T O P I C R E V I E W |
rajis |
Posted - 02/04/2008 : 17:59:18 Jak byste si vyložili tento Platónův mýtus, copak se nám snaží tento filosof ukázat? Jedná se o takřka elementární filosofický textík, zajímá mě nakolik se ostatní budou slučovat či rozcházet v jeho výkladu/interpretaci. Nyní stručně k ,,příběhu" tohoto smyšleného Platónova mýtu.
Podobenství o jeskyni ,,Skupinka lidí žije v jeskyni, jež má jediný východ vedoucí vzhůru. Tam žijí už od narození a jsou připoutáni takovým způsobem, že se mohou dívat jen před sebe. Za jejich zády je malá zídka, kde hoří oheň. Nad tou zídkou střídavě vystupují různé věci a figury. Spoutaní lidé vidí jenom stíny těch věcí a figur. Tyto stíny berou jako něco jsoucího, skutečného. Dokonce mezi sebou soutěží – snaží se odhadovat pořadí, v němž se stíny objevují. Jeden z vězňů je zbaven pout . Je donucen vstát a někdo ho vyvede pryč z jeskyně. Světlo ho oslepuje, postupně si však zvyká. Dochází k poznání, že Slunce je původem vší jasnosti, i toho co viděl v jeskyni. Své poznání chce ukázat i ostatním spoluvězňům a vrací se zpět do jeskyně. V jeskyni nevidí nic, protože oči přivykli světlu. Lidé v jeskyni se mu vysmějí. Nejenže není schopný s nimi soutěžit v rozpoznávání stínů, ale nemá ani žádné důkazy. Kdyby se ostatní pokusil osvobodit, možná by ho snad i zabili ." |
15 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Miloslav Bažant |
Posted - 10/04/2009 : 10:59:24 Ono nepídění se po nepodstatném vlastně dělám pořád, třeba v té matice, nepočítám něco, co vím že spočítat jde(nebo to umím), ale hledám něco, co spočítat nejde(nebo to neumím). Jrf. Zajímavé. Jsme si v tomto hodně blízcí i když v matematice určitě ne.Mně když někdo řekne, že cosi nejde,tak vzbudí můj zájem a snahu najít řešení abych ukázal, že to jde,že to žešení má.Když najdu to řešení, pak mne to zcela přestane zajímat. Je to snad nějaká posedlost, či mánie, ale tak tomu u mne bylo, je a nejspíše bude,dokud budu schopný myslet.Kdysi, více než před třiceti lety jsem se setkal s Buddhovým podoběnstvím o stromu desetitisíc znaků a v té povídce bylo napsáno,že se snaží toto podobenství marně otevřít lidé tisíce let a nikdo to nedokázal.Kdyby tam toto napsáno nebylo, nejspíše bych na to pdobenství zapomněl a považoval je spíše za cosi co spadá pouze do víry a slibuje nereálné zázraky. Jenže ta slova o nemožnosti toto podobenství otevřít mne vyprovokovalo k tomu, abych to řešení hledal a ejhle, ono zde řešení bylo a pochopil jsem i příčinu toho, proč podobenství nedokázali lidé za celá ta tisíciletí otevřít. Pro tu radost,když člověk to řešení najde stojí za to hledání. Ono vlastně to hledání řešení je na tom to nejkrásnější. Je to jako výlet do neznáma a nádherné dobrodružství.
MB |
Rzwald |
Posted - 08/04/2009 : 11:45:41 quote: Originally posted by jrf Enya: Wild child
a pár slov s pokusem o překlad
Ever close your eyes Ever stop and listen Ever feel alive And you've nothing missing You don't need a reason Let the day go on and on
(Zavři oči, zastav se a naslouchej, cítíš život a nic ti nechybí, nepotřebuješ důvod, nech den plynout a plynout)
Let the rain fall down Everywhere around you Give into it now Let the day surround you You don't need a reason Let the rain go on and on
(Nech déšť padat všude kolem, ponoř se do toho všeho, nech den, ať tě obklopí, nepotřebuješ důvod, nech déšť padat dál a dál)
tak to je drsný...já mám od ní celou diskografii :-D ..ale nikdy jsem si těch slov nevšiml !! ...přitom jí rozumím...
