Author |
Topic |
Radical
Aktivní uživatel
Czech Republic
154 Posts |
Posted - 15/10/2009 : 13:06:03
|
Miloslav Bažant: Máš to neuvěřitelně zmatené. A na vše bys přitom našel odpověď, protože jsme na to téma diskutovali, když tady začala debata o demokracii.
A i když si nazýváš kapitalismus jako ekonomický systém, je nad slunce jasné, že ekonomický systém je výsledkem jistých principů. V kapitalismu jsou to principy individuálních práv. Proto kapitalismus může existovat jen ve svobodné společnosti. Svobodná společnost je kapitalistická společnost, kapitalistická společnost je svobodná společnost. Jedno implikuje druhé. Jedno neexistuje bez druhého - jako život neexistuje bez těla a vědomí. |
|
|
ADC
Aktivní uživatel
259 Posts |
Posted - 15/10/2009 : 13:19:53
|
Ondřeji takto to dle mého stavět nelze. Svobodná je taková společnost pro kterou se lidé svobodně rozhodnou a může mít podobu odlišnou od kapitalismu. Kapitalismus je jen v současné době výslednicí společenských hodnot, ke kterým se svobodní občané hlásí. Změní-li se hodnoty svobodných občanů, může se změnit i forma uspořádání a přitom společnost zůstane svobodná, aniž by nutně musela být kapitalistická. |
|
|
ADC
Aktivní uživatel
259 Posts |
Posted - 15/10/2009 : 14:01:37
|
Jen upřesním, že pokud bys slovo kapitalismus zaměnil za demokracii, tak bych souhlasil. Kapitalismus není společenské uspořádání v pravém slova smyslu, je to jen jeho podoba, jeho tvář. Ta dle mého může být odlišná a přesto svobodná. |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 15/10/2009 : 14:28:59
|
Ondřeji.
ADC vlastně odpověděl místo mne a to naprosto správně.Kapitalismus je stejně tak o svobodě,jako nesvobodě.Svoboda kapitalistů omezuje svobodu proletariátu, který se stává do jisté míry nesvobodným. V socialismu jde vlastně naprosto o totéž a svoboda třeba komunistů a těch vládnoucích skupin omezue práva ostatních, třeba i to právo na soukromé podnikání. Kapitalismus i socialismus jsou pouze ekonomicko politické systémy a každý z nich některá práva omezuje a některá posiluje. Plně svobodný pro všechny není žádný dosavad poznaný systém.Jde zde tedy pouze o to ke které skupině obyvatel jsou svobody směrovány, čili která skupina má svobody posílené a která oslabeně. Pokud má většina obyvatel své svobody posílené a menšina oslabené,pak takové společnosti říkáme demokratická. K tomuto může při určitém nastavení systému dojít v kapitalismu i socialismu. U socialismu je problém v tom, že je většinou jako systém ochraňován a to je cesta k nesvobodě většiny.Svoboda není jen svoboda podnikání, na které stojí a padá kapitalismus. Všechny systémy se snažím vnímat s nadhledu a nejsem nekritickým příznivcem některého z nich. Díky tomu je mně umožněno vnímat ve všech to dobré i to méně dobré. Ten kdo jeden systém povyšuje, stává se neschopným vnímat v opačném systému to dobré a tím se stává zaujatým pozorovatelem vnímajícím jen část.Pokud toto sleduje člověk zaujatý,čili příznivce socialismu, či kapitalismu, vnímá mne jako příznivce opačné strany,což je však zcela chybné.Je to efekt středu kruhu. Stojí li příznivci jednoho systému po obvodu kruhu a já uprostřed,pak mne všichni vidí na straně protilehlé a cítí ke mně odpor jako k příznivce protilehlého systému.Chce li však někdo poznat skutečně ty systémy, pak musí přejít do středu aby byl nezaujatým pozorovatelem.To však nikdy nedokáže ten, komu s určitého systému plynou výhody,čili který systém posiluje jeho svobody, toho je příznivcem a poté nemá zájem vnímat to co posiluje svobody skupiny, ke které nepřináleží a co mu jeho svobody omezuje.
