www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum
www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

 All Forums
 Filosofie
 Etika, socialní a politická filosofie
 strach jako podstata
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Miloslav Bažant
Ultragrafoman

Czech Republic
6254 Posts

Posted - 25/11/2009 :  12:58:22  Show Profile  Visit Miloslav Bažant's Homepage  Reply with Quote
no ale teď--jak to interpretovat? Je příčina jejich činu strach z otce nebo agrese otce ? To je jak problém prvotnosti vejce nebo slepice...
Rzwalde.
Já bych řekl, že ani jedno ,ani druhé. Máš zde určitý stav a chceš diosáhnout stavu jiného. K cíli vede více cest a každý vybírá tu, kterou považuje za výhodnější. Otec tedy ce chce dosáhnout čehosi u syna,třeba poslušnosti, či podřízenosti. Z vlastního dětství ví,že nejsnadnější cestou k dosažení takového stavu je to, že potomka zmlátí a vytvoří tím jeho strach a strach jej přinutí právě k té poslušnosti či podřízenosti. Jenže nevzniká jen strach,ale i odpor a ten je opět potlačován zmlácením, následke čeho ještě vzrůstá. A tak i potomek získává skušenost, že cíle je možno nejsnadněji dosáhnout násilím. A tuto cestu využívá i tehdy chce li cosi získat byť by to byla maličkost. Za pozornost by ještě stálo zamyslet se nad funkcí skupiny, kde se snaží každý člen získat dominantní postavení a třeba tím, že zmlátí někoho jiného a tím ukáže svou sílu, svou krutost a bezohlednost aby ostatní získali před nm respekt. U otce i potomka a následně u toho vyvozeného jde o schůdnost cesty k požadovanému výsledku,čili vše je směrováno do budoucnosti, nikoliv do minulosti.

MB
Go to Top of Page

pan.chytry
Nový uživatel

42 Posts

Posted - 28/03/2010 :  11:43:38  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by okref

Asi nejvíc souvisí tato miniúvaha s etikou, tak ji zařazuji sem.

Strach je poslední úroveň života. Strach udržuje život největší silou. Takovou silou, že přehlíží jakákoli měřítka pro vzhled života. Strach nejvíce vystupuje na povrch, když je život v ohrožení. To se strach přímo ujímá vedení a nepřipouští k činu žádné nadstavby. Když se život ocitne na hraně, pak je jasné, co jej odjakživa vedlo k setrvání. Mohlo by se zdát, že přeci život nemá jen jeden moment nebo podstatu, kterou je strach. Že má minimálně ještě jeden – radost či štěstí. To je ale klam, nadstavba, která není ničím jiným než upokojeným strachem. Spokojený a ukonejšený strach je vítězstvím jeho činů. Kdo se zbaví strachu – ale opravdu zbaví, ne že ho jen uspokojí a ukonejší – pak ho čeká velmi krátký život. Protože podstatou života je strach, nemůže život jít za strach, a to ani v představách ne. Život si nedokáže představit nic mimo strach. Když se o to pokusí, uvidí jen nic. Protože nic není a není ani vidět, nevidí opět nic jiného než svou strašnou podstatu.
Za nejšťastnější život se obecně považuje takový, který má upokojený strach. Samozřejmě se neříká upokojený strach, ale prostě jen štěstí nebo podobně. Přesto je to pořád strach, ať už je zakuklený v jakkoli příjemné podobě. Neexistuje čin, který by nebyl motivován strachem. Život padá a stojí se strachem. Čím více se lpí na životě, tím je strach větší a tím více se odhlíží od měřítek vzhledu života. Za měřítky vzhledu se však životu neskrývá nic než bezstraší. Bezstraší je nová dimenze, kam život nevidí, která však nabízí alternativu. A je velmi na pováženou, zda není něčím lepším. Považovat je to však velmi těžké a předem odsouzené k zavržení, když v takovém vážení by se na jednu misku váhy muselo položit absolutní štěstí stojící na strachu a na druhou misku nic nahrazené očekáváním všeho.



Okref.

