www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum
www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

 All Forums
 Filosofie
 Libovolné téma
 Co je to chyba?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

IPC
Aktivní uživatel

France
235 Posts

Posted - 03/10/2008 :  15:25:45  Show Profile  Reply with Quote
Co je to chyba?
Tak se ukazte moderni sophiste!!!

Miloslav Bažant
Ultragrafoman

Czech Republic
6254 Posts

Posted - 03/10/2008 :  15:41:29  Show Profile  Visit Miloslav Bažant's Homepage  Reply with Quote
IPC.
Chyba je když??? Chyba je činitel, který vytvoří se správného výsledku špatný.

MB
Go to Top of Page

IPC
Aktivní uživatel

France
235 Posts

Posted - 03/10/2008 :  19:50:42  Show Profile  Reply with Quote
Pokud je cinitel, tak prichazi z venku?
Go to Top of Page

okref
Velmi aktivní uživatel

672 Posts

Posted - 03/10/2008 :  20:47:52  Show Profile  Reply with Quote
IPC,
ja na tom nevidím nic problematického. Chyba je podle mě nezdařený záměr.
Go to Top of Page

Milan.Miló
Velmi aktivní uživatel

671 Posts

Posted - 03/10/2008 :  22:15:14  Show Profile  Reply with Quote
Já nevím co je to chyba snad si mohu myslet, že chyba je omyl který člověk nazývá pravdou.
Chyba může být též taky, když člověk zná pravdu a přesto o omylu, který mu věří natolik že je pro něj schopen udělat cokoliv jen aby obhájil svou pravdu.
Chyba má moc tváří a podob od obyčejného až k absurdnímu.
Chyba je jen cosi co nás nutí hledat ve vlastním nitru přicházíme na vlastní omyly a pravdy jimi nahrazujícími.

Edited by - Milan.Miló on 03/10/2008 22:17:25
Go to Top of Page

Miloslav Bažant
Ultragrafoman

Czech Republic
6254 Posts

Posted - 04/10/2008 :  08:40:36  Show Profile  Visit Miloslav Bažant's Homepage  Reply with Quote
IPC.
Pokud je cinitel, tak prichazi z venku?

POchopil jsem záludnost otázky a dle toho jsem volil slova.Pokud odpovídám na to co je chyba, nemůžu užít slova chybnost,protože by to byl kruh.Proto jsem volil slovo činitel.Musel jsem k tomu přistupovat tak, jako by slovo chyba nebylo známé a muselo být teprve definováno.
Mám zde tedy určitý algoritmus děje, nebo třeba početního úkolu.Každý algoritmus se skládá s algoritmických kroků. Jsou li všechny kroky známé a správně je dosadím výsledek je správný.Pokud je třeba jen jeden krok neznámý, nebo došlo k nesprámu zařazení, je toto označováno slovem chyba a chybný je i výsledek.
Zajímavé je, že nejtěžší je definovat ta nejznámější slova. Co je chyba každý ví,ale mám li takové slovo znovu definovat, musím k tomu přistoupit tak, jako by význam tohoto slova znám nebyl.A to je právě ten kámen úrazu.
Chyba jako činitel může pocházet z vnějšku,dostanu li chybnou informaci a zařadím jí do logiky.Chyba jako činitel může vycházet i z vnitřku,třeba jako následek smyslového klamu,či nesprávnému zařazení do logiky daného algoritmu.

MB
Go to Top of Page

IPC
Aktivní uživatel

France
235 Posts

Posted - 04/10/2008 :  11:44:55  Show Profile  Reply with Quote
Kdyz vam reknu uprime obdivuji velikost Platona.
Kdybych nazval topic o pravde, nebo pravda existuje objektivne, etc.
Myslim ze bych se dockal velice zivych a rozporuplnych reakci vyzdvihujicich subjektivitu.
Platon zvoli stejnou cestu pro boj ze sophisty kteri neuznavaji objektivni pravdu, ale existence chyby clovek nemuze clovek lechce popirat.
takze dalsi smer badani, (tak jak tady uz predznamenaval Slava)je odkud chyba prichazi a jaky je ji pricina?

pro slavu
Skoda ze moc nectes klassiky odeslal bych te na znamou pasaz u svateho Augustina kdy mluvi o case kdy rika asi toto: cas vsichni zname, mame s nim dokonalou zkusenost, ale jak mame o nem neco rict nachazime se pred velkou obtizi.
Go to Top of Page