...kdo ví, zda mě podvědomě neovlivnila :-) |
jrf |
Posted - 08/04/2009 : 10:10:36 quote: Originally posted by Rzwald mno já nevím, ještě na tomhle stupni nejsem, takže těžko posoudit :-D
..ale přibližuji se mu. Někdy když jdu v noci po prázdné ulici a kochám se tím betonem všude kolem :-D ..tak mi to připadne v podstatě krásné a to mě uklidňuje. Stejně když jsem někdy v lese nebo někde v přírodě, tak často mě zastaví nějaký okamžik, kdy intenzivně vnímám krásu a dokonalost okolí...no a v té chvíli je mi všechno jasné.
Znám tento pocit ...
quote: Originally posted by Rzwald ...pak přijdu dom, někdo na mě začne hučit ať se učím a postupně se to ze mne zase vytrácí :-D
... a tomuto říkám "náraz reality" , takové nepříjemné probrání se, po kterém se na dotyčného, který mě probírá, dívám stylem "synku, synku, ty vůbec nevíš ..."
quote: Originally posted by Rzwald Jak to vysvětlit -- ...neptáš se jak se rozmnožuje a jak se jmenuje, atd., protože i kdybys to už nevěděl, víš alespoň tolik, že se to dozvědět lze a víš, že v tom není zázrak. Víš, jak je složeno auto? Přesný postup výroby matičky? Asi ne...a ani to nezjišťuješ. Proč? To tě nezajímá? No pravděpodobně ne, protože víš, že to nějak jde a víš že je to nevýznamné. Pro mě jako člověka (pozor! ne pro mě jako Rzwalda! ..člověka jako příslušníka lidské rasy) a pro svět jako celek, což jsou jediné dvě věci, na kterých záleží...tak pro nás oba je nevýznamné poznání, jak se nějaká květina rozmnožuje. Pro svět je významné, že existuje...a pro mne je významné, že je krásná. Vše ostatní je v tomhle subjektivním nazírání nezajímavé.
Máš pravdu. Měl jsem napsat jinou otázku, tj. proč květina existuje? A proč vlastně všechno existuje? Na což se ptám, pokud nemám tebou zmíněný pocit. Ono nepídění se po nepodstatném vlastně dělám pořád, třeba v té matice, nepočítám něco, co vím že spočítat jde(nebo to umím), ale hledám něco, co spočítat nejde(nebo to neumím).
Zajímavé je, že na všechno existuje nějaký citát, píseň nebo film, tak dle svého dobrého zvyku jednu píseň zmíním: Enya: Wild child
a pár slov s pokusem o překlad
Ever close your eyes Ever stop and listen Ever feel alive And you've nothing missing You don't need a reason Let the day go on and on
(Zavři oči, zastav se a naslouchej, cítíš život a nic ti nechybí, nepotřebuješ důvod, nech den plynout a plynout)
Let the rain fall down Everywhere around you Give into it now Let the day surround you You don't need a reason Let the rain go on and on
(Nech déšť padat všude kolem, ponoř se do toho všeho, nech den, ať tě obklopí, nepotřebuješ důvod, nech déšť padat dál a dál)
A ono to často bez písničky není úplně ono, tak kdyžtak tady http://www.youtube.com/watch?v=__0QZTI6W5A
|
Rzwald |
Posted - 08/04/2009 : 09:25:51 quote: Originally posted by jrf quote: Originally posted by Rzwald ještě zbývá jeden typ uvažování, který já osobně považuji za nejpokročilejčí, neboť imho svědčí o vnitřní vyrovnanosti: "tahle květina je krásná" ...a tečka
Ale nesvědčí tento typ trochu o rezignaci na poznání? Proč je taková, jaká je, proč se rozmnožuje, proč roste jen tam a tam ...
mno já nevím, ještě na tomhle stupni nejsem, takže těžko posoudit :-D
..ale přibližuji se mu. Někdy když jdu v noci po prázdné ulici a kochám se tím betonem všude kolem :-D ..tak mi to připadne v podstatě krásné a to mě uklidňuje. Stejně když jsem někdy v lese nebo někde v přírodě, tak často mě zastaví nějaký okamžik, kdy intenzivně vnímám krásu a dokonalost okolí...no a v té chvíli je mi všechno jasné.
