www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum
www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

 All Forums
 Filosofie
 Libovolné téma
 Je rozum nastroj proti prirozenosti cloveka?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

IPC
Aktivní uživatel

France
235 Posts

Posted - 03/03/2008 :  15:20:07  Show Profile  Reply with Quote
Je rozum nastroj proti prirozenosti cloveka?

Miloslav Bažant
Ultragrafoman

Czech Republic
6254 Posts

Posted - 03/03/2008 :  15:46:59  Show Profile  Visit Miloslav Bažant's Homepage  Reply with Quote
IPC

Myslím, že nerozumím tvojí otázce.Rozum je tím, čím se člověk od ostatních živočichů liší,čili je to sama jeho přirozenost.Pokud říkám rozum,pak tím myslím to navíc co má pouze člověk jako důsledek funkce slova v procesu myšlení,čili uvažování, vzpomínání a podobně.

Mohl bys svou otázku nějak upřesnit? V této podobě mohu odpovědět pouze že ne.

MB
Go to Top of Page

noemus
Grafoman

Czech Republic
1149 Posts

Posted - 03/03/2008 :  15:51:02  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by IPC

Je rozum nastroj proti prirozenosti cloveka?


Pro Ty, kteri ho maji je prirozene jej pouzivat. Jak je to u tech co ho nemaji nedokazi posoudit.
Go to Top of Page

Miloslav Bažant
Ultragrafoman

Czech Republic
6254 Posts

Posted - 03/03/2008 :  16:03:05  Show Profile  Visit Miloslav Bažant's Homepage  Reply with Quote
Richarde.

Souhlasím s tebou. Jen to o těch kteří ho nemají mně není jasné.Produktem rozumu může být klad i zápor,čili jednání dobré i zlé.Většina lidí soudí rozum druhých dle svých norem,které si rozumem sami stanoví.Jakési všeovecně platné normy neplatí. A tak může být řečeno, že ten či ten rozum nemá.Kde je rovina za kterou je možno mluvit o tom, že kdosi rozum nemá? Ty tu rovinu znáš? Já nikoliv.

MB
Go to Top of Page

IPC
Aktivní uživatel

France
235 Posts

Posted - 03/03/2008 :  16:49:23  Show Profile  Reply with Quote
Tusil jsem ze to bude potreba upresnit. Co je v cloveku prirozene jsou pudy, ale rozum je muze ovladat, to znamena jit proti nim, takze rozum potlacuje prirozenost, takze zaver: rozum je proti prirozenosti.

Doufam ze je to jasnejsi, mimochodem moc krasna problematika
Go to Top of Page

noemus
Grafoman

Czech Republic
1149 Posts

Posted - 03/03/2008 :  17:09:48  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by IPC

Tusil jsem ze to bude potreba upresnit. Co je v cloveku prirozene jsou pudy, ale rozum je muze ovladat, to znamena jit proti nim, takze rozum potlacuje prirozenost, takze zaver: rozum je proti prirozenosti.

Doufam ze je to jasnejsi, mimochodem moc krasna problematika



Nesouhlasím s premisou: Co je v cloveku prirozene jsou pudy.
Ne nadarmo je latinský název člověka jako druhu Homo sapiens sapiens. Jen si vygooglujte co to přesně znamená.

Ovšem i kdybych tuto premisu přijal, tak z ní neplyne že rozum je proti přirozenosti.
To by premisa musela znít: To jediné co je člověku přirozené jsou pudy

Je také otázkou co je míněno slovem přirozený.
- Může to znamenat např "obvyklý", pak by lidskou přirozeností bylo jeho obvyklé či časté chování a je otázkou zda obvyklé jednání je jen pudové.
- Nebo přirozenost může znamenat, že to vyplývá z jeho tělesné stavby, z jeho mozku, z genetického kódu, atd. I v tomto případě bych si dovolil pochybovat, že přirozeností jsou jen pudy
Go to Top of Page

IPC
Aktivní uživatel

France
235 Posts

Posted - 03/03/2008 :  17:34:31  Show Profile  Reply with Quote
Noemus, nejsi daleko od spravneho reseni.
Ale jeste te trochu potrapime.

