Author |
Topic |
|
klusik
Nový uživatel
Czech Republic
1 Posts |
Posted - 31/07/2011 : 23:27:31
|
Ahoj, mám "problém" s mými kamarády; hodně z nich jich zastává politiku "humanitní studia jsou k ničemu a technická jsou potřeba a jen ta."
Chtěl bych se poradit, jakým způsobem mám na takové bláboly (jsou-li to bláboly, ale já to za blábol považuji) reagovat. Protože se současně kloním ke dvěma názorovým skupinám (prosím poraďte mi, jak se jmenuje v psychologii pojem, kdy jediněc bojuje mezi dvěma zásadními proudy a nemůže si vybrat, tak zastává oba současně, přičemž jsou proudy protichůdné, díky ;))
- Myslím si, že humanitní studium je nutností v dnešní přetechnizované době, kdy abychom se skoro báli techniku používat, protože lidé nemají žádnou morálku a jsou schopni zneužít čehokoliv (více, než kdykoliv předtím)
- Nemyslím, že humanitní studia jsou nutná jako primární studijní cíl; myslím to tak, že pokud někdo chce studovat kvantovou fyziku, tak ať ji studuje, ale současně by takový student měl mít představu o základních filozofických pojmech a měl by alespoň trošku umět přemýšlet, vyjádřit svůj názor...
- Myslím si, že technické vzdělání společnosti je nutnost
- Nemyslím si, že humanitní a technické studium se vyučuje
Tolik asi k mému dotazu ;) Díky ;)
Klusik http://www.klusik.cz |
|
axel01
Velmi aktivní uživatel
Czech Republic
785 Posts |
Posted - 01/08/2011 : 21:37:31
|
vítej zde na fóru!
Nejdřív k jednotlivým myšlenkám, jak je vidím já:
- humanitní studia jsou jistě nutná, stejně jako technické obory. Jedno bez druhého by těžko prospívalo.
- nemůžeš nikoho nutit do humanitních studií ani do technických studií
- nemyslím si, že když studuju něco technického, že bych měla znát základní filozofické pojmy, stejně jako když studuju třeba filozofii, nemusím znát pojmy z technických oborů
- věc, o které jsem měla dojem, že mluvíš - zneužití citlivých dat, se týká morálky(etiky)
- k poslednímu bodu, že se humanitní/technické studium nevyučuje, nevím, co říct... ve škole dostaneš informace, které např. nikde jinde nejsou, ovšem myslím si, že spousta učitelů/profesorů je kvalitních, a tedy že dovedou něco naučit.
K tomu, jak máš reagovat na trvzení "humanitní studia jsou k ničemu a technická jsou potřeba a jen ta." ti asi nikdo dobře neporadí. On si každý najde to svoje, ale musí mít na paměti že nadřazování oboru nad jinými je nesmyslnost... např. lze označit češtinu jako nevýznamný obor, ale je otázkou, jakým jazykem bychom pak mluvili, že ;-) prostě to nejde takto brát... což bych asi i na ten dotaz odpověděla, uvedla hodně příkladů, až by si pánové a dámy uvědomili, že je nutno se na to dívat komplexně..
ten pojem z psychologie neznám, ale to co popisuješ bych označila jako rozporuplnost či rozpolcenost... stejně však nevím, proč by člověk nemohl studovat technický obor a uznávat skupiny obě, aniž by se tak cítil. :-)
|
|
|
axel01
Velmi aktivní uživatel
Czech Republic
785 Posts |
Posted - 01/08/2011 : 21:40:07
|
jo pardon, přehlédla jsem, že tam o té morálce píšeš, nicméně co jsem chtěla říct je to, že k tomu vyloženě nepotřebuješ studovat konkrétní obor, morálku má každý posazenou jinak a myslím, že je jen na změně toho člověka, aby si uvědomil, co je a není špatně a proč. když se to tak vezme, tak k tomu právě slouží filozofie... aby si lidé takové otázky pokládali a hledali na ně odpovědi..