...pak přijdu dom, někdo na mě začne hučit ať se učím a postupně se to ze mne zase vytrácí :-D
V podstě ve chvíli, kdy si řekneš "tahle květina je krásná", pak to není kvůli rezignaci na poznání, ale kvůli tomu, že je už nepotřebuješ.
Jak to vysvětlit -- ...neptáš se jak se rozmnožuje a jak se jmenuje, atd., protože i kdybys to už nevěděl, víš alespoň tolik, že se to dozvědět lze a víš, že v tom není zázrak. Víš, jak je složeno auto? Přesný postup výroby matičky? Asi ne...a ani to nezjišťuješ. Proč? To tě nezajímá? No pravděpodobně ne, protože víš, že to nějak jde a víš že je to nevýznamné. Pro mě jako člověka (pozor! ne pro mě jako Rzwalda! ..člověka jako příslušníka lidské rasy) a pro svět jako celek, což jsou jediné dvě věci, na kterých záleží...tak pro nás oba je nevýznamné poznání, jak se nějaká květina rozmnožuje. Pro svět je významné, že existuje...a pro mne je významné, že je krásná. Vše ostatní je v tomhle subjektivním nazírání nezajímavé.
|
Miloslav Bažant |
Posted - 08/04/2009 : 06:47:56 Jrf. Já také ,ale zajímavé je si to uvědomit.Kdyby totéž bylo řečeno prostým slovem, byl by to vlastně jen jeden z mnoha možných výkladů.Díky podobenství vzniká otázka a otázka je víc než pravda, protože vede k novým poznáním.Pravda je jen řetěz a okovy.
MB |
jrf |
Posted - 07/04/2009 : 19:38:49 quote: Originally posted by Rzwald ...pro mě největší záhadou asi zůstane to, proč místo toho aby jasně řekl to, co chtěl říct, tak proč vymýšlel takový příběhy...
Taky jsem zastáncem jasného a přímého vyjadřování, ale někdy se člověk bojí říct něco na plná ústa, tak to jen naznačí. Platón to však v tomto případě trochu přehnal, nějaký záměr sice asi sledoval, ale vůbec není jasné jaký a množství interpretací to jen dokazuje.
quote: Originally posted by Rzwald S mými znalostmi se prohlubuje má kontrola nad světem a pokud chci svět kontrolovat (=rozumět mu a předvídat ho, abych byl klidný a nic mě nepřekvapilo), což chci...tak pak pokračuji v akumulaci poznání....
Mám to tak podobně, akorát cítím, že nemám a nikdy nebudu mít svět pod kontrolou
quote: Originally posted by Rzwald ještě zbývá jeden typ uvažování, který já osobně považuji za nejpokročilejčí, neboť imho svědčí o vnitřní vyrovnanosti: "tahle květina je krásná" ...a tečka
Ale nesvědčí tento typ trochu o rezignaci na poznání? Proč je taková, jaká je, proč se rozmnožuje, proč roste jen tam a tam ...