MB |
Edited by - Miloslav Bažant on 15/10/2009 14:34:35 |
|
|
Radical
Aktivní uživatel
Czech Republic
154 Posts |
Posted - 16/10/2009 : 22:55:33
|
quote: Originally posted by ADC
Ondřeji takto to dle mého stavět nelze. Svobodná je taková společnost pro kterou se lidé svobodně rozhodnou a může mít podobu odlišnou od kapitalismu. Kapitalismus je jen v současné době výslednicí společenských hodnot, ke kterým se svobodní občané hlásí. Změní-li se hodnoty svobodných občanů, může se změnit i forma uspořádání a přitom společnost zůstane svobodná, aniž by nutně musela být kapitalistická.
Hodnota je to, o co člověk usiluje nebo co si snaží získat. Kapitalismus nikomu netvrdí, jaké hodnoty by měl člověk sledovat, aleje to naopak jediný společenský systém, ve kterém může člověk svobodně sledovat a uchovávat ty hodnoty, pro které se na základě svého uvážení rozhod. Jakýkoliv jiný společenský systém to neumožňuje. Jakkoliv budou za 50 let lidské hodnoty jiné, jediný společenský systém, který lidem umožní je sledovat, se nezmění.
Jenom doplním - aby bylo vše jasné -, že svobodu definuji jako absenci iniciaci násilí. Absolutní svoboda tedy nikde nekončí a nikoho neomezuje. Žádná svoboda kapitalistů neomezuje svobodu proletariátu - nejen že to jsou nesmyslně použité pojmy kapitalisté a proletáři (marxismus zná evidentně každý, zato prokapitalistickou literaturu evidentně nikdo) -, ale hlavně je to nepochopení svobody jako takové. (Zuby nehty se drží dogmatu, že absolutní svoboda je zabíjení, vykrádání bank a libovolné překračování rychlosti.) |
Edited by - Radical on 16/10/2009 23:05:38 |
|
|
ADC
Aktivní uživatel
259 Posts |
Posted - 16/10/2009 : 23:46:36
|
quote: Originally posted by Ondřej Pilný
quote: Originally posted by ADC
Ondřeji takto to dle mého stavět nelze. Svobodná je taková společnost pro kterou se lidé svobodně rozhodnou a může mít podobu odlišnou od kapitalismu. Kapitalismus je jen v současné době výslednicí společenských hodnot, ke kterým se svobodní občané hlásí. Změní-li se hodnoty svobodných občanů, může se změnit i forma uspořádání a přitom společnost zůstane svobodná, aniž by nutně musela být kapitalistická.
Hodnota je to, o co člověk usiluje nebo co si snaží získat. Kapitalismus nikomu netvrdí, jaké hodnoty by měl člověk sledovat, aleje to naopak jediný společenský systém, ve kterém může člověk svobodně sledovat a uchovávat ty hodnoty, pro které se na základě svého uvážení rozhod. Jakýkoliv jiný společenský systém to neumožňuje. Jakkoliv budou za 50 let lidské hodnoty jiné, jediný společenský systém, který lidem umožní je sledovat, se nezmění.
Jenom doplním - aby bylo vše jasné -, že svobodu definuji jako absenci iniciaci násilí. Absolutní svoboda tedy nikde nekončí a nikoho neomezuje. Žádná svoboda kapitalistů neomezuje svobodu proletariátu - nejen že to jsou nesmyslně použité pojmy kapitalisté a proletáři (marxismus zná evidentně každý, zato prokapitalistickou literaturu evidentně nikdo) -, ale hlavně je to nepochopení svobody jako takové. (Zuby nehty se drží dogmatu, že absolutní svoboda je zabíjení, vykrádání bank a libovolné překračování rychlosti.)