Pouzijeme spis aristotelovu definici cloveka: rozumove zvire.
To co je v radu prirozenosti: to znamena napriklad: rozmnozovani, vyzivovani etc. U zvirete ty to reakce probihaji spontalne, ale clovek je muze potlacit; napr rozhodne se drzet hladovku; Takze jde proti sve prirozene potrebe jist, a jak proti ni jde? Za pomoci sveho rozumu, neni liz pravda?
Nevim, jestli vidis dobre ten paradox.
Je jasne ze pokud pouzijeme tvou navrhovanou premisu
To jediné co je člověku přirozené jsou pudy
je spatna,
ale pokud ji nahradim
To jediné co je člověku přirozené je rozum.
tak to taky bude spatne
a jestli pripustime obe dve tak se ocitnem v kontradikci, protoze jsou to pohyby protichudne, coz jsem ilustroval na prikladu vyse, ale jejich nespocetne mnoho.

napoveda: je potreba dobre analyzovat slovo appetit
Go to Top of Page

Miloslav Bažant
Ultragrafoman

Czech Republic
6254 Posts

Posted - 03/03/2008 :  18:08:05  Show Profile  Visit Miloslav Bažant's Homepage  Reply with Quote
IPC.

Zajímavé. Mám chuť,čili mou chuť řídí pudy a rozumem toto jako člověk ovládám,či omezuji.Jenže ty pusy nemusí být kladné i zvrácené a tím i ta chuť. Pedofil může mít chuť na malá děvčátka,Je to přirozené? Dle mne nikoliv a je přirozenější u člověka, když takovou zvrácenou chuť rozumem potlačí.Naopak je tomu u normálně zaměřeného jedince, který díky víře (kněz) rozumem tento pud potlačuje. Podobně tomu může být u toho půstu.Přirozené je jíst a doplňovat tím živiny a energii.Jenže omezovat toto rozumem může být kladné i záporné. V některých případech člověk drží půst proto, aby se tím ochránil před chorobami a potom je to kladné.Může držet půst i s rituálních důvodů či na prostest proti čemusi a to bez ohledu na své zdraví.Potom je to rozum proti přirozenosti.
Na tvojí otázku není možné jednoznačně odpovědět protože je zde klad i zápor. Přirozenost člověka je rozum i pudy.Na rozdíl od zvířete člověk své pudy rozumem ovládá, jenže opět jen někdy, ne vždy.Někdy si rozumem své dokonce i zvrácené pudy obhajuje.(homosexuál a podobně)Kdyby tedy byla lidská přirozenost rovna pudům,pak by rozum stál pro i proti pudům.(jak kdy)

MB
Go to Top of Page

Dalibor Grůza
Grafoman

Czech Republic
1678 Posts

Posted - 04/03/2008 :  08:07:41  Show Profile  Visit Dalibor Grůza's Homepage  Reply with Quote
V ideální společnosti bude rozum a pudy v souladu, toho lze dosáhnout evolučním zdokonalením člověka, které zároveň znamená v konečném důsledku absolutní rozumnost pudů, čili soulad všech a všeho, ke kterému dle mého názoru evoluce směřuje.

Protože základem všeho chování živých tvorů je fyzikální energie, tak v případě rozumové regulace pudů určitého živého organismu, jde o rozumovou regulaci této fyzikální energie (resp. pohybu mikročástic) ze strany určitého živého organismu. Jinými slovy absolutní souznění živých organismů je dle mne možné pouze v případě jejich shodné energičnosti (kinetické energie, hybnosti, vitality), které by bylo dosaženo prostřednictvím rozumové regulace pudů, čili přirozeného energického (tj. pudového) stavu těla jedince.

Jedinec totiž musí v zájmu souladu společnosti někdy omezit svou přirozenou (pudovou) tělesnou energičnost a někdy ji zvýšit tak, aby byla shodná, resp. stejná s jiným jedincem či jedinci, při evoluční dokonalosti bude tato změna (resp. vyrovnávání) jedincovi energičnosti (kinetické energie, hybnosti, vitality) plně regulována rozumem jedince.

Zároveň podle mého názoru chtění jedince (tedy jeho vůle) je rovněž objektivně dané touto fyzikální energií čili pohybem mikročástic z hlediska fyziky mikrosvěta.

Edited by - Dalibor Grůza on 04/03/2008 08:13:13
Go to Top of Page

Miloslav Bažant
Ultragrafoman

Czech Republic
6254 Posts

Posted - 04/03/2008 :  09:50:28  Show Profile  Visit Miloslav Bažant's Homepage  Reply with Quote
Vážení.

Začínám mít dojem,že pod slovem pudy máme uloženy každý trošku jiné informace.Výsledky uvah o tomto se následkem toho liší. Co si vlastně představujete pod slovem pudy? Mám dojem, že dochází k zařazování mezi pudy i toho, co pudem není,nebo je pouze následkem pudu, ale pud sám to není.
Skuste vyjmenovat pudy u člověka a stručně napsat k čemu vedou.

