www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum
www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

 All Forums
 Filosofie
 Libovolné téma
 Citát Senecy
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Absolut
Aktivní uživatel

217 Posts

Posted - 01/06/2012 :  00:58:04  Show Profile  Reply with Quote
To jrf
Na většinu životních otázek si zpravidla odpovídáme dle obecně přijatých společenských vzorců a vnitřního stavu své mysli a svých emocí…Podíváme-li se na řešení vaši otázky čistě z filosofického hlediska- tj. nikoli v rovině subjektivní, ale v rovině objektivní…zjistíme, že z pohledu determinismu a čisté logiky zde máme možnost jednání potencionálně správného a potencionálně nesprávného vůči předem přirozeně daným cílům! Těmito cíli, kterých máme při svém snažení dosáhnout není hodnota vůči naší bytostné existenci záporná, ale naopak hodnota kladná!...V praxi to znamená, že naše jednání má vést k naplnění našich přirozených bytostných potřeb harmonického, materiálně a duchovně naplněného života… a nikoli k opaku- tj. k duchovní, či fyzické smrti! Naše jednání je tedy podmíněno povahou naši bytostné- duchovní a fyzické existence. Znamená to tedy, že z podoby toho co jsme, vyplývají naše individuální potřeby…Tyto potřeby lze v zásadě rozdělit na potřeby nezbytné (životně důležité) a zbytné (k životu nepotřebné- luxus který přináší svou daň)…Pokud se vrátím k vaší otázce, Váš pohled na svět vašich potřeb nabytý přirozenou cestou de facto znamená, že se spokojujete se skutečností, když jsou vaše základní životní potřeby naplněny jak v rovině materiální, tak v rovině duchovní…což vám osobně stačí k tomu, aby jste byl na světě šťastný!...Existují ovšem lidé, kteří z důvodu svých nezkrocených vášní potřebují neustále něco konzumovat a překračovat meze nezbytných potřeb-nezbytného konzumu…čímž dělají buď ze sebe, nebo v horším případě z druhých…otroky nepotřebných věcí- svých nízkých nespoutaných vášní, na úkor potřeb z druhé strany spektra- potřeb duchovních! Tito lidé věří, že si své kompletní štěstí pořídí (v dnešním světě financí) za peníze…a tak se snaží o to, aby jich měli co nejvíce bez znalosti toho, kolik je vlastně dost, kolik pro své tělo a svoji duši doopravdy potřebují!...Tyto nezkrocené materiální vášně (v náboženském světě nazýváno obžerstvím)…které nás nutí aby nezůstaly neuspokojeny…z nás postupně učinili- jak z jednotlivce, tak z celého primárně na ekonomiku orientovaného světa pouhé otroky financí a nekonečné honičky za nimi!…Toto je právě důvod toho, že zde dnes máme něco jako fenomén materiálního konzumu, který si žije svým vlastním životem a reklamou vytváří v zájmu materiálního profitu naprosto umělou potřebu konzumovat věci, které ve skutečnosti vůbec nepotřebujeme!...Systém, který funguje na principu- vše pro peníze nám v podstatě lže o tom, že si lze za peníze koupit úplně vše, ale se stejně silnou propagací jakou nás umělou poptávkou masíruje nám už neříká, že jde o věci zbytečné a že za každou potřebou (ať nezbytnou, či zbytnou) nestojí nic jiného, než povinnost na tyto poměrně drahé věci vydělat! Obecně je nám vsugerováváno, že abychom nebyli v dnešní době pozadu a žili materialisticky naplněný život (tedy to falešné, sobecké a neúplné štěstí)…snažíme se udržet krok s ostatními a tak v co největší míře konzumujeme různé drahé věci, adrenalinové zážitky, exotické dovolené a podobné luxusní zboží…k čemuž na druhé straně potřebujeme mít ony peníze, které většinou s vyplazeným jazykem, bez dechu a bez času na sebe navzájem a na duchovní sebezdokonalování musíme nejprve vydělat!...Pokud se nám to ale nedaří, existuje mnoho finančních společností, které nám ochotně nabídnou službu rychlých úvěrů, které nám nakonec stejně sníží životní úroveň z nutnosti splácet nejen půjčku, ale i nemalé úroky…Často jde o relativně malé peníze, pokud nemáme velký dům po předcích, který bychom mohli bankám zastavit, nebo možnost si někde nelegálně pomoci (zlodějinou v obchodě, službách, nebo korupcí)…Avšak z pravidla nás pak dostihne naše nehospodárné nezodpovědné počínání, které má tendenci brát si v rámci všudypřítomného konzumu těžší břemena, než ve skutečnosti může unést! Z objektivního filosofického pohledu, který je postaven na syntéze informací a principech logiky vyplývá, že jsme svobodní jen do takové míry, kolik pozitivního poznání máme na jehož základě jsme schopni se objektivně rozhodovat…Možnosti zde tedy v přístupu k životu máme pouze dvě (podobně jako uprostřed cesty) kde můžeme jít buď jedním směrem, který nás přivede ke správnému cíli, nebo druhým směrem, který nás nechá bloudit v temném labyrintu světa, dokud nenajdeme ten správný směr! Praxe je potom taková, že když máme dostatek informací o tom, jak věci fungují a jak ve skutečnosti jsou, jsme teprve potom svobodní a kompetentí se rozhodnout jít takovou cestou, abychom naplnili svoji bytostně předurčenou materiální a duchovní potřebu a došli tak naplněného lidsky harmonického života…Nebo se svobodně rozhodneme pro svoji nadbytečnou materiální konzumní potřebu amputovat si svůj přírodou daný bytostně-duchovní rozměr a jeho potřeby (lásku, přátelství, moudrost, inteligenci, náboženství apod.)…a rozhodneme se trvale pro to, že si všechnu lásku necháme jen pro sebe na úkor duchovní i materiální ujmy ostatních!...Jsme-li tak yspělí, že máme možnost se objektivně svobodně rozhodnout pro cestu A, nebo cestu B …můžeme si zvolit, zda budeme žít život, nebo zda budeme žít smrt! Jiná možnost zde totiž není, vše se odvíjí od toho, kdo jsme a jaké potřeby jako lidé skutečně máme!...Ti, kteří běží krysí závod za penězi, ať čestně, nebo častěji s absencí morálky…aby roztáčeli kola materiálního konzumu, nejsou nic jiného, než duchovní mrzáci a otroci nepotřebných věcí, neboť nic jiného ani být nemohou…Tito lidé prakticky nežijí…Jen bloudí v temném labyrintu bezohledného konzumního světa, milují sami sebe a opájí se leskem bezcenného materiálního pozlátka!…Nikdo těmto lidem z jejich rovných však v nouzi nikdy nepomůže…neboť docela stejně, jako oni by nepomohli druhým!