ad MB příspěvek Zajímavá interpretace Miroslave, když bych do ní měl vmontovat sebe, tak by mi vyšlo, že se neustále zbavuji řetězů, ale stále nacházím nové a nové, zase se jich zbavím atd.atd. |
Miloslav Bažant |
Posted - 07/04/2009 : 07:42:54 Pánové. V podobenství povrchní znění pouze ukazuje vnitřní algoritmus a ten je v podobenství důležitý.Proto se zdržím soudu nad podobenstvím a nebudu bádat na tím,zda Platon někde udělal logickou chybu, či nikoliv,ale převedu si podobenství do algoritmu.Tento algoritmus potom hledám shodu algoritmu s čímsi co mu odpovídá. Toto podobenství hovoří o nás lidech a o tom jak vnímáme svět. Když se nad tím zamyslím,pak ty řetězy jsou každého z nás.Každý se sám připoutává a každý se může i odpoutat.Ta jeskyně čili omezení rozhledu je dáno našemi schopnostmi i stavem soudobého poznání lidstva. Ty obrazy na stěně jeskyně jsou naší vlastní projekcí reality světa kolem ovlivněné projekcí ostatních.Přijmem li projekci jako realitu,pak si sami stvoříme své řetězy.Začneme li se ptát, zda je ten obraz skutečně realitou,odpoutáváme se od řetězů a najdeme li cestu k novým poznáním,pak opuštíme jeskyni,ale zde bych dodal, že naše větší část zůstává stále v jeskyni připoutána a stále sleduje ty projekce,které jako skutečnost přijala.A tak se necháváme oslnit světlem poznání,až začneme být slepí,protože to své poznání považuje za jediné správné a vracíme se zpět do jeskyně, kde toto promítáme na stěnu ve snaze ukázat pravdu ostatním. Jenže ty projekce jsou rovné s těmi ostatními a jen někdo je může přijmout. Ten jehož obrazům tyto odporují je považuje za omyl, či lež a tak to jde stále dokola a nemá to konce. Co s toho vyplývá? Že vše jsou jen obrazy nikoliv pravda.Nejvyšším poznáním je stav kdy člověk pozná,že pravda je na konci nekonečna a vše až k pravdě je pouze a jen poznání.Že povyšování jakékolic pravdy se rovná pouze uznání těch obrazů na stěně. Jedině hledání poznání člověka zbavuje řetězů, protože poznání hledá ten, kdo pravdu ztratil.Uznaná pravda jsou ty řetězy a jsou pouze a jen naše.My jsme si sami žalářníky. A tak souhlasím s Jrf,když říká "Věř tomu kdo poznání hledá a nedůvěřuj tomu, kdo je našel." Ten kdo je našel, už jenom promítá obrazy na stěnu jeskyně pro ostatní a hlavně pro sebe sama. Toto podobenství je téma na několikasvazkové dílo a nikoliv jen na několik řádek. Mohlo by se psát o tom, jak mnohé řetězy vytváří škola, o tom jak řetězy vytváří náboženství ,jak je někdy výhodné nevědět že cosi nejde,jak dokáže přetrhat řetězy, když člověk nedokáže slepě uvěřit autoritám a jejich výsledky ověřuje.Prostě a krátce.Tohle téma nikdy nedokážeme vyčerpat ,jen od něj můžeme utéct,když poznáme že ohrožuje naše řetězy,kterých si vážíme a považujeme je za naši přednost.
MB |
Rzwald |
Posted - 06/04/2009 : 21:53:37 quote: Originally posted by jrf Lidé jsou připoutáni tak, že se mohou dívat jen před sebe + za jejich zády vystupují různé věci a figury => To znamená, že tyto věci a figury nikdy nespatříme, nikdy nepoznáme. I ten člověk, který byl osvícen a vrátil se, v jeskyni nic neviděl. Tedy nikdo nikdy neviděl, ani neuvidí tyto skutečné věci a figury.
to nemůžeš brát zas uplně doslova :-D od toho je to jinotaj...že "tají jiné" :-)
...pro mě největší záhadou asi zůstane to, proč místo toho aby jasně řekl to, co chtěl říct, tak proč vymýšlel takový příběhy...
quote: Originally posted by jrf Ještě mě napadá, jak vlastně lidé touží po poznání, tak bychom si měli položit otázky: 1, Pokud poznání dosáhneme, co budeme dělat pak? Pokud to nevíme, proč po něm toužíme?
