Author |
Topic |
Evžen
Uživatel
Czech Republic
69 Posts |
Posted - 26/02/2009 : 20:43:29
|
Z filozofického hlediska je otázku zenu vzhledem k umění údržby motocyklu velmi zajímavá a často těžce pochopitelná. Parciální vysvětlení této symbiózy by mohl vysvětlit třeba odvážný mladý muž na létající hrazdě. Samozřejmě, že úmění a údržba motocyklu má od zenu daleko, avšak je to hezká otázka k zamyšlení. Co si o této problematice myslíte vy? Mělo by se umění spojovat se zenem a s údržbou motocyklu? A měl by odvážný mladý muž dále cvičit na létající hrazdě? |
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 27/02/2009 : 07:07:20
|
EVžene. Jsou důvody, proč na toto nemohu odpovědět.Jedním z nich je,že nevím, co myslíš tím zenem.Původně jsem myslel, že jsi zapomněl napsat háček a jedná se o ženu, ale potom by vznikla taková myšlenková abstrakce a koláž,že by bylo možno odpovědět pouze abstrakcí. Máš li na mysli zen buddhismus,apk už vůbec nevím jakou souvislost to má s údržbou motorky.Snad jedině že by se jednalo o Hondu,či Suzuki, vyrobenou zen buddhisty v Japonsku.Další význam slova zen mne vůbec nenapadá a tak si myslím, že by bylo dobré to slovo definovat.
MB |
|
|
Evžen
Uživatel
Czech Republic
69 Posts |
Posted - 27/02/2009 : 15:41:46
|
Zde definují, co jsem slovem zen myslel (převzato z cs.Wiki):
"Zen (v čínštině ? čchan, ve vietnamštině thien, v korejštině sön, v sanskrtu dhjána) je označení pro odnož mahájánového buddhismu, vzniklou v 5. století v Číně. Podle tradičního příběhu přinesl zen do Číny indický mnich Bodhidharma roku 520, v Číně zen prosperoval až do doby dynastie Ming (1368 - 1643), kdy začaly vznikat rozdíly mezi různými školami buddhismu. Později se zen rozšířil do dalších zemí, zejména ve 12. a 13. století do Japonska. Sem přišel zen v podobě sekty Rinzai a sekty Sótó. Svou spontánností a přísností se škola Rinzai stala brzy náboženstvím samurajů a vedla ke „kultu válečníka“. Původně sanskrtský výraz dhjána (?????), označující soustředěné spočívání, byl do čínštiny převzat v podobě čchan (meditace), z čehož se vyvinulo japonské čtení zen."
|
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 27/02/2009 : 16:32:44
|
Evžene. V takovém případě by se nějaké spojující články našly.Zen je o soustředění, umění je soustředění, když nebudeš soustředěný při údržbě motorky,pak přiděláš karburátor na výfuk a když nebudeš soustředěný na hrazdě, pak traději nemyslt vůbec. Kdybych měl další společné jmenovatele,pak bych musel více znát Zen.Motorky znám velmi podrobně, cvičení na hrazdě jsem už viděl, umění se věnuji,ale zen celkem neznám. Vím jen,že soustředěním má zen budhista čehosi dosáhnout a to v oblasti tělesných i duševních schopností a to je asi tak vše co o tom vím.
MB |
|
|
Oldow
Grafoman
1125 Posts |
Posted - 01/03/2009 : 07:50:09
|
Tak snad jediny clovek ktery by ti mohl poskytnou odpoved je Kino, cestujici na svem motocyklu. Pak snad se ptat jenom boha a ten je ukryty v cyberprostoru,zaroven na zemi ve spojeni pres upgradovaneho Naviho se svym virtualnim ja. Takze o cem to cely je? Zkus se zeptat primo autora. Nosi hnedou obalku, nervozne se rozhlizi, jdou po nem. Ale uvnitr si nic neprectes, protoze o stranku dal nez jsi dosel jsou uz jen prazdne listy. Osobne na to muzu rict jen ze miluji Lain. Az bys mel dojem ze jses namalovanej.
