T O P I C R E V I E W |
neronis |
Posted - 20/10/2008 : 22:07:40 Existují metody a jaké?
Jak z dítěte vychovat osobnost a jak svůj přístup s přibývajícím věkem měnit, měl by se měnit?
Rodiče se velmi často dívají na svého potomka jako na produkt vlastního úsilí a už méně jako na novou, individuální bytost. Ve své podstatě to také znamená, že se ho snaží mít pod kontrolou a řídit veškeré jeho procesy. Kladou otázky a musí všemu porozumět.
Problém však může nastat v momentě, kdy potomek začne myslet individuálně a stojí před sebou samým. Uvědomí si, že rodiče jsou sice strůjcem jeho dosavadních životních pravidel, ale pokud má ve světě přežít, musí si vytvořit vlastní, protože se ta jejich dostávají do konfliktu s tím co vidí on když nejsou poblíž.
Pokud pak bývá často vystavován zpovídání a jakékoli rozhodnutí nemůže učinit bez konzultace se svými stvořiteli, jeho osobní růst to omezuje a pokud ne, začne k nim cítit pohrdání.
Naslouchat neznamená řídit. Pokud jim chceme pomáhat, měli bychom si všimnout kdy jsou naše otázky vítané a kdy spíše na obtíž. Kdo si takovou skutečnost neuvědomí, může se se svými potomky zaseknout v místě, kdy z nich budou buďto submisivní chudáčci nebo spratci, kteří si neváží ničeho ani sebe. |
15 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Miloslav Bažant |
Posted - 04/11/2008 : 12:14:39 Neronisi
Já bych řekl,že se děti učí i navzájem.Od mých rodičů jsem nikdy neslyšel neslušné slovo,ale ve škole i ve školce od dětí ano a tak jsem tyto slova poznal i já a podařilo se mně jednou oslovit tátu "ty vole" To byl rachot. To bylo facek.Můj děda s tátovy strany byl sice havíř ,ale mluvil naprosto spisovně,až to někdy přeháněl. Jednou mne hlídal když jsem měl nějakou chřipku, či co a já jsem mu řekl, že umím básničku o dědečkovi. Když mne vybídnul abych ji řekl.Tak jsem racecitoval" Dědku dědku dětku, máš v prdeli štětku." On s toho byl tak konsternován,že ode mne odešel a hodně dlouho na mne vůbec nepromluvil(snad několik let). Byl jsem tehdy v mateřské škole a tam jsem se to od dětí naučil.
MB |
neronis |
Posted - 30/10/2008 : 18:35:59 To protože se to děti pomalu učí od dospělých. Od těch slyší i první nadávky, kulva.
Když například dítě vyrůstá mezi hipíky, tak je úplně jiné ať už je z čehokoliv (geneticky). |
Rzwald |
Posted - 30/10/2008 : 18:35:47 quote: Originally posted by Miloslav Bažant Tak tomu bylo, je a bude,protože sěti se teprve uší žít ve společnosti. Když se však podíváš na jednání dospěláků, poznáš, že je to naprosto stejné, jen to dostane jiný kabát.
nevim, mně se to nelíbí ..na druhé straně chápu, že tenhle komentář je celkem nicneříkající, aneb faktem je, že to tak je... |
Miloslav Bažant |
Posted - 30/10/2008 : 07:37:23 Rzwalde.
Děti si brousí zuby na slabších jedincích.Tak tomu bylo, je a bude,protože sěti se teprve uší žít ve společnosti. Když se však podíváš na jednání dospěláků, poznáš, že je to naprosto stejné, jen to dostane jiný kabát.
MB |
Rzwald |
Posted - 29/10/2008 : 18:55:03 quote: Originally posted by Miloslav Bažant Loutkou kolektivu se stává ten, kdo nedokáže získat přijetí kolektivem běžnou cestou. Znal jsem chlapce, který nosil do školy cukrovinky a rozděloval je mezi spolužáky v domění, že si je získá na svou stranu. Byl maličký,slabý a neuměl se prát. A tak si spolužáci zamlsali a potom ho ještě zmlátili a sebrali mu ten zbytek. On to však udělal další den znovu a znovu snad jen kvůli té chvilce,kdy měl pocit, že jej berou. Když jednou bonbony nepřinesl, zmlátili jej tak, že skončil v nemocnici.V té nemocnici zjistili,že má nějakou nemoc a vyléčili jej. On začal přibírat růst a sílit.Začal cvičit a naučil se bránit. A ejhle. Kolektiv jej přijal mezi sebe.
MB, to je nechutný... ...copak je tu okolo opravdu jen džungle? |
Miloslav Bažant |
Posted - 29/10/2008 : 09:53:15 Rzwalde.
Loutkou kolektivu se stává ten, kdo nedokáže získat přijetí kolektivem běžnou cestou. Znal jsem chlapce, který nosil do školy cukrovinky a rozděloval je mezi spolužáky v domění, že si je získá na svou stranu. Byl maličký,slabý a neuměl se prát. A tak si spolužáci zamlsali a potom ho ještě zmlátili a sebrali mu ten zbytek. On to však udělal další den znovu a znovu snad jen kvůli té chvilce,kdy měl pocit, že jej berou. Když jednou bonbony nepřinesl, zmlátili jej tak, že skončil v nemocnici.V té nemocnici zjistili,že má nějakou nemoc a vyléčili jej. On začal přibírat růst a sílit.Začal cvičit a naučil se bránit. A ejhle. Kolektiv jej přijal mezi sebe.
