Author |
Topic |
Dalibor Grůza
Grafoman
Czech Republic
1678 Posts |
Posted - 19/07/2009 : 14:21:27
|
Nyní chci popsat nejjistější hlediska našeho rozumu ohledně pravdivosti určité skutečnosti (tyto hlediska nám dávají největší myslitelnou jistotu založenou zejména na vlastní zkušenosti, nikoliv však 100% jistotu pravdivosti, tedy nezvratný důkaz):
1.) Skutečnost je prokázána naší zkušeností, zejména prostřednictvím našich smyslů v případě exaktních věd, jejichž předmětem je viditelno, slyšitelno, hmatatelno, chutnatelno, cítitelno (dále též viditelno), nebo naší zkušeností prostřednictvím našeho vědomí v případě filosofie, jejímž předmětem je neviditelno
2.) Skutečnost je vnímána našimi smysly nebo vědomím opakovaně nebo trvale
3.) Na skutečnosti se shodne převážná většina, ne-li všichni ji zakoušející živí tvorové, zejména exaktní vědci v případě exaktní vědy a filosofové v případě filosofie.
(viz. též www.filosofierovnovahy.sweb.cz , www.filosofie.cz/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1163" target="_blank">http://www.filosofie.cz/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1163 ) |
|
Radical
Aktivní uživatel
Czech Republic
154 Posts |
Posted - 20/07/2009 : 21:54:06
|
Je hezké, že se snažíte hledat jistoty.
K tomu, že "předmětem filosofie je neviditelno": Už od starověku je předmětem metafyziky povaha světa jako celku, předměte epistemologie je lidský způsob poznání, předmětem etiky je morálka, předmětem politické filozofie je politika, stát, předmětem estetiky je umění. Celá filosofie je pak o vztahu člověka a světa. Tak jaké neviditelno? Světy nejsou dva – viditelný a neviditelný. Svět je jeden. |
|
|
Dalibor Grůza
Grafoman
Czech Republic
1678 Posts |
Posted - 21/07/2009 : 08:26:07
|
quote: Originally posted by Ondřej Pilný
Je hezké, že se snažíte hledat jistoty.
K tomu, že "předmětem filosofie je neviditelno": Už od starověku je předmětem metafyziky povaha světa jako celku, předměte epistemologie je lidský způsob poznání, předmětem etiky je morálka, předmětem politické filozofie je politika, stát, předmětem estetiky je umění. Celá filosofie je pak o vztahu člověka a světa. Tak jaké neviditelno? Světy nejsou dva – viditelný a neviditelný. Svět je jeden.
Exaktní vědy se zabývají Bytím vnímaným našimi smysly a jimi objevené přírodní zákony, pak lze našimi smysly ověřovat, filosofie se zabývá otázkami, které zatím nejsme schopni vnímat našimi smysly, svět jako celek, podstata poznání, podstata našeho chování, politiky či umění. Tím nechci říci, že v budoucnu s pokrokem exaktní vědy nebudeme schopni našimi smysly vnímat a ověřovat přírodní zákony určující i tyto filosofické otázky, zatím jsou však pro naše smyslové vnímání nedostupné a dělí tak prozatím svět na smyslově ověřitelný (zjednodušeně řečeno viditelný) a smyslově neověřitelný (zjednodušeně řečeno neviditelný). Filosofie se tak podle mne zabývá, zjednodušeně řečeno, neviditelnem, které se stává s pokrokem exkatní vědy čím dále více, zjednodušeně řečeno, viditelnem (viz. např. ontologie a kosmologie).
Z toho, že se filosofie stejně jako náboženství zabývá, zjednodušeně řečeno, neviditelnem, pak plyne mnohost a neprokazatelnost různých filosofických i náboženských soustav. Proto je třeba hledat minimalistickou filosofii, založenou co nejvíce na naši zkušenosti, nejbližší proto exaktním vědám, na které se proto bude možno shodnout ze strany většiny filosofů.
(viz. též www.filosofierovnovahy.sweb.cz )
|
Edited by - Dalibor Grůza on 21/07/2009 08:31:42 |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 22/07/2009 : 11:00:44
|
Dalibore.