Ondřeji, představ si... hypoteticky, že se za 100 let změní společenské hodnoty a na nejvyšším místě žebříčku bude altruismus, myslíš, že výsledek toho bude kapitalismus? |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 17/10/2009 : 08:25:15
|
Adc.
Máš můj úsměv. Dobře postavená otázka je mnohdy víc, než sáhodlouhé vysvětlování.Pokud by na tuto otázku Ondřej Pilný hledal ospověď možná by pochopil, že svoboda je mnohem víc než jen svoboda podnikání a třeba i poznal,že existují důsledky, které ostatní svobody omezují.Absence násilí může vyvolat větší svobodu i skupiny obyvatel,ale u další může svobodu fatálně omezit. Násilím je možno označit i represe a zákony umožňující existenci společnosti. Absence násilí vzhledem k vrahům znamená, že mohou beztrestně vraždit ,ale ti kteří jsou vražděni tím o svou svobodu přijdou. Dokud lidé nejsou beránky božími a z vlastní vůle nedávají svoje schopnosti druhým, pak je násilí cestou k zachování existence lidské společnosti. Otázkou však je úroveň svobod u určitých skupin obyvatel. Ta je v různých systémech různá a vyplývá jako důsledek určitého nastavení systému. Může li nějaké skupina,či jednotlivec ovládat eknomicky, politicky, nebo vírou jinou skupinu lidí,pak omezuje jejich svobodu a tato skupina má svobodu posílenou, mnohdy až do absurdity viz doba inkvizice. Čím větší má svobodu skupina ovládající, tím menší má svobodu skupina ovládaná. Jakou svobodu má v kapitalismu nezaměstnaný? Jakou svobodu má v socialismu člověk podnikavý? Jakou svobodu má nevolník ve feudalismu a jakou svobodu má feudál?? Jakou svobodu má otrok a jakou otrokář? Jakou svobodu máme jako prostí obyvatelé a jakou svobodu mají vládci? Prostě a krátce Ondřeji Pilný, chce to jít více do hloubky a negloirofikovat jeden systém, který se tě něčím líbí třeba tím, že přináležíš do skupiny, která má ty svobody větší, nebo máš dojem, že do takové skupiny patřit budeš. Jeden bankrot a jsi ve skupině, která má ty svobody omezované.A potom budeš stejně povrchně povyšovat systém, který dá více svobod skupině do které ses dostal. Chceš li mluvit o kapitalismu jako filosof, nebo politolog, pak musíš posuzovat všechny důsledky ,výhody i nevýhody. Prostě vytvořit celkový obraz. Zatím je to bohužel velmi naivní a povrchní a jednostranný pohled. Je však moderní a nemůžeš s tímto názorem narazit na odpor těch, kteří mají ty svobody větší.Jenže s takovou rozumností bys měl spíše vystupovat jinde, než na filosofickém foru.Zde tě taková rozumnost není k ničemu.
MB |
|
|
Dalibor Grůza
Grafoman
Czech Republic
1678 Posts |
Posted - 17/10/2009 : 09:01:58
|
Kapitalismus je dobrý, že uznává právo většiny svých občanů na život a na štěstí, je špatný, že neuznává právo bezdomovců, právo bídných lidí v rozvojových zemích a právo ostatních živých tvorů, zejména zvířat na život a na štěstí, proto se i kapitalismus a demokracie musí dále vyvíjet a modernizovat. Např. masná daň (viz. můj topic: Filos. rovnováhy jako celosvětová polit. ideologie http://www.filosofie.cz/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1259 )
(viz. též www.filosofierovnovahy.sweb.cz )
|
Edited by - Dalibor Grůza on 17/10/2009 09:03:21 |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 17/10/2009 : 09:21:20
|
Dalibore. S tou většinou jsi to trošku přehnal, viď? Pokud vyvodím ze tvých slov,pak bys tou mastnou daní odsoudil ty chudé a bezdomovce k smrti hladem, uatím co těm bohatým by vlastně vůbec nevadila a ještě by na ní více bohatli. Když si bezdomovec vyžebrá na buřtíka,tak se nají.Kdyb byl ten buřtík díky masné dani dražší,pak by na něj neměl a ta semínka a plody v dostatečném množství by byly pro něj ještě dražší a tak by neměl co do huby vložit, jedině kdyby mu evolucí vznikl zobák, mohl by si nazobat semínka na polích a lukách. Takže pokud chci tvoje slova brát jako moudrá, musím zapomenout na zájmy těch chudčích lidí o život a uznat, že výsledná smrt hladem by jim dala svobodu ducha, který by se osvobodil od utrpení těla.
