Author |
Topic |
Rzwald
Grafoman
1522 Posts |
Posted - 02/02/2009 : 04:26:24
|
Kdysi jsem byl malý, a teď jsem větší. Minimálně mám zatím ten blbej gympl, mám na to papíry. Tedy mé vědění nepochybně vzrostlo. Umím řídit auto. I motorku. Změnilo se něco? Až to tu dopíšu, půjdu si vyčistit zuby a spát. Vstanu až vstanu. ...A budu se učit. Do noci. Pak půjdu na zkoušku a buď mě vyrazí, nebo nevyrazí. Když jo, půjdu na další termín. Když ne, přihlásím se na zkoušku z dalšího předmětu. A furt dál, do pryč. Pokud mě vyrazí uplně ze všeho, půjdu pracovat. A budu dělat peníze a budu za ně kupovat jídlo a pití a to jídlo budu jíst a to pití pít, a srát a scát a spát a čistit si zuby...a furt dál, do pryč. Jsem křeček a běhám v kolečku.* Furt dál, do pryč.
A proč se omezovat? Řekněme, že mám veškeré vědění všehomíra. Ok, fajn. A co dál? Mám se zabít? Mám to někomu říkat? Těm křečkům? Co běhají v kolečku, furt dál a dál do pryč? A jí a spí a čistí si zuby? A proč?
Budoucnost lidstva vidím dost černě.......
Tak a otázka: Ovlivňuje vás nějak vědění? Ovlivňuje vás filosofie?Vaše konkrétní životy, všední úkony, co provádíte. Jak se liší novorozeně od mudrce, mudrc od křečka a křeček od novorozeněte? Nevidím moc rozdílů. Jak se liší když umývá nádobí mudrc a když umývá nádobí švadlena? Všichni jen furt běhaj, v kolečku. Já se du zabít :-D ....teda...počkám, co mi odpovíte :-)
Ještě k té otázce...pokud je to u vás stejně jako u mne...tedy vědění mě neovlivňuje nijak (nemyslím teď praktické znalosti typu jak uvařit čaj - to je vědění, které ovlivnilo mé schopnosti, ale neovlivnilo mě, mě jako člověka), jaký má tedy smysl stále hledat vědění? Dost často mám chuť se prostě sbalit a jít si lehnout pod most. Jaký kvalitativní rozdíl by byl oproti nynějšímu stavu? Byly by samozřejmě kvantitativní rozdíly. Bylo by mi možná víc zima, asi bych zhubl, protože bych měl častěji hlad a asi bych zemřel v 47 (=průměrný věk bezdomovců). Samý kvantitativní rozdíly. Stejně zemřu (pod mostem jen namísto v 75 nebo kdy o trochu dřív), stejně budu mít hlad (možná ho jednodušeji utiším, když nebudu pod mostem), atd. Jsou zde i nějaké kvalitativní rozdíly? Proč se neopijete a nejdete pod most? Proč chodíte do práce? Proč jíte, když máte hlad? Není to prdlý? Stejně za chvíli zase budete mít hlad. Jen odsouváte problém. I ty jej odsouváš... Viděli jste film Klub rváčů? Ten režizér mi mluvil z duše. Já bych nevolil sice tak brutální metody, nicméně podstata je stejná.
Na gymplu mě fascinoval Quasimodo. Si lehl, k Esmeraldě ..a umřel. Težkej pohodář. Quasimodo měl ale alespoň důvod proč zemřít. U mě by umření byla jen další zbytečnost ze všech těch zbytečností, co dělám. A nevyřešilo by problém, jen by ho odsunulo na nějakou další mou reinkarnaci.
Takže (už su zase moc rozvláčnej) ...když vědění nemá smysl (protože mě neovlivňuje), má smysl myšlení? Asi taky ne. Když nemá smysl myšlení, má smysl jakékoliv jednání? Teď nechci reakce typu, že smysl si musíme sami určit, jinak nemá smysl bavit se o smyslu. To je jen klička proradného existenciálního psychoterapeuta, který si to nastudoval v brožurce. Jaký má smysl si určovat smysl? Varianta pro věřící: pokud tu smysl je daný (kosmologický smysl, který máme následovat), jaký má smysl angažovat se v tomto božím plánu? Proč se podřizovat Bohu? (úchyl je to!)
*pro lidi, kteří nikdy neviděli křečka v klícce: tak křečekovi se musí dát do klícky takový kolečko, on do něho vleze a běhá a to kolečko se pod ním otáčí, takže je furt na místě, i když běží. Křeček se vyběhá a myslí si, že uběhl strašně hafa vzdálenost, že je v míle daleko od svýho pelíšku a jde na průzkum. Na průzkumu najde pelíšek jinýho křečka, celej mu ho vyžere a rychle se vrátí do kolečka a zas běží ty míle zpátky zpět do svýho pelíšku a de spat s dobrým pocitem, že vyžral pelech jinýmu křečkovi. Bohužel taky zjistí, že za dobu co byl pryč mu nějakej jinej křeček taky vyžral zásoby. Jenže moc ho to netrápí, protože ví, že pánbu (=já) mu v noci další zásoby přidělí. A takhle furt dokola. |
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 02/02/2009 : 09:04:49
|
Rzwalde.