Kdyby se filosofie zabývala pouze neviditelnem,pak by neměla oč se opřít. Myšlení lidí není viditelné, ale viditelné jsou důsledky.Navíc jsi docela zapomněl na ostatní smysly jako chuť, sluch, čich a hmat. Mnohý plyn není viditelný,ale projeví se chutí, či čichovým vjemem.Vyjádření,že se filosofie zabývá neviditelněm či nevnímatelnem je chybné.Filofie se zabývá souvislostmi mezi příčinami a následky ostatně jako všechny vědy.Prvotní příčinou může být účinek hmoty, dalším třeba myšlení a dalším důsledek myšlení,který je opět vnímatelný (i viditelný) Vždy musí být cosi vnímatelné ab se tím filosofie mohla zabývat. Ty se příkladně zabýváš rád Bohem,čili nevnímatelnem,ale sleduješ možné důsledky jeho bytí a kdyby byly nevnímatelné, pak bys byl zcela v koncích a neměl se čeho zachytit.
MB |
|
|
Radical
Aktivní uživatel
Czech Republic
154 Posts |
Posted - 22/07/2009 : 19:16:14
|
Dalibor Grůza: Neuvedl jste ani jeden důvod, proč by předmětem filozofických disciplín mělo být cosi neviditelného a nikoliv to, co jsem napsal a čím se filosofie tradičně zabývá. Není možné se těmito filozofickými disciplínami zabývat bez údajů, které získáváme smyslovým vnímání – nebylo by se čím zabývat. Mimochodem, vaše tvrzení přímo odrážejí neplatnou pojmotvorbu. Pojmy vznikají ze smyslového vnímání a následné abstrakce – držet se vašich východisek, nemáme se ani jak bavit. |
|
|
Dalibor Grůza
Grafoman
Czech Republic
1678 Posts |
Posted - 22/07/2009 : 21:27:00
|
quote: Originally posted by Miloslav Bažant
Dalibore.
Kdyby se filosofie zabývala pouze neviditelnem,pak by neměla oč se opřít. Myšlení lidí není viditelné, ale viditelné jsou důsledky.Navíc jsi docela zapomněl na ostatní smysly jako chuť, sluch, čich a hmat. Mnohý plyn není viditelný,ale projeví se chutí, či čichovým vjemem.Vyjádření,že se filosofie zabývá neviditelněm či nevnímatelnem je chybné.Filofie se zabývá souvislostmi mezi příčinami a následky ostatně jako všechny vědy.Prvotní příčinou může být účinek hmoty, dalším třeba myšlení a dalším důsledek myšlení,který je opět vnímatelný (i viditelný) Vždy musí být cosi vnímatelné ab se tím filosofie mohla zabývat. Ty se příkladně zabýváš rád Bohem,čili nevnímatelnem,ale sleduješ možné důsledky jeho bytí a kdyby byly nevnímatelné, pak bys byl zcela v koncích a neměl se čeho zachytit.
MB
Mílo,
je vidět, že jsi nečetl mé příspěvky dobře nebo celé, neviditelno používám jako zkratku pro smyslové nevnímatelno.
(viz. též www.filosofierovnovahy.sweb.cz ) |
|
|
Dalibor Grůza
Grafoman
Czech Republic
1678 Posts |
Posted - 22/07/2009 : 21:28:43
|
quote: Originally posted by Ondřej Pilný
Dalibor Grůza: Neuvedl jste ani jeden důvod, proč by předmětem filozofických disciplín mělo být cosi neviditelného a nikoliv to, co jsem napsal a čím se filosofie tradičně zabývá. Není možné se těmito filozofickými disciplínami zabývat bez údajů, které získáváme smyslovým vnímání – nebylo by se čím zabývat. Mimochodem, vaše tvrzení přímo odrážejí neplatnou pojmotvorbu. Pojmy vznikají ze smyslového vnímání a následné abstrakce – držet se vašich východisek, nemáme se ani jak bavit.
Viděl jste, resp. vnímal svými smysly někdo Boha, Bytí, jsoucno, poznání, vědomí, duši, správné myšlení, princip sporu, identity, krásu, správné chování, lásku, zlo, dobro, kategorický imperativ apod., na rozdíl od pohybu tělesa, jadernou energii, elektrickou energii, chemickou reakci, živé buňky apod.