Absolut

Edited by - Absolut on 01/06/2012 13:15:36
Go to Top of Page

neronis
Ultragrafoman

Czech Republic
2110 Posts

Posted - 01/06/2012 :  17:18:52  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by kirmakX6on


no a když budeš mít méně času a energie
...tak pravděpodobně...budeš přicházet o některé druhy zážitků, zájmů, myšlenek, zkušeností, vztahů apod., konkrétně o ty z nich, na které již nebudeš mít čas, případně energii

samozřejmě, workoholik zase bude úspěšnější v práci
ale z neworkoholického hlediska jde jen o kvantitativní výhodu, nikoliv o výhodu kvalitativní



Počkej jak to? Já jsem byl včera v jedné vesnici u Brna a slyšel jsem jednoho majitele stolařství mluvit o tom, že s prací a dětmi nemá čas na svoje koníčky... a ty jsou rybaření nebo odstřel jelenů za 50000Kč.

Nějak se mi nezdá, že by svůj čas chtěl nějak kvalitně využívat ještě jsou v tom navíc utopené peníze. Spíš bych vypustil něco levnějšího jako psy nebo tak.

Každopádně jaký volný čas je "kvalitnější" než jaká práce kterou člověk dělá?
Go to Top of Page

neronis
Ultragrafoman

Czech Republic
2110 Posts

Posted - 02/06/2012 :  15:49:53  Show Profile  Reply with Quote
No přece takový volný čas, který je aktivní, produktivní nebo se při něm něco zajímavého dělá, ne?