MB
Go to Top of Page

Dalibor Grůza
Grafoman

Czech Republic
1678 Posts

Posted - 04/03/2008 :  10:12:51  Show Profile  Visit Dalibor Grůza's Homepage  Reply with Quote
Slávo,

pudy chápu jako rozumem neregulované živelné jednání jedince, přičemž hlavním úkolem rozumu by mělo být co nejvíce mírnit současné a budoucí srážky, resp. konflikty. Kdyby všichni jedinci, příp. lidé jednali živelně a neregulovali své jednání rozumem, pak by ve společnosti zřejmě vzrostla celková síla srážek, resp. konfliktů mezi jejími členy a lidské společnosti by hrozilo při současné úrovni zbraní její sebezničení. Živelné pudové, rozumem neregulované jednání určitého člověka je totiž podle mne z důvodu evoluční nedokonalosti tohoto člověka často neslučitelné (resp. zbytečně konfliktní) vůči jednání ostatních lidí.

Edited by - Dalibor Grůza on 04/03/2008 10:13:25
Go to Top of Page

Miloslav Bažant
Ultragrafoman

Czech Republic
6254 Posts

Posted - 04/03/2008 :  11:40:46  Show Profile  Visit Miloslav Bažant's Homepage  Reply with Quote
Dalibore.

Je zajímavé, jak jsi popřel svým výkladem, že by mohl rozum nějak ovlivnit pudy,ale na mojí otázku jsi tímto neodpověděl.Navíc pudy je možno rozumem do jisté míry ovládat.Rozmnožovací pud můžeš rozumem ovládnout a žít třeba v celibátu a podobně.Mně jde o to vyjmenování těch pudů,protože mám dojem, že je za pudy považováno i to co pudem není.Výsledkem mohou potom být chybné závěry. Polož si třeba otázku,zda homosexualita je pudové jednání,zda toto odpovídá rozmnožovacímu pudu a podobně. Skutečné pudy dle mého názoru nejsou tím, co by lidi nějak rozdělovalo a skutečné pudové jednání může být člověku ku prospěchu. Pudy jsou dány vrozenými dispozicemi organismu.

MB
Go to Top of Page

Dalibor Grůza
Grafoman

Czech Republic
1678 Posts

Posted - 04/03/2008 :  12:25:13  Show Profile  Visit Dalibor Grůza's Homepage  Reply with Quote
Slávo,

v mém pojetí lze hovořit o rozumu jako o rozumovém pudu, který souvisí s určitou mírou evoluční dokonalosti jedince, což je zároveň v případě nedokonalého jedince příkladem rozpornosti pudů dokonce v rámci jediného živého organismu.

Lze odkázat rovněž na tvůj příklad, kde se sexuální pud dostane do rozporu s pudem sebezáchovy, a to rovněž v rámci jediného živého organismu.

Edited by - Dalibor Grůza on 04/03/2008 12:36:32
Go to Top of Page

Miloslav Bažant
Ultragrafoman

Czech Republic
6254 Posts

Posted - 04/03/2008 :  14:03:19  Show Profile  Visit Miloslav Bažant's Homepage  Reply with Quote
Dalibore.
Takže jsi jmenoval pud sebezáchovy a je zde pud rozmnožovací.To však nejsou všechny pudy.
Jak mám rozumět výrazu rozumové pudy? Jsou to pudy ovládané rozumem? Potom jsi vlastně popřel sám své tvrzení z minulého příspěvku. Navíc je zde dané téma.Upřesnění pojmu pudy je třeba k pochopení toho, nač se základní téma dotazuje.

Ovládání pudů rozumem u dokonalého jedince v rámci evoluce? Docela by mne zajímalo, co tím myslíš.Ono to tiž není ani z daleka tak jednoduché a navíc termín dokonalý jedinec mně příliž neříká a spíše mně připomíná myšlenku nadčlověka jak ji hlásal Hitler. Já takového dokonalého člověka neznám. Ovládat základní pudy rozumem je možné i u normálních lidí,ale nemusí to být vždy ovládání kladné. Je zde příkladně rozmnožovací pud sloužící k zachování člověka jako druhu.Pud je vždy podmíněn určitým stavem organismu a tento stav vede k nutkání,či určité potřebě,vedoucí k naplnění účelu pudu. Rozumem je možno tento pud směrovat pouze k pokrytí potřeby bez směrování k danému cíli, v tomto případě k reprodukci. Jediným směrem vedoucím k reprodukci je bisexualita.Jedině s té může vzejít nový jedinec.Všechny ostatní směry vedou mimo cíl a smysl pudu a jsou pouze uspokojením nutkání vzešlého z pudu. Rozumem je tedy možné změnit směr mimo pudem daný cíl a ve výsledku jednat tak, jako by toto jednání bylo pudovéa tím neovladatelné. Rozumem je možné i vyřadit funkci pudu potlačením nutkání a potřeby.Celibát je toho příkladem. Může tomu být však i naopak a člověk může pudy rozumem neovládat a zcela se jim poddat. Dalo by se říci žít pro sex.Opět se zde jedná o neřízené jednání podléhající nutkání a pocitu potřeby vycházející z pudové podstaty.
Podobně je tomu u všech pudů.Pud sebezáchovy je možné potlačit a jednat poté proti vlastnímu životu. Stejně tak je možné tomuto pudu podlehnout a žít celý život v panickém strachu ze smrti.