Chyba podle mne je, že když se filosofie baví o Bohu, o jeho všemocnosti, dobrotě, vševědoucnosti, všudypřítomnosti apod., nebaví se o jejich reálném, exaktním např. fyzikálním základě. Jinak řečeno jakým způsobem, fyzikálním, resp. chemickým a biologickým mechanismem uskutečňuje Bůh ve světě svou všemocnost, všudypřítomnost, vševědouccnost, jaký má exaktní základ jeho dokonalá dobrota, resp. jakou povahu má z hlediska fyziky, chemie a biologie vůbec Bůh. To samé platí o fyzikálnní, chemické a biologické povaze dobra, zla, či spasitele a ďábla, krásna, dějin, politiky, správného chování či myšlení apod.
Filosofie by měla pokusit se definovat své abstraktní pojmy na fyzikálním, chemickém a biologickém základě, jinak se bude bavit o neviditelnu, které je předmětem filosofie, na úrovni šarlatánů věštících z karet či křišťálové koule a o pravdivosti nebo mylnosti jejich teorií nebude nikdy možno s konečnou platností rozhodnout.
(viz. též www.filosofierovnovahy.sweb.cz ) |
|
|
Radical
Aktivní uživatel
Czech Republic
154 Posts |
Posted - 22/07/2009 : 22:46:08
|
quote: Originally posted by Dalibor Grůza Viděl jste, resp. vnímal svými smysly někdo Boha, Bytí, jsoucno, poznání, vědomí, duši, správné myšlení, princip sporu, identity, krásu, správné chování, lásku, zlo, dobro, kategorický imperativ apod., na rozdíl od pohybu tělesa, jadernou energii, elektrickou energii, chemickou reakci, živé buňky apod.
Pojmy, které jste vypsal, vytvořil člověk. Nic se člověku do jeho vědomí neobtiskne automaticky, stejně tak žádný z těch pojmů člověk automaticky nezná. A protože člověk je bytostí volní, mohou být pojmy v souladu s realitou (a člověk by se jimi tedy měl řídit) nebo jsou arbitrární bez návaznosti na realitu (a lidský život tedy negují).
Některé pojmy, z vámi uvedených je to třeba: poznání, identita, dobro, zlo, láska, jsou vytvořeny abstrakcí a lze je definovat a správně identifikovat metodou redukce. Jiné pojmy, jako třeba bůh, jsou arbitrární, z ničeho neodvozené, a jsou tedy neplatné.
Pokud je pojem abstraktní (třeba pojem "existence") neznamená to, že by byl neviditelný, a tedy automaticky předmětem filosofie. Právě definice pojmu a způsob, jakým člověk poznává, je předmět epistemologie. Spoustu pojmů je abstraktních – člověk je používá, protože jinak by vše musel vyjadřovat v nesmyslně dlouhých souvětí. Ale zároveň je spousty těch pojmů předměte jiných vědních oborů. Třeba pojem "trh" je abstraktní, nelze na něj ukázat – je podle vaší terminologie "neviditelný" – a je předmětem ekonomie, nikoliv filozofie.
(viz. též http://www.filosofie.cz/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1162 ) |
|
|
Dalibor Grůza
Grafoman
Czech Republic
1678 Posts |
Posted - 23/07/2009 : 08:22:07
|
quote: Originally posted by Ondřej Pilný
quote: Originally posted by Dalibor Grůza Viděl jste, resp. vnímal svými smysly někdo Boha, Bytí, jsoucno, poznání, vědomí, duši, správné myšlení, princip sporu, identity, krásu, správné chování, lásku, zlo, dobro, kategorický imperativ apod., na rozdíl od pohybu tělesa, jadernou energii, elektrickou energii, chemickou reakci, živé buňky apod.
Pojmy, které jste vypsal, vytvořil člověk. Nic se člověku do jeho vědomí neobtiskne automaticky, stejně tak žádný z těch pojmů člověk automaticky nezná. A protože člověk je bytostí volní, mohou být pojmy v souladu s realitou (a člověk by se jimi tedy měl řídit) nebo jsou arbitrární bez návaznosti na realitu (a lidský život tedy negují).