Třeba hrát plážový fotbal někde na jihu Itálie je cool, když někdo hodně sleduje takové ty netradiční věci. Ale nakonec je to jenom pinkání s míčem a jen dement to bude na dovolené hrát od rána do večera.
Go to Top of Page

kirmakX6on
Aktivní uživatel

327 Posts

Posted - 04/06/2012 :  03:26:38  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by neronis

quote:
Originally posted by kirmakX6on


no a když budeš mít méně času a energie
...tak pravděpodobně...budeš přicházet o některé druhy zážitků, zájmů, myšlenek, zkušeností, vztahů apod., konkrétně o ty z nich, na které již nebudeš mít čas, případně energii

samozřejmě, workoholik zase bude úspěšnější v práci
ale z neworkoholického hlediska jde jen o kvantitativní výhodu, nikoliv o výhodu kvalitativní



Počkej jak to? Já jsem byl včera v jedné vesnici u Brna a slyšel jsem jednoho majitele stolařství mluvit o tom, že s prací a dětmi nemá čas na svoje koníčky... a ty jsou rybaření nebo odstřel jelenů za 50000Kč.

Nějak se mi nezdá, že by svůj čas chtěl nějak kvalitně využívat ještě jsou v tom navíc utopené peníze. Spíš bych vypustil něco levnějšího jako psy nebo tak.

Každopádně jaký volný čas je "kvalitnější" než jaká práce kterou člověk dělá?

já to myslel trochu jinak

kvalitou jsem nemyslel hodnotu (kvalitnější jako hodnotnější), ale rozdílnost (kvalitativní odlišnost)

"kvantitativně víc" znamená, že máš větší množství téhož (workoholik má více peněz, má tedy "kvantitativní výhodu"/"kvantitativně je na tom lépe")

"kvalitativně víc" znamená, že máš větší množství různých věcí (neworkoholik má tedy více rozdílných zážitků, více různých myšlenek, diferencovanější vztahy, více zájmů apod. ...má tedy "kvalitativní výhodu"/"kvalitativně je na tom lépe")
Go to Top of Page

neronis
Ultragrafoman

Czech Republic
2110 Posts

Posted - 04/06/2012 :  05:23:43  Show Profile  Reply with Quote
Když o tom víš hovno, tak je jakkoli diferenciované asi lepší
Go to Top of Page

jrf
Aktivní uživatel

Czech Republic
278 Posts

Posted - 04/06/2012 :  10:10:31  Show Profile  Reply with Quote
Absolute, krásný odstavec o materiálním konzumu. Vnímám to podobně.

Při zakládání tématu jsem nečekal, kolika různými směry se může debata rozběhnout. V buddhistické terminologii představuje Sennecův citát kmen, onu základní myšlenku, kterou nyní rozvíjíme, tedy obrůstáme kmen větvemi. Brzy dojdeme k tomu, že větve pokryjeme listím a na původní kmen už nebude dobře vidět Takto probíhá většina témat a je otázka, zda to vůbec jde jinak, a zda by to mělo jít jinak.

Ale abych příliš nevětvil

Původní otázkou bylo v podstatě, zda žít spíše přítomností nebo spíše budoucností. Soudě podle vašich příspěvků, myslím že se tady všichni shodneme, že je rozumný nějaký kompromis. A záleží asi na každém, jaký kompromis mu vyhovuje. Každý z nás asi žije jakýmsi kompromisem mezi přítmonstí a budoucností. Já teď třeba sedím v práci, abych pozděj dostal prachy. To je žití budoucností. Tyto okamžiky si zpříjemňuji psaním zde na fórum - to je žití přítomností. Ale i budoucností zároveň, protože očekávám, že na můj příspěvek zareagujete a já si to v budoucnu přečtu.

V tomto kontextu tedy nakonec vnímám Senecův citát jako varování, abychom si té přítomnosti nenechali ukrást přespříliš. V tomto smyslu jako rizikový v současné době vidím především hypotéční trend, kdy se lidé v 25 zadluží na dalších 20 let, aby v 45 měli vlastní barák. Co se bude dít, až začnou měny kolabovat, to nikdo pořádně neví. Také je zde táhlá krize a hrozba ztráty zaměstnání. Člověk může v 35 skončit bez baráku a bez nádherných 10 mladých let svého života, které strávil pobíhaním za účelem splácení úvěru. Raděj ani nebudu začínat o tom, co to ten úvěr vlastně je.