Každého někdy potrefí depka a prý i Ježíš na konci prohlásil, že vše je marnost. Na tvoje slova bych správně měl odpovědět nějaký´m vtipným žertem,ale já dělám většinou opak toho co bych měl a tak odpovím více méně vážně. K čemu je tě vědění? K tomu abys poznával následky příčin.O ničem jiném vědění ani filosofie není.Vždy je zde určitý stav a tento stav vytváří určitý důsledek. Čím více poznáváš logiku příčin a následků, tím snáze najdeš řešení, které svým následkem odpovídá tomu co chceš dosáhnout.Vrcholem vědění je porozumění logice algoritmu života jako sledu příčin a následků. Máš li hlad, vzniká určitý stav,který má své následky a ty jsou nepříjemné.Najíš se a k následkům nedojde,čili tvoje vědění tě řeklo jaká by byl následek a tys zvolil pro sebe výhodnou cestu.Co jiného je matematika, než poznáváním souvislosti příčin a následků, čím jiným je fyzika, či chemie a čím jiným je filosofie a všechny ostatní ´vědy? K životu potřebuješ znát následky příčin a pokud je neznáš,jednáš proti sobě samému,čili si nevědomky sám škodíš.Půjdeš li pod most,pak je to opět cesta k poznání následků,které pocítíš na sobě samém,čili je to opět učení,ale najít cestu zpět k životu bez těchto nepříjemných následků je těžké. Jediným co není učením je smrt,protože ze smrti se ještě nikdy nikdo nepoučil a díky smrti ještě nikdy nikdo nenalezl lepší cestu k životu. To podobenství o křečkovi ukazuje stav deprese a zde je dobré znát co se vlastně při takovém stavu v mysli děje.Čili jsem opět u programové analýzy. Jedná se o stav při kterém vzniká priorita vjemů majících ozvěnu mínus.Toto je provázeno procesy chemickými,ale o těch mluvit nebudeme.Tím podstatným je fakt,že v tomto stavu je omezené vnímání toho co má ozvěnu plus. Proto se tě v takové chvíli zdá vše špatné a jako by to dobré nebylo. V takové chvíli je třeba mít v zásobě to,co vyvolává ozvěnu plus a je lhostejno, co to je. Může to být poslech muziky, může to být třeba i tělesná zátěž, třeba jogink, může to být třeba pomilování se s dívkou, prostě to, co dokáže vyvolat ve tvé mysli prioritu vjemů plus. Když se to povede a dojde k plusové prioritě přestaneš chápat, proč se tě zdál svět tak černý a začneš vnímat vše krásné. Proto je důležité znát to,co dokáže stav plus vyvolat a mít po ruce takovou lekárničku do které sáhneš,když se tě zdá svět černý a nic nemá význam.Proto je také dobrá znalost zákonitostí procesu myšlení.Díky takovému poznání víš, že si takovou lekárničku musíš udělat,aby sis ochránil vlastní duševní zdraví. Když to nevíš,pak podléháš a neznáš cestu ,čili je to pět o hledání následků příčin. Pokud bych měl mluvit o sobě,pak já takovou lekárničku mám a díky tomu zničím každou depku v samém zárodku. To co však působí kladně na mne, nemusí působit stejně na tebe a proto si takovou lekárničku musíš naplnit sám poznáváním toho, co takové účinky má právě na tebe a co je důležité, hledat další léky do lekárničky. Skusi třeba kreslit, či malovat,nebo třeba vytvářet platiky,prostě hledat a využívat toho, když se začne depka hlásit.Čím je toho víc a čím je to silnější, tím pro tvoje duševní zdraví lépe. A tak hledej dobře, protože hledáš pro sebe. U mne nemá depka šanci a to ani tehdy, když byl ohrožený můj život.I tehdy jsem sahal do lekárničky a možná právě proto jsem přežil,protože jsem všechny černé myšlenky nahradil těmi z lekárničky a tím zabránil i té chemii(vyplavování hormonů) aby mne ničila. Ten kdo takovou lekárničku nemá,ten podléhá.
MB |
|
|
Oldow
Grafoman
1125 Posts |
Posted - 02/02/2009 : 11:08:16
|
I do not know what the spirit of a philosopher could more wish to be than a good dancer. For the dance is his ideal, also his fine art, finally also the only kind of piety he knows, his "divine service."
Friedrich Nietzsche
Nevím, co by si duch filosofa mohl přát více než být dobrým tanečníkem. Tanec je jeho ideál, taká jeho ušlechtilé umění a nakonec také jediný druh úcty který zná, jeho "duchovní služba".
Friedrich Nietzsche
Nebo jak říkám já, jde hlavně o styl.
|
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 02/02/2009 : 11:44:36
|
Oldow.
OK Dobří holubi se vracejí. Já bych řekl,že na stylu až tolik nezáleží,ale záleží na tom, co chceš tancem říci a jak to dokážeš tancem vyjádřit. Dokáeš li to,třeba s nohama chromýma, pak ten styl vznikne sám o sobě a bude to tvůj styl. Také záleží na tom, jestli nechceš tancem vyjádřit to oč ostatní nestojí.Potom je tě i styl prd platný.