Některé pojmy, z vámi uvedených je to třeba: poznání, identita, dobro, zlo, láska, jsou vytvořeny abstrakcí a lze je definovat a správně identifikovat metodou redukce. Jiné pojmy, jako třeba bůh, jsou arbitrární, z ničeho neodvozené, a jsou tedy neplatné.
Pokud je pojem abstraktní (třeba pojem "existence") neznamená to, že by byl neviditelný, a tedy automaticky předmětem filosofie. Právě definice pojmu a způsob, jakým člověk poznává, je předmět epistemologie. Spoustu pojmů je abstraktních – člověk je používá, protože jinak by vše musel vyjadřovat v nesmyslně dlouhých souvětí. Ale zároveň je spousty těch pojmů předměte jiných vědních oborů. Třeba pojem "trh" je abstraktní, nelze na něj ukázat – je podle vaší terminologie "neviditelný" – a je předmětem ekonomie, nikoliv filozofie.
(viz. též http://www.filosofie.cz/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1162 )
Ondřeji,
ekonomie se oddělila od filosofie poměrně pozdě, což souvisí s její blízkostí s filosofií, je otázka, zda je ekonomie exaktní věda vzhledem k tomu, že jde o společenskou vědu. Pojem trh je přece jenom exaktněji definován jako pojem Bytí či láska apod. výše uvedené filosofické pojmy, je také mnohem lépe představitelný čili viditelný, nehledě na to, že se vyvinul z konkrétního čili viditelného pojmu trh čili nějaké určité tržiště např. v určitém městě. Avšak i u pojmu trh bych uvítal jeho jednoznačné exaktní vymezení na fyzikálním, biologickém či chemickém základě, což by možná odstranilo mnohost a neřešitelnou rozpornost různých společensko-ekonomických teorií.
Mimochodem existují abstraktní pojmy exaktně definované např. hybnost jako násobek hmotnosti a rychlosti, přestože hybnost je neviditelná, lze si ji velmi dobře představit na základě její definice, protože její složky hmotnost a rychlost jsou velmi dobře vnímetelné lidskými smysly, např. hmatem a zrakem.
Když jsem definoval pojem Bůh jako veškerou fyzikální energii, jako veškerý pohyb a nehybnost, jako všechny body o nulové hmotnosti, tj. jako všechny body časoprostoru, myslíte, že jde o neplatný, podle Vás arbitrární pojem nebo pouze o jeho jednoznačnou fyzikální definici.
(viz. též: www.filosofierovnovahy.sweb.cz ) |
Edited by - Dalibor Grůza on 23/07/2009 08:33:46 |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 24/07/2009 : 08:02:49
|
Dalibore.
Filosofie je o skoumání příčin a následků vztahujících se k světu, člověku a lidské společnosti.Ekonomie je o vztazích příčin a následků v ekonomice. Ekonomie s filosofií se prolínají,protože výsledek ekonomie je přímo závislý na lidských vztazích, čili ekonomie má filosofické důsledky. Existuje filosofie obchodu a podobně. Lenin kdysi prohlásil, že politika je zhuštěná ekonomie a myslím, že s tím je možno souhlasit.
MB |
|
|
Radical
Aktivní uživatel
Czech Republic
154 Posts |
Posted - 24/07/2009 : 15:55:26
|
Dalibor Grůza: Doba, kdy vznikla ekonomie, není důležitá, důležitý je fakt, že stejně jako třeba fyzika, je ekonomie věda samostatná a filozof by neměl být nikdy spekulujícím ekonomem nebo fyzikem.
Obsah pojmu trh je svobodná směna. Není to "exaktní" vymezení fyzikou, biologií ani chemií. Není tedy pravda, že pojmy musí být – ve vaší terminologii – vymezeny "exaktně". Protože máte vytvořenou nesmyslnou definici filozofie, není divu, že nevidíte jiné uchycení pojmů v realitě než to "exaktní". Spojitost filozofie s ostatními vědami je následující: epistemologie přímo ovlivňuje metodologii vědy a metodologie vědy je nástroj, kterým získáváme obsah vědy. To je vše. Uvedu to na příkladě. Jakýkoliv vědec postupuje podle nějaké metodologie a získává tak nějaké výsledky. Metodologie je přímo ovlivněna epistemologií, tedy specifickou filosofickou disciplínu (nebo chcete-li filozofií vědy). Pokud by to platilo naopak – výsledky vědce by byly základem epistemologie, pak nám vzniká epistemologické díra, kdy nedokážete vysvětlit, jak vědec k daným závěrům došel a zdali je to výsledek pravdivý nebo nepravdivý.