Miloslav Bažant
Ultragrafoman

Czech Republic
6254 Posts

Posted - 04/10/2008 :  13:02:50  Show Profile  Visit Miloslav Bažant's Homepage  Reply with Quote
IPC.
Ano, rozumím.Čas všichni známe a nyní tě opravím.Můžeme o něm mluvit celé hodiny, nebo dny,ale definovat nějak čas je obtížné.To co je hmatatelné, to můžeme celkem přesně popsat a popisem definovat na takové úrovni kam až sahají naše vědomosti.Definovat můžeme třeba chléb ,popsat jej , třeba udat i ingredience ze kerých je složen a jejich chemické vazby.To co je nehmatatelné jako pravda, čas, nebo třeba ta chyba,tam nastává problém,protože nepopisujem a nedefinujem jednu konkrétní věc,ale jev který může být v mnoha podobách.Je tedy nutné vždy podchytit pouze to co je pro všechny jevy společné a o to jsem se snažil.Že je potom taková definice celkem nejasná a nepřesná je dáno rozličností variant.
K té četbě. Mno, já bych rád četl a občas se překonám a cosi přečtu, abych se znovu a znovu přesvědčil, že to prostě nejde.Kdybys viděl jak velké užívám písmo ,když toto píši, nejspíše by ses smál.Přesto mám i tak dojem, že to písmo není stejně velké, že je místy menší a místy větší a navíc musím mhouřit oči aby se to trochu zaostřilo. Co je rohovka jistě víš a víš , že by měla mít pravidelně oblý tvar. Jenže u mne tomu tak není.Některá místa na rohovce jsou vyklenutá více, jiná méně,takže dopadající paprsky se lámou tak, že vzniká více projekcí na sítnici vedle sebe .Představ si třeba písmeno A. Ty je vidíš normálně ostře,ale já jich vidím několik splývajících do obloučku. Nyní si představ,že jsou ta písmena menší a je jich tam několik. To jsou pro mne jen šmouhy a tak musím přivřít oči,abych víčkem tu rohovku trochu stlačil a obraz se zaostří. Zaostřená je však pouze část a nemusí to být v centru vidění.Stačí víčko trošku povolit a musím hledat, kde jsem vlastně četl.Při běžném dívání třeba na krajinu a tak mně to téměř nevadí a má dojem, že vidím normálně,ale při čtení je to katastrofa a po několika málo minutách musím se čtením skončit. Brýlemi to korigovat nejde. Jsou jen dvě řešení. Jedním jsou tvrdé kontaktní čočky ,které zabírají celou přední část oka a to vyklenutí rohovky prostě stlačí. Byl jsem v Brně dvakrát a již mne tam nikdo nedostane.Když jsem tam byl prvně, byly mně nasazeny bezdioprické čočky a byl jsem poslán ven,abych se po hodině vrátil. Mohu říci,že jsem četl titulky knih přes ulici a zcela ostře.Když jsem se vrátil do ordinace,čočky mně byly vyjmuté a došlo k měření na přístrojích. Druhý den jsem již dostal čočky dioptrické a když jsem vyšel ven,tak jsem bloudil i na chodníku. Vrátil jsem se a řekl, že chci ty bezdioptrické, že ny tyto nevidím. Bylo mně řečeno,že tomu nerozumím a čočky že mne budou poslány poštou.Dostal jsem ty dioptrické a tak jsem je zahodil.Po druhé skoušeli několik druhů dioptrických čoček a ty bezdioptrické mně odmítli skoušet. Nakonec jsem se smířil s tím,že uvidím jen trochu rozmazaně a opět mně byly čočky dodány poštou." Vzal jsem je do kravína a krávě byly velké." Připomínám, že se ty čočky musely zaplatit a mám dojem, že jedny stály kolem dvou tisíc.V duchu jsem toho doktor prohlásil za blba a smířil jsem se s tím,že pro mne bude čtení problémem.Druhou variantou je keratoplastika,čili odstranění rohovky a její náhrada transplantátem. Úspěšnost je prý kolem padesáti procent,čili každý druhý pacient oslepne docela,protože se mu ta rohovka odloučí. Při mé smůle s očaři bych asi přináležel k těm slepým.Takže závěr. Není to neochota, či nechuť číst klasiky,ale nemožnost číst cokoliv. Krátký článek přečtu a pak musím nechat oči chvilku zavřené.Na počítači si písmo zvětším a proto je mohu číst. Kvůli tomu jsem si pořídil 19" monitor. Dost mně mrzí,když si někdo myslí,že jsem líný číst.Nejsem.

