www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum
www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

 All Forums
 Filosofie
 Etika, socialní a politická filosofie
 Z čeho pramení etika?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Rzwald
Grafoman

1522 Posts

Posted - 23/09/2009 :  21:03:46  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by okref

quote:

Podle mě je tedy z tohoto důvodu rozumné rozlišovat špatné a dobré a neříkat, že jakékoliv činění je dobré...vyjádřit to nějak jinak, bez toho slova "dobrý" -- např. "každý má (dobrý) důvod pro konání toho, co koná" nebo tak něco.



rzwald: "každý má (dobrý) důvod pro konání toho, co koná" nebo tak něco.

-proč je dobrý v závorce?
-není pravda, že cokoli dobré má stejný podíl na dobru, jako by bylo dobrem samotným? Samozřejmě, jinak to nemůže být. Tedy i důvod, je-li dobrý a je-li součástí konání, je toto konání dobré.

protože ten důvod je (pravděpodobně?) vždy dobrý jen subjektivně
...např. někdo může mít špatný důvod k useknutí tvé ruky...ten důvod je, že na své ruce máš těžký zlatý prsten...useknout ti ruku kvůli prstenu je špatné...

...imo není pravda, že cokoliv dobré má stejný podíl na dobru, jako by to bylo dobrem samotným -- viz Platón

...asi stejně jako cokoliv jiné než "absolutně černé" nemá stejný podíl na bílé, jako by to bylo bělobou samotnou...
...existují různé odstíny šedé, dokonce i různé barvy (z nichž některé nelze vyjádřit fotonem o nějaké vlnové délky---např. purpurová)

přičemž já dobro/zlo chápu spíše jako barevné spektrum, kde jednotlivé odstíny znamenají "dobrý v určitém ohledu", bílá "absolutně dobrý" a černá "absolutně špatný".
Go to Top of Page

Radical
Aktivní uživatel

Czech Republic
154 Posts

Posted - 23/09/2009 :  23:30:53  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by qedisk
Ale nevrav... snáď nechceš naznačovať, že filozofia tak ako ju vytvorila Randová pred 100 rokmi, bude dnes, po veľkej zmene prírodovedných poznatkov ešte stále do bodky platiť. P


Tak Drugstar je určitě dobrý začátek proto stát se radikálem za svobodu.

Jinak, pokud napíšu, že jsou někde asi chyby a necítím důkazní břemeno, tak je asi někde problém.

EDIT: A co taková logika? Aristoteles žil před více jak dvěma tisíci lety, neměl by to být jasný důkaz o její neplatnosti?

Edited by - Radical on 24/09/2009 17:42:14
Go to Top of Page

qedisk
Uživatel

68 Posts

Posted - 24/09/2009 :  21:01:19  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Ondřej Pilný

quote:
Originally posted by qedisk
Ale nevrav... snáď nechceš naznačovať, že filozofia tak ako ju vytvorila Randová pred 100 rokmi, bude dnes, po veľkej zmene prírodovedných poznatkov ešte stále do bodky platiť. P


Tak Drugstar je určitě dobrý začátek proto stát se radikálem za svobodu.

Jinak, pokud napíšu, že jsou někde asi chyby a necítím důkazní břemeno, tak je asi někde problém.

EDIT: A co taková logika? Aristoteles žil před více jak dvěma tisíci lety, neměl by to být jasný důkaz o její neplatnosti?


Ondřeji, Ondřeji ... ty bys se stále jenom hádal :DDD. Ale keď ja mám taký "problém", že len "kuknem" a "vidím", že v tom argumente je "niekde" chyba. Nájsť tú chybu je často oriešok. Okrem toho vezmi prosím do úvahy, že to bolo len "prvé čtení". Po prvom čtení som schopný posúdiť maximálne to, do akej miery obsah textu do mojej predstavy sveta ne/zapadol.

Btw, čo by si mi doporučil čítať po Drugstarovi? Okrem iného som prečítal čiastočne libinst fórum a drugstar odkazuje na nejaké knižky, ktoré som ešte nečítal. Články z mises webstránky mi prídu dosť ťažké na pochopenie, preto som čítal iba tie preložené na libinste.

