Author |
Topic |
okref
Velmi aktivní uživatel
672 Posts |
Posted - 26/07/2009 : 19:19:56
|
Ještě bych zareagoval:
To, co píšeš o Humovi, se dá najít výslovně už v Berkel... (To je tak blbý méno, nevím jak se to skloňuje). Právě tohle Hume zřetelně převzal. |
|
|
Gato
Velmi aktivní uživatel
631 Posts |
Posted - 04/08/2009 : 18:06:09
|
quote: Originally posted by Ondřej Pilný
Je hezké, že se snažíte hledat jistoty.
K tomu, že "předmětem filosofie je neviditelno": Už od starověku je předmětem metafyziky povaha světa jako celku, předměte epistemologie je lidský způsob poznání, předmětem etiky je morálka, předmětem politické filozofie je politika, stát, předmětem estetiky je umění. Celá filosofie je pak o vztahu člověka a světa. Tak jaké neviditelno? Světy nejsou dva – viditelný a neviditelný. Svět je jeden.
Ondřeji, svět je jeden je metafyzické tvrzení, které máte odkud? Indická filosofie rozlišuje svět bdění, snový svět nemluvě o jiných světech třeba pekelných nebo nebeských. Neviditelné světy existují, jak je vidíme, nepochybně ne 5 smysly. |
|
|
Radical
Aktivní uživatel
Czech Republic
154 Posts |
Posted - 04/08/2009 : 18:57:50
|
Gato: Jak vím, že svět je jenom jeden? Protože jsem to poznal. Jak? Protože mám rozum. |
|
|
Gato
Velmi aktivní uživatel
631 Posts |
Posted - 04/08/2009 : 19:44:24
|
quote: Originally posted by Ondřej Pilný
Gato: Jak vím, že svět je jenom jeden? Protože jsem to poznal. Jak? Protože mám rozum.
Ondřeji, já mám také rozum a tvrdím, že existují i jiné světy, proto tvrdím, že svět není jeden. |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 05/08/2009 : 07:34:10
|
Gato.
Kdyby ty světy o kterých hovoříš existovaly,pak by byly podmnožinami světa, který je množinou všech těch světů a ten je vždy jen jeden. Do toho jednoho světa přináleží i světy vymyšlené i ty které sice existují, ale lidé je neznají, třeba mikro a makro světy. Vše je součástí jednoho světa,který vše obsahuje. Představ si svět jako matrjošku. Je jedna,ale obsahuje několik ve svém nitru. Když někdo řekne že je jedna,pak hovoří o mnoině obsahující všechny ostatní jako své podmnožiny. A právě o tom hovoří Ondřej Pilný a tak bys to měl i chápat.
MB |
|
|
Gato
Velmi aktivní uživatel
631 Posts |
Posted - 05/08/2009 : 15:54:11
|
quote: Originally posted by Miloslav Bažant
Gato.
Kdyby ty světy o kterých hovoříš existovaly,pak by byly podmnožinami světa, který je množinou všech těch světů a ten je vždy jen jeden. Do toho jednoho světa přináleží i světy vymyšlené i ty které sice existují, ale lidé je neznají, třeba mikro a makro světy. Vše je součástí jednoho světa,který vše obsahuje. Představ si svět jako matrjošku. Je jedna,ale obsahuje několik ve svém nitru. Když někdo řekne že je jedna,pak hovoří o mnoině obsahující všechny ostatní jako své podmnožiny. A právě o tom hovoří Ondřej Pilný a tak bys to měl i chápat.
MB
Slávo, myslel-li to tak, pak to beru. Odkud se však bere jistota, že je jeden? Nikdo z nás ho takový v celku neviděl. Je to jen domněnka snad pravdivá. |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 05/08/2009 : 16:19:55
|
Gato.
Tady vůbec nejde o jakousi jistotu.Prostě svět je vše včetně všeho, třeba i vymyšlených světů a třeba jejich nekonečného množství a podob. My lidé nejsme vševědoucí a proto nemůžeme s této množiny zvané svět s jistotou nic vyřadit a proto do této množiny vše přináleží.Pro někoho je toho víc, pro někoho méně a tak je ta množina pro každého trošku jiná. Třeba můj svět neobsahuje některé ze světů, které jsi vyjmenoval, protože mně chybí víra. Tvůj svět je ale obsahuje a je to tak správné a to u obou z nás a každého dalšího. POkud mně budeš vyprávět o některém s těch světů,pak sice nebudu věřit, ale budu naslouchat,protože v tom mohu najít cosi, co obohatí můj svět. Rozumíš, co tím chci říci?
MB |
|
|
23MirekK
Nový uživatel
Czech Republic
31 Posts |
Posted - 23/08/2009 : 12:15:13
|
quote: Originally posted by Dalibor Grůza
quote: Originally posted by Ondřej Pilný
Je hezké, že se snažíte hledat jistoty.
K tomu, že "předmětem filosofie je neviditelno": Už od starověku je předmětem metafyziky povaha světa jako celku, předměte epistemologie je lidský způsob poznání, předmětem etiky je morálka, předmětem politické filozofie je politika, stát, předmětem estetiky je umění. Celá filosofie je pak o vztahu člověka a světa. Tak jaké neviditelno? Světy nejsou dva – viditelný a neviditelný. Svět je jeden.