a proč lidi něčeho zneužívají? to je na další téma... |
|
|
pet_kroku
Aktivní uživatel
168 Posts |
Posted - 02/08/2011 : 19:44:11
|
to klusik
Jsou lidé, kteří navrhují turbíny, počítače, vynalézají či opravují porouchané zařizení a je jich třeba, ale kdyby byl každý elektroinženýr, asi by to bylo naprosto zbytečné a jsou lidé, kteří řeší etické problémy, morální, státní, pomáhají lidem řešit jejich problémy, starají se o národní dědictví, kulturu či jen o to, aby se v zemi lidé cítili dobře a bezpečně a k tomu je zas potřeba mít humanitní vzdělání, ale bylo by zbytečné, kdyby byl každý psycholog, politolog, filosof či právník. Stejně tak je to pak i se vzděláním, mít všeobecný rozhled je sice hezké, ale asi to není až taková tragédie, když ho člověk nemá, ale má okolo sebe lidi, instituce či firmy, které mu ochotně a profesionálně poradí. Otázka tedy není, zda humanitní či technické vzdělání jako není otázka, zda si sebou na vodu vzít kánoi či pádlo. Jiné problémy, které vypadají, že v pozadí problému se vzdělaním, pak nejspíš můžu jen odhadovat a nejspíš to bude rozkol mezi přetechnizovaným světem, který má u tebe přídavek amorální, ale kde jdou vydělat peníze, užít si a morálním viděním světa, s kterým je spojována filosofie a které je zmítáno pochybnostmi. Tak nějak?
P. |
Edited by - pet_kroku on 02/08/2011 19:50:44 |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 08/08/2011 : 12:01:50
|
Klasik Vítám tě mezi námi. Tvůj problém se nazývá mládí a tvoji přátelé mají stejný problém.V mládí je něco bu´dto černé, nebo bílé. Proč se rozhodovat o tom,zda studovat technický nebo humanitní obor? Protože dle toho bude vypadat tvůj další život.Vše je o nabídce a poptávce,ale hlavně o tom na co máš talent, co by tě bavilo dělat.Jenže v mládí, kdy si člověk obor vybírá, nemá příliš mnoho informací,které by mohl porovnávat.Nedávno byl boom humanitních oborů .Každý mladý člověk chtěl být právníkem a podobně, protože "Když člověk pracuje hlavou, tak nedělá nic" a má hodně peněz. A tak se snižovala nabídka absolventů technických oborů a zvyšovala poptávka po nich.Absolventů hunanitních oborů byl nadbytek a chyběla poptávka. Dnes je poptávka po absolventech technických oborů a tak mladí preferují tyto,protože budou lépe placeni a budou mít lepší život. A tak vznikne inflace technických oborů a vznikne poptávka po absolventech humanitních oborů. A pak mladí hrrr na studia humanitních oborů. Skus se zamyslet nad tím co bys celý život chtěl dělat,co tě baví, co tě jde nejlépe do hlavy.Pak můžeš být úspěšný v jakémkoliv oboru. To je důležité,protože dělat to co člověka nebaví nevyváží ani velké peníze.To je prostě skažený život. Vystudovat filosofii a pak nemít co říci ani deset diplomů nezachrání.To je o tobě a na tobě co si vybereš, na co máš předpoklady a co bys dělat chtěl a nikoliv na nějaké soudobé módě,či názorech kamarádů.
Sláva |
|
|
Radical
Aktivní uživatel
Czech Republic
154 Posts |
Posted - 12/09/2011 : 21:22:49
|
quote: Originally posted by klusik
[*]Myslím si, že humanitní studium je nutností v dnešní přetechnizované době, kdy abychom se skoro báli techniku používat, protože lidé nemají žádnou morálku a jsou schopni zneužít čehokoliv (více, než kdykoliv předtím)
To je neuvěřitelný blábol. Ale vzhledem k tomu, že vím, jaké myšlenky současní filozofofé vypouštějí (nehledě na pseudofilozofy tady na fóru), to chápu.
Tohle můžeš povídat nějaké holce u kafe, je to krásně emotivní (čili nulově logický argument), bude tě mít ráda. A to je tak všechno.