MB |
|
|
Rzwald
Grafoman
1522 Posts |
Posted - 02/02/2009 : 15:33:11
|
quote: Originally posted by Oldow
I do not know what the spirit of a philosopher could more wish to be than a good dancer. For the dance is his ideal, also his fine art, finally also the only kind of piety he knows, his "divine service."
Friedrich Nietzsche
Nevím, co by si duch filosofa mohl přát více než být dobrým tanečníkem. Tanec je jeho ideál, taká jeho ušlechtilé umění a nakonec také jediný druh úcty který zná, jeho "duchovní služba".
Friedrich Nietzsche
Nebo jak říkám já, jde hlavně o styl.
Oldow, to je pro mě nový a zajímavý pohled...aneb --takhle mě nenapadlo uvažovat. Pro mě filosofie (a stejně ostatní vědy) byla podobně jak psal MB, pouze prostředek k tomu, abych se lépe vyznal ve světě. S tím, že ji opustím, jakmile svůj účel splní...podobně přestanu chodit do autoškoly, když se naučím řídit vozidlo. Nicméně je k zamyšlení, co jste s Nietzchem napsali.
quote: Originally posted by Miloslav Bažant Každého někdy potrefí depka a prý i Ježíš na konci prohlásil, že vše je marnost.
nooo...to nebyla depka :-) Nepamatuji si, že bych měl někdy v životě depku. Aneb nemůžu použít tvou lékárničku, protože nejsem smutný. Lze to nahlížet taky tak, že nyní je zkouškový a mně se nechce učit, tak filosofuji nad blbostma :-) Nicméně má pravá motivace, ať už je jakákoliv, problému neubírá na vážnosti. V knížce Existenciální psychoterapie je tomuhle tématu věnováno několik desítek stránek...řekl bych, že Diogenes mohl mít stejný motivy, když žil v sudu...
quote: Originally posted by Miloslav Bažant K čemu je tě vědění? K tomu abys poznával následky příčin.
vím...a např. (pokud si pamatuji) v diskuzi o teorii relativity jsem se tě ptal, k čemu mi je poznávat následky příčin? Ty vidíš smysl ve vyhýbání se nepříjemnu (a na to to potřebuješ), potom: jaký má smysl vyhýbat se napříjemnu ? (aneb to je odpověď na otázku, "Proč jíte, když máte hlad." a tuhle otázku taky řešil ten film Klub rváčů. Režizér to jako obvykle, zase vyřešil 'ženskou na konec' a láskou, nicméně co jinýho mohl taky rejža dělat..)
Největší problém je, že nevidím rozdíl mezi sebou a jinýma lidma, ani mezi lidma navzájem. Tohle mně vadí. Když jsem v metru nebo davu lidí...tak jejich tváře ke mně přicházejí a postupně vyhasínají. Nikdo ve mně nezanechává žádnou trvalou změnu, ozvěnu, cokoliv. A je to samozřejmě vzájemné. Pokud jste viděli Naqoyqatsi, tak víte o čem mluvím. Čistě teoreticky je to v souladu s mým (vědeckým) přesvědčením, že lidi jsou jen pytel chemikálií, jen strukturou na povrchu země, která se kopíruje a mění...nicméně není to moc příjemné poznání. Zkuste někdy vyžvýkanou orbitku dát do sklinky s matonkou !! Žvýkačka bude klesat ke dnu, stoupat, natáčet se...její přesný chování je dokonale chaotický a nepředvídatelný, nicméně vždy bude klesat ke dnu a stoupat nahoru a vždy se bude nějak natáčet..to je pravidlo. (protože při ponoření je těžší než matonka a klesne ke dnu..jenže pak se na ni začnou usazovat bublinky, které ji začnou nadnášet...potom tedy vypluje na hladinu, jenže dotykem o hladinu přijde o bublinky na své horní straně, takže zase klesne ke dnu...a furt dokola.)
Takže pokud se ti nelíbí přirovnání ke křečku, tak já jsem vyžvýkaná orbitka v matonce :-)
|
|
|
IPC
Aktivní uživatel
France
235 Posts |
Posted - 02/02/2009 : 16:56:23
|
Rzwalde Vis jakou otazku jsem si polozil kdyz jsem cetl tvuj prispevek, jestli znas nejakeho "mudrce" osobne ? kdyz napises "Jak se liší novorozeně od mudrce" A nebo koho jeste za mudrce povazujes?
|
|
|
Rzwald
Grafoman
1522 Posts |
Posted - 02/02/2009 : 18:08:04
|
quote: Originally posted by IPC
Rzwalde Vis jakou otazku jsem si polozil kdyz jsem cetl tvuj prispevek, jestli znas nejakeho "mudrce" osobne ? kdyz napises "Jak se liší novorozeně od mudrce" A nebo koho jeste za mudrce povazujes?
