Author |
Topic  |
|
IPC
Aktivní uživatel
 
France
235 Posts |
Posted - 10/06/2008 : 17:50:39
|
Jelikoz, jednou jeden clen fora psal ze se tu omilaji porad ty stejne veci, a jelikoz jsem dnes delal zkousku z estetiky a o tom se te se tady moc nemluvi (skoda velmi zajmave tema, zvlast pro racionalisty ve foru). Takze moje otazku byla:
Je potreba formovat chut? |
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
    
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 10/06/2008 : 19:25:09
|
IPC.
A je to zde opět. Je nutné formovat chuť? Neměl jsi na mysli spíše formulovat,čili určit slovo,při které se vjem chuti vybaví? V takovém případě by byla odpověď velmi snadná." Který smyslový vjem nemá slovo,které by tuto informaci aktivovalo v myšlení,je možno aktivovat jej pouze smyslovým vjemem. To však platí pro všechny smyslové informace, nejen chuť.
Mám dojem, že opět došlo k nedorozumění díky rozdílům francouštiny a češtiny.Skus tedy vyjádřit,co tím formováním máš na mysli.(raději již neříkám, abys to nějak definoval) Je možné, že máš na mysli cosi zcela jiného než smyslový vjem.Chuť mohu mít třeba na sex,či cosi jiného, co je mně příjemné.Potom je to vlastně úplně o něčem jiném.
Dobrou chuť, vlastně zdar.(vidíš jak jsem s toho zblbnul?)
Ps. A co takhle toto: Moje chuti jsou kladné a mohou být i záporné (společensky,či vzhledem k jinému jedinci. Ty kladné jsou v pořádku,ale ty záporné bych měl potlačit. Je toto to zmíněné formování chutí? Příklad: Mohu být (nejsem) pedofil,čili mám chuť na sex s dětmi. Tuto chuť v sobě mohu rozumem potlačit a nikdy chuť nenechat dojít k činu.
Jak vidíš, možných vaiant na téma chuť může být mnoho.Když to v otázce neurčíš, nikdo neví oč vlastně jde. MB |
Edited by - Miloslav Bažant on 10/06/2008 19:32:16 |
 |
|
IPC
Aktivní uživatel
 
France
235 Posts |
Posted - 10/06/2008 : 20:08:47
|
otazka je zase presne zadana. A kdyz ti reknu a psal jsem ti to uz predtim, je to na tobe najit tu nejzajmavejsi problematiku, ktera ma nejvetsi zajem. To ukazuje prave tvoje filosoficke mysleni. Indicie jsou jasne : Estetika a otazka Je potreba formovat chut?
to neni ze je to potreba neco presneji definovat je to na tobe aby jsi ukazal svoje mysleni: napises chut na sex, ja ti odpovim souhlas, ale jaky je vztah z estetikou? a neprijdou ti ze existuji zavaznejsi chute ke vztahu estetice?
jeste z napovedou z francouzstiny: mas pravdu v tom ze slova maji vetsinou vice vyznamu, ale to i v cestine. Formovat je spis ve vztahu vzdelavat, ale formovat muze i tvorit, a slovo gout ma tisic vyznamu, jeden z nich jsem nasel ted ve slovniku je i vkus, ale je tam dalsich spousta.
Jelikoz jsem tu zkousku delal dneska, aby jsi nerekl ze te neinspiruji, ale uvidis ze tomu planu nebudes moc rozumet:
1) Chut jako vnejsi smysl, ktery nam dava poznani radu, uz etymologie z latiny: chutnat saperer je blizkou slovu sapientia to znamena moudrost. Takze chut nas vyziva k hledani moudrosti 2) vyznam soudu chuti v moralce Kanta, usudek nad krasnym predmetem nam dava prozitek takzvane neosobniho prozitku, ktery nedopravazi chut vlastnit, a tento prozitek je pak inspiraci pro dokonale moralni chovani. 3) Krasa je to co nejlepe zjevuje pravdu; Pokud jsem schopni skrze vkus vnimat krasu muzeme preklenout problemy mezi telem a dusi, hmotnym a nehmotnym, universalnim a jednotlivym. Pouukaz na koncepce vzdelavani skrze krasu u Schillera a u Schellinga, a Hegela
No nevim jesli me tvuj prispevek inspiroval |
 |
|
Rzwald
Grafoman
   