A ted se predved frajere.
|
|
|
Evžen
Uživatel
Czech Republic
69 Posts |
Posted - 01/03/2009 : 17:22:05
|
quote: Originally posted by Oldow
Tak snad jediny clovek ktery by ti mohl poskytnou odpoved je Kino, cestujici na svem motocyklu. Pak snad se ptat jenom boha a ten je ukryty v cyberprostoru,zaroven na zemi ve spojeni pres upgradovaneho Naviho se svym virtualnim ja. Takze o cem to cely je? Zkus se zeptat primo autora. Nosi hnedou obalku, nervozne se rozhlizi, jdou po nem. Ale uvnitr si nic neprectes, protoze o stranku dal nez jsi dosel jsou uz jen prazdne listy. Osobne na to muzu rict jen ze miluji Lain. Az bys mel dojem ze jses namalovanej.
A ted se predved frajere.
Vy si zřejmě děláte z mé otázky srandu. Já s váma chtěl seriózně diskutovat o symbióze odnože mahájánového buddhismu a umění údržby motocyklu a vy na mě tady "vylezete" s Bohem ukrytým v kyberprostoru (že by strejda Google?) a s tím, že milujete Lain (no tato problematika přeci nemá se zenem, ba i se cvičením na létající hrazdě absolutně co do činění (možná jste to myslel tak, že Lain by byl transpsychologickou odnoží dhjány)). Teď musím uznat, že jste mi trochu nasadil brouka do hlavy a parciálně mou otázku zodpověděl (budu muset o tom přemýšlet). Avšak z vaší věty "A ted se predved frajere." odvozuji, že si sám neuvědomujete hloubku svých myšlenek, a tudíž vaše myšlenka byla pouze stochastickou formulí. Můžete mě však zkusit přesvědčit o tom, že váš příspěvek nebyl stochastický ...
Zdraví Evžen |
|
|
Oldow
Grafoman
1125 Posts |
Posted - 01/03/2009 : 22:12:28
|
Ah, tak to se omlouvam, predpokladal jsem ze mluvim s nejaky new age chytrakem, ktery nekde vycetl par sluvek a bez jejich zevrubneho pochopeni se snazi nekoho vyvadet z miry. Ted vidim ze to tak neni a tak se omlouvam za ten posledni sarkasticky sleh. Slo mi samozrejme o vrstveni mystickych rovin, to v pripade Lain a taky jeji promitnuti do samotne povahy mysticna jako takovyho. Pravda je ze zenem jsem se nikdy prilis nezabyval, ale je fakt ze poskutuje par zajimavych smeru ve kterych bychom mohli rozvijet patrani. Jeji podstata je v principu podstatou bodhisatvy, ale paralelne najdeme i vyjadreni principu Bodhicity v postave Alice, jestli uvazuji spravne. Proste to cele je trochu komplikovanejsi nez se na prvni pohled zda. Ale stale jsem presvedcen ze cista deklarace lasky k Lain je nejlepsi cestou k proniknuti do mystickeho Nad. No a kino je samozrejme vecna otazka. Ale z nej je podstatny zase princip kontemplace a cesty a taky mluvi o Sysifovi, jak ho zname, nebo bychom meli z nadhledu. Myslim ze je zavaznejsi nez Mlady muz, ale tezko rict.
Pruniky tech dvou principu jsou tak trochu zamlzene, ale ze jsou je nepopiratelne.
|
|
|
---
Nový uživatel
29 Posts |
Posted - 02/03/2009 : 00:21:11
|
Přišel mnich k Džošu a zeptal se: „Jaký je význam zenu?“ Mistr odpověděl: „cvičil jsi dnes na hrazdě?“ „Ano“ řekl mnich „cvičil jsem“. „Potom udržuj svůj motocykl“ řekl Džošu. v tom okamžiku byl mnich osvícen.
Jednou ležel zenový mistr Ma-cu v poledním sluníčku na polní cestě, ruce i nohy rozhozené. Tu přijížděl po cestě mnich na motocyklu a požádal ho, aby stáhl nohy, aby mohl projet. "Co leží, má se nechat ležet," řekl Ma-cu. "A co jede, má se nechat jet," odvětil mnich a přejel mistrovi nohy. Když byli večer všichni shromážděni ve velké hale, popadl Ma-cu sekyru a zařval: "Kdo mi dnes v poledne přejel přes nohy, ať předstoupí!" Bez váhání ten mnich šel dopředu, předklonil se a nastavil Ma-cuovi šíji. Ma-cu pochvalně pokývl a sekyru odložil.