IPC, láduju do sebe rizoto a tak jsem si řekl, že se sem podívám ...uplně se mně rozbušilo srdce, když jsem tě tu uviděl :-D ...musím řict, že mi tvé otázky (častěji ale své otázky nazýváš 'otázečkami' :-D) "na tělo" už začínaly chybět...
s tím mudrcem to byl jen slovní obrat a stěžejní bylo to umývání nádobí: jak se liší mudrc když umývá nadobí od švadleny, když umývá nádobí? S žádným mudrcem jsem se nesetkal, dokonce ani se švadlenou ne...a právě proto by mě zajímalo, jestli tam je nějaký rozdíl. Kdybych se s něma setkal, pravděpodobně bych se neptal, ok?
Mé příspěvky byly obsáhlé, ale jsou v podstatě strašně primitivní. Ty jsi student filosofie, ok? Tak se zamysli, jak tě filosofie změnila, v čem tě změmila...a pak mi to sem napiš. To je celé. Pokud tě nějak změnila, odpovíš mi tím i na otázku, jak se liší mimino od mudrce (a mudrc od křečka). |
|
|
noemus
Grafoman
Czech Republic
1149 Posts |
Posted - 02/02/2009 : 21:48:15
|
Všechno co dělám a o čem přemýšlím má vliv i na můj pohled na svět, i na můj každodenní život. Pokud budu svůj život dělit na filosofii a ten zbytek, pak podle mne nechápu co je to filosofie.
Mudrc si nebude stěžovat jaký je chudák, že musí mít nádobí Mudrc nebude v zimě vzdychat: "už aby bylo léto"
Já možná mudrc nejsem. Ale na svůj osud si nikdy nestěžuji a nikdy v zimě nezvdychám po létě.
Nikdo však není dokonalý a tak i mudrc si občas bude stěžovat a vzdychat (ale snad si uvědomí, že je to hloupost)
Až budu umírat, pak se chtěl ohlédnout a vědět, že jsem se stal mudrcem |
|
|
axel01
Velmi aktivní uživatel
Czech Republic
785 Posts |
Posted - 02/02/2009 : 22:14:29
|
:-))))
pardon. Takže k tématu. Musim se smát, když vidim, jak jsi to vzal s těmi živ. potřebami hopem. Ale nevadí... Chci jen říct, že společnost není jen konzumní a konzumační, nýbrž i rozmýšlivá a investiční.
Tak mně vnáší filozofie do života nový způsob nahlížení na svět, čili velmi důležitou věc, bez které bych jinak neprohlédla...resp. nemusí to být ani tak filozofie, může to být třeba jenom odlišný názor na stejnou knihu (než má někdo jiný, nebo než jste měli před léty), tzn. je to kompletní změna smýšlení o světě a vnímání reality novýma očima. Ještě lepší než když si vezmete psychedelica (podle mého názoru). Potom hledat vědění má smysl pouze pro vás a pro vaše uspokojení, nadšení a tudíž se neptáte po jeho smyslu.
Jak mě to ovlivňuje v reálu? Dalo by se říct že celkem radikálně, protože člověk se staví do opozice vůči neprohlédživším, to znamená je s nimi v rozporu vnímání stejného a tak nemá v duši klid. Negativní. Ale pokud to vezmu tak, jakou motivaci dokáže to hledání přinést do života, dává mi chuť k činnostem které bych jinak třeba vůbec neměla chuť dělat, ať už je to učení nebo třeba sport (nebo jiná činnost která není vždycky bez námahy, ale přináší ovoce)
Proč se neopiju a nejdu pod most? A proč jo? Toť otázka. Jedna moje kamarádka se ještě před nedávnem opila se svým přítelem a myslim že si šli lehnout zrovna pod most. Prostě tak jak to jest. Vůbec není žebračka, má přece rodinu, pc, možná i psa (to vlastně nevím). Takže taková věci se dějí, a ne že ne. To že ty je neděláš nebo ti přijde divné je dělat, je čistě tvoje osobní věc--ale schválně to někdy zkus.
Proč jím, když mám hlad? Ale to je špatná otázka. Já třeba jím proto, že jsem nenažraná, ano, uznávám to a myslim si že ty kvanty jídla co tady máme, by si zasloužili jinde. A nejen to. Jsou přece anorektičky, které nejedí vůbec třeba několik dnů. Dobrovolně. Takže otázka nemůže být objektívně zodpovězena. Ale přesně tak jsem to myslela tady v prvním topicu, co jsem zakládala. Asi jsem to jenom špatně formulovala--proč teda něco dělat, když to za chvilku bude potřeba znovu? Není to nuda? (psala jsem něco v tom smyslu že když už něco zbytečného, tak proč to proboha opakovat...ale určitě to nevyplynulo dost jasně)
Je to zajímavé, ale když člověk moc přemýšlí, většinou dospěje k stadiu, že myslet není důležité. Pak mu připadá chytřejší kdejaký ten ,primitiv', který nerozumuje, nehledá smysl života a stará se jen o vlastní blaho. Dost možná, že ten smysl unikl právě tomu přemýšlejícímu.