1522 Posts |
Posted - 11/06/2008 : 03:40:49
|
to je velice jednoduché 8-)
v češtině se slovo chuť používá ve dvou významech:
1. chuť jako lidský smysl (vedle zraku, sluchu, atd.) ...potom je chuť přiřazována různým poživatinám, případně všemu tomu, na co reagují chemoreceptory v jazyku => pak se lze bavit o formování chuti jakožto o změně preferencí chuťových počitků (=to, jak mozek reaguje na podnět z chemoreceptorů v jazyku) v rámci vývoje člověka
2. chuť přeneseně --- chuť něco (u)dělat (třeba chuť na sex, chuť si zaplavat, jít do kina, poklábosit si, atd.) => pak se lze bavit o formování chuti jakožto o změně preferencí činnosti v rámci vývoje člověka
S estetikou (=hledání a vnímání krásna, působení krásna na člověka) souvisí oboje dvoje:
ad1 buď se můžu introspektivně zabývat počitky, které ve mně vzbuzují různé poživatiny, zjemňovat svou vnímavost, zkoumat asociace vznikající při konzumaci lázeňské oplatky -- křesťan by řekl, že se ze mne stane požitkářské prase (kde je ta Kantova morálka?)
ad2 a nebo se můžu zabývat svým chováním -- mám chuť třeba na Tebou zmíněný sex...tedy jdu dělat sex a hodnotím, jaká poloha nejlépe uspokojí můj chtíč... aneb -- mám chuť něco dělat, tedy to jdu dělat, tu činnost jemně obměňuji a snažím se přijít na to, jak mám danou činnost provádět, aby mi poskytovala co největší uspokojení (ukojila mé chutě) ...obávám se, že i v tomto druhém případě mě křesťan označí za požitkářské prase (kde je ta moudrost?)
pozn.: můj příspěvek byl poněkud ironický (pokusil jsem se ukázat, že zkoumání chuťě pomocí estetiky vede k požitkářskému praseti), avšak celé to vzniklo z toho, že mi není jasné, jak lze propojit estetiku a chuť (význam slova "chuť" jsem doufám objasnil správně...ač se mohlo stát, že to slovo má více významů než jen chuť jako smysl a chuť něco dělat). Konkrétně nechápu, jak chuť může vést ke krásnu. Chuť může imo vést jedině k pocitům libosti/nelibosti a to je spojeno právě s mým požitkářským prasetem. Proto imo nelze zkoumat chuť pomocí estetiky a tudíž otázku považuji za nesmyslnou. |
Edited by - Rzwald on 11/06/2008 18:24:05 |
 |
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
    
