Author |
Topic |
noemus
Grafoman
Czech Republic
1149 Posts |
Posted - 25/06/2009 : 10:10:22
|
quote: Originally posted by axel01 1, Co je pro vás umění? Jak zasahuje do vašeho života?
Bohužel méně než "rádoby" umění. Nesnáším např. všudypřítomnou hudební kulisu. Méně je podle mne více. Raději mám ticho a hudbu si poslechnu v klidu na koncertě nebo na svém hifi. v podstatě totéž si myslím i výtvarném umění s tím rozdílem, že na rozdíl od hudby by dílo mělo být vidět. Ale zase toho nesmí být moc. Rád si přečtu pěknou knihu a podívám se na kvalitní film.
Prostě bez umění by byl můj život nudný.
quote: 2, Tvoříte?
Napsal jsem pár básní složil pár skladbiček - kvalitu nemíním rozebírat, ale nedělal jsem s nějakým uměleckým cílem
quote:
3, Jaký umělecký/literární směr či epocha je vám nejbližší?
To mne až tak moc nezajímá, spíše se orientuji podle konkrétních osobností. Nicméně obecně preferuji spíše moderní umění (19, 20, 21 století)
Mí oblíbenci jsou např. Monet, I.Straviskij, S.Prokofjev, B.Martinů, Mahler, Arvo Part, S.Kubrick, a další |
|
|
Amthauer
Nový uživatel
36 Posts |
Posted - 27/06/2009 : 23:49:23
|
quote: Originally posted by axel01
quote: Originally posted by Amthauer
1) Pro mne to je něco, co mě sice formálně překvapí čímsi novým, ale zároveň to bude mluvit o něčem důvěrně známém a co nejlépe to uchopí podstatu onoho problému.
2) Ano.
3) Neřekl bych ani směr či epocha, ale mám rád existencialistická díla.
Děkuju za odpověď.
To, co je v díle důvěrně známé...To je přesné. Ale nechápu, o jakém hovoříš problému. Snad problematiku (?), nějak mi tam to slovíčko nesedí. Jenom ze zvědavosti, co tvoříš? A za jakých okolností? [/purple]
Tak, problém vnímám jen jako něco vybraného z problematiky, která je širší, ale mohou to být i synonyma, podle toho, jak to kdo vnímá.
Já jsem vždy psal, poslední dobou na to nemám moc času, ale snad se zas k tomu vrátím. :) |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 13/07/2009 : 18:11:56
|
A k čemu vlastně je člověku umění???
Nejspíše k tomu aby dělal to co umí, nebo si myslí, že to umí. Ti ostatní vnímají výsledek soudí zda to umí a určují tomu cenu.Uměním může být i to že se člověk umí podrbat palcem levé nohy na pravém uchu. Nu což, to každý neumí,takže je to také umění.
MB |
|
|
axel01
Velmi aktivní uživatel
Czech Republic
785 Posts |
Posted - 22/11/2009 : 01:59:57
|
quote: Originally posted by Rzwald
quote: Originally posted by axel01 Co si o tom myslíte? Je to podle vás možné, nebo je to jen fráze...?!
?co je tohle za otázku? Jak máme posoudit, zda je něco-- "fráze" ?? ...to přece musíš vidět ty! Zda je něco možné a je to myšleno opravdově nebo je to prázdná fráze záleží na tom, kdo danou věc řekl, ne na hodnocení ostatních!! Můžem akorád posoudit, zda to bylo vyjádřeno dostatečně pochopitelně nebo ne...
(no a podle mě bylo...)
Ovšem. Mě to nějak nedošlo... Pokud však může umění (dosaďte si svoji definici tohoto slova) jedince pohltit, co je to za člověka? Je to blázen? Umělec? Může to být ,člověk v umění'? Nakolik je tam dobrovolně? Vybírá si někdo, že bude mít nadání, talent? Asi ne. Tedy je možno říci, že ani svou náklonnost k něčemu uměleckému si člověk nevybírá....nebo ano...Může se jej vzdát, i když k němu má shůry dáno, ale není v jeho povaze ukryté něco, co ho tam do něj (do umění) opět vrací? Mluvím o malé svévolně se rozhodující části naší vůle, která jako kdyby zevnitř umělce (protože ten jediný tuto část v sobě má obsaženu) do něčeho nutila, nabádala?