Aristotela uznávam. Keď nájdem u Randovej nejakú konkrétnu chybu, dám to sem určite vedieť. Zatiaľ ma nechaj žiť, díky ;).
Go to Top of Page

Radical
Aktivní uživatel

Czech Republic
154 Posts

Posted - 24/09/2009 :  21:31:33  Show Profile  Reply with Quote
Po Drugstarovi bych postupoval takto: Bastiat "Co je vidět a co není" (mělo by to být online na libinst.cz), dále:
Henry Hazlitt - Ekonomie v jedné lekci
Hayek - Cesta do otroctví
Mises - cokoliv (nejlépe všechno :-) a klidně můžeš rovnou Human Action)
a pak budeš vědět kam dál, třeba Rothbard atp.

EDIT: A Randovou bych taky doporučil - její Atlas pokrčil plecami (Atlas Shrugged) je úžasná kniha.

Edited by - Radical on 24/09/2009 21:36:05
Go to Top of Page

Rzwald
Grafoman

1522 Posts

Posted - 25/09/2009 :  00:26:11  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Ondřej Pilný
Henry Hazlitt - Ekonomie v jedné lekci

tuhle knížku znám a poněkud bych varoval, neboť je psána optikou klasického kapitalisty...
...je těžké najít učebnici ekonomie, která by nebyla napsána jen pravicově nebo jen levicově...ekonomie se vždy hodně mele dohromady s politikou
Go to Top of Page

qedisk
Uživatel

68 Posts

Posted - 25/09/2009 :  07:29:16  Show Profile  Reply with Quote
quote:
...je těžké najít učebnici ekonomie, která by nebyla napsána jen pravicově nebo jen levicově...ekonomie se vždy hodně mele dohromady s politikou

Práve preto nemožno súčasnú ekonómiu nazvať vedou, ale iba 'vedou'. Podobne biedne sú na tom skoro všetky tzv. humanitné vedy. Výnimku tvorí napr. sociobiológia.

Edited by - qedisk on 25/09/2009 07:31:50
Go to Top of Page

Radical
Aktivní uživatel

Czech Republic
154 Posts

Posted - 25/09/2009 :  13:55:42  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Rzwald
quote:
Originally posted by Rzwald
Henry Hazlitt - Ekonomie v jedné lekci

tuhle knížku znám a poněkud bych varoval, neboť je psána optikou klasického kapitalisty...
...je těžké najít učebnici ekonomie, která by nebyla napsána jen pravicově nebo jen levicově...ekonomie se vždy hodně mele dohromady s politikou


Ekonomie v jedné lekci není učebnice (ani nic jiného, co jsem napsal), ani v ní nejsou nějaké závažné chyby. Mimochodem, před 150 lety se dva pojmy - ekonomové a socialistě - považovaly za protiklady. A bylo to tak správně, já to tak vnímám doteď.

qedisk: Je na tobě, jestli chceš studovat racionální ekonomii (viz. seznam) nebo rozumět tomu, co tvrdí mainstreamoví ekonomové. Jedno se s druhým neslučuje. Učebnice jsou plné vzájemně si protiřečících nesmyslů a normativních soudů, které nejsou nikterak obhájeny.

A neexistuje nic jako pravicová či levicová ekonomie, existuje jen správná a špatná ekonomie. Nedá se tvrdit, že je špatná, protože je pravicová, ale jedině proto, že nějaká pasáž je chybná.

EDIT: "Práve preto nemožno súčasnú ekonómiu nazvať vedou, ale iba 'vedou'." Rakouská škola je na míle vzdálená současné ekonomii ;-)

Edited by - Radical on 25/09/2009 15:44:55
Go to Top of Page

qedisk
Uživatel

68 Posts

Posted - 25/09/2009 :  14:18:40  Show Profile  Reply with Quote
2OP: před 150 lety se dva pojmy - ekonomové a socialistě - považovali za protiklady. A bylo to tak správně, já to tak vnímám doteď.
Správne/nesprávne... čo ak ovce chcú byť ovce a nie barany? Túto možnosť som začal rozoberať až dnes a domnievam sa, že ovcu na barana nie je dobré prerábať. Pokiaľ si schopný, buď odíď do kapitalistickej(šej) krajiny alebo oblafni odvodové úrady. Inak -> lebo tu máme tú slávnu demokraciu -> budeš musieť pracovať aj za tých neschopnejších :DD.