tak žejo, někdy stačí znát druhou derivaci :-D ...aneb stačí nám znát "tendenci". Dítě se naučí chodit na nočník a je pochváleno -- má radost. Naučilo se něco nového. Pak se naučí počítat a je opět pochváleno. Tak se naučí, že vždy když se něco naučí, tak je to dobře. A naopak když něco neumí, tak je to špatně. No a pak je to už jen setrvačnost. ...až dítě zestárne a mozek se mu zvětší, tak shledá, že něco dělá (učí se a učí se a učí se a učí se...) a neví vlastně proč. Cítí se otrokem svého bytí a vyvolá to u něj stres...což zapne jeho obranné mechanismy a zapojí mozkové závity. Dítě dodatečně vymyslí, proč dělá, co dělá. Já jsem si to třeba vymyslel takhle: S mými znalostmi se prohlubuje má kontrola nad světem a pokud chci svět kontrolovat (=rozumět mu a předvídat ho, abych byl klidný a nic mě nepřekvapilo), což chci...tak pak pokračuji v akumulaci poznání...
No každý si to vymyslí nějak, ale za všechno můžou bídáci rodičové. Třeba Freud říkal, že potřeba poznávat je vysublimovaná obranná reakce na orální frustraci :-D ...česky řečeno: filosové patří do cvokhauzu :-D (trochu...jsem tu problematiku zvulgarizoval, ale v podstatě jsem neřekl nepravdu :-)
quote: Originally posted by jrf Já budu za 2 měsíce Mgr. matematik
gratuluji :-)
quote: Originally posted by jrf Takové to uvažování srdcem typu "tahle květina je krásná, to není jen tak"
ještě zbývá jeden typ uvažování, který já osobně považuji za nejpokročilejčí, neboť imho svědčí o vnitřní vyrovnanosti: "tahle květina je krásná" ...a tečka.
Zvíře si květiny ani nevšimne, maximálně ji sežere. Prostý člověk si květiny všimne...a utrhne ji, neboť květina pro něho nemá význam pokud není doma ve vázi. Další stupeň ve vývoji jsou různé profesní pohledy - kapitalista v ní uvidí zisk urve ji a prodá, biskup v ní uvidí Boha a pomodlí se, biolog ji začne chránit svým tělem, fyzik si poťuká na čelo, neboť z její existence nelze dovodit nic zajímavého, právník na ni bude tupě zírat, a umělec ji zvěční v obraze. Filozof je první, který ji nevztahuje jen k sobě ...a filozof ji zpochybní. Předpokládám, že ještě vyšší stupeň poznání bude reakce podobná reakci prostého člověka: "Tahle je květina je krásná."
nevím teda jestli vyplynula pointa příběhu, asi ne :-D ale.. to je fuk :-) |
jrf |
Posted - 06/04/2009 : 20:54:24 Nenašel jsem žádné konkrétní poselství tohoto textu, tak jen několik, vlastně jen jeden, postřeh:
Lidé jsou připoutáni tak, že se mohou dívat jen před sebe + za jejich zády vystupují různé věci a figury => To znamená, že tyto věci a figury nikdy nespatříme, nikdy nepoznáme. I ten člověk, který byl osvícen a vrátil se, v jeskyni nic neviděl. Tedy nikdo nikdy neviděl, ani neuvidí tyto skutečné věci a figury.
Jinak při četbě vašich zajímavých příspěvků jsem si vzpomněl na jeden citát: "Believe those who are seeking truth, doubt those who find it." (Věř těm, kteří hledají pravdu, pochybuj nad těmi, kteří ji našli.)
Ještě mě napadá, jak vlastně lidé touží po poznání, tak bychom si měli položit otázky: 1, Pokud poznání dosáhneme, co budeme dělat pak? Pokud to nevíme, proč po něm toužíme? 2, Proč často automaticky předpokládáme, že nějaké poznání existuje?