/EDIT: Filozofie dlouhodobě produkuje obrovské množství absurdních keců, nad kterými se běžný člověk pozastaví. Takže ten trend proti bezpředmětným plkům docela uznávám, i když se mi nelíbí, že to tím pádem odnáší i smysluplná (rozumná) filozofie. Podobně to je s ekonomií, kde obrovské množství blbostí ničí kvalitní teorie (především) klasické a rakouské školy. K ostatním společenským oborům se nevyjadřuji. |
Edited by - Radical on 12/09/2011 23:29:03 |
|
|
Bolševik
Aktivní uživatel
140 Posts |
Posted - 20/09/2011 : 18:35:15
|
- Myslím si, že humanitní studium je nutností v dnešní přetechnizované době ... - Nemyslím, že humanitní studia jsou nutná jako primární studijní cíl ... - Myslím si, že technické vzdělání společnosti je nutnost - Nemyslím si, že humanitní a technické studium se vyučuje
to Klusík :
A nejste sám, kdo takto uvažuje. Proto také na nejlepší technické škole světa, Massachusetts Institute of Technology, nutí studenty povinně absolvovat kursy humanitních věd.
"The Humanities, Arts, and Social Sciences (HASS) Requirement is an indispensable part of every student’s undergraduate education that provides students with a broad understanding of human society, its traditions, and its institutions. The Requirement deepens students’ knowledge in a variety of cultural and disciplinary areas and encourages the development of sensibilities and skills vital to an effective and satisfying life as an individual, a professional, and a member of society." ( viz http://web.mit.edu/hassreq/ )
Proč to dělají ? Buď proto, že tu školu vedou blbci (jak bychom si snad mohli odvodit z Radicalova příspěvku) nebo jsou toho názoru, že absolventi jejich školy nemají být jednostranní fachidioti, ale kulturní lidé s všeobecným rozhledem a komunikačními schopnostmi.
"MIT provides a substantial and varied program in the humanities, arts, and social sciences that forms an essential part of the education of every undergraduate. This program is intended to ensure that students develop a broad understanding of human society, its traditions, and its institutions. The requirement enables students to deepen their knowledge in a variety of cultural and disciplinary areas and encourages the development of sensibilities and skills vital to an effective and satisfying life as an individual, a professional, and a member of society."
"More specifically, the objectives of the program are to develop skills in communication, both oral and written; knowledge of human cultures, past and present, and of the ways in which they have influenced one another; awareness of concepts, ideas, and systems of thought that underlie human activities; understanding of the social, political, and economic framework of different societies; and, finally, sensitivity to modes of communication and self-expression in the arts. Work in these areas will, where appropriate, display a special concern with the relation of science and technology to society."
( viz http://web.mit.edu/catalog/overv.chap3-gir.html )
|
|
|
Gullsy
Aktivní uživatel
Czech Republic
226 Posts |
Posted - 13/10/2011 : 17:23:38
|
Humanitární vzdělání je dle mého názoru žádoucí, pokud nevyústí v humanitární bombardování. Potom, ačkoliv je to těžké předvídat, je vhodnější vzdělání praktické. |
|
|
elx
Aktivní uživatel
Czech Republic
155 Posts |
Posted - 05/12/2011 : 12:26:42
|
Co jsi, křesťan, kterej potřebuje argumenty církve, aby obhájil svojí víru? Pokud nevíš, proč to studuješ, nestuduj to nebo ty narážky neřeš. Pokud tušíš - a pravděpodobně tušíš -, něco tě muselo přesvědčit, aby sis vybral právě obor, kterej sis vybral; pokud vážně ne, tvoje chyba a možná teď fakt studuješ blbost. Sám píšeš, že student "měl by alespoň trošku umět přemýšlet, vyjádřit svůj názor.." - tak trošku přemejšlej a pak jim vyjádři svůj názor. |
|
|
kirmakX6on
Aktivní uživatel
327 Posts |
Posted - 18/08/2012 : 12:31:19
|
quote: Originally posted by klusik
Ahoj, mám "problém" s mými kamarády; hodně z nich jich zastává politiku "humanitní studia jsou k ničemu a technická jsou potřeba a jen ta."