MB |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 17/10/2009 : 09:38:30
|
quote: Originally posted by Miloslav Bažant
Dalibore. S tou většinou jsi to trošku přehnal, viď? Pokud vyvodím ze tvých slov,pak bys tou mastnou daní odsoudil ty chudé a bezdomovce k smrti hladem, uatím co těm bohatým by vlastně vůbec nevadila a ještě by na ní více bohatli. Když si bezdomovec vyžebrá na buřtíka,tak se nají.Kdyb byl ten buřtík díky masné dani dražší,pak by na něj neměl a ta semínka a plody v dostatečném množství by byly pro něj ještě dražší a tak by neměl co do huby vložit, jedině kdyby mu evolucí vznikl zobák, mohl by si nazobat semínka na polích a lukách. Takže pokud chci tvoje slova brát jako moudrá, musím zapomenout na zájmy těch chudčích lidí o život a uznat, že výsledná smrt hladem by jim dala svobodu ducha, který by se osvobodil od utrpení těla.
Prosadíš li mastnou daň (protože jsi vegetarián) dojde ke zdražení masa a masných výrobků a zvíší se poptávka po tom, co by tuto zdraženou sást stravy nahradilo,čili po rostlinné stravě. Zvýší li se poptávka zvýší se i cena. Zvýší li se cena potravin sníží se hodnota peněz, prostě si za ně méně koupíš. To vyvolá tlak na zaměstnavatele u státních zaměstnanců je zaměstnavatelem stát,čili dojde k zvýšení platů, což zdrazí ostatní výrobky, protože budou vyšší výrobní náklady /o ten vyšší plat) a protože platy státních zaměsnanců jdou s daní, výsledek mastné daně vzhledem k zisku státu bude třeba až nulový, nebo ztrátou. Pohltí jej ty zvýšené platy státem placených zaměstnanců. Díky mystné dani bude obyvatelům odčerpána část jejich zisku,protože to maso budou jíst stále,ale zbude jim méně na spotřební zboží,které bude zůstávat na skladu a změnší se poptávka a tím ztratí výrobci potřebu je vyrábět. A tak budou propouštět zaměstnance a stát jim buďto bude s daní vyplácet podpory, nebo spadnou mezi ty houmelesy a protože pro ně bude jídlo drahé, zemřou hladem. A nyní mně řekni, jaké měli svobody. Jeden Dalibor si cosi nepromyslel a rozpoutal cosi co zničilo ekonomiku a tím i podmínky pro jejich život. A to mluvíš o nějaké vzájemné lásce? Nikoliv. Mluvíš o své moudrosti, kterou sám postrádáš.Opakovaný nesmysl se moudrostí nestane.
