Author |
Topic  |
Him
Nový uživatel
3 Posts |
Posted - 12/05/2008 : 01:11:27
|
Proc?? Prtoze nemuzeme vedet kterou vlastnost nema, vlastne ja boha neruším, já začínám pravdu. Nikdo nikdy nedokazal ze buh existuje a nikdo to nikdy nedokaze. Buh je vymysleny prostreredek pro ziskani moci. |
 |
|
IPC
Aktivní uživatel
 
France
235 Posts |
Posted - 12/05/2008 : 16:22:09
|
Pro Him Jde videt ze jsi studiem bozi existence stravil mnohe roky...
Tak az dokoncist na tuto hlubokomyslnou praci a zbyde ti trochu casu tak si precti prniv kapitolu z knihy Mistr a Marketka, snad ti to neco da kdyz uz filosofie nic |
 |
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
    
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 12/05/2008 : 17:06:41
|
HIMe.
Mám dojem, že největším kacířem a rouhačem jsem zde já, ale to co ty tvrdíš bych netvrdil.Venkoncem je vrcholně nesmyslné tvrdit,že bůh byl vynalezen pro zisk moci. Stejně tak bys mohl tvrdit, že svaly vznikly pro zisk moci. Moc je využití schopností ve prospěch uznané pravdy a svého já. Takovou schopností může být kterákoliv s těch které lidé mají a to mluvím o moci lidské.Je zde také moc přírodní,čili využití schopností ve prospěch přežití jedince, či druhu. Byly snad zuby lva vymyšlené pro zisk jeho moci? Nebo jsou využívané ve prospěch toho lva? Každá schopnost se dá nejen zneužít ve prospěch svého já a uznané pravdy, ale i využít ve prospěch druhých.Když tě bude ten lev svými zuby chránit, budeš jej mít rád a budeš mu dávat svoje schopnost, třeba jej krmit aa hladit. Bůh sám nedává člověku žádnou schopnost,ale to co tuto pravdu doprovází a třeba to co sdružuje kolem této pravdy velké počty lidí, jejichš schopnosti se združují a rostou tí,. Jenže tím není ještě řečeno, zda budou využity ve prospěch druhých, třeba jako to dělala matka Tereza, nebo budou zneužity ve prospěch pravdy,jako to dělala třeba inkvizice. Jednoznačný soud je tedy nesmyslný. Ty pravdy o bohu jsou obaleny mnohou moudrostí, kterou lidé za tisíce let nashromáždili a i když v jeho existenci nevěřím, toho moudrého bych se jen nerad zbavoval. Myslím, že by sis to měl ještě trošku promyslet. (raději hodně)
MB |
 |
|
Him
Nový uživatel
3 Posts |
Posted - 13/05/2008 : 17:11:17
|
Boha podle me vymysleli lide, ale to je jen muj nazor at si kazdy veri cemu chce, dulezity je duvod, nevymysleli ho proto ze chteli ostatním lidem ulehcit zivot nebo ja nevim co ale proto ze chteli mit moc, jako se napriklad odstranovat lidi ktere se jim nehodi a penize. Pokud bych ale vychazel z argumentu ze buh existuje nemuseli by prece kacire trestat inkvizitori ale potrestal by je buh. To trochu poukazuje na to ze buh neni vsemocny,vsevidouci nebo nekonecne laskavy. A pokud neni. uz to neni buh, je to vec ktera nas stvorila. Pokud se milim tak me zase opravte |
 |
|
IPC
Aktivní uživatel
 
France
235 Posts |
Posted - 13/05/2008 : 19:44:06
|
Ja bych zacal treba zamysleni nad tim jaky rozdil mezi Bohem filosofu a Bohem teologu. A nebo myslis ze je to same? |
 |
|
Gato
Velmi aktivní uživatel
  
631 Posts |
Posted - 14/05/2008 : 07:54:53
|
quote: Originally posted by IPC
Ja bych zacal treba zamysleni nad tim jaky rozdil mezi Bohem filosofu a Bohem teologu. A nebo myslis ze je to same?
Já myslím, že to je to samé pro obě skupiny. Žádný rozdíl. |
 |
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
    
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 14/05/2008 : 09:07:14
|
IPC.
Souhlasím s Gatem.Pokud filosofie hovoří o bohu,pak hovoří o stejném bohu jako teologie.Dává li filosofie jinou podobu či vlastnosti bohu,(soulad všech a všeho a podobně) nejedná se již o boha a můžeme tomu říkat třeba žížala.
MB |
 |
|
Gato
Velmi aktivní uživatel
  
631 Posts |
Posted - 14/05/2008 : 10:45:50
|
quote: Originally posted by Miloslav Bažant
IPC.
Souhlasím s Gatem.Pokud filosofie hovoří o bohu,pak hovoří o stejném bohu jako teologie.Dává li filosofie jinou podobu či vlastnosti bohu,(soulad všech a všeho a podobně) nejedná se již o boha a můžeme tomu říkat třeba žížala.
MB
Soulad všech a všeho je blíž bohu než žížala. Žádná žížala, ale bůh. Sláva opět zmenšuje boha. |
 |
|
IPC
Aktivní uživatel
 
France
235 Posts |
Posted - 14/05/2008 : 21:39:02
|
Chtel bych mit vasi jistotu panove.
vidim ze pro vas je prirozne teologie a teologie zjevena stejna, myslim ze kazda diskuse na to tema s vami je ztraceny cas |
 |
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
    
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 15/05/2008 : 07:04:58
|
IPC.
Mohl bys ztratit ještě trochu času a ukázat rozdíl mezi tou zjevenou a přirozenou teologií? Jistě je tě jasné, že některá terminologie je zámečníkovi dost vzdálená a řekl bych nejen jemu.
MB |
 |
|
IPC
Aktivní uživatel
 