Ja jistě vidíte z těchto zenových koánů, zen se cvičením a údržbou motocyklu počítá již od prvopočátku. Zamyslete se nad tím a pochopíte, že pravidelná údržba je základní podmínkou pro udržení motocyklu v bezvadném stavu a pro předcházení poruchám a problémům. Podle indické legendy prý stvořitel Brahma nabídnul Buddhovi květinu a požádal ho, aby přednesl dharmu. V okamžiku, kdy Buddha květinu zvednul, přítomní posluchači ztuhli, jenom Kášjapa se usmál. To byl moment, kdy začal zen. Cílem meditace je samádhi - nerozptýlená mysl, benzín uvnitř nádrže. Dhjána pak označuje stav, v němž mysl nehnutě spočívá u jediného předmětu - např. hrazdy. Motocykl proto vždy vyčistíme, namažeme, odpojíme a dobijeme baterii, vypustíme palivo z karburátoru a vyčistíme karburátor. |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 02/03/2009 : 08:10:32
|
Evžene. Nevěděl jsem oč jde a kam je tím směřováno.Hledal jsem tedy společného jmenovatele a tím bylo soustředění. Jak nyní vidím,nebyl jsem daleko od řešení. To vše je skutečně o soustředění a o tom, co soustředění zlepšuje. Přirovnání myšlení člověka k údržbě motocyklu se mně sice příliš nelíbí,ale budiž cesty k vyjádření jsou různé.
MB |
|
|
Evžen
Uživatel
Czech Republic
69 Posts |
Posted - 02/03/2009 : 23:01:49
|
Oldow: Přesvědčil jste mě vaší nestochastickou odpovědí a přesně determinovanými myšlenkami. A máte pravdu, že Odvážný mladý muž je v Sisyfovském postavení a tlačí neusále svůj balvan před sebou aniž by to mělo smysl. Snad v tom vidíte tu analogii s létající hrazdou. Je to otázka bytí a nebytí. Myšlení a tupého zírání. Disipativní struktury našich mozků generují atypická numera znásilněných ideí v mlze filosofie. Milování moudrosti se transformuje v problémy Odvážného mladého muže na motocyklu. Avšak má tato astenická věda bez zamlžení principů řešit Sisyfovské dilemata?
Bimbo: Tenhle zenový koán jsem ještě nečetl - je velmi moudrý a myslím si, že se z něj zde může hodně lidí poučit. Děkuji vám za něj, jelikož mi napomáhá k vytvoření odpovědi na mou původní otázku.
Miloslav Bažant: Tak zkuste najít lepší příklad pro tuto myšlenkovou konstrukci. Je to velmi těžké. Mě tedy nenapadá výstižnější přirovnání.
Zdraví Evžen |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 03/03/2009 : 06:59:52
|
Evžene.
Tvoje konstrukce přišla tak nějak náhle a bez jakékoliv přípravy,takže jsem vlastně vůbec nevěděl oč jde.Zen vlastně neznám. Připadalo mně to spíše jako test IQ,čili hledání jakékoliv souvislosti,než nějaká filosofická konstrukce.Odpověď Rzwalda naznačovala, že ví oč jde,ale jak se ukázalo, nevěděl také nic. Teprve ten, kdo se zajímá o Zen mohl poznat oč jde. Takže sorry.
MB |
|
|
Rzwald
Grafoman
1522 Posts |
Posted - 03/03/2009 : 22:40:08
|
quote: Originally posted by Miloslav Bažant Odpověď Rzwalda naznačovala, že ví oč jde,ale jak se ukázalo, nevěděl také nic.
MB, já jsem tu nic nepsal...