Filozof by neměl být spekulujícím fyzikem. A to z principu. Celý proces tvorby pojmů má nějaký pravidla a ty nelze obejít. K té definici boha – jen tak mimochodem, co tedy není bůh? |
|
|
Dalibor Grůza
Grafoman
Czech Republic
1678 Posts |
Posted - 24/07/2009 : 19:53:42
|
quote: Originally posted by Ondřej Pilný
Dalibor Grůza: Doba, kdy vznikla ekonomie, není důležitá, důležitý je fakt, že stejně jako třeba fyzika, je ekonomie věda samostatná a filozof by neměl být nikdy spekulujícím ekonomem nebo fyzikem.
Obsah pojmu trh je svobodná směna. Není to "exaktní" vymezení fyzikou, biologií ani chemií. Není tedy pravda, že pojmy musí být – ve vaší terminologii – vymezeny "exaktně". Protože máte vytvořenou nesmyslnou definici filozofie, není divu, že nevidíte jiné uchycení pojmů v realitě než to "exaktní". Spojitost filozofie s ostatními vědami je následující: epistemologie přímo ovlivňuje metodologii vědy a metodologie vědy je nástroj, kterým získáváme obsah vědy. To je vše. Uvedu to na příkladě. Jakýkoliv vědec postupuje podle nějaké metodologie a získává tak nějaké výsledky. Metodologie je přímo ovlivněna epistemologií, tedy specifickou filosofickou disciplínu (nebo chcete-li filozofií vědy). Pokud by to platilo naopak – výsledky vědce by byly základem epistemologie, pak nám vzniká epistemologické díra, kdy nedokážete vysvětlit, jak vědec k daným závěrům došel a zdali je to výsledek pravdivý nebo nepravdivý.
Filozof by neměl být spekulujícím fyzikem. A to z principu. Celý proces tvorby pojmů má nějaký pravidla a ty nelze obejít. K té definici boha – jen tak mimochodem, co tedy není bůh?
Bůh má-li být všudypřítomný, musí být ve všem přítomný, jak je to ale fyzikálně, chemické či biologicky proveditelné? Má výše uvedená definice Boha představuje možné exaktně-vědecké řešení.
Dovedete si představit jiné exaktně-vědecké řešení Boží všudypřítomnosti?
(viz. též: www.filosofierovnovahy.sweb.cz ) |
Edited by - Dalibor Grůza on 24/07/2009 19:55:21 |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 25/07/2009 : 07:15:08
|
Dalibore.
Hovor o tomto nemůže být příliš vážný, ale pokud připustím, že bůh existuje,pak mohu s tvrzení že Bůh je všudypřítomný vyvodit,že jsme uvnitř boha a nikoliv vně. Kdydychom byli vně,pak by nebyl všudypřítomný. Byli bychom tedy my i celý svět uvnitř boha a musel by být tedy logicky nekonečně velký, či větší než nekonečno. Každá snaha boha definovat dává člověku možnost jeho podobu, či existenci popřít.
MB |
|
|
Radical
Aktivní uživatel
Czech Republic
154 Posts |
Posted - 25/07/2009 : 18:15:37
|
quote: Originally posted by Dalibor Grůza
Dovedete si představit jiné exaktně-vědecké řešení Boží všudypřítomnosti?
Já ale uvedl, že pojem bůh je arbitrární. Proto po mně přeci nemůžete chtít, abych vám řešil boží všudypřítomnost. |
|
|
okref
Velmi aktivní uživatel
672 Posts |
Posted - 25/07/2009 : 22:05:39
|
quote: Originally posted by Dalibor Grůza
Nyní chci popsat nejjistější hlediska našeho rozumu ohledně pravdivosti určité skutečnosti (tyto hlediska nám dávají největší myslitelnou jistotu založenou zejména na vlastní zkušenosti, nikoliv však 100% jistotu pravdivosti, tedy nezvratný důkaz):
1.) Skutečnost je prokázána naší zkušeností, zejména prostřednictvím našich smyslů v případě exaktních věd, jejichž předmětem je viditelno, slyšitelno, hmatatelno, chutnatelno, cítitelno (dále též viditelno), nebo naší zkušeností prostřednictvím našeho vědomí v případě filosofie, jejímž předmětem je neviditelno
2.) Skutečnost je vnímána našimi smysly nebo vědomím opakovaně nebo trvale
3.) Na skutečnosti se shodne převážná většina, ne-li všichni ji zakoušející živí tvorové, zejména exaktní vědci v případě exaktní vědy a filosofové v případě filosofie.