MB
Go to Top of Page

neronis
Ultragrafoman

Czech Republic
2110 Posts

Posted - 04/10/2008 :  13:24:17  Show Profile  Reply with Quote
Třetí varianta je si koupit mp3 přehrávač a poslouchat audioknihy.
Osobně však myslím, že se spousta knih přeceňuje. Četl jsem spoustu slavných děl, které byly určitým způsobem vyjimečné, což však nic neměnilo na skutečnosti, že jde o brak, který se nesmí brát zcela vážně. Například knihy Immanuela Kanta.
Go to Top of Page

Rzwald
Grafoman

1522 Posts

Posted - 04/10/2008 :  16:05:38  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by IPC

Co je to chyba?

odmítám v činnost zapojovat šedé buňky mozkové dokaváde v nejasnost hábit je zanořen smysl otázky této ;)


aneb
Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost:
chyba, -y ž
1. něco nesprávného, omyl: početní chyba; chyba v počítání; jazyková, tisková chyba; udělat, opravit chybu; dopustit se chyby; úkol se hemžil chybami
2. něco závadného, vada, nedostatek 3: nikdo není bez chyby; chyba materiálu; na všem musí najít chybu


ok?
Go to Top of Page

Miloslav Bažant
Ultragrafoman

Czech Republic
6254 Posts

Posted - 04/10/2008 :  18:02:35  Show Profile  Visit Miloslav Bažant's Homepage  Reply with Quote
Rzwalde.
Zkrátka chyba je chyba? Já nevím, ale definovat chybu chybou mně připadá divné.Ber to tak, že nevíme co znamená slovo chyba,takže to nevíme ani tehdy, když řekneš, že cosi je chybné i když to opíšeš s naučného slovníku.To by byla chyba,protože stále nevíme co ta chyba je. Právě o to jde IPC a v tom je ten chyták. Já jsem zvědavý, s čím přijde on. Jen doufám, že to není jeho školní úkol,na který hledá odpověď. To by nám toho moc asi neřekl.

MB
Go to Top of Page

okref
Velmi aktivní uživatel

672 Posts

Posted - 04/10/2008 :  18:33:46  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by IPC
takze dalsi smer badani, (tak jak tady uz predznamenaval Slava)je odkud chyba prichazi a jaky je ji pricina?



Chyba je následek jednání a ničeho jiného.
Jednám chybně, protoze neznám správný cíl nebo neznám správnou cestu k tomu cíli, což je totéž, protoze prostředek je pro mě v etice součástí cíle.
Jednání druhého posuzuji jako chybné, protoze jendnající nezná správný cíl nebo protože já neznám správný cíl.
Příčinou chyby je tedy neznalost správného cíle při uskutečněném jednání, přičemž za jednání lze pokládat i posuzování či souzení.

Výsledkem tedy je, ze chybne musi nutne jednat ten, kdo nezná spravny cíl.(Ono je zaběhlé říkat Dobro, takže se toho budu držet.) Jenze kdyz se nekoho zeptam, co je Dobro, tak mi nikdo neodpoví shodně s ostatními. Znamenalo by to, ze by nikdo nemohl jednat správně(dobře) nebo by takové dobré jednání muselo být náhodné a nezávislé na vůli jednajícího. Další moznosti je, ze dobro nemá jednotnou podobu. To by vsak neznamenalo, ze dobro není jedno, jen by se prostě ukazovalo v mnoha podobách tak, jak by v čase a momentalni existenci bylo potreba. Pak by mohl jednat spravne ten, kdo by znal aktualní podobu dobra a nemusel by pritom znat podobu absolutního dobra, kterážto by mu byla stejně k ničemu pro jeho aktuální existenci. Ovsem aby tomu tak bylo, muselo by to absolutní dobro být nejak obsazeno v jednajicim subjektu, protoze zkratka predpokladam, ze aktualní dobro je ve své konecné odvozenosti v subjektu dobrem absolutním. A je v něm právě tak, jaká je znalost aktuálního dobra. Ale tím jsem došel k naprostému nesmyslu, neboť svět by byl jen dobrým místem pro život a žádným jiným - a to je nepravda už jen při ohlédnutí na utrpení v něm. Ale celý mylný nahled se razem zmeni ve spravny, kdyz budu absolutni dobro uvazovat ne jako jiz existujici, ale jako zamýšlené, jako cíl. Ale potom se znalost toho, co je práve dobré, nemohla brát z absolutniho dobra, které neexistuje. A kde se bere? No přeci v záměru samotném. Záměr a podoba toho jak co má být je měřítkem pro posouzení jednání jako chybného nebo správného. Je jím dokud jej nevystřídá jiný záměr a s ním i podoba cíle. Na základě čeho se obměňuje podoba záměru? No přeci na základě absolutního dobra.
V souhrnu: absolutní dobro neexistuje. Může existovat, pokud jej "oživím". Oživit ho mohu, protoze mám znalost toho dobra. Tu znalost mám na základě aktuální existence. V aktuální existenci se mi postupně v různých podobách rýsuje jeho absolutní podoba.
Go to Top of Page