..pokud ti jde o vysvětlení koánů, tak první je imo nesmyslný (a nebo příliš změněný od originálu), druhý znám, jen v něm není slovo "motocykl" (tříčtvereček jej takhle upravil..v původním se myslím hovoří o povozu nebo něčem takovým)
..jeho smysl je imho takový, že podle zenu (v tom ale není zen originální) se věci prostě mají nechávat takové, jaké jsou. Podobně jak psal onehdy noemus -- nemá cenu hořekovat nad tím, že za půl rok bude zima a až bude zima, bude mi zima a to je špatné. ...s tím, co nutně musí přijít se musíme smířit. Podobný myšlenky propaguje stoicismus myslím. Taky by se to dalo vyjádřit jednodušeji imo jak Seneca řekl: "Chtějícího osud vede, nechtějícího vleče." (buddhisti jen mají smysl pro složitost a tak musí napsat celej příběh :-) |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 04/03/2009 : 09:42:39
|
Rzwalde.
Spletl jsem se byl to Oldow,tak promiň. Tvoje vysvětlení se mně líbí."Smířit se s tím co nejde změnit." To vlastně uznávám také.ale s tím,že mnohé změnit jde,jen je to třeba obtížné a pokud to stojí proti životu, člověk by měl snažit toto změnit a meměl by se s tím smiřovat.Proto také nejsem příznivcem buddhismu, který káže pasivitu a soustřeďuje se spíše na klid v duši. která sice může vést ke klidu v duši,ale problémy potom narůstají.To vlastně ukazuje i ten příběh.Prostě to není můj šálek čaje.
MB |
|
|
Evžen
Uživatel
Czech Republic
69 Posts |
Posted - 31/07/2009 : 23:49:09
|
Zdravím všechny příznivce filosofického smýšlení,
náš klub filosofů pořádá ve Vitíněvsi neoficiální konferenci, jejíž hlavním programem bude exaktně z různých úhlů vysvětlit koexistenci zenu v kontrastu s údržbou motocyklu a také polopaticky zasvětit posluchače do paradoxu mladého muže cvičícího na létající hrazdě. Samozřejmě po hlavním programu bude následovat nazávazná diskuse na thémata libovolná v naší sokolovně. Mimojiné je v plánu diskutovat paradoxy filosofie rovnováhy v reálném světě, či vliv internetu na filosofické smýšlení začínajících filosofů. Za odbornou veřejnost pozvání přijali moji přátelé z mládí - Doc. PhDr. Ladislav Kiczko, CSc. z FF UK Bratislava a prof. PaedDr. Vladimír Papoušek, CSc. z FF UK Praha.
Konference začíná ve středu 5. srpna 2009 od 16 hod. ve Vitíněvsi u rybníka. Vstupné je dobrovolné. Zajištěna klasická, vegetariánská, veganská kuchyně + občerstvení. Takže se na vás všechny těším - čím více hlav, tím kvalitnější diskuse.
Evžen |
|
|
Oldow
Grafoman
1125 Posts |
Posted - 01/08/2009 : 06:33:12
|
proc ne v praze a o vikendu? Straslive rad bych prijel, ale takhle to nehrozi.
|
|
|
Evžen
Uživatel
Czech Republic
69 Posts |
Posted - 01/08/2009 : 19:49:20
|
quote: Originally posted by Oldow
proc ne v praze a o vikendu? Straslive rad bych prijel, ale takhle to nehrozi.
Oldow,
zcela chápu vaše rozhořčení nad termínem i místem, avšak idea našeho filosofického klubu je udělat ve Vitíněvsi nové sídlo moderní české filosofie. Mohli bychom teoreticky konferenci pořádat i v Praze, avšak u nás máme větší zázemí a tradici. Kvality našeho setkání vyhledává mnoho amatérských filosofů, kteří si kvůli tomu berou i dovolenou z práce. To dokazuje také to, že nejlepší hlavy naší generace zničené šílenstvím a obnažené o hladu k nám neustále jezdí diskutovat na rozličná thémata. Případalo mi jako slušnost pozvat mimojiné i Vás, návštěvníky filosofického fóra, na tuto přinejmenším zajímavou akci. Těším se, že se s někým z vás na konferenci potkám.
Evžen |
|
|
Topic |
|
|
|