Já budu za 2 měsíce Mgr. matematik a je zajímavé, že logické a kritické uvažování mě dovedlo do stavu naprosté iracionality, jakože nakonec asi můžeme všechno zpochybnit, ale co pak zbývá(jaký typ uvažování)? Takové to uvažování srdcem typu "tahle květina je krásná, to není jen tak" nás už vůbec nikam nedostane, maximálně k několika druhům náboženství, z nichž jedno předpokládá že tvůrce té květiny je takový, druhé že je makový, navzájem spolu nesouhlasí a začnou válčit. Dál to nebudu rozvádět, nechci už více odbočovat od tématu.
|
Rzwald |
Posted - 06/04/2009 : 12:15:25 quote: Originally posted by glen.n
...jen poznámka: Mohli bychom na chvíli uvažovat o možnosti, že ten, komu bylo umožněno spatřit světlo a pochopit souvislosti, ale bez důkazu nebyl schopen ostatním v jeskyni své poznání předat, mohl být zároveň velmi schopný psycholog a vůdce. I bez fyzického důkazu by pak dokázal "strhnout" ostatní, aby uvěřili v "pravé světlo", které nikdy nespatřili. Lidská potřeba věřit, nechat se vést, principy davové psychózy aj. by v takové situaci mohly stačit na to, aby ostatní v jeskyni "poznali světlo skrze víru v něj".
tomu i věřím...naštěstí myslím, že člověk kdo se přiblíží poznání zjistí, že by nemělo smysl tohle počínání vůdce...
jinak ad
quote: Originally posted by rajis
Jak byste si vyložili tento Platónův mýtus, copak se nám snaží tento filosof ukázat? Jedná se o takřka elementární filosofický textík, zajímá mě nakolik se ostatní budou slučovat či rozcházet v jeho výkladu/interpretaci.
tak imo přímočaře:
Skupinka lidí žije v jeskyni, ..jeskyň je náš svět --- tedy svět jednotlivin
a jsou připoutáni takovým způsobem, že se mohou dívat jen před sebe. znamená, že jejich poznání je něčím omezeno (asi omezeno smysly...jejich tělem je omezeno)
Za jejich zády je malá zídka, kde hoří oheň. Nad tou zídkou střídavě vystupují různé věci a figury. tohle nechápu, ale asi to bude mít něco společného s tím "prostředníkem", jak psal IPC
Spoutaní lidé vidí jenom stíny těch věcí a figur. Tyto stíny berou jako něco jsoucího, skutečného. ...tj. stíny jsou důsledky (projevy) jiných, skrytých jevů (těch figur), které zůstávají lidmi v jeskyni nepoznané...
Tyto stíny berou jako něco jsoucího, skutečného. Dokonce mezi sebou soutěží – snaží se odhadovat pořadí, v němž se stíny objevují. doslova
Jeden z vězňů je zbaven pout . ...výplň, aby se děj pohnul (podobně jako v Heroes teď scénáristi zabili Daphne... :-( ..mrzáci..)
Je donucen vstát tohle bych viděl jako buď pokračování výplně a nebo jako zajímavý postřeh, že lidi mají rádi jednoduchá vysvětlení, rychle se spokojí se stíny a rádi jsou naivní... Přemýšlení bolí a proto musel být připoutený člověk donucen vstát
a někdo ho vyvede pryč z jeskyně. tj. ze světa jednotlivin do světa ideí
Světlo ho oslepuje, postupně si však zvyká. to už jsem říkal, poznání bolí
Dochází k poznání, že Slunce je původem vší jasnosti, i toho co viděl v jeskyni. Své poznání chce ukázat i ostatním spoluvězňům a vrací se zpět do jeskyně. blabla
V jeskyni nevidí nic, protože oči přivykli světlu. když jednou dosáhneme poznání, navždy to změní naše uvažování a vidění světa. Proto ten člověk není již schopen se poznání vzdát a "být opět hloupý". Jakmile je člověk vyveden z blažené nevědomosti, je to napořád. (mimochodem---s tím nesouhlasím, nicméně to už není filosofie, ale psychologie..)
Lidé v jeskyni se mu vysmějí. protože nejsou schopni ho pochopit, vůbec nepochopí, o čem mluví...