France
235 Posts |
Posted - 15/05/2008 : 20:51:54
|
Prirozena teologie - nebo tatkez nazyvana prvni filosofie si klade za jako objekt Byti, neboli hleda prvotni pricinu. Jinak receno snazi se uchopit Boha ciste za pomoci rozumu, tato disciplina nepracuje z zadnymi dogmaty (ve smyslu cirkevnich) nepouziva zadny argument autority.
zatimco zjevena teologie je naopak postavena na urcitem druhu aurgumentace autority. Napr Bible nebo Koran nebo jine texte kde Buh mluvi primo k lidem. Takze tento pristup je zalozen na interpretaci posvatneho textu.
Vetsina planych debat s lidmi na tema Bozi existence je prave v mateni techto dvou discipline. |
 |
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
    
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 16/05/2008 : 07:25:34
|
IPC.
Tak jestli jsem tomu dobře porozuměl,pak je přirozenou teologií třeba i to jak boha chápu já,čili Bůh jako dúsledek funkce slova v procesu myšlení. Jenže jak to může být teologií, když výsledek říká, že Bůh je výtvor lidského myšlení. Tím však není řečeno, že Bůh neexistuje, ale jeho existence je neuchopitelná a může být cokoliv. Snažím se li tedy uchopit problematiku Boha rozumem,pak se jedná o přirozenou teologii? Vidíš a já jsem myslel, že teologie existenci Boha apriori předpokládá a huďto rozumem hledá ,nebo dogmaty hlásá jeho existenci,takže by to vlastně vyšlo nastejno.Najde li tedy přirozená teologie jakýsi argument ve prospěch bytí Boha, okamžitě je využit teologií zjevenou. Takže mám dojem, že obě tyto teologie k sobě nerozlučně přináleží a ta moje snaha o rozumové uchopení problematiky Boží existence teologií není.
MB |
 |
|
IPC
Aktivní uživatel
 
France
235 Posts |
Posted - 16/05/2008 : 18:15:05
|
Samozrejme je to nevycerpatelne tema. Ale esentialni jsi snad pochopil; navic existuje nesmirne mnozstvi nuanci. Jeste me napada deleni sporu na o existenci Bozi; a dalsi jiny o jeho vlastnostech.
Treba si vem arugementaci Hima rekne Buh nexistuje protoze svet neni dobry. Proto abych to bral vazne tak by si musel polozit pred tim otazku Buh existuje, existuje li jestli je dobry. Ja mu muzu namitat ze buh existuje ale nemusi byt dobry, tim padem nestvoril ani tento svet dobry. Takze jeho argumentace nema moc smysl.
Abych ti ukazal dalsi mozny nazor, tak je treba ten Aristoteluv (ja sam myslim ze je velmi filosoficky silny) ze existuje prvni nehybny hybatel, neboli Buh, ale ze je tak dokonaly ze mu zajem nebo prateltvi s lidmi nic nedava. Takze dalsi reseni velmi zajmave...
|
 |
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
    
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 17/05/2008 : 06:47:40
|
IPC.
Ten HIMův argument je skutečně primitivní,ale vychází s čehosi s čím souhlasím.Věřící připisují Bohu určité vlastnosti,dá se říci, že jej určitým spůsobem definují. Nic kromě těch definic a mýtů zde není.Bůh je tedy tímto spůsobem definován a díky této definici je možno oponovat. Bůh je nekonečně dobrý,či Bůh lidi miluje. Ten kdo miluje své schopnosti dává. Svět by tedy měl být díky jemu plný lásky a dobroty,ale není. A tak by bylo možno pokračovat od definice k definici a postupně je všechny vyvrátit. Výsledkem by nebylo tvrzení, že Bůh není,ale tvrzení, že věřící o Bohu nic neví a ve výsledku to vyjde nastejno. Him si to pouze zjednodušil. Vlastnost kterou Bohu věřící přisuzují není platná a proto Bůh není.Tak trochu je o sčítání hrušek a švestek a takový závěr není správný i když vychází ze správného základu. S tím Aristotelem je to trošku zapeklitější. Představ si svého otce.Má třeba tři vysoké školy a ty jsi ještě dítě. A tak mu přátelství, nebo rozhovor s tebou nic nedává. A tak se o tebe nebude zajímat. Tohle je uchopitelnější a je to podobné.Nyní si představ,že teomu otci je připisována nejvyšší moudrost a láska. Také tě to nepasuje k sobě? Představ si třeba učitele, který by děti odmítal učit, protože je oproti nim příliš dokonalý a rozhovor s nimi mu nic nedává. Já myslím, že zde Aristoteles příliš neexeloval,že to nedomyslel. Odpusť mně jednu indiskrétní otázku a třeba nemusíš odpovídat. Studuješ na té škole všeobecnou filosofii, nebo máš nějaké zaměření k teologii? Budeš po absolvování filosofem, nebo knězem? Proč se ptám? Cítím ze tvých slov cosi jako aversi a kdybys studoval na kněze, byla by zcela pochopitelná. Nebo se cítíš být tak dokonalý, že tě rozhovor se mnou nic nedává a odpovídáš jen ze slušnosti? Promiň. Jsou to jen otázky v mojí mysli.
MB |
 |
|
Gato
Velmi aktivní uživatel
  
631 Posts |
Posted - 18/05/2008 : 10:09:28
|
Slávo, bůh neodmítá učit lidi, kteří mu samozřejmě nemůžou nic dát v tom smyslu, v jakém to chápeš ty. Opravdu si myslím, že bůh je absolutně samostatný, má své božství. |
 |
|
Topic  |
|