|
|
|
axel01
Velmi aktivní uživatel
Czech Republic
785 Posts |
Posted - 22/11/2009 : 02:34:41
|
Poznámka k rozdělení umění na epochy: Už tady bylo spoustu uměleckých epoch, které se snažily nějak vybočovat ze zajetých kolejí. Příkladem mohou být třeba májovci, potom hlavně moderní směry jako kubismus s futurismus nebo směsice obou. Všechny tyhle směry se snaží odporovat již vymyšlenému, tradičnímu. Ale co je vlastně špatné na tradici? Snad to, že není snová? Umění se brání, bránilo a ještě bude bránit tradicím, nejspíše proto, aby ohromilo, bylo nové, neokoukané a tedy originální. Podle mě by teď bylo nejlepší skloubit nějak to tradiční i to nové, tedy najít jakýsi kompromis mezi nimi. Nejsem tak vzdělaná, takže je možné, že ono už něco takového je. Ale nemyslím tím náhodné rozházení, ale cílené skloubení původního s třeba abstraktním. Dost pochybuji, že na toto nikdo nepřišel, a i kdyby ne, potom asi nebudu zrovna někdo, kdo napíše podobné dílko v tomto duchu!
quote:
2, Tvoříte?
Tvorba, to je podle mého názoru klíč k poznání, moudrosti a vědění. Když tvořím, zříkám se svého já a přece pomocí svého fyzična, ale i psychična, stavím vzdušné zámky bez kamení. Myslím, že tvorba je důležitá pro vývoj osobnosti, pro pochopení sebe sama a dokonale reflektuje vnitřní rozpoložení. Na otázku, jestli tvořím, tedy existuje snadná odpověď. Kdysi dávno jsem tvořila tužkou (nejraději portréty osob), nyní převážně píši. Ačkoliv co a jakého rázu, je poněkud diskutabilní. Jako expresionistické sebevyjádření mi skvěle imponují lyrické básně, ale nevyhýbám se ani povídkám, příběhům a především úvahám. Protože k těm vždycky nakonec sklouznu. Často však vprostřed rozepsané úvahy přijdu na to, že logicky nedává smysl (což mě nevadí, ale nejde je pak zveřejňovat). Proto je v šuplících neskladuji. Co skladuji, jsou jednostránkové sprosté komixy. Ty dobře slouží k psychickému povzbuzení depresívně laděných přátel.
quote:
3, Jaký umělecký/literární směr či epocha je vám nejbližší?
Jak jsem psala výše, ani jedna a přitom všechny. Ono se to asi nedá dost přesně vymezit; ačkoliv jsem měla vzato, že je možné každého někam zařadit podle toho, co se mu líbí. Vlastně to není pravda, neměli bychom se proto o to ani snažit. Kdo je ten, kdo se pídí po škatulce? Takže tuto otázku ponechám otevřenou, přestože dobrý pozorovatel si může z již napsaného leccos odvodit.
Na závěr něco pro osvěžení - Edouard Manet, Olympia, 1863
http://www.griseldaonline.it/foto/checcoli/1D%20-Edouard-Manet-Olympia-1863-parigi-museo-d'orsay.jpg
|
Edited by - axel01 on 23/11/2009 04:00:04 |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 24/11/2009 : 17:22:57
|
Axel. Psát o umění je jako popisovat proudící vodu.I kdybys chtěla popsat jednu jedinou vlnku, v tu chvíli již jí není a je zde docela jiná. Tvořím a vlastně ve skutečnosti nevím proč,protože je to pokaždé docela jiné a kdybch jedno označil, bude toho kopa vedle a já zjistím, že je to mnohem podstatnější.Tvořím muziku,čili skládám a pokud se mám hodně pochlubit dokonce jsem získal textaře a mám s toho ohromnou radost. Jistě znáš písničku Až mně andělé, kterou zpívá Petr Spálený. Tak ta je od něj. A řekni mně, proč mám takovou radost, když skládání je práce, dřina a zase práce.Řekni mně proč dokáži stát třeba deset a více hodin u stojanu a malovat, když potom tak bolí nohy a proč nebolí, když maluji, ale až potom co skončím. Řekni mně proč píši, když od toho bolí zadek oči i prsty.Řekni mně proč zpívám a hraji na klávesy a to třeba i dvanáct hodin téměř non stop, když se potom cítím jako zmlácený pes, Kvůli penězům , ne za ty peníze ta dřina nestojí. Kvůli slávě, či proto aby si mne lidi vážili? Tak trošku,ale jen proto bych to dělat nemohl. Tak proč to dělám a proč se na to těším? Kdysi se ptali jednoho známého malíře, jak to dělá,že nestárne a on ji řekl." Když maluji pak odkládám tělo a tak zůstává ušetřené. Dělal si samozřjmě legraci,ale pokud maluješ,pak víš, že je tomu tak nějak.Všechny strasti a starosti jsou to tam, tělo jako by nebylo a vše je pouze tvoje duše a tak tvoříš to co plyne s tvé duše a tvoříš i to, co vůbec vytvořit není možné. Složíš písničku a vložíš do ní třeba lásku. Láska nejde namalovat, nejde popsat slovy,ale do muziky, do obrazu, do básně a třeba sochy ji vložit můžeš a ostatní ji vnímají. A tak mluví duše k duši a to je nádherné. Nádherné je to vnímat u díla druhých a nádherné je to tvořit a nádherné je nechat mezi sebou rozmlouvat duše a třeba od sebe vzdálené stovky let. Zvláštní kapitolou je psaní i když v něm platí totéž jako u ostatních uměleckých oborů. Člověku je dán jeden život,ale spisovatelům je dáno libovolné množství životů, protože tyto životy prožívají s postavami, které tvoří a ty životy si pamatují jako by je skutečně prožili. Může se dostat šlověk do pohádkové krajiny? Spisovatel pohádky ano a může tam prožít kus života a může být každou postavou, černokněžníkem, princeznou, hloupým Honzou i králem a třeba i drakem. Kdyby spisovatel nežil život těch postav pak by nedokázal dát dílu kontext. To jsou všechno jen postřehy,ale není to odpověď na tvou otázku. Má li to člověk v sobě, musí to dělat i kdyby nechtěl.A to by odpovědí mohlo být. Kdo to v sobě nemá,ten se k tomu nepřinutí ani za všechno zlato světa.
