-dnw-/lidicky.aspx?c=A000808114552senzace_jup

Kamión s droždím cítí menší bolest než člověk, protože droždí nemá nervy.

Kromě toho bude v případě zabití i uspaného člověka na rozdíl od droždí způsobena duševní bolest všem blízkým a přátelům zabitého člověka a možná jim i tělesná smrt a bolest, pokud na něm byli závislí výživou.

Kromě toho jsem ve své knize: Filosofie rovnováhy uvažoval i tuto možnost na str. 25 mé knihy tak, že při nutném působení smrti a bolesti by si působitel měl "vybrat jiného (než člověka, pozn. autora) živého tvora, který nejméně za přírozených okolností (tedy bez umělých prostředků utišujících bolest) cítí bolest, tedy jde o nejméně evolučně dokonalého jiného živého tvora ...".

Zabití dítěte oproti dospělému pak působí největší možnou duševní bolest jeho blízkých a přátel, i největší možnou duševní a tělesnou bolest tohoto dítěte vzhledem k mladistvé citlivosti jeho nervů.

(viz www.spvzt.cz , www.filosofierovnovahy.sweb.cz , www.spvzt.sweb.cz )

Edited by - Dalibor Grůza on 12/03/2013 09:14:48
Go to Top of Page

Bolševik
Aktivní uživatel

140 Posts

Posted - 12/03/2013 :  19:06:58  Show Profile  Visit Bolševik's Homepage  Reply with Quote

Pane doktore,

nerad Vám kazím radost, ale idnes není zrovna nejserióznější zdroj informací.
Asi by to chtělo začít tím, co to vlastně bolest je.

Podle Slovníku spisovné češtiny (Academia, Praha 1978) je bolest
1) nepříjemný tělesný pocit způsobený nemocí, zraněním, ap.
2) pocit duševního utrpení, žal, žalost, zármutek, bol
3) potíž, svízel, atd.

To je celkem v souladu s wikipedií: "Bolest je psychický stav či pocit většinou spojený s aktuálním nebo potenciálním poškozováním živé tkáně organizmu." - viz http://cs.wikipedia.org/wiki/Bolest .

Takže jak vidíte, o bolesti v pravém smyslu slova lze hovořit jen u organismů, které mohou mít "psychické stavy". Samotná reakce na vnější podnět ve formě spuštění nějakých fyzikálně-chemických procesů ještě není bolest.



Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum © (c) 2009 webmaster Go To Top Of Page
Snitz Forums 2000