Z hlediska introspekce a analýzy motivů lidského jednání brilantní práce s jednou nezaviněnou chybou a tou je nenalezení východiska. Východisko nalezneš analýzou věty "Kdo se zbaví strachu – ale opravdu zbaví, ne že ho jen uspokojí a ukonejší – pak ho čeká velmi krátký život."
Go to Top of Page

Miloslav Bažant
Ultragrafoman

Czech Republic
6254 Posts

Posted - 29/03/2010 :  08:56:50  Show Profile  Visit Miloslav Bažant's Homepage  Reply with Quote
A co vlastně je strach? Jaký je rozsah od čeho až kam? Pokud není určen rozsah, pak je možno považovat za strach cokoliv. Dýchám a přestanu li dýchat, vznikne stav nedostatku kyslíku, což je nepříjemno.Nechci toto nepříjemno a proto stále dýchám. Je i toto strach s nepříjemna, nebo je toto mimo hranice významu slova strach? Nejsou li určeny hranice významu slova,pak mohu každé slovo označit jako základ všeho. Nemám strach ze smrti a přesto stále dýchám,protože nechci cítit nepříjemno.Nemám strach ze smrti a přesto se vyhýbám tomu co život ohrožuje, protože je to nepříjemné.Mám stach ze smrti,ale můjj život je neustálé nepříjemno bez cesty k příjemnu. Život v nepříjemnu. Strach s trvalého nepříjemna je horší než strach ze smrti a tak strach ze smrti potlačím.
Co tím chci říci. Pokud si představím plochu na které je mnoho záchytných bodů a každý z nich má svůj obsah a význam, mohu jeden s těchto bodů označit jako základní a ostatní se tím stanou jeho obsahem,což bych označil jako kruh kolem něj ve kterém jsou všechny ostatní body. Výsledkem je zjednodušující pohled.Já dávám přednost poznání funkce všech těch bodů a snažím se každému co nejpřesněji označit hranice významu. Výsledkem je sice složitější pohled na svět,ale je o mnoho přesnější.Pokud vezmu hranice slovu příjemno,pak hledání příjemna je tím základním.Vznikne tím zjednodušený pohled na svět,ale není možné toto popřít. A stejně tak je tomu u slova strach.

MB
Go to Top of Page

okref
Velmi aktivní uživatel

672 Posts

Posted - 02/04/2010 :  16:38:00  Show Profile  Reply with Quote
Panchytrý:Z hlediska introspekce a analýzy motivů lidského jednání brilantní práce s jednou nezaviněnou chybou a tou je nenalezení východiska. Východisko nalezneš analýzou věty "Kdo se zbaví strachu – ale opravdu zbaví, ne že ho jen uspokojí a ukonejší – pak ho čeká velmi krátký život."

Můj příspěvek si nekladl za cíl najít východisko. Cílem byla deskripce pozorované zkušenosti, které jsem se stal součástí.

Co víc odepsat... Snad jen, že za pseudonymem PanChytrý, respektive za jeho příspěvkem si představuji právě někoho s ukonejšeným strachem. -Což nemusí být pravda a může se jednat o vyjímečnou bytost, která žije život za životem.
Go to Top of Page

pan.chytry
Nový uživatel

42 Posts

Posted - 04/04/2010 :  00:47:48  Show Profile  Reply with Quote
Okrefe,

budu-li v labyrintu, který bude mít uprostřed vysoký sloup, na ten sloup vyšplhám a uvidím tvar labyrintu. Co udělám jako další? Zůstanu sedět na sloupu a vědět jak labyrint vypadá a být na tom o trochu lépe než ostatní, kteří o sloupu ani tvaru labyrintu nemají zdání a bloudí v něm, nebo slezu a půjdu najít po paměti východ a ty, které potkám cestou, vezmu s sebou?
Go to Top of Page

Miloslav Bažant
Ultragrafoman

Czech Republic
6254 Posts

Posted - 04/04/2010 :  07:27:18  Show Profile  Visit Miloslav Bažant's Homepage  Reply with Quote
Pan.chytrý.

Tak tohle jsem si myslel také.Vylezl jsem na ten sloup,rozhlédl se, našel východ a chtěl vyvést s toho labyrintu ostatní.Jenže oni nevěří a bloudí v labyrintu dál. Co budu dělat venku sám? A tak vím, kde je východ, ale bloudím tam s nimi.Je lépe bloudit s odtatními, než být sám i když dokonalý mimo bludiště. Navíc ten východ vede jen do dalšího a dalších bludišť a jediným skutečným východem je smrt.

MB
Go to Top of Page

pan.chytry
Nový uživatel

42 Posts

Posted - 04/04/2010 :  09:49:40  Show Profile  Reply with Quote
Miloslav Bažant.

Nač ty pohřební řeči?
Go to Top of Page

Miloslav Bažant
Ultragrafoman

Czech Republic
6254 Posts

Posted - 04/04/2010 :  13:07:53  Show Profile  Visit Miloslav Bažant's Homepage  Reply with Quote
pan, chytrý.
Já tě nevím. Asi mně někdo poslal lokomotivu tendrem napřed.