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 11/06/2008 : 08:07:56
|
IPC.
Prokousávám se tvým textem a snažím se pochopit co říkáš. Zdá se,že by bylo vše trošku srozumitelnější, kdybys používal diakritiku,protože takto musím víc přemýšlet na tom o jaké slovo se jedná, než na to o čem to je."neprijdou ti ze existuji zavaznejsi chute ke vztahu estetice?" Jde o slovo závaznější, nebo závažnější? (je to jen příklad a je takových slov více)A tak přemýšlím více nad jednotlivými slovy ,než nad tím co jimi říkáš. Tuším, že ve Francii asi těžko seženeš klávesnici s českou diakritikou a tak jestli chceš,napiš i E mailem adresu a já tě jednu klávesnici pošlu,není zde drahá a spíše tě potom budu rozumět. Jak jsem již mnohokrát napsal,nejsem filosofem i když hledání moudrosti mně není cizí a tak pro mne není slovo estetika téměř žádnou indicií. Estetika je pro mne hledání krásna,či tvorba krásna.Estetika je dle mého názoru podřízena vkusu jednotlivce ,potažmo skupiny lidí,či urřité entity.Pro tebe však má estetika určitý navyklý filosofický smysl a proto pro tebe indicií je.
-------------------------------------------------------------------- otazka je zase presne zadana. A kdyz ti reknu a psal jsem ti to uz predtim, je to na tobe najit tu nejzajmavejsi problematiku, ktera ma nejvetsi zajem. To ukazuje prave tvoje filosoficke mysleni. Indicie jsou jasne : Estetika a otazka Je potreba formovat chut? --------------------------------------------------------------------- A teť babo raď. Mám vybrat tu ´bejzajímavější tématiku. Tématika však žádný zájem nemá.Máš snad na mysli tématiku o kterou je největší zájem? Ta tématika by měla směřovat k estetice.OK Formovat,čili dávat podobu, či tvar? Jak vidíš, mám největší problémy s pochopením toho, co vlastně říkáš a protože tě vlastně neznám a nevím zda jsi z Čech resp. z Moravy kde jsi vyrostl, nebo žiješ odmala ve Francii a v Česku máš pouze kořeny,čili jestli je čeština pro tebe druhým, nebo rodným jazykem. Je li druhým jazykem, pak mohu obdivovat jak dobře česky píšeš.Je li tvým rodným jazykem,pak je tvoje stavba vět katastrofální a nemůžeš se divit, že tě někdo tak docela nerozumí. Pokud jsem tě tedy dobře rozuměl, jde tě o tvorbu tvaru a podobny lidských chutí,možná by se dalo říci choutek.Potom by byla odpověď celkem jednoduchá. Společnost uznává určitá estetická pravidla.Chuť či choutky těmto pravidlům odpovídat nemusí.Chce li člověk žít ve společnosti bez konfliktů,pak musí své chuti a choutky omezit.Chuti však mohou být i kladné a ty by měl člověk naopak posilovat kvůli sobě samému i společnosti ve které žije. Vždy však záleží na zvycích a pravidlech společnosti. Příklad: Kdesi jsem četl, že na Havaji je nebo bylo běžným stavem ,že otec se vyspí s dcerou a matka se synem.V naší společnosti je to nemyslitelné a dokonce trestným činem. Na Havaji by tedy toto mohlo být považované za estetické, kdežto u nás nikoliv a existuje li taková chuť musí být formována, čili potlačena. Odpověď tedy zní."Ano je nutné chuti formovat vzhledem k zvykům a pravidlům společnosti. " V kanibalistické společnosti není nutno formovat chuť na lidské maso. ))
MB |
 |
|
okref
Velmi aktivní uživatel
  
672 Posts |
Posted - 11/06/2008 : 18:13:30
|
IPC, na tvé tema me napadá krásně jednoduchá tázavá myslenka. Ta myslenka je zalozena na této základní problematice: je krásno, dobro, příjemno atd. objektivní nebo čistě subjektivní záležitost? Ještě nez uz nekdo ve fóru pritomných zacne spřádat odpověď na tuto otázku, měl by se zamyslet nad následujícím rozvedením problematiky. Mám formovat sebe ve vztahu k skutečně existujicimu ideálnímu a absolutnimu dobru, kráse atd.(nazvěme to dokonalou estetickou hodnotou) Nebo je dokonalá estetická hodnota obsažena ve mne a je tedy podle ní třeba přetvářet skutečnost? Máme estetickou hodnotu hledat nebo ji vyjadřovat? Umělec ji sice umí vyjádřit, ale to co v jeho umění kdo nalézá není nic jiného než úzce popsaná či zaměřená skutecnost. Vidíš, ze mam problém se subjektivitou a objektivitou estetické hodnoty. Není to pro me resitelné. protoze kdyz subjekt a objekt sloucim, zmizí jedno nebo druhé. Na otázku zda formovat chut nedokázi odpovedet, protoze mi chybí estetická hodnota, podle níz by se tak mělo činit. Subjektivizmus zrazuje svět a objektivizmus zase nechává v nesmyslnosti subjekt.
Myslím, ze mou nesnáz by vyřešila třetí varianta tebou představovaných definic chutě. Dokonalé krásno je spojnicí mezi subjektivním a objektivním. Avsak není to jen existenční pohodlnost předmětu a subjektu ve vzájemné nekonfliktnosti? Chci říct: vytváří dokonalé krásno něco reálně existujícího nebo je to jen pouhá nepřítomnost konfliktnosti dvou předmětů ve světě? |
 |
|
Rzwald
Grafoman
   