A neexistuje nic jako pravicová či levicová ekonomie
Existuje len pravicová ekonómia alebo ľavicový socializmus :D == istý druh neekonómie ;).

Nedá se tvrdit, že je špatná, protože je pravicová, ale jedině proto, že nějaká pasáž je chybná.
Nesúhlasím! Čo ak ovce chcú byť ovce a trebárs žiť ako v prvotnopospolnej spoločnosti? Budiž im dopráno!
Go to Top of Page

Radical
Aktivní uživatel

Czech Republic
154 Posts

Posted - 25/09/2009 :  15:20:39  Show Profile  Reply with Quote
qedisk: Vím přesně, jak to myslíš, ale nesouhlasím. Ekonomie je věda, která neobsahuje jakékoliv hodnotící či normativní soudy, pouze nám ukazuje, co se stane, když se rozhodneme jednat tak nebo tak. (Co se stane, když se zavedou cla, co se stane, když nebude existovat trh.) Nebo obráceně, co musíme udělat, abychom dosáhli toho nebo toho cíle.

Moderní levicové a pravicové politické strany se drží nesmyslných schémat, jak "zvýšit životní úroveň", tvrdí se, že to zaručí minimální mzda, pracovně právní legislativa, centrální banka, inflační politika, kvalitní veřejné statky a státní intervence všeho druhu. Nemyslím si, že lidé chtějí jíst kořínky, běhat nahatí v lese a dožít se 25 let; skutečné věří současným politickým dogmatům, skutečně věří, že kapitalismus je zlo atp. Ekonomie ukazuje, jestli to tak skutečně je nebo není (a filosofie ukazuje co je morální).
Go to Top of Page

Miloslav Bažant
Ultragrafoman

Czech Republic
6254 Posts

Posted - 25/09/2009 :  16:31:48  Show Profile  Visit Miloslav Bažant's Homepage  Reply with Quote
Ondřeji Pilný.
S tou ekonomií máš celkem pravdu. Ekonomie je o algoritmech,čili příčinách a následcích a to v několika krocích kupředu.

Moderní levicové a pravicové politické strany se drží nesmyslných schémat, jak "zvýšit životní úroveň", tvrdí se, že to zaručí minimální mzda, pracovně právní legislativa, centrální banka, inflační politika, kvalitní veřejné statky a státní intervence všeho druhu.

Tak nějak to bohužel je a vlastně to odporuje ekonomickým zákonům. Myslím i ty které sice platí,ale lidé je doposud nepoznali.Minimální mzda sice vede k pobídce, nezaměstnanost také,ale klesá díky tomu trh,protože se ztrácí kupní síla většiny obyvatel a to vede ke krizi. Vysoké daně sice zvyšují příjem do státní pokladny,ale odčerpávají kupní sílu obyvatel následkem čehož klesá odbyt produktů, čili klesá obchod a tím i hodnota peněz (inflace) atak díky vysokám daním státní pokladna získá mnohem menší hodnotu ovšem víc peněz.

Ekonomie je nauka o vyváženosti a je to zatraceně vysoká matematika a filosofie, na kterou hned tak někdo nemá a tak je mnoho povolaných,ale maličko vyvolených a ti vyvolení jsou navíc díky těm průbojným povolaným v ústraní. tak ti povolaní vytváří nevyváženost systému a říkají tomu léčení systému. Čert aby je vzal.

MB
Go to Top of Page

qedisk
Uživatel

68 Posts

Posted - 28/09/2009 :  17:08:36  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Ekonomie je nauka o vyváženosti a je to zatraceně vysoká matematika a filosofie, na kterou hned tak někdo nemá a tak je mnoho povolaných,ale maličko vyvolených a ti vyvolení jsou navíc díky těm průbojným povolaným v ústraní. tak ti povolaní vytváří nevyváženost systému a říkají tomu léčení systému. Čert aby je vzal.