MB |
neronis |
Posted - 28/10/2008 : 14:21:39 To je jedna z forem, záleží samozřejmě na kolektivu. Každý kolektiv je jiný vzhledem k přínosům jednotlivců.
Z mých zkušeností vyplývá, že pokud člověk kašle na autority, které zbytku kolektivu ubližují neoprávněně taktéž, vyslouží si obdiv pravý. |
Rzwald |
Posted - 28/10/2008 : 14:17:09 quote: Originally posted by neronis Muselo učinit rozhodnutí kdy bude ve svém kolektivu v pozice bojovníka a hrdiny, přitom tuhle skutečnost doma odmítnou pochopit.
mnoo...tak jako jo, no....na druhé straně často kolektiv vybere ovlivnitelného jedince a používá jej jako svého nástroje --- kolektiv chce rozbité okno v šatně, tedy pobízí vého "hrdinu", aby to okno rozbil. Tento pak sice čerpá nejrůznější výhody a určitý obdiv, nicméně tento je jen přechodný a falešný.
Alespoň z mých zkušeností plyne, že není žádná výhra, aby byl člověk uznáván "kolektivem". Občas je dostatečně rozvinutý egocentrismus k nezaplacení. |
neronis |
Posted - 28/10/2008 : 13:48:42 Potomek je v každém případě bytost, která by měla chápat skutečnosti, které rodiče k nějakému rozhodnutí vedou. Pokud by šlo o "výchovný" trest za něco, co nechápe jako špatné, bude se sám sebe ptát kde udělal chybu a s očekáváním dalšího trestu se bude snažit odstranit cestu ke zjištění jeho "chyby", kterou stále jako chybu nevnímá. Protože byl za ni potrestán, ale nepochopil ji.
Rodič by měl chápat situaci, v jaké se potomek nachází. Pokud bude vyrůstat mezi dětmi kde je pro zapadnutí do kolektivu důležité udělat nějakou zlomyslnost nebo si jít hrát s něčím s čím by rodiče nesouhlasili (např. oheň), musí to v zájmu budování své pozice v kolektivu udělat. Pakliže mají rodiče dostatečný vliv na to aby byly potrestány i ostatní děti, musí je krýt a hodit vinu na sebe. Problém může nastat v momentě kdy takové děti podpálí třeba seník. Takové dítě bude mít potom řemenem rozpálený zadek do ruda a tím se od rodičů odpoutá. Muselo učinit rozhodnutí kdy bude ve svém kolektivu v pozice bojovníka a hrdiny, přitom tuhle skutečnost doma odmítnou pochopit. Chtějí od něj respekt a chtějí s tím chováním něco udělat.
Bohužel jim nedochází, že dokud budou volit "výchovné" prostředky, neudělají s tím nic. A myšlení takového dítěte půjde vlastní, nekontrolovatelnou a nepochopitelnou cestou. |
Miloslav Bažant |
Posted - 22/10/2008 : 14:07:06 Gato.
Dokonce jsem si všiml, že občas napíši v místo b a tak to potom opravuji editací.To s a z se mně skutečně plete,zvláště když myslím na text a nikoliv na pravopis.Ale nejsem v tom tady vůbec sám.
MB |
Gato |
Posted - 22/10/2008 : 11:14:31 quote: Originally posted by Miloslav Bažant
kdy se rodič na potomka dívá jako na produkt vlastního úsilí, jinými slovy jako na věc.