kamarádi mají pravdu v tom, že v dnešní společnosti jsou stále více potřeba technická studia než humanitní
důvod je jednoduchý. Účelem věd jako je např. psychologie je pouhé duševní blaho či optimální rozvoj člověka. Tedy věc relativně snadno dosažitelná, neboť člověk má správné chování do značné míry vrozené.
ovšem probíhající individualizace člověka uvrhuje v nepřirozenou samotu a nutí ho k nepřirozené samostatnosti, důraz na ekonomický růst a peníze ho nutí nepřirozeným duševním výkonům... ..tedy tlak na duševní zdraví se zvyšuje a stále více lidí to dostává do problémů.
quote: Originally posted by klusik Chtěl bych se poradit, jakým způsobem mám na takové bláboly (jsou-li to bláboly, ale já to za blábol považuji) reagovat.
předpokládám, že tito lidé když myslí humanitní vědy, tak tím myslí hlavně filosofii, sociologii a psychologii
jinak jde o zjevný blábol, protože např. právníci nebo ekonomové (práva i ekonomie jsou společenské vědy) patří mezi nejlépe placené (a tedy společností nejvíce oceňované), mnohem lépe než např. inženýři
se sociologií ti nepomůžu, ale u psychologie je nejjednodušší poukázat na klinickou psychologii (léčba duševně nemocných, závislých atd. - zřejmě budou souhlasit, že to potřebné je), poradenství (rodinné, kariérní, v těžkých životních situacích apod.), forenzní psychologii (aplikace psychologie při policejním vyšetřování - odhalování lhářů, optimalizace postupů při výslechu, posuzování příčetnosti; také však např. při práci s davem), personalistiku (výběr vhodných uchazečů na základě předpokladů), didaktiku (která stojí na psychologii - způsoby, jak učit), psychologii práce a organizace (viz např. vzdělávání manažerů - leadership, vyjednávání, optimalizace pracovních postupů apod.)
Pro běžný lid je nejdůležitější podle mě zpopularizovat poznatky vývojové a sociální psychologie (rodiče jednoduše neumí vychovávat, např. neumí motivovat, trestat, diskutovat, nemají reálné očekávání od potomků) a duševní hygieny (techniky relaxace, odraeagování se), příp. psychologie zdraví.
Můžeš se např. zeptat, zda tví kamarádi považuji za optimální míru rozvodovosti (jaká jiná věda by měla učit člověka správnému jednání s druhými lidmi než právě psychologie?), na to, že plno potomků nejen, že není za dobře se svými rodiči, ale přímo je nenávidí (jaká jiná věda by měla učit, jak mají rodiče vychovávat své potomky?), míru iracionálního a debilního chování ve společnosti, např. míru s jakou lidi nechají se sebou manipulovat (reklamou, politiky, médii, vedoucími, spolupracovníky, partnery, vrstevnickou skupinou), ale i té morálky, tak si myslím, že ti dají za pravdu, že humanitní vědy (teda psychologie) jsou potřeba. Především je ale potřeba osvěta, protože poznatků je v těchto oborech nahromaděno již dost, ovšem skoro nikdo o nich neví (a nejen, že neví, ale i neví, že neví).
quote: Originally posted by klusik Protože se současně kloním ke dvěma názorovým skupinám (prosím poraďte mi, jak se jmenuje v psychologii pojem, kdy jediněc bojuje mezi dvěma zásadními proudy a nemůže si vybrat, tak zastává oba současně, přičemž jsou proudy protichůdné, díky ;))
tady se hodí pojem ambivalence, avšak to je normální české slovo cizího původu, nikoliv psychologický termín
souvisí s tím taky kognitivní disonance (což už je psychologický termín, ovšem tvé vymezení zas není přesné)
quote: Originally posted by klusik Myslím si, že humanitní studium je nutností v dnešní přetechnizované době, kdy abychom se skoro báli techniku používat, protože lidé nemají žádnou morálku a jsou schopni zneužít čehokoliv (více, než kdykoliv předtím)
ve skutečnosti méně než kdykoliv předtím
právě připomenutím středověkých zvěrstev lze ukázat určitý pokrok vývoje humanity |
|
|
|
Topic |
|
|
|