Tiež nemám rád hlúpych škrekľúňov, to už radšej pasívnu diskusiu. Až taká vysoká matematika to zase neni. Informatici a matematici študujú milióny modelov. Matematika bola vyvinutá aj pre milión javov z fyziky, chémie, biológie... Veru, veru, ekonómia má stále len tú jednu realitu, a aj napriek tomu si s ňou nevie stále poradiť. NEVERÍM tomu, že je to až tak megazložité. To je mystifikácia.

Bohužiaľ ťa musím sklamať, ale pokiaľ budeš takto ďalej len mútiť vodu, veľmi rýchlo diskutovať prestaneme. Chýba ti konkrétnosť, musíš viac premýšľať nad tým, čo píšeš. Vyhraniť svoje predstavy. Verím, že máš čo povedať.
Go to Top of Page

Miloslav Bažant
Ultragrafoman

Czech Republic
6254 Posts

Posted - 28/09/2009 :  19:29:37  Show Profile  Visit Miloslav Bažant's Homepage  Reply with Quote
Gedisku.

Pokud jsem napsal je ekonomie je vysoká matematika, pak to byl pouze příměr. Matematika si s ekonomií nedokáže plně poradit, protože nedílnou součástí ekonomie je třeba filosofie, či psychologie, která matematické výsledky ovlivňuje a mění. Jinak řečeno filsofie a psychologie dělá s ekonomie tak vysokou matematiku o mnoha neznámých, že ji matematika v celku nedokáže pojmout. Tak to bylo myšleno.

Jinak už mne také příliš nebaví na toto téma diskutovat a možná je to na mých slovech poznat.
Ukázal bych tě obrácený ekonomický systém na kterém bys pochopil význam filosofie ekonomie,ale myslím, že by to bylo marné. Možná se mýlím, ale tentokrát mám z diskuse takový pocit, že to význam nemá..



MB
Go to Top of Page

qedisk
Uživatel

68 Posts

Posted - 28/09/2009 :  21:16:23  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Ukázal bych tě obrácený ekonomický systém na kterém bys pochopil význam filosofie ekonomie,ale myslím, že by to bylo marné.

Stále ma to zaujíma. A som ochotný ho nekritizovať, pokiaľ si o to zažiadaš.
Go to Top of Page

Miloslav Bažant
Ultragrafoman

Czech Republic
6254 Posts

Posted - 29/09/2009 :  08:25:34  Show Profile  Visit Miloslav Bažant's Homepage  Reply with Quote
Gedisku.

Je mně jasné,že je to naprosto zbytečné a navíc tento systém není určen pro praxi, pouze názorně ukazuje funkce, tlaky a protitlaky v ekonomickém systému a ukazuje co vznikne, pokud se systém obrátí. Abys to pochopil, je důležité aby sis to dokázal představit a vmyslet se do tohoto systému, jako bys byl jeho součástí. Potom by tě mělo dojít třeba i to, co je to okrádání a řada dalších věcí.(Právě ta snaha vžít se do modelových situací a představivost je to co u tebe naprosto postrádám, takže jsem přesvědčen, že nic nepochopíš a vše budeš pouze kritizovat)
Strukturu ekonomického modelu běžného systému třeba v továrně je možno připodobnit k trojůhelníku stojícímu na svém vrcholu. Toto postavení vzniká díky tlakům a protitlakům v systému. Nadřízený má složku příkazovou, pobídkovou a trestní. To jsou síly působící směrem vzhůru, čili k podřízeným. U podřízených vzniká určitý protitlak a to menší směrem k pobídkové a větší k příkazové a trestní složce. Tato síla protitlaku působí gravitačně, čili směrem dolů. Stále hovořím o modelu a můžeš si jej nakreslit jako trojůhleník stojící svým hrotem na základně.(nebo pytamidu stojící na vrcholu) Na vrcholu je příkladně majite, či jiný vrcholný manager. Ten vlastně nese celou stavbu systému. Proto trojůhelník či pyramida stojící na vrcholu.Tento manager má své náměstky směrované k určité oblasti a tyto náměstky řídí příkazem, pobídkou (lepší dinanční hodnocení při úspěchu) a trestem při neůspěchu.Tito náměstci již nesou měnší část stavby (každý jen tu svou) Nástroje mají vzhledem k podřízeným stejné. Následují třeba vedoucí jednotlivých dílen, mistři, parťáci a na samém konci dělníci, kteří ty složky řídicí nemají a vlastně nenesou žádné protitlaky. Proti příkazu a represi vznikají protitlaky a všechny se soustřeďují v bohu nejvyššího managera. Pokud je toto tedy bráno gravitačně, jedná se skutečně o trojůhelník stojící na hrotu. Zájem o zisk jako nejvyšší motivaci má největší nejvyšší manager, event. majitel a směrem vzhůru tato motivace mizí. Dělník má zájem o svůj plat a prosperita celého komplexu je mu celkem lhostejná, protože ji stejně nemůže ovlivnit. Popisovat podrobně tlaky a protitlaky v tomto systému nehodlám, to si představ sám, pokud máš alespoň nějaké skušenosti. Ne li pak je vše marné.