Milan.Miló
Velmi aktivní uživatel

671 Posts

Posted - 04/10/2008 :  19:01:37  Show Profile  Reply with Quote

Promiňte mi to že se nezapojuji do debaty ale nemám tolik času, se zabývat stále polemikami a sedět neustále u počítače.Mám své povinnosti.Tím se chci moc omluvit.
---------------------------------------------------------------------
Okref.
Jednám chybně, protoze neznám správný cíl nebo neznám správnou cestu k tomu cíli, což je totéž, protoze prostředek je pro mě v etice součástí cíle.
Jednání druhého posuzuji jako chybné, protoze jendnající nezná správný cíl nebo protože já neznám správný cíl.
Příčinou chyby je tedy neznalost správného cíle při uskutečněném jednání, přičemž za jednání lze pokládat i posuzování či souzení.
---------------------------------------------------------------------
Já se musím připojit k tomu to co napsal Okref.
A dodat jen to, že chyba je jen naše neznalost vyplívající z omylu.V omylu pravdy člověk najde kdeže to v pravdě omylu nikoli.


A jest-li se zase delší čas neozvu tak mi to nemějte za zlé mám své povinnosti. A též se řídím radami Slávka, které mi před dvěma léty řekl abych dokázal vysadit.
Go to Top of Page

Rzwald
Grafoman

1522 Posts

Posted - 04/10/2008 :  19:08:59  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Miloslav Bažant

Rzwalde.
Zkrátka chyba je chyba? Já nevím, ale definovat chybu chybou mně připadá divné.Ber to tak, že nevíme co znamená slovo chyba,takže to nevíme ani tehdy, když řekneš, že cosi je chybné i když to opíšeš s naučného slovníku.To by byla chyba,protože stále nevíme co ta chyba je. Právě o to jde IPC a v tom je ten chyták. Já jsem zvědavý, s čím přijde on. Jen doufám, že to není jeho školní úkol,na který hledá odpověď. To by nám toho moc asi neřekl.

MB

jde mi o to, že všichni víme, co je to chyba....pokud normální chápání chyby nestačí..tak nechť IPC uvede příklad, kde selhává normální chápání pravděpodobnosti a řešme tento problém. Nyní se snažíme najít definici slova chyba, ale proč jako?
...když slovo chyba nějak opíšeš...tak seš postavenej před problém definovat slova, kterýma jsi ono slovo chyba definoval. A tak pořád dokola. ..proto napřed ať IPC popíše problém.
Go to Top of Page

Rzwald
Grafoman

1522 Posts

Posted - 04/10/2008 :  23:12:32  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Rzwald
pravděpodobnosti
ech, nevím, na co jsem myslel
...ale místo slova "pravděpodobnosti" patří "chyby"
Go to Top of Page

Miloslav Bažant
Ultragrafoman

Czech Republic
6254 Posts

Posted - 05/10/2008 :  08:46:14  Show Profile  Visit Miloslav Bažant's Homepage  Reply with Quote
Pánové.
Co si trošku srovnat myšlenky? Máme zde proces,čili určitý algoritmus a máme zde cíl algoritmu. Pokud jsou všechny kroky algoritmu spávné,pak je správný i logický cíl.Vložím li do algoritmu neprávný údaj, vzniká algoritmus jiný a má jiný cíl.Chyba je ten nesprávný údaj v algoritmu a tím vzniká chybný výsledek, čili cíl algoritmu.
Máme zde tedy požadovaný cíl algoritmu, třeba dojít k rybníku.Je zde výchozí bod a určitý počet kroků určité délky a určitého směru.Prodloužím li krok a dodržím počet kroků,nedojdu na břeh rybníka,ale vstoupím do rybníka, čili došlo k změně cíle algoritmu.Pokud tento nový cíl nebyl požadován,je cíl chybný díky chybě třeba jen jednoho kroku (delší)Ten krok je chybou. Nyní si to můžete aplikovat na cokoliv od matematického příkladu,až po filosofii.
Chyba je nesprávný údaj v algoritmu vedoucí ke změně cíle algoritmu. A toto by mohla být definice slova chyba.Je li toto řečeno jinými slovy, stále je to totéž a stále se o totéž jedná.
Myslím, že by tímto měl být IPC spokojen.

MB
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum © (c) 2009 webmaster Go To Top Of Page
Snitz Forums 2000