|
|
|
IPC
Aktivní uživatel
France
235 Posts |
Posted - 02/02/2009 : 22:34:06
|
No to jsi me nahral trochu na smec, protoze lidi co me formovali a formuji, tak mi neustale opakuji ze studium filosofie slouzi k tomu abychom lepe umyli nadobi. Co chteji rict skrze tuto frazi? U vetsiny manualnich praci mas vzdy nekolik zpusobu jak tu danou praci udelat, kdyz to zjednodusim napr, umyvat schody muze clovek "inteligentne" anebo hloupe, myslim tim otrocky bez premysleni tupe, tak muzes hadat ktery zpusob je vlastni mudrci?
ale jinak souhlasim s Noemem ze chyba, nebo spis tento styl otazky vychazi ze seperace filosofie a normalniho zivota. Avsak filosofie je umeni umirat(philosopher est d'apprendre mourire), jak rikal Socrates, takze velice prakticka zalezitost ikdyz to naprvni pohled nevypada.
ale neodpovedel jsi mi na otazku koho povazujes za mudrce, nebo protebe mudrc je prazdna mnozina? |
Edited by - IPC on 02/02/2009 22:36:46 |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 03/02/2009 : 08:38:17
|
Až budu umírat, pak se chtěl ohlédnout a vědět, že jsem se stal mudrcem --------------------------------------------------------------------- ale neodpovedel jsi mi na otazku koho povazujes za mudrce, nebo protebe mudrc je prazdna mnozina? --------------------------------------------------------------------- Vážení. Já to také nevím.Dá se říci,že jsem tím co je mudrc nikdy nezaobíral a nikdy jsem neměl zájem mudrcem se stát.Snad proto, že nevím co to je. Až budu umírat,pak bych se chtěl ohlédnout a poznat vše co dalo ostatním lidem třeba jen malo radost,či dokonce cestu k životu.Když by toho bylo dost,pak bych řekl, že jsem nežil marně.Kdybych se ohlédl a věděl, že jsem stal mudrcem,pa bych asi přemýšlel o tom,zda jsem se nestal sebestředným zbytečně mudrujícím člověkem,považujícím ostatní lidi za méněcenné, který tím mudrováním nikomu nic nedal a jestli život obyčejného zedníka, který lidem postavil pár domů aby se jim lépe žilo nemá vyšší cenu než život mne mudrce.Zda nemá větší cenu život zahradníka, který zasadil srtom, jež dává lidem ovoce,či prosté ženy,která dala život dětem. Moudrost která neslouží lepšímu životu ostatních je planá a zbytečná moudrost a snad ani moudrostí není, protože v ní chybí to nejcennější.Moudrost je poznání příčin a jejich důsledků využitá k prospěchu všech lidí a za mudrce může být pokládán ten, kdo dosáhl poznání a toto využil ve prospěch ostatních. Nezáleží na tom, jestli dá lidem teorie,či třeba postaví dům, zasadí strom, nebo splodí dítě. Ten kdo o sobě řekne, já jsem mudrc,je od moudrosti vzdálen. Řeknou li ostatní o zemřelém, že je ho škoda,že to byl člověk který dával všem, pak mluví o člověku moudrém.
MB |
|
|
Rzwald
Grafoman
1522 Posts |
Posted - 03/02/2009 : 11:23:06
|
děkuji za reakce !
...tak vidím, že základní otázku, proč být, máte vyřešenu...jenže já si myslím, že si to jenom myslíte :-P
quote: Originally posted by noemus Mudrc si nebude stěžovat jaký je chudák, že musí mít nádobí Mudrc nebude v zimě vzdychat: "už aby bylo léto"
Já možná mudrc nejsem.
představ si, jak jsem psal v prvním postu, že máš veškeré vědění všehomíra ...nefilosofuj o tom, zda to jde nebo nejde (leda že bys měl důkaz, že to nejde) ...a řekněme, že ho máš. A že je ti 30. Tak, ..co budeš dělat zbytek života? Nebudeš se tázat, proč máš dál žít? Zkus si představit, že víš všechno, chápeš všechno, atd. Co dál?!!!
quote: Originally posted by IPC
No to jsi me nahral trochu na smec, protoze lidi co me formovali a formuji, tak mi neustale opakuji ze studium filosofie slouzi k tomu abychom lepe umyli nadobi. Co chteji rict skrze tuto frazi? U vetsiny manualnich praci mas vzdy nekolik zpusobu jak tu danou praci udelat, kdyz to zjednodusim napr, umyvat schody muze clovek "inteligentne" anebo hloupe, myslim tim otrocky bez premysleni tupe, tak muzes hadat ktery zpusob je vlastni mudrci?