MB |
|
|
axel01
Velmi aktivní uživatel
Czech Republic
785 Posts |
Posted - 24/11/2009 : 23:53:06
|
Ano, to já vím. Psát o umění je těžké. Ale přece to jde. Podle mě však už to podstatné bylo dávno napsáno. V tomto ohledu si nemůžu vynachválit Vladislava Míčka. Přesto se mě zdá, že klasici vpodstatě o umění píšou, že ho zahrnují tak nějak ve svých knihách. Byť třeba na pár stránkách, jakmile odvodíte cosi univerzálního, můžete v každé knize vidět to podstatné. Každý je samozřejmě rád, když je to důležité psané mezi řádky. Ono je. I tak se dá však mnohé specifikovat. Má li to člověk v sobě, musí to dělat i kdyby nechtěl. To jsem přesně měla na mysli. A je to i odpovědí na mou otázku. Protože to je důkaz. Další důkaz, který znamená, že určité věci, mohou pochopit jen určití lidé. Jací? Těžko říci - snad tvořící, které ovládá nějaká ,,cizí " síla. Zajímá mě - dovedou lidé netvořící pochopit lidi tvořící? Můžou jim porozumět, oč jim jde, když hovoří o ničem a o všem? A nakonec - měli bychom chtít jejich pochopení? Nebo ještě lépe: Jak se vyrovnat s tím, že nás ostatní v naší logice myšlení nechápou? (pokud hovoříme o tvoření) Děkuju. |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 25/11/2009 : 16:53:53
|
Axel
Už vím jakou pohádku tě pošlu. Je o malíři a zachráněné vlaštovce. V té pohádce odpověď na své otázky můžeš najít.O umění je možno se vyjadřovat asi pouze uměním. Jakmile začne člověk hovořit o umění prostým slovem vzbudí odpor jako ten, kdo křikem na koni vjede do chrámu. Já bohužel takovou tendenci někdy mám a zvláště ve spojení s PAM, které umožňuje ta tajemství pochopit v samé podstatě. A tak jsem jako vandal vysvětloval tajemství Mony Lisy ,či tajemství lásky, která je umění svou podstatou blízká stejně jako odpor. Věděl jsem, že je to ode mne vandalství hraničící se zvráceností,ale chtěl jsem aby ostatní poznali samu podstatu a ten tajemný svět se jim otevřel jako mně,protože je to jako by se otevřela člověku dveře do zcela jiné dimenze. Při tom jsem stále věděl a uvědomoval si, že těmito dvežmi musí vstoupit každý sám a za sebe a jamile někomu dveře otevřu a on jimi projde najde jen zbrocený chrám a nikdy tam již nenajde nic jiného, než jsem mu ukázal. Jenže jak dostat lidi jen k těm dveřím, jak vzbudit jejich zájem těmi dveřmi projít aniž bych ukázal, co tím mohou získat? Kdesi vzadu v podvědomí se krčila ta správná myšlenka, která říkala, že toto je možné pouze tím, že to do toho umění dám a lidé to uvidí. Jenže to trvá dlouho a dá to hrozně práce a výsledek se člověk třeba do samé smrti nedozví. A tak jsem tuto správnou myšlenku potlačoval. Toužil jsem po tom, aby někdo řekl." Díval jsem se na Monu Lisu a hledal to, co jsi označil a ono to tak je. Nyní již vím jak do portrétu dát nálady a proto jsem třeba začal malovat, začal jsem ty typické znaky nálad u lidí sledovat, vnímat a přenášet do obrazu. Díky tomu se ze mne stal vášnivý umělec. Směšná touha viď?Co mne to vlastně napadlo dávat lidem cestu ke štěstí, když z ní mohu těžit já a navíc získat uznání? Proč ten hlupák Sláva rozdává po plných hrstech to co jiní jako největší tajemství svého života střeží, protože je to jejich cesta k úspěchu.Vyber si sama. Buďto jsem tak ukecanej,že to tajemství neudržím, nebo mám prostě jen lidi rád a raduji se s každé jejich radosti a tím větší čím více jsem se o ni zasloužil. Třeba právě proto vydržím tu únavu a dřinu v muzice, u nalování či psaní a vlastně ji díky té předpokládané radosti ani necítím.A potom mně tak nějak bolí, když dávám něco pro radost a na oplátku jsem pokousán.