MB
MB |
|
|
Dalibor Grůza
Grafoman
Czech Republic
1678 Posts |
Posted - 17/10/2009 : 15:02:26
|
quote: Originally posted by Dalibor Grůza
Kapitalismus je dobrý, že uznává právo většiny svých obyvatel na život a na štěstí, je špatný, že neuznává právo bezdomovců, právo extrémně chudých lidí v rozvojových zemích a právo ostatních živých tvorů, zejména zvířat na život a na štěstí, proto se i kapitalismus a demokracie musí dále vyvíjet a modernizovat. Např. masná daň (viz. můj topic: Filos. rovnováhy jako celosvětová polit. ideologie http://www.filosofie.cz/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1259 )
(viz. též www.filosofierovnovahy.sweb.cz )
quote: Originally posted by Miloslav Bažant
... Čím větší má svobodu skupina ovládající, tím menší má svobodu skupina ovládaná. Jakou svobodu má v kapitalismu nezaměstnaný? Jakou svobodu má v socialismu člověk podnikavý? Jakou svobodu má nevolník ve feudalismu a jakou svobodu má feudál?? Jakou svobodu má otrok a jakou otrokář? Jakou svobodu máme jako prostí obyvatelé a jakou svobodu mají vládci? Prostě a krátce Ondřeji Pilný, chce to jít více do hloubky a negloirofikovat jeden systém, který se tě něčím líbí třeba tím, že přináležíš do skupiny, která má ty svobody větší, nebo máš dojem, že do takové skupiny patřit budeš. Jeden bankrot a jsi ve skupině, která má ty svobody omezované.A potom budeš stejně povrchně povyšovat systém, který dá více svobod skupině do které ses dostal. Chceš li mluvit o kapitalismu jako filosof, nebo politolog, pak musíš posuzovat všechny důsledky ,výhody i nevýhody. Prostě vytvořit celkový obraz. Zatím je to bohužel velmi naivní a povrchní a jednostranný pohled. Je však moderní a nemůžeš s tímto názorem narazit na odpor těch, kteří mají ty svobody větší.Jenže s takovou rozumností bys měl spíše vystupovat jinde, než na filosofickém foru.Zde tě taková rozumnost není k ničemu.
Dalibore. S tou většinou jsi to trošku přehnal, viď? Pokud vyvodím ze tvých slov,pak bys tou mastnou daní odsoudil ty chudé a bezdomovce k smrti hladem, uatím co těm bohatým by vlastně vůbec nevadila a ještě by na ní více bohatli. Když si bezdomovec vyžebrá na buřtíka,tak se nají.Kdyb byl ten buřtík díky masné dani dražší,pak by na něj neměl a ta semínka a plody v dostatečném množství by byly pro něj ještě dražší a tak by neměl co do huby vložit, jedině kdyby mu evolucí vznikl zobák, mohl by si nazobat semínka na polích a lukách. Takže pokud chci tvoje slova brát jako moudrá, musím zapomenout na zájmy těch chudčích lidí o život a uznat, že výsledná smrt hladem by jim dala svobodu ducha, který by se osvobodil od utrpení těla.
Prosadíš li mastnou daň (protože jsi vegetarián) dojde ke zdražení masa a masných výrobků a zvíší se poptávka po tom, co by tuto zdraženou sást stravy nahradilo,čili po rostlinné stravě. Zvýší li se poptávka zvýší se i cena. Zvýší li se cena potravin sníží se hodnota peněz, prostě si za ně méně koupíš. To vyvolá tlak na zaměstnavatele u státních zaměstnanců je zaměstnavatelem stát,čili dojde k zvýšení platů, což zdrazí ostatní výrobky, protože budou vyšší výrobní náklady /o ten vyšší plat) a protože platy státních zaměsnanců jdou s daní, výsledek mastné daně vzhledem k zisku státu bude třeba až nulový, nebo ztrátou. Pohltí jej ty zvýšené platy státem placených zaměstnanců. Díky mystné dani bude obyvatelům odčerpána část jejich zisku,protože to maso budou jíst stále,ale zbude jim méně na spotřební zboží,které bude zůstávat na skladu a změnší se poptávka a tím ztratí výrobci potřebu je vyrábět. A tak budou propouštět zaměstnance a stát jim buďto bude s daní vyplácet podpory, nebo spadnou mezi ty houmelesy a protože pro ně bude jídlo drahé, zemřou hladem. A nyní mně řekni, jaké měli svobody. Jeden Dalibor si cosi nepromyslel a rozpoutal cosi co zničilo ekonomiku a tím i podmínky pro jejich život. A to mluvíš o nějaké vzájemné lásce? Nikoliv. Mluvíš o své moudrosti, kterou sám postrádáš.Opakovaný nesmysl se moudrostí nestane.