Takže to byl běžný model a nyní k tomu obrácenému. Aby mohl být systém obrácen, je třeba udělat změny, čili dát dělníkovi zájem o zisk, což nahradí složku příkazovou a represivní. Pobídková složka vzroste na absolutní měřítko, protože jí bude zisk. Dělník tedy dostal přímý zájem o svůj zisk a složka příkazová ztratila opodstatnění. Tím padá nadřízenost a podřízenost. Dělník mající zájem o zisk však potřebuje služby managmentu a za tyto služby musí zaplatit ze svého zisku. Tím vzniká právo dělníka svého zástupce si vybrat a pokud nemá dostatek schopností jej vyměnit za schopnějšího. Vzniká tedy trh managerů a každý má svou cenu, dle svých schopností. Zisk managera by musel být vyjádřen v určitém procentu z výsledného zisku, takže i on by byl pobízen k výkonu zájmem o zisk skupiny, kterou zastupuje. Tento manager určuje ekonomickou strategii této skupiny a toto je přijímáno bez odporu, čili protitlak zde nevzniká.Dokáže li vytvořit dobrou strategii, dokáže li zajistit příkladně levnější vstupy, vede toto k růstu zisku pro všechny dělníky ve skupině a o to mají zájem oni i on,protože jeho procento bude vyšší hodnotou.
Zde by bylo možno popsat důsledky jako třeba i snahu získavat laciněji vstupy, čili si vybírat dodavatele, zlevňovat své produkty aby byli konkurenceschopnější a řadu dalších věcí, které s tohoto vyplývají, ale to bych musel psát rozsáhlou práci.

Ten manager skupiny potřebuje ke své funkci vyšší managment. upřesňuji, potřebuje jeho služby a proto si skupina managerů takového managera vybírá, platí a má právo jej při neschopnosti odvolat. Dělník již do tohoto nemá právo jakkoliv zasahovat, protože jej tento manager přímo nezastupuje. A opět zde platí vše jako u prvního stupně a i tento mahager má svůj zisk vyjádřený procentem (výše procenta dle jeho kvality, čili trh) Řízen je tedy opět plným zájmem o zisk a represí je chybění zisku. Tito manageří potřebují opět služby vyššího managementu a platí zde totéž jako v nižších stupních. A tak to postupuje až k nejvyššímu managemetu, čili příkladně majiteli, nebo k osobě mající dostatečné schopností tomu aby dával své schopnosti managerům nižšího stupně.
A to jsme vlastně zpět u systému stávajícího a při rozběhu systému by se mohlo jednat o stejné osoby, stejné platy ovšem převedené do procent ze zisku a stejnou práci. Jen s tím rozdílem, že jsou všichni v systému řízeni zájmem o zisk a tím mizí veškeré tlaky a protitlaky.Zájem o zisk vede k růstu produktivity a to na každém stuupni a výsledkem je růst zisku. Vycházíme li ze stavu, který byl před zavedením systému, převedeného do procent, má ten majitel na začástu stejný zisk jako před zavedením, ale díky zájmu o zisk každého činitele v systému se toto procento zhodnotí, třeba na několikanásobek. Takže na systému vydělá, ale ztratí odpor podřízených složek, čili zmizí protitlak vzhledem k majiteli (bohatému a vlastně bohatšímu, než předtím. Jenže nyní ztratil schopnost snižovat zisk podřízených složek , ztratil složku příkazovou a represivní a následkem toho veškeré protitlaky eventuelně třídní boj v systému zcela mizí. Každý pracuje dle svých schopností a se zájmem o zisk a nikdo mu nemůže z jeho zisku cokoliv odebrat a přisvojit si.