Myslím,že jsme zde pouze dva, kteří to mohou posoudit s obou stran a to já a Navi.Oba jsme byli dětmi a oba rodiči. Vy ostatní pouze dětmi a být rodiči vás teprve čeká a tak na to máte pouze jeden pohled. Rodiče mají a cítí zodpovědnost za to co splodili.(jak kteří)V základu jde o to vychovat ze svých dětí slušné bezkonfliktní lidi schopné žít ve společnosti. To však vůbec není lehké a je zde mnoho vlivů,které to ovlivňují,většinou negativně.A tak se rodič ocitá v nezávidění hodné situaci.Sleduje svého potomka a když u něj vidí znaky něčeho negativního, snaží se to eliminovat,jenže každý soudí dle sebe a svých skušeností a společnost se mění.To cco bylo včera cestou ke konfliktu,je dnes kladem.Navíc si rodiče často představují svého potomka mnohem výše,než je v jeho schopnostech takového stavu dosáhnout. To vše dohromady vede ke konfliktům mezi rodiči a dětmi.Dítě toto chápe jinak a rodič také. Knihy zde nepomohou a mnohdy autor knihy sám výchovu nezvládl a mluví spíše o tom, jak by si sám představoval, že by tomu mělo být.Takže nezbývá jen hledat cesty a doufat,že s dítěte nebude kriminálník, nebo zlý člověk.Kdyby dnes nějaká škola učila jak vychovávat děti, zítra by již toto mohlo být zastaralé a neplatné. Není problém vychovávat vzorné dítě které si uvědomuje své povinnosti a rádo se učí.Problém nastane,vychovává li rodiš dítě které je problémové. Tam je dobrá rada nad zlato. MB
Rád bych zde uvedl svůj pohled na věc. Rodiče zplodili těla, ale Bůh vytvořil duši. Je-li ta duše nevědomá tj. problémová co s tím? Univerzální odpověď asi neexistuje. Některé duše jsou velmi vyspělé a jiné duše se staršími těly zoufale nevědomé. Existuje velká pravděpodobnost, že společnost vedená zločinci typu Hitlera vytvoří i zlé děti třeba Hitlerovu mládež. Budou dávat v televizi filmy o Rwandě a Kambodži(už dávali), ti zločinci byli mladí lidé. Zlá společnost snadno vytvoří i zlé děti. (Povšiml jsem si Slávo že píšeš s tam, kde má být z. Pravděpodobně opisuješ mluvené slovo.) Česká společnost je vyspělá ve srovnání třeba s kambodžskou nebo rwandskou, ale vzpomeňme si na německou společnost, která si za svého vůdce vybrala DOBROVOLNĚ vraha Hitlera. Nehrozí něco podobného i české společnosti? |
Miloslav Bažant |
Posted - 22/10/2008 : 09:03:53 Rzwalde. Být silný neznamená jen sílu svalů, ale třeba toho rozumu a vítězství pravdy je sníček naivků. Venkoncem každý za pravdu považuje cosi jiného a tak vždy zvítězí ten kdo má pravdu (tu svou).
Jít příkladem? Ale ano s tím souhlasím,ale uvědom si,jak jsou lidé různí, Někteří se hádají, rozvádějí či dokonce perou a nejsou to jen lidé bez vzdělání.Prostě jsou takoví a nic s tím neuděláš.Vychovávají sobě podobné a tím jsou nesmrtelní a budou vždy.A tak můžeš mít vzorně vedenou rodinu a dítě si najde partnera s takové rodiny a máš to doma a nic s tím neuděláš.
MB |
Rzwald |
Posted - 22/10/2008 : 07:34:52 quote: Originally posted by Miloslav Bažant
Rzwalde.
Já vím, ře to o tom je,ale nejhorší je na tom,že člověk někdy hledá, hledá a skouší a ono nic nezabírá,takže to nakonec z bezradnosti skončí u toho výprasku. To že dítě pozná,že vyhrává silnější je pro jeho život bohužel výhodné.Nemá li rodič autoritu,bere jej dítě spíše jako podřízeného než nadřízeného a dle toho jeho jednání vypadá.U chytrého dítěte stačí autorita rozumu a u některého třeba ten řemen.Jsou i děti,u kterých je vše marné a neporadí si s nimi ani profesoři psychologie, či pedagogiky. Ty si však poradit musíš,jinak to dítě nakonec nařeže tobě.
MB
pokud si neví rodič rady, pak jsou tu knížky...
...jinak autoritu lze vzbudit i jinými způsoby -- např. důsledností a nebo vlastním příkladem. Divil by ses, jak i malé děti sledují, co se děje v rodině. Pokud si manželé dělají naschvály, jednají nečestně vůči druhému (např. když se pohádají), dítě tohle zaregistruje a pak i ono bude jednat nečestně.
Pokud "přistihnu" své rodiče, když lžou někomu cizímu nebo se přetvařují...tak pak taky začnu lhát...a to i jim.
S výrokem: To že dítě pozná,že vyhrává silnější je pro jeho život bohužel výhodné. nesouhlasím. Jednak to není pravda (někdy "vyhrává" chytřejší, někdy ten, kdo má správné přátele, někdy ten, kdo je bohatší...a někdy taky ten, kdo má pravdu...) ---a jednak...pokud to má poznat...tak nechť to pozná až nadejde čas.....a nechť tohle neplatí v rodině.
|
Miloslav Bažant |
Posted - 22/10/2008 : 06:59:23 Rzwalde.
Já vím, ře to o tom je,ale nejhorší je na tom,že člověk někdy hledá, hledá a skouší a ono nic nezabírá,takže to nakonec z bezradnosti skončí u toho výprasku. To že dítě pozná,že vyhrává silnější je pro jeho život bohužel výhodné.Nemá li rodič autoritu,bere jej dítě spíše jako podřízeného než nadřízeného a dle toho jeho jednání vypadá.U chytrého dítěte stačí autorita rozumu a u některého třeba ten řemen.Jsou i děti,u kterých je vše marné a neporadí si s nimi ani profesoři psychologie, či pedagogiky. Ty si však poradit musíš,jinak to dítě nakonec nařeže tobě.
MB |
Rzwald |
Posted - 22/10/2008 : 06:45:25 quote: Originally posted by Miloslav Bažant Pouze skoušet, skoušet a hlavně přemýšlet.
noale vovo ..vo tom to jeéé :-) |
|
|