MB
Miloslave,
tvé vývody jsou chybné a úmyslně demagogické v zájmu přecpávání se vepřovým se zelím proti lidskosti (Kde se poděly tebou výše opěvované nestrannost a altruismus, tedy starost o druhé, nejsi náhodou ve skutečnosti taky jen ubohý pokrytec a prospěchář, kterému jde jen o vlastní prospěch, příp. prospěch jednotlivců svého druhu a kašle na druhé?). Lidskost u mne znamená zabíjet živé tvory jen v případě nezbytnosti, což dělá každý dobrý hospodář.
Výkrm zvířat na maso spotřebuje mnohem více rostlinné stravy, než kdyby lidé jedli převážně rostlinnou stravu a jen málo masa, toho se nemusíš bát.
(viz. též www.filosofierovnovahy.sweb.cz ) |
Edited by - Dalibor Grůza on 17/10/2009 19:05:22 |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 18/10/2009 : 09:22:57
|
tvé vývody jsou chybné a úmyslně demagogické v zájmu přecpávání se vepřovým se zelím proti lidskosti (Kde se poděly tebou výše opěvované nestrannost a altruismus, tedy starost o druhé, nejsi náhodou ve skutečnosti taky jen ubohý pokrytec a prospěchář, kterému jde jen o vlastní prospěch, příp. prospěch jednotlivců svého druhu a kašle na druhé?). Lidskost u mne znamená zabíjet živé tvory jen v případě nezbytnosti, což dělá každý dobrý hospodář. Dalibore.
Mé vývody jsou pouze logické. Každá akce má určitou reakci. Můj zájem o přecpávání se vepřovým je sporný. Já bych se rád nacpal pěkně propečeným bůčkem,ale bohužel to nejde a tak sním jen několik malých kousků, abych se zavděčil chuti a žaludek běduje.Kuřat jsem se přejedl,takže po nich již netoužím a tak ač myslí masožravec, ve skutečnosti jsem téměř vegetarián, ale z nouze.Proč nemohu jíst maso zatím nezjistili ani doktoři a prý je vše v naprostém pořádku včetně mého trávení. S této pozice jen těžko mohu být demamgogickým zstánce pojídání masa. Mně jde spíše o colkovou logiku a řád, který se vytvářel miliony let a který bychom včetně tebe měli nejprve plně chápat a nikoliv se jej bez znalosti snažit radikáně a nelogicky měnit. Píšeš o tom že pěstovaný dobytek spotřebuje víc rostlinné sravy, než je potřeba nutná pro lidi. Kdyby mně toto řeklo pětileté dítě,pak bych chápal,že o tom málo ví. U tebe to vůbec nechápu. Skus někdy přijímat potravu třeba jako kráva. Prostě jdi na louku a můžš se tam popásat dle libosti. Budeš přijímat tu rostlinnou stravu jako pěstované zvíře a nezapomeň si nasušit seno na zimu. Já se mezitím budu obdivovat tomu jak účelně se vše vyvinulo. Já trávu nerad a tak ji nechám krávě, která ji přemění na mléko, maso a podobně,což ovšem já pojídat mohu a jsem schopen to strávit a využít ke svému prospěchu. Ta moudrá kráva dokáže za sebou zanechat na hromádkách i to, co dává živiny té trávě a tak je zde nádherná simbioza,která se za ty miliony let vytvářela. Stav je dnes takový a pokud bys jej chtěl radikálně dle svého změnit,pak dojde ke katastrofálním důsledkům a zničení řádu, který se tak dlouho vyvíjel a který viditelně vůbec nechápeš. Odejdi někdy od stolu a vyjdi si do přírody. Budeš li se dívat pozorně, dojdou tě alespoň nějaké souvislosti a přestaneš plácat nesmysly.