(viz. též www.filosofierovnovahy.sweb.cz , www.filosofie.cz/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1163" target="_blank">http://www.filosofie.cz/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1163 )
No jo no. Připomnělo mi to Berkeleyův(snad se to tak nějak píše) idealizmus(nevím, proč se používá idealizmus namísto výstižného idejizmus, který by to mnohem mnohem lépe vystihoval). Připomnělo mi to tedy ten jeho idealizmus... do jaké míry ses nechal inspirovat idealizmem v tomto příspěvku? V bodě 1 je to přesně jako u B. Ten dělí ideje na vnímatelné a reflexivní(nebo reflektivní, teď nevím, jak je to správně). V bodě 2 to má tak, že skutečnost není nic jiného než to, co je ve vědomí. Což je srozumitelnější než tvoje formulace, která dovoluje dvojí porozumění. Že totiž skutečnost nemusí být jen ve vědomí, ale sama o sobě pro sebe bez vědomí, nebo tak jak to myslel B.
Když to shrnu, tak nevím, kam tvůj příspěvek mířil, když se nepřikloní k idealizmu. Když to totiž neudělá, pak nevidím tu jistotu. Když to udělá tak fajn. Ale opakuji, žes to formuloval s možností dvojakého významu(jestli se jich nedá najít ještě víc). |
|
|
Dalibor Grůza
Grafoman
Czech Republic
1678 Posts |
Posted - 26/07/2009 : 09:11:08
|
quote: Originally posted by okref
quote: Originally posted by Dalibor Grůza
Nyní chci popsat nejjistější hlediska našeho rozumu ohledně pravdivosti určité skutečnosti (tyto hlediska nám dávají největší myslitelnou jistotu založenou zejména na vlastní zkušenosti, nikoliv však 100% jistotu pravdivosti, tedy nezvratný důkaz):
1.) Skutečnost je prokázána naší zkušeností, zejména prostřednictvím našich smyslů v případě exaktních věd, jejichž předmětem je viditelno, slyšitelno, hmatatelno, chutnatelno, cítitelno (dále též viditelno), nebo naší zkušeností prostřednictvím našeho vědomí v případě filosofie, jejímž předmětem je neviditelno
2.) Skutečnost je vnímána našimi smysly nebo vědomím opakovaně nebo trvale
3.) Na skutečnosti se shodne převážná většina, ne-li všichni ji zakoušející živí tvorové, zejména exaktní vědci v případě exaktní vědy a filosofové v případě filosofie.
(viz. též www.filosofierovnovahy.sweb.cz , www.filosofie.cz/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1163" target="_blank">http://www.filosofie.cz/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1163 )
No jo no. Připomnělo mi to Berkeleyův(snad se to tak nějak píše) idealizmus(nevím, proč se používá idealizmus namísto výstižného idejizmus, který by to mnohem mnohem lépe vystihoval). Připomnělo mi to tedy ten jeho idealizmus... do jaké míry ses nechal inspirovat idealizmem v tomto příspěvku? V bodě 1 je to přesně jako u B. Ten dělí ideje na vnímatelné a reflexivní(nebo reflektivní, teď nevím, jak je to správně). V bodě 2 to má tak, že skutečnost není nic jiného než to, co je ve vědomí. Což je srozumitelnější než tvoje formulace, která dovoluje dvojí porozumění. Že totiž skutečnost nemusí být jen ve vědomí, ale sama o sobě pro sebe bez vědomí, nebo tak jak to myslel B.
Když to shrnu, tak nevím, kam tvůj příspěvek mířil, když se nepřikloní k idealizmu. Když to totiž neudělá, pak nevidím tu jistotu. Když to udělá tak fajn. Ale opakuji, žes to formuloval s možností dvojakého významu(jestli se jich nedá najít ještě víc).
