Author |
Topic |
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 09/03/2008 : 20:16:12
|
Pro IPC
Chci jit k zubari, a chtel bych snist sladky dort. Je mezi nema rozdil? Matěji. Nevím jak to vyjádřit.V tom chtěl bych je sktya jakási podmínka.Chtěl bych, kdyby,kdežto chci označuje již rozhodnutí.Prostě chci. Jsem velmi zvědavý, kam tím směřuješ. Dalo by se obráceně říci,že bych chtěl jí k zubaři, kdybych se nebál.Chci sníst sladký dort a tak ho sním.
MB |
|
|
IPC
Aktivní uživatel
France
235 Posts |
Posted - 09/03/2008 : 20:24:57
|
je potreba jit druhou cestou: Chci jit k zubari, coz neni prejemna vec ale chcete ji. Ale v prani jist dort je pouze ta prejemna vec. |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 09/03/2008 : 21:03:22
|
IPC.
Už tě rozumím.Ejhle, dnes mně to moc nezapaluje jak vidět. Nejspíš to bude tím, že jsem čekal od tebe cosi závratně složitého a to prosté jsem nějak přehlédl.
MB |
|
|
IPC
Aktivní uživatel
France
235 Posts |
Posted - 09/03/2008 : 21:14:43
|
To vubec; prave proto je potreba mit ve filosofii selsky rozum: ale tato mala vec nam vyjevu zavazne informace o vuli existuji totiz jeji dva charactery - apeti(chut) po rozumovych dobrech, to znamena chut po vecech, ktere nam rozum oznacil jako dobro a apeti po smyslovych vecech
Nyni by se jsme se mohli vratit k pocatecni otazce a resit ktery z techto dvou apetitu je cloveku vlastni
ale my se vydame po stopach vule: a budem hledat v cem je clovek svobodny, neboli neomezeny |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 09/03/2008 : 21:27:31
|
IPC.
Pokud řekneš co je člověku vlastní,pak je tam jedno i druhé.Nechtěl ses spíše zeptat co je u člověka dominantnější? Potom bych řekl, že apetit smyslový.Tento apetiti převládá a u některých lidí velmi silně. Přemýšlení o tom v čem je člověk svobodnější bude vyžadovat chvilku přemýšlení a já si jdu pícjnout inzulínek a půjdu spět.Tak se zatím měj a zítra se znovu ozvu, Dobrou noc.
MB |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 10/03/2008 : 08:25:08
|
IPC. Matěji. Tak jsem zde opět,ale odpověď nemám.Přiznávám, že jsem dlouho místo spaní o tom přemýšlel,ale stále v tom mám zmatek.V čem je člověk svobodnější? Řekl bych že je člověk je svobodnější v tom apetitu myšlenkovém,protože v tom smyslovém je vše jaksi dáno a nemohu příliš volit. Trošku odbočím od tématu. Když jsem o tom přemýšlel, vzpomněl jsem si na obvodního lékaře,našeho obvodního, když jsem byl ještě malý. Moje matka si mu stěžovala,že málo jím a že se jí chodím na cukr. On tehdy řekl zajímavou věc. " Hele Zdeňko.Nechtěj příliš řídit rozumem to co u něj řídí příroda . Ty děti jsou někdy moudřejší než my dospělí.Oni ještě dokáží vnímat potřeby svého těla a tělo si řekne o to co potřebuje. Nediv se, kdybys jej přistihla při tom, že olupuje malbu ze zdi a pojídá to vápno. Tělo potřebuje vápník,ale ty to nevíš .On cítí na to chuť a tak to udělá. My dospělí to už tolik nevnímáme a snažíme se to nahradit rozumem,který na to nestačí a tak do sebe cpeme to co tělo vůbec nepotřebuje a tělo nám to uloží do tuku.To co tělo skutečně potřebuje mu často nedáme i když si o to říká.Máme na cosi chuť,ale potlačíme jí rozumem. Uč se od dětí a nauč se znovu vnímat ty potřeby těla a budeš mnohem zdravější." Matka toto často opakovala, hlavně když si nějaká matka stěžovala,že její dítě nechce jíst a podobně.
Ono to zdánlivě s tématem nesouvisí, ale když se podíváš pozorněji, pak je toto i jednou z možných odpovědí na otázku tohoto topicu. Když se tedy ptáš zda člověk rozumem nestojí proti přirozenosti,pak mohou existovat nejméně dvě protikladné a součaně správné odpovědi. U dětí je tomu tak a u dospělých jinak. I dítě je člověk a pokud toto není dáno v otázce jinak přináleží do množiny .
MB |
|
|
okref
Velmi aktivní uživatel
672 Posts |
Posted - 21/03/2008 : 17:14:57
|
quote: Originally posted by IPC
Je rozum nastroj proti prirozenosti cloveka?
Nic, co je cloveku vlastni, neni nastrojem proti jeho prirozenosti. Vse, co obsahuje slovo clovek, je tomuto slovu prirozene. Avsak jedna stranka problematiky etiky tvrdi, ze clovek je bytost projektujici sama sebe. tudis muze vyloucit ze sve prirozenosti, nebo do ni pojmout, cokoli. |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 22/03/2008 : 13:00:21
|
IPC.
Otázka,zda je člověku bližší to smyslové, nebo rozumové mně dala pořádně zabrat. Ne proto, že bych odpověď neznal,ale proto, že se jedná o člověka.Samozřejmě je člověku bližší to smyslové,či třeba i to pudové. Rozumové to smyslové někdy podporuje a někdy stojí v opozici a někdy dokonce nad tím smyslovým a pudovým převládá. Pokud tedy mluvíš o přirozenosti,pak je přirozeností to smyslové a pudové.Jenže u člověka i to rozumové k přirozenosti patří a proto je tak těžké jednoznačně odpovědět. U člověka došlo k oslabení některých pudů,příkladně pudu rozmnožovacího,ale je zde ta rozumová stránka věci,čili třeba sexuální fantazie, která kompenzuje to oslabení pudu.Pud je přirozenost a rozum mu slouží.Rozum tedy v tomto případě nestojí proti přirozenosti,ale pracuje v její prospěch.
Mám problém a nevím co s ním. Vykládám zde o čemsi a součastně si uvědomuji hromady dalších variant,které vysloveny nejsou a uvědomuji si stále,že to co říkám neplatí vždy a mnohdy platí i opak.Jsou přece lidé,u kterých k oslabení pudů nedošlo a mnohdy jejich intelekt nedosahuje vysoké úrovně,takže není schopen stát v opozici vzhledem k tomu smyslovému,či pudovému. V otázce nebyla zadána jakási určitá skupiny lidí,ale všichni lidé a následkem toho vzniká nekonečně mnoho variant.Ať odpovím jak odpovím,vždy bude cosi stát v opozici k tomu co řeknu. To mně tak dlouho bránilo v odpovědi. Mohl bych však ospovědět jako primitiv, který si ostatní varianty neuvědomuje a potom by byla odpověď snadná.Takto je však téměř nemožná.
MB |
|
|
Topic |
|
|
|