Exaktní vědy se zabývají Bytím vnímaným našimi smysly a jimi objevené přírodní zákony, pak lze našimi smysly ověřovat, filosofie se zabývá otázkami, které zatím nejsme schopni vnímat našimi smysly, svět jako celek, podstata poznání, podstata našeho chování, politiky či umění. Tím nechci říci, že v budoucnu s pokrokem exaktní vědy nebudeme schopni našimi smysly vnímat a ověřovat přírodní zákony určující i tyto filosofické otázky, zatím jsou však pro naše smyslové vnímání nedostupné a dělí tak prozatím svět na smyslově ověřitelný (zjednodušeně řečeno viditelný) a smyslově neověřitelný (zjednodušeně řečeno neviditelný). Filosofie se tak podle mne zabývá, zjednodušeně řečeno, neviditelnem, které se stává s pokrokem exkatní vědy čím dále více, zjednodušeně řečeno, viditelnem (viz. např. ontologie a kosmologie).
Z toho, že se filosofie stejně jako náboženství zabývá, zjednodušeně řečeno, neviditelnem, pak plyne mnohost a neprokazatelnost různých filosofických i náboženských soustav. Proto je třeba hledat minimalistickou filosofii, založenou co nejvíce na naši zkušenosti, nejbližší proto exaktním vědám, na které se proto bude možno shodnout ze strany většiny filosofů.
(viz. též www.filosofierovnovahy.sweb.cz )
Dalibore
Kdybych měl připustit, že je něco neviditelné, nemohlo by to existovat hmotně. To, že je něco neviditelné, neznámená že to neexistuje. Svet je poznatelný. Svět se dá poznat jen prostředníctvím počitků smyslů. Pokud neco nevidím, tak je to buď příliš malé nebo je to přiliš daleko anebo je to viditelné v jiné časti světelného spektra. Neviditelno je takový neuskutečnitelný pojem jako je nesmrtelnost.
P.S.: Z tvých tezí soudím, že jsi obdivivatel Platona a jeho agnosticismu. Nemyslíš, že je poněkud naivní pochybovat o tom, co už bylo dávno prokázáno ohledně filosofie poznání. |
|
|
Dalibor Grůza
Grafoman
Czech Republic
1678 Posts |
Posted - 23/08/2009 : 14:05:52
|
quote: Originally posted by 23MirekK
quote: Originally posted by Dalibor Grůza
quote: Originally posted by Ondřej Pilný
Je hezké, že se snažíte hledat jistoty.
K tomu, že "předmětem filosofie je neviditelno": Už od starověku je předmětem metafyziky povaha světa jako celku, předměte epistemologie je lidský způsob poznání, předmětem etiky je morálka, předmětem politické filozofie je politika, stát, předmětem estetiky je umění. Celá filosofie je pak o vztahu člověka a světa. Tak jaké neviditelno? Světy nejsou dva – viditelný a neviditelný. Svět je jeden.
Exaktní vědy se zabývají Bytím vnímaným našimi smysly a jimi objevené přírodní zákony, pak lze našimi smysly ověřovat, filosofie se zabývá otázkami, které zatím nejsme schopni vnímat našimi smysly, svět jako celek, podstata poznání, podstata našeho chování, politiky či umění. Tím nechci říci, že v budoucnu s pokrokem exaktní vědy nebudeme schopni našimi smysly vnímat a ověřovat přírodní zákony určující i tyto filosofické otázky, zatím jsou však pro naše smyslové vnímání nedostupné a dělí tak prozatím svět na smyslově ověřitelný (zjednodušeně řečeno viditelný) a smyslově neověřitelný (zjednodušeně řečeno neviditelný). Filosofie se tak podle mne zabývá, zjednodušeně řečeno, neviditelnem, které se stává s pokrokem exkatní vědy čím dále více, zjednodušeně řečeno, viditelnem (viz. např. ontologie a kosmologie).
Z toho, že se filosofie stejně jako náboženství zabývá, zjednodušeně řečeno, neviditelnem, pak plyne mnohost a neprokazatelnost různých filosofických i náboženských soustav. Proto je třeba hledat minimalistickou filosofii, založenou co nejvíce na naši zkušenosti, nejbližší proto exaktním vědám, na které se proto bude možno shodnout ze strany většiny filosofů.
(viz. též www.filosofierovnovahy.sweb.cz )
Dalibore
Kdybych měl připustit, že je něco neviditelné, nemohlo by to existovat hmotně. To, že je něco neviditelné, neznámená že to neexistuje. Svet je poznatelný. Svět se dá poznat jen prostředníctvím počitků smyslů. Pokud neco nevidím, tak je to buď příliš malé nebo je to přiliš daleko anebo je to viditelné v jiné časti světelného spektra. Neviditelno je takový neuskutečnitelný pojem jako je nesmrtelnost.
P.S.: Z tvých tezí soudím, že jsi obdivivatel Platona a jeho agnosticismu. Nemyslíš, že je poněkud naivní pochybovat o tom, co už bylo dávno prokázáno ohledně filosofie poznání.
23MirekK,
souhlasím, neviditelnem chápu dosud přesně nepoznané bez ohledu na to, zda-li to poznat jde nebo nejde. Jistě se mnou budeš souhlasit, že současná exaktní-přesná věda neobsahuje úplné poznání skutečnosti, že má ještě mnoho co objevovat. Toto přesně nepoznané nazývám neviditelnem, protože to člověk dosud přesně nezná, např. budoucnost či minulost Vesmíru, jak přesně vypadá jeho počátek a konec, jak máme v každou chvíli správně jednat apod., tímto neviditelnem exaktní vědy se pak podle mne zabývá filosofie, která pro toto neviditelno vytváří různé dosud exaktními vědami nepotvrzené či nevyvrácené, vzájemně rozporné názory, hypotézy či teorie.
(viz. též www.filosofierovnovahy.sweb.cz ) |
|
|
Topic |
|
|
|