... vrátil jsem se na chvíli ke kmenu a z něj vyrašil nové větve
Go to Top of Page

axel01
Velmi aktivní uživatel

Czech Republic
785 Posts

Posted - 04/06/2012 :  16:28:53  Show Profile  Reply with Quote
jrf

Přítomností žije málokdo. Je smutné, že když se jeden člověk ale přítomností žít rozhodne, musí další lidi,žíjící přítomností, dost blbě hledat. A často jsou lidé žijící přítomností i odsuzovaní (viz lidi,kteří odsuzují mladé za to, že se opíjejí někde po klubech).

_____________________________
Zajíčku, proč máš tak krátké uši?
Ale, jsem romantik. Včera jsem poslouchal, jak krásně zpívá skřivan a přeslechl jsem kombajn.
Go to Top of Page

jrf
Aktivní uživatel

Czech Republic
278 Posts

Posted - 08/07/2012 :  21:26:31  Show Profile  Reply with Quote
Sice je to z novinek, ale je to k tématu :)

http://www.novinky.cz/zena/zdravi/268820-proc-je-lepsi-se-prilis-nezamerovat-na-budoucnost.html
Go to Top of Page

Bolševik
Aktivní uživatel

140 Posts

Posted - 11/07/2012 :  12:49:31  Show Profile  Visit Bolševik's Homepage  Reply with Quote

... A nemáte dojem že to, co Seneca doporučuje, je jen pohodlný či dokonce zbabělý únik do soukromí před odpovědností, povinnostmi a současně i rezignace na nějaký smysl či užitek, který by případně mohl náš život mít ?

Měli bychom dnes počítače a mohli se tady vykecávat na fóru, kdyby se všichni řídili radami Senecy a dělali jen tak lážo plážo, aby se moc nepředřeli ?

Navíc se mi zdá, že je zde přehlížena skutečnost, že nemalá část lidí na naší planetě se sice "celý život věnuje opatřování prostředků k životu", ale je to pro ně nutnost, pokud vůbec žít chtějí, a i přes to celoživotní lopotění žijí stejně ze dne na den a z ruky do huby a o nějaké budoucnosti si nejspíš nedělají iluze.


Prof.Dr.Emanuel Rádl ve svých Dějinách filosofie se na adresu stoiků i Senecy vyslovuje dosti kriticky:

"Stoicismus byl nejvlivnější náladou filosofickou v době hellenistické. Byl to jakoby umírněný cynismus, upravený pro vyšší společenské vrstvy, aby byl důstojný, aby měl zásady a aby proto přece svět mohl běžet, jak běží."
...
"Je-li všechno božské, není pak každý akt vůle bláhovou vzpourou proti osudu ? A je-li všechno náhodné (což je jen jinou formou téhož ponětí), pak nezbývá než se obrnit proti osudu a starat se sám o sebe. Svět je špatný a plný nešťastných náhod: uzavři se tedy do sebe a nic od života nečekej ! I zachovávali se stoikové k životu jako ke špatnému počasí: čekali až se přežene."
...
"Kolem nich hekatomby lidí byly před očima diváků trhány dravou zvěří; Nero zapálil Řím a vystrojil živé pochodně; roku 71 bylo šest tisíc otroků najednou ukřižováno podle cesty mezi Římem a Capuí; šílenci seděli na císařském trůně a Messalina byla v ústech všech. Za takových sociálních poměrů stoik L.A.Seneca psal svoji filosofii, v níž líčil, jak odevšad číhá neštěstí a jak je třeba se proti němu obrnit. Jaké zná neštěstí ? Vypočítává tyto příklady: zboří se dům; ztroskotá loď; zvrhne se vůz; vypukne požár; lidé uškodí druh druhu - a dost. Jiní stoikové nejsou v tom ohledu lepší; vymýšleli si neštěstí, žijíce v spokojenosti, a neviděli neštěstí, které kolem nich zuřilo. Proto zní jejich etika jako dutá rétorika; jejich mravní příkazy jsou spíše symptomem doby než direktivou pro jednání."