Toto by byl skutečně spravedlivý systém a vlastně by došlo k postavení trojůhelníku na základnu, díky čemuž by se talky a protitlaky rozptýlily do celého systému a tím by se staly zanedbatelnými.

Reálnost tohoto systému však vyjádřit nedokáži, protože je zde řada vedlejších faktorů a jedním z hlavních je snaha neschopných získat co nejvíce s toho co vyprodukují schopní, což jim současný systém umožňuje. V tomto systému by byli a právě díky zájmu o zisk ze systému vytěsněni a to na kterémkoliv stupni.Ten kdo neprodukuje,či produkuje málo, ten snižuje zisk ostatním a ti jej vyřadí. Jenže ti neschopní jsou často velmi schopní v tom jak se na ostatních přiživit a mnohdy zaujímají ta nejvyšší místa a rozhodují. Strach neschopných s takového systému by byl takový, že by proti němu bojovali s plných sil. Takže je to jen model, který by tě měl ukázat co vede k tomu okrádání a podobně. To chce ale přemýšlet a vžit se do toho systému. Třeba si představit, že jsi dělník a srovnat své zájmy ve stávajícím a poté v tomto systému. Jak očekávám odpovíš okamžitě, bez přemýšlení a vše obrátíš, protože tomu neporozumíš.
A proto považuji debatu za zbytečnou.

MB
Go to Top of Page

qedisk
Uživatel

68 Posts

Posted - 29/09/2009 :  23:34:42  Show Profile  Reply with Quote
Predovšetkým ti musím oznámiť, že model pyramídy hore špicom sa s kapitalizmom nijak nevylučuje. Ak by takýto model bol ekonomicky efektívnejší, nevyhnutne by sa presadil na úkor modelu pyramídy dole špicom. Napr. v Amerike ale už aj u nás je bežné, že zamestnanci vlastnia akcie svojho podniku, čo znamená, že časť ich zisku je podielom na zisku podniku. Tam už na to prišli, že sa to oplatí. Okrem toho nechápem, čo znamená pojem trestu v modeli pyramídy dole špicom. Ako môže nadriadený trestať podriadeného (pri zachovaní slobody tak ako je definovaná objektivizmom)? Môže snáď zamestnávateľ zamestnanca fyzicky donútiť k tomu, aby splnil jeho príkaz? Veď to nie je možné už ani dnes, nieto ešte v kapitalizme. Jediný skutočný prostriedok donucovania v kapitalizme je nadviazanie resp. rozviazanie výmenného pomeru. Nesplnil si môj príkaz? Máš padáka, viac ti nič nemôžem. Zamestnanec: nedal si mi požadovanú mzdu? Máš padáka, idem za lepším zamestnávateľom. Všeobecne je to aplikovaná ignorácia, ale nechcem zabrdávať do tejto témy, kým sme sa nezhodli v základoch. Ignorácia (tj. rozviazanie pracovného pomeru) je v skutočnosti tým najnásilnejším z násilných prostriedkov, ktoré môže jeden subjekt na druhý uplatiť v trhovom systéme. A je dostatočne účinný, fyzické násilie nie je potrebné, dokonca je kontraproduktívne. Ak napr. som v zamestnaní, ktoré mi dostatočne nevynáša a chcem viac, ale na trhu nie je zamestnávateľ, ktorý by mi za moje služby chcel ponúknuť viac, tak som bol nenásilne donútený poslúchať svojho súčasného zamestnávateľa. Neviď vždy zamestnávateľov ako tých zlých a mocných, ktorý chcú svojich "podriadených" (v kapitalizme je takýto pojem nezmysel) len vykorisťovať. Prečo? Lebo to tak nie je. Zamestnávateľovi môže dosť uškodiť, ak ho opustí dobrý zamestnanec. Takže vzťah aj práva sú tu obojstranné, a dodám, že aj spravodlivé. Pokiaľ mám viac schopností, môžem si viac vyberať, tj. mám väčšiu moc riadiť svoj život, zarobiť peniaze, atď. Pokiaľ tie schopnosti nemám, tak bohužiaľ: môžem si dovoliť len toľko, aké veľké sú moje schopnosti (tj. koľko toho dokážem ponúknuť). Viac nie. Samozrejme na to, aby takýto systém vôbec mohol v praxi fungovať, vyžadovalo by to po zamestnancoch, aby poznali isté elusive obvious trhu. Pokiaľ som boh programátor, ale neviem ísť do firmy, kde by mi zaplatili za tú istú prácu 4x viac, no tak proste mám smolu, a žiadny kapitalizmus mi nepomôže, lebo sa nechovám trhovo.