MB |
|
|
neronis
Ultragrafoman
Czech Republic
2110 Posts |
Posted - 25/01/2010 : 10:00:28
|
To já se tak vykecávám na fóru, jinak bych sám nevěděl jak se nad tím zamyslet, protože nevím co je podstatné. A důvod proč to dělám je ten, že by na to ti kreténi sami možná nikdy nepřišli. |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 26/01/2010 : 16:28:34
|
Neronisi. Každý považuje něco za podstatné i obyvatelé Kréty a každý na něco přijde sám a chce se s tím s ostatními obyvateli Kréty podělit a to i tehdy, když by na to třeba přišli sami.Jinak by byl s tím člověk docela sám a nebylo by mu to k ničemu.Ani hrouda zlata nemá cenu,pokud s ní jsi sám.Nemá cenu ani kdyby sis z ní udělal nádhernou korunu a posadil si ji na hlavu.Obyčejný kámen který s někým sdílíš má větší cenu.To je podstatné a ti obyvatelé Kréty to možn dávno ví,ale možná si to dost silně neuvědomují a tak je třeba o tom mluvit. Ono to neuškodí i když to všichni ví.
MB |
|
|
neronis
Ultragrafoman
Czech Republic
2110 Posts |
Posted - 26/01/2010 : 20:28:35
|
Tak nějak, navíc by byla škoda se na to vysrat když se pořád zlepšuju. |
Edited by - neronis on 26/01/2010 20:29:12 |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 27/01/2010 : 16:14:34
|
No právě.
MB |
|
|
neronis
Ultragrafoman
Czech Republic
2110 Posts |
Posted - 29/01/2010 : 01:52:46
|
blééééééééééééé |
|
|
axel01
Velmi aktivní uživatel
Czech Republic
785 Posts |
Posted - 30/01/2010 : 16:36:43
|
quote: Originally posted by neronis
To já se tak vykecávám na fóru, jinak bych sám nevěděl jak se nad tím zamyslet, protože nevím co je podstatné. A důvod proč to dělám je ten, že by na to ti kreténi sami možná nikdy nepřišli.
Na co? A co podstatné? Raději se vyjádři k původní otázce výše. |
|
|
neronis
Ultragrafoman
Czech Republic
2110 Posts |
Posted - 30/01/2010 : 20:39:23
|
1, Co je pro vás umění? Jak zasahuje do vašeho života?
Umění je pro mě zdroj zábavy a příležitost k nějakému prožitku nebo k tomu vidět něco zajímavého. To hlavně z toho pohledu, z jakého vidí svět sám autor. To mi celkem hodně rozšiřuje obzory a čím víc toho vidím, čtu nebo slyším, tím jsou pro mě některé věci pochopitelnější. Takže mi jde hlavně o nějaký pohled na věc z další perspektivy, ten zážitek s tím spojený (když jde třeba o něco napínavého nebo to dobře zní) bývá spíš druhořadý, i když mě to bez něj nebaví a potom nedávám pozor.
2, Tvoříte?
Ne. Zjistil jsem, že na to nejsem zralý, nemám dost zkušeností a jen bych ztrácel čas, dám tomu ještě pár let jako to udělal Bukowski.
3, Jaký umělecký/literární směr či epocha je vám nejbližší?
Mě baví kreslené seriály jako South Park a Simpsonovi, z hudby Metal, ten musí být melodický a ten text si nesmím překládat, jinak je to většinou zamindrákovaný hnus.. a z knih mě baví hlavně sci-fi, protože když už se prodírat nějakými osobními problémy autora, je dobré když to má nějakou myšlenku, která s tím nesouvisí. No a poslední dobou jsem poslouchal i Mozarta a celkem měním názor, není tak nudný jak jsem si myslel. |
Edited by - neronis on 30/01/2010 20:41:05 |
|
|
Topic |
|
|
|