"Osobní svoboda, t.j.svoboda od odpovědnosti, pokoj od svodů tohoto světa, kdy se k těmto svodům počítají i povinnosti, byly krasořečnickou zásadou stoiků. Jejich egoismus, zakrytý velmi povrchně rétorikou humanitní, je někdy doslova drzý."

Viz Prof.Dr.Emanuel Rádl: Dejiny filosofie I., Votobia Praha, 1998, str.227-229


Jsou-li dnes myšlenky Senecy přijímány se sympatiemi, nesvědčí to spíše než o jejich kvalitě o podobném morálním klimatu dnes a v Římě na počátku našeho letopočtu ?



Go to Top of Page

neronis
Ultragrafoman

Czech Republic
2110 Posts

Posted - 13/07/2012 :  10:52:49  Show Profile  Reply with Quote
Bolševiku, jeho myšlenky jsou dnes pravděpodobně stále aktuální z toho důvodu, že se v nich vyjadřuje jakým způsobem si vyložit osobní problémy se svým okolím a přitom zůstat nad věcí. To je myslím celé.

Problém je v tom, že stoikové cítí účast nad něčím, co se jich vlastně ani přinejmenším netýká. Je to jako kdyby rodina švábů v letištním sklepě kritizovala nové palivové turbíny, že jsou sice tišší, ale letadla prý teď padají častěji.

A o tom to je, pokud se nás některé problémy dotýkají jenom minimálně, je svůdné na ně koukat jakoby z těch nejvyšších příček, protože nám dávají jakýsi vnitřní klid. Jenže nakonec stejně nemají s problémem nic společného - i myšlenku na počítač mohl dostat někdo ráno při kocovině, nějaký nezodpovědný flákač nebo tak.

Oni lidé, kteří myslí na ostatní se umí chovat egoisticky, protože přece pochopili jak funguje svět. Možná je potom ona touha po všeobecné svobodě nebo odpovědnosti jenom něčím, co se zrovna nosí a kdyby se o tom nemluvilo, chovali by se jinak. Nemyslím si, že rozum a odpovědnost k sobě v zásadě patří.

Edited by - neronis on 13/07/2012 10:54:02
Go to Top of Page

Bolševik
Aktivní uživatel

140 Posts

Posted - 16/07/2012 :  19:07:11  Show Profile  Visit Bolševik's Homepage  Reply with Quote

Únikem od odpovědnosti jsem myslel to, že uvedený citát svět chápe jen jako jakýsi osobní problém, přičemž není ani naznačeno, že člověk by měl mít i nějaký jiný cíl, než si jen trošku užít. A tu nám pak Seneca radí, jak toho nejlépe dosáhnout.
Řekl bych, že takový postoj k životu je příznakem doby: v 19.století byli hrdiny objevitelé, vynálezci a stavitelé železnic (t.j."budovatelé"), dnes jsou obdivovanými idoly fotbalisti, herci a rockeři (t.j."baviči") :-(


quote:
Originally posted by jrf

V tomto kontextu tedy nakonec vnímám Senecův citát jako varování, abychom si té přítomnosti nenechali ukrást přespříliš. V tomto smyslu jako rizikový v současné době vidím především hypotéční trend, kdy se lidé v 25 zadluží na dalších 20 let, aby v 45 měli vlastní barák.





No já mám spíše dojem, že žití na úvěr je žití v přítomnosti na úkor budoucnosti. Hypotéku si lidé přece berou proto, aby mohli v baráku hned bydlet. Orientaci na budoucnost by spíše odpovídalo spoření a odložená spotřeba. Nebo ne ?
Sám Seneca přece píše, že "že největší ztrátou života jest odklad. Ten nás připraví o nejbližší den a pod slibem budoucnosti nás oloupí o přítomnost". Tedy mi to připadá, že žití na dluh jde s tím citátem velmi dobře dohromady.


Myslím si, že společnost, hlavně ta západní, v podstatě podle Senecy žije. Masový konzum, zábava, žití na dluh. V ekonomice preference krátkodobých zisků a drancování ekosystému planety.
Budoucnost přece nikoho nezajímá...