Já jsem si kdysi myslel, že projdu li část toho bludiště a prošlápnu cestu,že to ostatní budou mít snazší. Ono je však úplně jinak a každý si cestu musí najít sám. Někdo se vydá slepou cestou víry a má dojem, že právě tato cesta je správná. Kolik je lidí, tolik je cest a každý si musí najít tu svou. Budovat dálnici pro ostatní je pitomost.Ostatní tvou cestu uznají za správnou jedině tehdy, je li podobná té jejich. A tak už lezu na ten sloup jen pro sebe a jen ze zvědavosti.Spíše sleduji cesty druhých, než abych jim svou cestu jako správnou nutil. I Ježíš prý kdysi řekl, že vše je marnost,zřejmě ze stejného důvodu. Hledat a prošlapávat cestu bludištěm pro ostatní mne bavilo a mělo to pro mne smysl. Bavilo mne označovat slepé cesty znameními,ale dnes si říkám "kdo chce kam, pomocme mu tam" ať si každý natluče ten svůj nos sám.Lidé nechtějí cesty k moudrosti a poznání světa,ale chtějí cestu,které slibuje povýšení ceny jejich života a nevadí jim, že jdou po slepé cestě,která nikam nevede.
A tak se nakonec ptám sám sebe, zda nejsem v tomto směru na tom úplně stejně. Proč lézt na ten sloup a rozhlížet se? Jen pro sebe? Proč to dělat, když za pár let na to stejně zapomenu a zapomenu i na to že jsem žil??? Vše má smysl, když se s tím může člověk podělit s ostatními, jinak to smyslu postrádá.
Pohřební řeči? Nevím. Možná je toto pouze cestou k vnitřní vyrovnanosti s realitou, které není právě k popukání.


MB
Go to Top of Page

okref
Velmi aktivní uživatel

672 Posts

Posted - 05/04/2010 :  18:48:36  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by pan.chytry

Okrefe,

budu-li v labyrintu, který bude mít uprostřed vysoký sloup, na ten sloup vyšplhám a uvidím tvar labyrintu. Co udělám jako další? Zůstanu sedět na sloupu a vědět jak labyrint vypadá a být na tom o trochu lépe než ostatní, kteří o sloupu ani tvaru labyrintu nemají zdání a bloudí v něm, nebo slezu a půjdu najít po paměti východ a ty, které potkám cestou, vezmu s sebou?



Je nutné brát někoho s sebou? To jako proto, že člověk má tu potřebu? A tu proto, že ve společnosti se cítí bezpečněji - strach je utěšen. Společnost je tišící lék. Může člověk ze stožáru udělat takovou pošetilost brát někoho s sebou? Vlastně, proč ne...

Edited by - okref on 05/04/2010 18:51:53
Go to Top of Page

pan.chytry
Nový uživatel

42 Posts

Posted - 05/04/2010 :  19:02:47  Show Profile  Reply with Quote
Napsals to dobře, nemusel si editovat. Je opravdu hloupost vyvádět někoho z jeho omylů, vesměs si tím jen uškodíš. Mnohem chytřejší je jeho omyly využít ve svůj prospěch.
Go to Top of Page

Miloslav Bažant
Ultragrafoman

Czech Republic
6254 Posts

Posted - 06/04/2010 :  07:27:02  Show Profile  Visit Miloslav Bažant's Homepage  Reply with Quote
Pan .chytrý.
Je opravdu hloupost vyvádět někoho z jeho omylů, vesměs si tím jen uškodíš. Mnohem chytřejší je jeho omyly využít ve svůj prospěch.

Já myslím, že zapomínáš jaké ty cesty bludištěm jsou. Mnohé z nich jsou takové, že v zájmu cesty (třeba boha) ohrožují život ostatních lidí ve společnosti.Přesto si lidé na těchto cestách myslí, že právě ta jejich cesta je tou správnou.Můžeš jejich omyly využít sobecky ve prospěch svého já a můžeš s toho mít i nějaký zisk,ale to ohrožení tím nezmizí a jednou může postihnout i tebe,či tvoje potomky. Strach bych v tom nehledal,pokud právě nejsi tímto ohrožen. Spíše rozumovou úvahu.Půjdou li po této cestě, bude docházet k ohroženíi když se mne to třeba týkat nebude. odvedu li je s této cesty ohrožení zanikne.Mám li schopnost vidět smrtící propast a vidím slepé jak k ní kráčí,pak se snažím je odvést jinam. Ovšem mohu jít s nimi, stát se jejich vůdcem a třeba je připravit o majetek, než do propasti spadnou,čili využít jejich omylu ve svůj prospěch. V tom máš pravdu. Je to jedna z možných alternativ.Mně je taková cesta však protivná a považuji ji za nemorální. Proto nepatřím k lidem bohatým majetkem.

MB
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum © (c) 2009 webmaster Go To Top Of Page
Snitz Forums 2000