Proto říkám, že na otázku tohoto tématu není možné jednoznačně odpovědět.V některých případech rozum ovlivňuje pudy kladně a v jiných záporně .
Tím kam směřuje evoluce bych se nerad zaobíral.On to totiž nikdo neví. Evoluce podléhá tolika náhodám,že není možné určit kam dojde. Mohu předpokládat,že lidem od vysedávání u televize oslábne páteř,dojde k rozšíření pánve a poroste obezita. Jenže co když lidé přestanou vysedávat u televize a vrhnou se na sport? Doufám že tomuto přirovnání rozumíš. To co je dnes zítra může být jiné a proto není možné udělat spolehlivou prognozu logického cíle evoluce.Tvrzení, že evoluce musí vést ke zdokonalení člověka je nepodložená a opak může být skutečností.

MB
Go to Top of Page

Dalibor Grůza
Grafoman

Czech Republic
1678 Posts

Posted - 04/03/2008 :  14:13:22  Show Profile  Visit Dalibor Grůza's Homepage  Reply with Quote
Rozumový pud znamená, že i rozum je jedním z pudů, který se vyvíjí živelně a člověk jej nemůže ovládnout, nýbrž rozum ovládá člověka.

Ještě bych chtěl poukázat na rozdíl slov rozumné (čili správné) a rozumové (čili správné nebo chybné, avšak rozumem regulované) jednání.

Edited by - Dalibor Grůza on 04/03/2008 14:41:45
Go to Top of Page

noemus
Grafoman

Czech Republic
1149 Posts

Posted - 04/03/2008 :  16:18:29  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by IPC
Pouzijeme spis aristotelovu definici cloveka: rozumove zvire.
To co je v radu prirozenosti: to znamena napriklad: rozmnozovani, vyzivovani etc. U zvirete ty to reakce probihaji spontalne, ale clovek je muze potlacit; napr rozhodne se drzet hladovku;


To, ze clovek muze sve nizsi pudy potlacit, tedy jednat "proti nim", je jen doklad toho, ze je takove jednani pro nej prirozene. Podle mne je pro cloveka a vlastne i pro dalsi vyssi zivocichy prirozene, ze jednaji proti svym "pudum". Rozum je uz od sve "prirozenosti" urcen k tomu aby ridil a ovlivnoval funkci organismu.

quote:

Takze jde proti sve prirozene potrebe jist, a jak proti ni jde? Za pomoci sveho rozumu, neni liz pravda?
Nevim, jestli vidis dobre ten paradox.


Zadny paradox tu neni, protoze "prirozena potreba jist" a "priozenost" jsou dve ruzne veci. Rozum muze jit proti prirozenosti jist, ale to preci neznamena, ze jde proti prirozenosti vubec.

quote:

Je jasne ze pokud pouzijeme tvou navrhovanou premisu
To jediné co je člověku přirozené jsou pudy
je spatna,
ale pokud ji nahradim
To jediné co je člověku přirozené je rozum.
tak to taky bude spatne
a jestli pripustime obe dve tak se ocitnem v kontradikci, protoze jsou to pohyby protichudne, coz jsem ilustroval na prikladu vyse, ale jejich nespocetne mnoho.


Rozum je tedy podle mne soucasti prirozenosti cloveka, ale totez plati pro jeho pudy. Jedna-li tedy clovek proti pudum nejedna proti sve prirozenosti jako takove, ale jedna jen proti jeji "casti". Zadna kontradikci tu tedy podle mne neni. Rozum neni negaci pudu. Resp. "Tvrzeni rozum je v prirozenosti cloveka" neni negaci tvrzeni "Pudy jsou v prirozenosti cloveka", a nemaji ani castecne spolecnou extenzi, mohou tedy klidne platit zaroven.

quote:

napoveda: je potreba dobre analyzovat slovo appetit


Nejsem si jist jak to myslis, francouzsky moc neumim, takze presny vyklad toho slova je pro mne trochu obtizny,
Podle mne to znamena neco jako "chut", "touha", "zadostivost". To mi vsak nijak nenapovidam jakym smerem se ubihaji tve dusevni pochody. Reseni problemu jak ho vidim ja jsem nastinil vyse. Podle mne se jedna o michani pojmu a tedy pseudoproblem.

Edited by - noemus on 04/03/2008 16:19:05
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum © (c) 2009 webmaster Go To Top Of Page
Snitz Forums 2000