Go to Top of Page

neronis
Ultragrafoman

Czech Republic
2110 Posts

Posted - 16/07/2012 :  19:51:56  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Bolševik


Únikem od odpovědnosti jsem myslel to, že uvedený citát svět chápe jen jako jakýsi osobní problém, přičemž není ani naznačeno, že člověk by měl mít i nějaký jiný cíl, než si jen trošku užít. A tu nám pak Seneca radí, jak toho nejlépe dosáhnout.
Řekl bych, že takový postoj k životu je příznakem doby: v 19.století byli hrdiny objevitelé, vynálezci a stavitelé železnic (t.j."budovatelé"), dnes jsou obdivovanými idoly fotbalisti, herci a rockeři (t.j."baviči") :-(





Jenomže když takovému přemoudřelému budovateli přijde ponižující ze sebe udělat občas šaška, udělá všechno pro to aby si tak nikdy nemusel připadat.
Go to Top of Page

jrf
Aktivní uživatel

Czech Republic
278 Posts

Posted - 03/09/2012 :  23:39:01  Show Profile  Reply with Quote
Když se Dalajlámy zeptali, co jej nejvíce překvapuje na lidstvu, odpověděl: „Člověk. Neboť obětuje své zdraví, aby vydělal peníze. Pak obětuje peníze, aby získal zpět své zdraví. A dále, že je tak úzkostlivý ohledně budoucnosti, že si neužívá přítomnost; následkem čehož nežije v přítomnosti, ani v budoucnosti; žije, jako by neměl nikdy umřít a pak umírá, aniž kdy skutečně žil.“
Go to Top of Page

jrf
Aktivní uživatel

Czech Republic
278 Posts

Posted - 03/09/2012 :  23:47:16  Show Profile  Reply with Quote
Bolševiku, tvůj příspěvek z 11.7. komentovat nebudu, hodnotím ho jako velmi kvalitní a nevím, co bych doplnil nebo mu vytkl.
Vyjádřím se ale k tomuto:

quote:
Originally posted by Bolševik
No já mám spíše dojem, že žití na úvěr je žití v přítomnosti na úkor budoucnosti. Hypotéku si lidé přece berou proto, aby mohli v baráku hned bydlet. Orientaci na budoucnost by spíše odpovídalo spoření a odložená spotřeba. Nebo ne ?



I to má něco do sebe, ale já také vím, že lidé uvažují stylem : "teď si vezmu úvěr, budu muset sice kmitat abych ho stíhal splácet, ale jednou v budoucnu bude ten barák můj."
Go to Top of Page

axel01
Velmi aktivní uživatel

Czech Republic
785 Posts

Posted - 04/09/2012 :  21:29:27  Show Profile  Reply with Quote
jrf, ještě bych chtěla k tomuto citátu Senecy dodat, že smysl přítomnosti spatřuji v utváření budoucnosti. Jinými slovy nemůžeš se budoucnosti vyhnout a tím, že si budeš "jen" užívat přítomnost, tak se jí nevyhneš. Chtěla jsem tím říct že přítomnost má pro mě smysl právě v tom ohledu, že když ji modifikuji, mám pocit, že tím jde i o budoucnost. Ty ne? Nemyslím si, že bych byla tedy s tímto citátem výrazně ve sporu. Mám spíš dojem, že myslíme jedno a totéž a spíš to každý říkáme jinak. Seneca neradí na budoucnost zapomenout. Pouze připomíná, že není moudré si dělat plány "co za 20 let". Osobně si dělám plány tak maximálně na půl roku dopředu a problém s budoucností nemám. Jde jen o to, že určitě by ani Seneca nebyl proti takové budoucnosti, kterou nám přinesla přítomnost. Taková přítomnost, kterou jsme nejen upracovali, ale taky jsme si jí užili. Nejlépe obojí v jednom.

_____________________________
Jdou dva staříci po silnici a najednou kolem nich projede na motorce bezhlavý muž.... Jdou dál a opět kolem nich projede bezhlavý chlap na motorce..... A když se to opakuje už po páté, ten jeden stařík říká tomu druhému: "Hele, Franto, nechceš si tu kosu dát na druhý rameno?"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum © (c) 2009 webmaster Go To Top Of Page
Snitz Forums 2000