1522 Posts |
Posted - 11/06/2008 : 18:38:26
|
quote: Originally posted by okref Mám formovat sebe ve vztahu k skutečně existujicimu ideálnímu a absolutnimu dobru, kráse atd.(nazvěme to dokonalou estetickou hodnotou)
proč dáváš dohromady estetično a "absolutní dobro"? jak to spolu souvisí?
jak souvisí estetično a morálka nebo moudrost? (to je otázka na IPC)
na co vytvářet nový jazyk? (otázka pro IPC i okref)
|
 |
|
okref
Velmi aktivní uživatel
  
672 Posts |
Posted - 11/06/2008 : 19:32:50
|
Nikdo tu nový jazyk nevyvaří. Jen tvá struktura pojmů je chabá. Kdybych byl Sokrates v Platonově dialogu, snadno bych ti ukázal, jak to myslím. (vsadil jste si někdo na ČR? Rozmyslel jsem si, zda na portugalce vsadit 10000 nebo 5000 KČ. nakonec jsem vsadil jen 1800.) |
 |
|
Rzwald
Grafoman
   
1522 Posts |
Posted - 11/06/2008 : 22:49:26
|
quote: Originally posted by okref
Nikdo tu nový jazyk nevyvaří. Jen tvá struktura pojmů je chabá. Kdybych byl Sokrates v Platonově dialogu, snadno bych ti ukázal, jak to myslím.
nemusíš být Sokrates nebo Platón...prostě mi to vysvětli
zatím si myslím, že vymýšlíte nový jazyk (a vysvětlil jsem, proč si to myslím) |
Edited by - Rzwald on 11/06/2008 22:51:10 |
 |
|
IPC
Aktivní uživatel
 
France
235 Posts |
Posted - 12/06/2008 : 20:00:11
|
Pro okref Prave to je cilem estetiky, skrze kontemplace krasy dojit k urcitemu usmireni mezi hmotou a duchovnim rozmerem, subjektivitou a objektivitou, tady se to hodne rozvijet. Protoze si myslim ze existuje urcita universalita umeni, treba to ze existuji dila uznana jako krasna po staleti: Vincet van Gogh, nebo Bach. Pravej schopnost kontemplovat tuto krasu pozveda ducha. Samozrejme vsichni nemam takove schopnosti ale daji se formovat. Zejmena ti doporucuji cetbu Hegela, ktery definuje krasu jako smyslovou manifestaci myslenky. Taktez je z tohoto pohledu zajmava krize soucasneho umeni.. Pekne prazdniny |
 |
|
IPC
Aktivní uživatel
 
France
235 Posts |
Posted - 12/06/2008 : 20:07:33
|
Pro Razwald Na to abych ti to vysvetli bych potreboval spoustu casu a mista, taktez nevim jak jsi na tom ze znalostma v oboru estetiky, a filosofii obecne. Tady ti dam nejake indicie u Platon, coz by jsi mohl znat. Ideje Krasa je pricinou dobra, a dobro je nejvysi ideje, diky jeji kontemplaci dojdeme k moudrosti.
a treba neco moderniho kde to najdes pekne vysvetle z jineho pohledu Sur l'éducation esthétique de l'homme (1795) de Schiller v cestine snad: o vychove esteticke cloveka: od Schillera zajmave myslenky najdes uz Schillinga
|
 |
|
Rzwald
Grafoman
   
1522 Posts |
Posted - 13/06/2008 : 01:30:24
|
quote: Originally posted by IPC u Platon, coz by jsi mohl znat. Ideje Krasa je pricinou dobra, a dobro je nejvysi ideje, diky jeji kontemplaci dojdeme k moudrosti.
no to je zajímavá myšlenka, dokonce ji lze vzít i doslovně a pořád dává smysl (není hezký pohled na člověka zmláceného -> není dobré mlátit lidi =>pokud víme, co je a není dobré, jsme moudří)
na druhé straně mi snad nechceš tvrdit, že krása=spravedlnost..to je asi blbost, ok? ;-)
...takže: i když teda vidím, že se od estetiky dá dojít k moudrosti, myslím, že estetika jako slovo nemá s moudrostí nic společného (viz požitkářské prase) a pokud předpokládáš nějaký vztah, je nutné na něj upozornit a potom se o něm dá diskutovat
|
 |
|
|
Topic  |
|
|
|