Nejenže není schopný s nimi soutěžit v rozpoznávání stínů, ale nemá ani žádné důkazy. nelze vést učené diskuse se šamany o tom, co nejlépe tak obětovat bohu deště, hromů a blesků, aby seslal blesk a zažehl oheň, který právě v ohništi nedopatřením vyhasl... ...moderní člověk vytáhne zapalovač...a když ho u sebe nemá, tak jim alespoň řekne že za několik tisíciletí dojdou k tomu, že lze rozdělat oheň pomocí jiskřiček z kamínků...tuhle informaci bohužel šaman odmítne jako bláznivou a tak život kmene opět svěřuje náhodě...
..určitě však nemyslím, že by tím Platon řešil nějakou politiku nebo smysl života nebo chtěl demonstrovat, že "Jasnost a zretelnost nas nepritahuje k realnu, nybrz k iluzornu." ..což je imo buď nepravda a nebo nějaká alegorie...pravděpodobně však nesmysl, neboť je to v přímém rozporu s Platónem, který vyloženě říká, že Slunce bylo tak jasné, že ho oslepilo... |
glen.n |
Posted - 06/04/2009 : 10:41:27 ...jen poznámka: Mohli bychom na chvíli uvažovat o možnosti, že ten, komu bylo umožněno spatřit světlo a pochopit souvislosti, ale bez důkazu nebyl schopen ostatním v jeskyni své poznání předat, mohl být zároveň velmi schopný psycholog a vůdce. I bez fyzického důkazu by pak dokázal "strhnout" ostatní, aby uvěřili v "pravé světlo", které nikdy nespatřili. Lidská potřeba věřit, nechat se vést, principy davové psychózy aj. by v takové situaci mohly stačit na to, aby ostatní v jeskyni "poznali světlo skrze víru v něj". |
Miloslav Bažant |
Posted - 15/05/2008 : 07:00:54 IPC.
A to je vše? Čekal jsem od tebe víc.
MB |
IPC |
Posted - 14/05/2008 : 21:42:49 Myslel jsem ideologie jako princip filosofie.
Samozrejme ideologie je analogicke slove a ma vice vyznamu... |
Miloslav Bažant |
Posted - 14/05/2008 : 08:32:19 IPC.
Výborně.
Jsem proti každé ideologii.Krásné tvrzení. Vyjmi však pomyslně ideologie s historie a podívej se co zbude. Jaká by asi byla společnost bez ideologií? Je vůbec možné? Vytvoříš li pravidla světa bez ideologií, vznikne ideologie. Být proti ideologiím je celkem logické, protože ideologie daly lidstvu velká zla,ale je třeba si uvědomovat, že každá ideologie vzešla jako snaha o vytvoření lepšího světa a mezi ideologie počítám i všechny víry a náboženství. Podívej se do historie a prostuduj si, kdy kde a proč vznikly ty nové ideologie a jak se poté vyvíjely. Já jsem tak učinil i když na nízké úrovni a poznal jsem,že se stále opakuje totéž a to naprosto beze zmněny. oufám, že tě nebude proti mysli, když pro zjednodušení a pochopení užiji Budhova podobenství stromu znaků v otevřené formě. Na listech tohoto stromu jsou znaky pravd, či chceš li v tomto případě ideologií. Každý nový list vzniká,když lidé nejvíce trpí zneužíváním schopností listu který je na vrcholu tohoto stromu a vznik nového listu je motivován snahou o vytvoření světa bez toho utrpení vzešlého ze zneužití schopností (nechci užívat slova moc). Každý list vyrůstá dole a hovoří o lásce a porozumění.Po tom lidé touží a tak se k listu přidávají a tím rostou schopnosti tohoto listu.Zprvu jsou tyto schopnosti využívány ve prospěch druhých a tím vzniká u lidí láska k tomuto listu ideologie a ten opět roste, sílí a stoupá vzhůru.Po nějakém čase je list již tak silný,že vzniká myšlenka,že by zneužitím schopností mohl tento list zvítězit nad všemi ostatními listy a tak k tomu zneužití schopností dojde. A to již je zde inkvizice, svaté války a nebo třeba padesátá léta v případě komunistické ideologie. A opět lidé trpí a oět se najdou lidé, kteří hledaají pro svět lepší řád. Někteří se