to bereš příliš doslova. Imho není podstatné jak to nádobí myjí (a v tom je mezi nimi rozdíl, jak jsi psal), ale v tom, že nádobí myjí. Oba myjí nádobí....a to je imo strašné zjištění. Zkus se na toho mudrce podívat jako přístroj (tj. objektivně). Podobně jako když pozoruješ slepice. Každá slepice má trochu jiný styl, jak sezobnout zrno. Ale všechno jsou to slepice a všechny zobou zrní. Když mudrc i švadlena myjí nádobí, je potom otázka, zda věnovat tolik úsilí na to, abych se stal mudrcem. V čem je lepší, že mudrc si nebude stěžovat když je zima, že není léto? Mudrc si bude stěžovat, proč tak málo lidí chápe, že nemá cenu si stěžovat když je zima, že není léto. Tj. -- i mudrc si bude stěžovat!! Tj. i on zobe zrní. A tak je to ve všem. Lidi se liší jen v kvantitavních věcech. Když poslouchám homelesy na nádraží, tak nevidím rozdíl mezi nimi a mnou. Oni mají stejné typy "starostí" jako já, jen na jiné "úrovni". On nadává, že si chtěl koupit párek a měli zavřeno a já jsem měl chuť zakroutit hlavou....a pak jsem si vzpomněl, že jsem si onehdy vrčel, že neměli na skladě terabajtovej hadr. Jaký je v tom rozdíl? Je alespoň trochu již jasnější, co těmi otázkami mudrc a švadlena myslím?
Ještě jinak: řekněme, že mé IQ je 130. V čem mám výhodu oproti tomu, kdo má IQ 100? Na takové se budu dívat jako na hloupé, jejich problémy se mě nebudou týkat, protože nad čím oni těžce filosofují a neví si rady, budu řešit velmi rychle. Ale i já mám problémy. Jsou pouze na jiné úrovni, ale důležité je to, že máme problémy všichni. Existují lidé s IQ 160. A ti se zase na mě budou dívat jako na hloupého a bude pro mě platit to samé, co pro jsem před chvilkou říkal o těch s IQ100...moje problémy se člověka s IQ160 netýkají. Ale předpokládám, že i on bude mít problémy a nebude něčemu rozumět stejně jako já. Tak v čem je mezi námi rozdíl, když všichni zobeme zrní??!
Protože pokud je to opravdu tak, že mezi těmito lidmi nejsou rozdíly (nic z toho, co jste napsali zatím nepovažuji za rozdíl..jde o to, jestli lze z mého textu pochopit, proč to nepovažuji za rozdíl), pak jakákoliv aktivita která by si kladla za cíl cokoliv víc než udržet základní životní funkce je nesmyslná. A pokud je předešlá věta pravdivá, předpokládám, že mi dáte za pravdu, že zodpovědět otázku, zda jen takhle vegetovat a nebo nežít...už není tak triviální)
quote: Originally posted by IPC ale neodpovedel jsi mi na otazku koho povazujes za mudrce, nebo protebe mudrc je prazdna mnozina?
za mudrce považuji historické osobnosti, kteří produkovali něco mentálně hodnotného. Všechny filosofy, některé spisovatele, některé duchovní, mnohé vědce, atd. Je jich plno.
quote: Originally posted by axel01 Tak mně vnáší filozofie do života nový způsob nahlížení na svět, čili velmi důležitou věc, bez které bych jinak neprohlédla...resp. nemusí to být ani tak filozofie, může to být třeba jenom odlišný názor na stejnou knihu (než má někdo jiný, nebo než jste měli před léty), tzn. je to kompletní změna smýšlení o světě a vnímání reality novýma očima. Ještě lepší než když si vezmete psychedelica (podle mého názoru). Potom hledat vědění má smysl pouze pro vás a pro vaše uspokojení, nadšení a tudíž se neptáte po jeho smyslu.
potom pro tebe platí stejná otázka jako pro noema....představ si, že máš vědění všehomíra........jak by se ti to líbilo? A co bys dělala dál? Pokud dojdeš k tomu, že nechceš, aby jsi obsáhla všechno vědění...není pak paradox, vlastně usiluješ o to, aby ses přibližovala něčemu, co vůbec nechceš? (např. tím, že přemýšlíš, učíš se, atd.)
quote: Originally posted by axel01 Ale pokud to vezmu tak, jakou motivaci dokáže to hledání přinést do života, dává mi chuť k činnostem které bych jinak třeba vůbec neměla chuť dělat, ať už je to učení nebo třeba sport (nebo jiná činnost která není vždycky bez námahy, ale přináší ovoce)
otázkou je, zda jsou tyto činnosti prospěšné? Pokud ano, pak je dobře, že k nim získáváš motivaci. Pokud ne? ...tududunt tun ...no a proč si seš tak jistá, že ty činnosti jsou prospěšné? Odpověď, že proto, že v budoucnu přinesou ovoce neberu: místo toho, že budeš dělat věci nepříjemné, aby bylo příjemno v budoucnu, můžeš vždy v každém okamžiku dělat jen to příjemné.
quote: Originally posted by axel01 Proč se neopiju a nejdu pod most? A proč jo? Toť otázka. Jedna moje kamarádka se ještě před nedávnem opila se svým přítelem a myslim že si šli lehnout zrovna pod most. Prostě tak jak to jest. Vůbec není žebračka, má přece rodinu, pc, možná i psa (to vlastně nevím). Takže taková věci se dějí, a ne že ne. To že ty je neděláš nebo ti přijde divné je dělat, je čistě tvoje osobní věc--ale schválně to někdy zkus.