MB |
|
|
Radical
Aktivní uživatel
Czech Republic
154 Posts |
Posted - 23/10/2009 : 15:50:00
|
quote: Originally posted by ADC Ondřeji, představ si... hypoteticky, že se za 100 let změní společenské hodnoty a na nejvyšším místě žebříčku bude altruismus, myslíš, že výsledek toho bude kapitalismus?
Altruismus není hodnota ale morálka. A společnost nemůže sledovat hodnoty, protože hodnoty sleduje jen jednotlivec. Navíc se nikdy nestalo a nestane, že všichni lidé budou mít stejné hodnoty, to si myslí jen namyšlení sociální inženýři.
Ještě doplním. Hodnota (ze své definice) nelze oddělit od toho, kdo hodnotí. Bez lidí neexistují hodnoty. Ty máš hodnoty, Franta od vedle má také hodnoty, ale společnost nemá hodnoty, protože společnost nemůže hodnotit. Společnost je abstraktní vyjádření, nikoliv jednající entita. Společenský systém buď lidem umožní sledovat své hodnoty (kapitalismus) nebo všem lidem hrstka bláznů vnutí svůj altruismus = nezištné chování (tak to bylo v socialismu, fašismu a tak je tomu dnes). |
Edited by - Radical on 23/10/2009 15:57:31 |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 24/10/2009 : 08:38:11
|
Altruismus není hodnota ale morálka. A společnost nemůže sledovat hodnoty, protože hodnoty sleduje jen jednotlivec. Navíc se nikdy nestalo a nestane, že všichni lidé budou mít stejné hodnoty, to si myslí jen namyšlení sociální inženýři. Ondřeji Pilný Altruismus je cosi jiného než morálka.Altruismus je láska k bližním, která vede k tomu aby člověk své schopnosti využíval ve prospěch ostatních a to je samým základem držícím společnost pohromadě.Kdyby každý myslel jen na sebe, rozdělila by se společnost na atomy,čili jednotlivce navzájem bojující o pouhé přežití.Čím vyšší je stupeň altruismu, tím stmelenější je společnost. Morálka je souhrn norem chování v určité společnosti, Důležité zde je slovo určité,protože normy morálky se v různých společnostech, či komunitách navzájem liší. Morálka má význam v tom,že omezuje v dané společnosti egoistické zájmy jejích členů na úroveň únosnou v daané společnosti, aby se tato nerozpadla,či byla schopna prosperovat. Altruismus je neměnná hodnota, kdežto morálka je hodnota proměnná. Společnost hodnoty vytváří a vytváří tedy i normy morálky. Dodržování těchto hodnot sleduje a koriguje. Ani dva lidé nemají ,či neuznávají naprosto shodné hodnoty.Společné hodnoty vytváří společnost,třeba ta pravidla morálky.Pokud říkám společnost mám ny mysli všechny jedince kteří ti hodnoty vymyslí a následně je společnost přijme, či odmítne. Společnost jako taková nemá společné kolektivní myšlení a tak sama o sobě žádné hodnoty vytvořit nemůže. Ty hodnoty vznikají u jednotlivců, které společnost združuje a ve výsledku jsou to hodnoty dané společnosti. Čili jak vidíš, máš v tom všem nebetyčný zmatek a tvoje slova působí jako člověk sedící uprostřed smetí a bordelu chtěl učit druhé pořádku. S těchto zmatků vzešlo i to ostatní a proto nemá význam to rozebírat.
MB |
|
|
Radical
Aktivní uživatel
Czech Republic
154 Posts |
Posted - 25/10/2009 : 17:29:00
|
Jistě, kdyby každý myslel jen na sebe, co bychom potom dělali... Musíme si pomáhat, jinak společnost zanikne. A v kapitalismu každý myslí jen na sebe, proto kapitalismus je zlo atd.
Miloslave, tvé argumenty jsou zcela iracionální a nemám chuť ani čas na ně už dále reagovat. Jestli něco napíše ADC, budu reagovat na něj. |
Edited by - Radical on 25/10/2009 17:29:26 |
|
|
Topic |
|
|
|