vracejí k ideologiím na jejichš zlo se pozapomnělo, ěkteří hledají řád zcela nový,ale najdou li jej, opět jen vyroste nový list ideologie na stromu znaků a chová se stejně jako všechny ostatní. Říci, že jsem proti ideologiím tedy dle mého názoru nestačí a zdá se mně to být až laciným plácnutím a zvláště u filosofa.Já myslím, že je třeba hledat zákonitosti, které tento proces řídí a které lidé doposud nepoznali, čehož je důkazem to neustálé opakování stejného algoritmu. Právě tohle by měl být právě dnes vrcholný úkol pro filosofii a nic není přednějšího,protože jsou doposud ve prospěch pravd a ideologií zneužívány schopnosti a lidé již mají v rukách schopnosti dostatečné ke zničení všeho živého na planetě. Teprve když lidé poznají zákonitosti řídící tento proces dokáží vytvořit cosi nového v čem se ty vady ideologií neprojeví a to již bude věčné a bude se to na rozdíl od ideologií vyvíjet a růst aniž by to lidem dávalo utrpení zneužitím schopností. A právě toto poznání mne přivedlo před třiceti lety k hledání.Začal jsem hledat ty zákonitosti,které tento proces řídí. Přistupoval jsem k tomu jako k matematice a hledal nejdříve společné jmenovatele.... Rozepisovat se o nálezech nebudu, protože by to bylo na dlouhé povídání,ale o jednom společném jmenovateli přece jen promluvím.Tím hlavním společným jmenovatelem je proces myšlení.Poznal jsem, že vše je řízeno zákonitostmi řídícími proces myšlení a vše s tohoto vychází.A tak jsem tyto zákonitosti hledal a cosi i našel.Teprve poté jsem byl schopen pochopit to stálé opakování stejného procesu a možná jsem našel i cestu k řešení. V žádném případě však tato cesta nesmí ničit ideologie, či je nějak ponižovat, či povyšovat. Když se na to tak podívám vlastně jsem se na konci vrátil k Budhovu stromu znaků a právě zde našel řešení. Čistý je ten,kdo dokáže urovnat listy tohoto stromu tak aby vznikl smysluplný text.Tomu se otevřou veškerá tajemství světa a žádný poklad mu nezůstane ukryt. Tak praví podobenství. Když si představím ten strom a na jeho listech písmena,pak vidím, že jsou v různých výškách (lidé svou pravdu povyšují a jiné ponižují) Abych mohl číst smysluplný text,pak musím všechny lidsty urovnat do jedné výšky (do řádku) Toto je řešení podobenství a toto je čistota.Čistým je ten, kdo dokáže všechněm pravdám a ideologiím dát stejnou výšku, čili žádnou nepovyšuje, žádnou neponižuje. Jinak řečeno tyto pravdy a ideologie pouze skoumá a hledá v nich to moudré. Jak toto souvisí s řešením? Přímo. To nové nesmí být ideologie,ale cesta k čistotě pro všechny. Toto zní utopicky, že? Mám však na mysli vznik světové instituce ve které by se sešli zástupci všech ideologií a zde hledali společnou cestu pro všechny za pomoci pravidel rozhovoru znemožňujícího spor, postavení argumentu proti argumentu a napadání osobnosti toho, kdo cosi tvrdí. Cesta k věčnému míru tedy dle mého názoru vede všemi ideologiemi a nikoliv ideologií novou.Proto nejsem proti ideologiím i když znám zlo, které lidem daly. Jediný nevyřešený problém je." Jak zabránit tomu aby se právě tato cesta nestala ideologií,kterou by se její zastánci snažili ostatním vnutit" S tím si nevím rady.
MB |
IPC |
Posted - 13/05/2008 : 19:50:03 Pro me je to samozrejmy anebo jak si predstavit pravdu bez premysleni? Ja sam jsem proti jakekoliv forme ideologie, coz taktez toto podobenstvi potrhuje. Casto se divim jak nekdo muze vykladat mysleni platona jako pocatek totalitniho mysleni (nesmirne uznavany dnesni filosof Michel Onfray), kdyz Sokrat bojoval proti ideologii |
|
|