no já podobný věci už zkoušel...teda ne pod most, protože nemusím lidi...ale jednou, nevím kolik bylo, ale hodně pod nulou, jsem vstal ve čtyři ráno, vzal jsem si aktovku s učením a vylezl jsem nad lom do lesa a lehl jsem si tam do sněhu na tu aktovku a šel jsem spát. Nicméně asi v devět mě probudil takovej příjemnej hřejivej pocit v celým těle, tak jsem si říkal, že to je poněkud úchylný a chtěl jsem vstát a jít do škole aspoň na pár hodin s tím, že experiment se nepovedl, bohužel jsem vstát nemohl...a nemohl jsem se ani pohnout. Asi dvacet minut trvalo, než jsem zase mohl chodit....takže jsem to uzavřel s tím, že dlouhodobější spánek ve sněhu není pravděpodobně slučitelný se životem, tedy že tahle lidová pověra je asi založena na pravdě.
quote: Originally posted by axel01 A nejen to. Jsou přece anorektičky, které nejedí vůbec třeba několik dnů. Dobrovolně.
nj, tohle jsem už taky zkoušel. Ještě t drogy bych měl vyzkoušet, pak to bude úplný... Nejhorší hlad je ten první, časem je stále menší a menší. Po cca dvouch dnech bez jídla (za předpokladu, že celý týden byl nutričně nic moc) nastává stav, kdy jsem velmi rád, že mohu ležet v posteli. Ten stav je podobný lehké opilosti...a nejhezčí na tom je, že jsi tak slabá, že představa, že musíš vstát z postele, oblíc se a jít do obchodu nakoupit je mnohem příšernější než představa dalšího hladovění...protože už ani příliš nehladovíš. A potom právě začneš řešit otázku, proč jíst, protože zjistíš, že ležení v posteli a zírání do blba a sem tam to proložit spánkem je celkem zábava. Taky začneš řešit, zda ti ještě vnější svět může něco nabídnout. Dělal jsem si pak z toho s kamarádem srandu, že v určité chvíli je člověk tak slabý, že i kdyby bylo jídlo jen tři metry od něho, tak on se k němu nebude mít sílu dostat a bude muset zemřít, i když si třeba svůj úmysl na poslední chvíli rozmyslí. (pozn.: jen pro pořádek: nejsem anorektik :-D )
quote: Originally posted by axel01 Je to zajímavé, ale když člověk moc přemýšlí, většinou dospěje k stadiu, že myslet není důležité. Pak mu připadá chytřejší kdejaký ten ,primitiv', který nerozumuje, nehledá smysl života a stará se jen o vlastní blaho. Dost možná, že ten smysl unikl právě tomu přemýšlejícímu.
tohle se mi líbilo, jak jsi to napsala... Rád bych věděl, co na to řeknou noemus s IPC. |
|
|
IPC
Aktivní uživatel
France
235 Posts |
Posted - 03/02/2009 : 14:01:57
|
rzwalde ty mas ke vsemu pristup jen qvantativni, ale jsou i jine veci ktere je potreba vzit v potaz, dam ti priklat ktery me rikal muj ucitel etiky: Ve stredoveku se jeden filosof prochazi po stavbe a pta se delniku(vsichni delaji na pohled stejnou praci) co delas: Prvni odpovi otesavam tady kamen, aby zapadl do klenby. Druhy odpovi ja tady zivim moji rodiny. Treti odpovi ja stavim katedralu.
Myslim ze u kazdeho jak velky rozdil jak z pohledu antropologickeho tak metafyzickeho, ale vsichni z materialniho pohledu delaji stejnou praci, takze myslim ze je podstatny rozdil mezi tim jestli umyva nadobi svadlena nebo mudrc
na tvuji namitku z ust Axel Pokud analyzuji logicky jeji navrh jedna se o proposici afirmativni castecnou Nekteri lidi kteri premysli dospejou k tomu stadiu... Jo to znamemena ne vsichni: ale to je jak v kazdem lidskem oboru, vzdy jsou uspesni a mene uspesni
Pokud jeji namitka je myslena universalne: tak to nemuze byt pravda jelikoz jsi oznacil ze mudrci exituji, jak si jmenoval, a ti urcite premysleli cely zivot a nedosli k tomu ze je lepsi byt primitiv... Jeste by me zajmalo jestli v tvem okoli mas nebo si myslis ze je stastny? |
|
|
okref
Velmi aktivní uživatel
672 Posts |
Posted - 03/02/2009 : 15:23:01
|
By Rzwald: ...jak se liší mimino od mudrce?
Mudrc je clovek, ktery vi, co delat, co nedelat, kam jit a kam nejit, protože ví, co je dobré a co špatné. Takhle vidim mudrce já. Mudrc sam se vidi tak, ze neví, co je dobré a co spatné, proto nikam nejde a nic nedelá. Jen premyslí, co by bylo dobré udelat nebo neudelat, a pořád na to ne a ne prijít. A kdyz udělá neco v cem nevidí dobro nebo smysl, přemýslí pak o to usilovněji, až mu dojdou síly, umře a ty pak musíš koupit nového křečka :) Mimino naopak presne vi, co ma delat. Nepremysli o tom, co je dobré nebo spatné - domnívá se to vědět. Má pevně stanovenou cestu kam jít.