Aplikácia liberalizmu a demokracie na model pyramídy dole špicom a jeho prevrátenie na pyramídu hore špicom. Pyramída dole špicom môže byť tiež jedným z povolených zriadení v kapitalizme. Vžívam sa do situácie radového, najposlednejšieho zamestnanca: delníka. Ako tento zamestnanec si myslím, že by som viac získal, keby firma bola inak zriadená. Oslovím majiteľa, ponúknem mu preňho výhodnejšiu možnosť, ale ten nemá záujem o zmenu. Oslovím ostatných delníkov - tí tiež nemajú záujem o zmenu. Neuspel som a musím rešpektovať ich slobodné rozhodnutie. Ale veď tá firma, v ktorej robím, nie je jediná! Tuná, vo vedľajšom meste je iná firma, a div sa svete, oni tam majú ale úplne presne ten model zriadenia, ktorý sa mne pozdáva. Nuž, na nič nečakám, dvihnem kotvu a idem sa tam zamestnať. Lenže čo sa nestalo? Táto firma za pol roka skrachuje. A to samozrejme preto, že na trhu nebola schopná konkurovať prvej spomínanej firme. Nuž sa pokorne vrátim späť a budem v sebe živiť predstavy o spravodlivej spoločnosti až do smrti. A radšej vôbec nebudem o nich diskutovať, lebo by ma neznesiteľne bolelo, keby sa túto moju ideálnu predstavu podarilo niekomu vyvrátiť. To už by som vôbec nemal nádej na to, že svet bude niekedy lepší (a ja sa v ňom budem mať lepšie; o tom ale pre istotu z politických dôvodov pred ostatnými nehovorím), a možno by som musel nakoniec aj uznať, že predsalen nie som až taký schopný, ako som si pôvodne myslel, a svoju minimálnu mzdu si podľa pravidiel trhu a kapitalizmu spravodlivo zaslúžim.

Naopak, keby som bol prachsprostý spevák, ktorý svojou "prácou" nevyprodukuje ani ň, mohol by som sa mať oveľa lepšie. Prečo? Pretože ľudia jednoducho majú záujem o moje služby a sú ochotní za to zaplatiť. Podľa pravidiel kapitalizmu mi teda tieto pôvodne ich peniaze právoplatne patria (najskôr asi preto, že mi ich dali v dobrovoľnej smene za môj produkt).

Ja nehodnotím to, či je lepšie, keď je na pracovisku drsná alebo slobodná atmosféra. Ja len oznamujem, že pokiaľ všetci ľudia budú dodržiavať pravidlá kapitalizmu, tak trh určí, ktoré z týchto zriadení je viac ekonomicky efektívnejšie. A viac ekonomicky efektívnejšie zriadenie rovná sa správnejšie zriadenie, lebo pravda na trhu je určená len tým, čo na ňom prežije.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum © (c) 2009 webmaster Go To Top Of Page
Snitz Forums 2000