Okrefe,
za nejjistější pravdy pokládám poznání založené na exaktní vědě, proto jsem se snažil vytvořit hlediska pravdivosti společná pro exaktní (přesné) a abstraktní (obecné) vědy, tj. např. pro fyziku a pro filosofii apod.
V exaktních vědách výše uvedená hlediska splňuje experiment neboli pokus. Pokus vnímáme našimi smysly ad. 1.), můžeme ho kdykoliv zopakovat, je tedy vnímán našimi smysly opakovaně nebo trvale ad. 2.) a díky pokusu se na něm shodne většina exaktních vědců ne-li všichni ad.3).
Ve filosofii zkoumáme abstraktní (obecné) pojmy, které nejsou jednoznačně fyzikálně, chemicky či biologicky definovány, čili zatimní, zjednodušeně řečeno, neviditelno (definice neviditelna viz. výše). Proto nemůžeme ve filosofii provádět pokusy resp. experimenty našimi smysly jako v exaktních vědách. Avšak můžeme zkoumat naše vědomí (viz. fenomenologie). Jestliže je něco uloženo v našem vědomí, tj. zeptám se sám sebe např., jestli chci určitou věc a odpovím si kladně. Pak jsem provedl pokus obdobný pokusu exaktních (přesných) věd (viz. výše), kdy jsem jej vnímal svým vědomím, zkušeností, nikoliv však smyslovou zkušeností jako u exaktního experimentu čili pokusu ale vnitřní zkušeností mého vědomí ad. 1.) Že jde o mé skutečné přání, nikoliv omyl mého vědomí, lze zjistit jedině tak, že tento pokus se zkušeností mého vědomí lze kdykoliv zopakovat ad. 2.), tedy, že např. danou věc chci bez pochybností opakovaně či trvale. Chce-li danou věc trvale většina nebo všichni filosofové či lidí, pak se na ní mohou shodnout, jako na minimalistické téměř exaktní filosofii ad. 3.).
Ani takovýto exaktní či filosofický pokus nám však nedává 100% jistotu, že se nemýlím. Podle anglického empiristy-filosofa Davida Huma je v lidském poznání nejjistější pravdou pouze sled počitků, kauzalita neboli možnost opakování experimentu čili pokusu je pak dána pouze tím, že jsme zvyklí z minula, že za počitkem A následuje počitek B, nikde však nemáme zaručeno, že tomu tak bude i v budoucím případě. David Hume se domníval, že z minulých pokusů, resp. naší zkušenosti v minulosti se můžeme pouze domnívat s vysokou mírou pravděpodobnosti, že i v budoucnu se zopakuje průběh pokusu tak, jak proběhl v minulosti, 100% jistotu, že i tentokrát proběhne pokus stejně, však nikdy nemáme, neplatí tudíž kauzalita ale pouze větší či menší pravděpodobnost.
Filosofii Davida Huma potvrzuje i moderní fyzika, podle Heisenbergových vztahů neurčitosti nelze určit polohu mikročástic s absolutní přesností, ale pouze s větší či menší pravděpodobností. Toto bylo potvrzeno pokusem, že fotony byly za stejných okolností vystřelovány proti stínítku a nedopadaly na stejné místo, ale na celé stínítko, přičemž tam, kde byla největší pravděpodobnost jejich dopadu, dopadaly tyto fotony nejčastěji, resp. nejhustěji. Mikročásticemi jsou pak tvořeny všechny tělesa našeho makrosvěta, tj. našeho světa (např. člověk či jiný živý tvor nebo každá neživá věc), proto i zdánlivá kausalita určitého děje v našem světě je pouze jeho vysoká praděpodobnost.
Nic jistějšího než výše uvedenou vysokou pravděpodobnost určitého děje v našem světě založenou na opakování výše uvedeného exaktního nebo abstraktního (např. filosofického) experimentu čili pokusu lidstvo nemá, proto v případech ad.1.), ad.2.) a ad.3.) jde o prokazatelně (tedy smyslově nebo vědomě zkušenostně) nejjistější pravdy, které lidstvo má.
(viz. též: www.filosofierovnovahy.sweb.cz ) |
|
|
Topic |
|
|
|