Mudrc zvolil nabídku svobody a přitakal jí. I dítě může být mudrcem, přitáká-li tak, jako to kdysi udělal mudrc. Mudrc se může skrývat v dítěti, v bezdomovci, v debilovi. Mudrc je takový stupen mudrce o nemz se ostatni domnivaji, ze je mudrcem a on se za nej presto nepovazuje, protoze nedošel konečného poslání mudrce.
Ale dost neurčitých nejasně vysvětlených blábolů. Domnívám se, že vím, kam míříž a odpovědi se ode mě dockas v novém topicu, který se bude jmenovat: "Zření smyslu" nebo ještě nějak lépe :) |
|
|
Rzwald
Grafoman
1522 Posts |
Posted - 03/02/2009 : 16:05:15
|
quote: Originally posted by IPC
rzwalde ty mas ke vsemu pristup jen qvantativni, ale jsou i jine veci ktere je potreba vzit v potaz, dam ti priklat ktery me rikal muj ucitel etiky: Ve stredoveku se jeden filosof prochazi po stavbe a pta se delniku(vsichni delaji na pohled stejnou praci) co delas: Prvni odpovi otesavam tady kamen, aby zapadl do klenby. Druhy odpovi ja tady zivim moji rodiny. Treti odpovi ja stavim katedralu.
Myslim ze u kazdeho jak velky rozdil jak z pohledu antropologickeho tak metafyzickeho, ale vsichni z materialniho pohledu delaji stejnou praci, takze myslim ze je podstatny rozdil mezi tim jestli umyva nadobi svadlena nebo mudrc
IPC,
tím však jen potvrzuješ, že lidé si sami určují smysl toho, co dělají...což je imo poněkud podvod. Představoval bych si to tak, že napřed určí smysl a pak začnou dělat...jenže oni to dělaj naopak --- že napřed dělaj a dodatečně určují smysl. Takže můj první problém zůstává nevyřešen.
V druhé rovině tvůj příklad dokazuje, že lidé si o sobě myslí, že jsou idnividualitami. Pokud přiznám právo na existenci nehmotným myšlenkám, pak je tvá odpověď řešení mého druhého problému, že jsou všichni stejní.....nejsou, neboť se liší v myšlenkách. A existence nikoho není zbytečná, neboť vzájemným ovlivňováním můžeme měnit myšlenky druhého. Jenže já jsem z fyziky zvyklý, že to, co nelze měřit, to není. V černé díře můžou žít skřítkové a prsatá Šeherezáda...proč? Protože nikdo nikdy nenahlédne pod horizont událostí černé díry...a proto tam může být cokoliv..klidně další vesmír. Fyzikálně je vnitřek černé díry oddělen od okolního světa. Stejně tak jsem doposud uvažoval o myšlenkách. Tedy můj druhý problém řešíš, nicméně zatím nevím, zda z toho nevystanou nějaké jiné problémy. (minimálně už jeden vidím v tom, že by tohle přesvědčení vedlo k totální izolaci od světa a tím do sporu se společenskými zájmy....a de fakto i k vymření lidské rasy :-D ..pokud by to každý důsledně dodržoval. Aneb je vyřešen problém, proč žít, ale vyvstává problém, proč se rozmnožovat?)
quote: Originally posted by IPC jelikoz jsi oznacil ze mudrci exituji, jak si jmenoval, a ti urcite premysleli cely zivot a nedosli k tomu ze je lepsi byt primitiv...
problém je, že pokud k tomu nějaký mudrc došel,...pravděpodobně není jeho jméno známo....
quote: Originally posted by IPC Jeste by me zajmalo jestli v tvem okoli mas nebo si myslis ze je stastny?
nooo....tak teď nevím, ale asi nějaké slůvko z té věty vypadlo, protože nedává mi smysl....
Pokud otázka měla znít, zda znám někoho, kdo je šťastný......tak myslím, že z principu nemohu odpovědět ano, protože trvalé šťěstí v mém slovníku znamená spokojenost. Štěstí je z definice stav přechodný a intenzivní. Podobně se nezeptáš, zda je někdo leklý, myšleno od slova leknout se --- když na tebe udělám baf a ty s sebou trhneš....leknout se je taky slovo okamžiku.
Pokud teda mám říct trvale spokojený, pak nevím o nikom. O těch, jejichž stav jsem schopen bezpečně posoudit mohu jen říct, že jsou trvale letargičtí s spíš jsou k věcem lhostejní. Bohužel mnohem častěji než pozitivně nabiti jsou negativně nabiti. ...proč se ptáš? |
|
|
Rzwald
Grafoman
1522 Posts |
Posted - 03/02/2009 : 16:07:03
|
quote: Originally posted by okref Ale dost neurčitých nejasně vysvětlených blábolů. Domnívám se, že vím, kam míříž a odpovědi se ode mě dockas v novém topicu, který se bude jmenovat: "Zření smyslu" nebo ještě nějak lépe :)
ok :-) |
|
|
Topic |
|
|
|