Author |
Topic |
Maggie
Nový uživatel
1 Posts |
Posted - 27/08/2010 : 08:55:39
|
Dobrý den, řeším s kolegou následující otázku a budu moc ráda za jakýkoliv příspěvěk k ní: Za předpokladu že: Antisymetrie a tranzitivita jsou základní ontologické vlastnosti plynutí času. Obě vlastnosti neplatí v případě psychického vnímání času. Souhlasíte s tím, že se směšují dvě úrovně času: jeho objektivní plynutí (tranzitivity, antisymetrie) a jeho subjektivní prožívání (symetrie, intranzitivita)? Nebo čas jako objektivní entita neexistuje? |
|
µ???????
Aktivní uživatel
Czech Republic
295 Posts |
Posted - 27/08/2010 : 10:23:13
|
hele to je nějaká zkouška, ne? Tyhle dvě věty mě nějak nejdou k sobě:
Antisymetrie a tranzitivita jsou základní ontologické vlastnosti plynutí času. Obě vlastnosti neplatí v případě psychického vnímání času.
To s kolegou vymýšlíte sami, nebo k tomu máte nějakou literaturu. Kdyžtak - jakou? ď. |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 27/08/2010 : 10:27:47
|
Ahoj Maggie, vítám tě mezi námi. Tak tohle je oříšek a konečně zas příležitost trochu probudit myslivnu.V tom matematickém vyjádření se příliš nevyznám, to musím přiznat,ale o rozdílu mezi objektivním a subjektivních vnímání času mohu přemýšlet. Tím prvním by mělo být,zda je jedno i druhé konstatní,protože proměnné hodnoty nelze srovnávat.Každá změna dělá s výsledku srovnávání omyl. Je konstantní objektivní vnímání času,čili jsou neměnné premisy ze kterých je k objektivitě směřováno? STR ukazuje,že jsou proměnné a to vzhledem k různým pozorovatelům.Umístím li však do skoumaného prostoru virtuální 3D mřížku,která bude sloužit jako prostorový pozorovatel(vše se děje uvnitř mřížky) ,pak jsou tyto hodnoty konstantní vzhledem k této mřížce.Záleží tedy na tom s jaké premisy je vycházeno a to určuje možnost dosažení objektivního vnímání času. To s tou mřížkou je vlastně celke nové,ale kolik je neznámých premis ze kterých by bylo možno vycházet a výsledky mohou být rozdílné. A tak mně nezbývá, než uznat,že i to objektivní vnímánní času je vlastně subjektivní,takže vlastně není co porovnávat.Až budou lidé znát všechny premisy,čili budou vševědoucí,pak je možno poznat to skutečně objektivní a srovnávat to ze subjektivním.Tatím můžeme to subjektivní považovat za objektivní,protože jinou možnost zatím nemáme. Pokud by byla řeč o mentálním vnímání času,pak v tomto je tolik proměnných, že to srovnávat s tím rádo by objektivním není možné. Třeba zvířata čas nevnímají vůbec. Jsou zde určité časové návyky,ale nejsou uvědomělé.Ani člověk v komatu čas vůbec nevnímá.Prostě a krátce toto není srovnatelné. Omlouvám se za nevědecký styl vyjadřování.Jsem obyčejný řemeslník, zámečník.Nejspíše tě moje slova k ničemu nebudou,ale měl jsem zase po dlouké době příležitost skutečně myslet a za to dík.
Sláva |
|
|
okref
Velmi aktivní uživatel
672 Posts |
Posted - 27/08/2010 : 22:03:37
|
quote: Originally posted by Maggie
Dobrý den, řeším s kolegou následující otázku a budu moc ráda za jakýkoliv příspěvěk k ní: Za předpokladu že: (1.)Antisymetrie a tranzitivita jsou základní ontologické vlastnosti plynutí času. (2.)Obě vlastnosti neplatí v případě psychického vnímání času. Souhlasíte s tím, že se směšují dvě úrovně času: jeho objektivní plynutí (tranzitivity, antisymetrie) a jeho subjektivní prožívání (symetrie, intranzitivita)? Nebo čas jako objektivní entita neexistuje?
Je zajímavé, že nabízíš jen dvě možnosti: míšení dvou úrovní a neexistenci objektivního času. Nabízí se přeci i třetí možnost: neexistence psychického vnímání času. Nebo nikdo nechce popírat, že psychické vnímání času existuje? Potom je jasné, že jakýkoli popis času, který není v souladu s psychickým vnímání času, není správným popisem času. Ale celý problém, který je spíše zmatkem samotného zadání úlohy, se vysvětlí mnohem jednodušším postupem:
Pokud jsou k této úloze jasně stanoveny předpoklady řečené v první a druhé větě, pak je obšírný závěr tento: Nedochází ke směšování dvou úrovní času, neboť jsou jasně rozlišeny na (1.)objektivní ontologickou a na (2.)psychickou. Tyto dva popisy času si vzájemně odporují, avšak žádný není možné zrušit, protože jsou to prostě předpoklady zadané úlohy. Čas existuje jako první i jako druhá možnost. Je tedy nutné zavést dvě slova, když máme dva fenomény narosto různé podoby. Čas objektivní a čas psychický.
|
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 28/08/2010 : 09:16:08
|
Já myslím,že by bylo třeba si nejprve definovat čas a pak by mělo být mnohem jednodušší se v tomto orientovat. Slýchám často výraz prostoročas,či časoporostor a mám s toho divný pocit.Co vlastně je čas? Máme zde prostor a máme zde změnu.Slovo pohyb zde není na místě,protože je to jen vyjádření určité změny.I ve statickém tělese může docházet ke změnám.Vztah změny v prostoru se nazývá čas.Bez jedné s těchto dvou veličin nemůže existovat čas.Čas je tedy označením změny v prostoru.Chybění času se rovná chybění změny v prostoru. No a nyní již záleží pouze na tom jaké výchozí body si vybereme ke zkoumání času.Je li výchozím bodem lidské myšlení, můžeme zkoumat jak v různých podobách je čas vnímán mentálně a můžeme zde narazit třeba na to,že v komatu není čas vnímán vůbec,čili jako by neexistoval.Toto by dosvědčil člověk který přežil klinickou smrt.Ten čas mezi počátkem komatu a jeho koncem není vůbec vnímán,jako by se jednalo o okamžik,jen při probuzení je vnímána změna v okolí,ke které v tom čase došlo.Smrt je rovna chybění času z hlediska mentálního vnímání času.V náhlém stressu u některých jedinců dochází k zvláštnímu jevu,čili zrychlenému vnímání,což se projevuje jako spomalení času.To co je pro ostatní okamžikem, to tento člověk vnímá jako mnohem delší časový úsek. Pokud jsou v mentálním vnímání času takové možnosti,nemůže být nikdy srovnáváno s objektivním ontologickým.Jenže i to objektivní ontologické vychází ze stejného bodu,čili změny v prostoru a závisí na mentálním vnímání hodnot premis a ve výsledku zde vzniká X možných variant od sebe se lišících,čili absolutní objektivita zde není reálná.To co je z jednoho pohledu objektivní, s jiného je chybné. A tak je ve výsledku možno říci,že čas je vždy subjektivní veličinou.Takže jak praví klasik"vše je relativní"
Sláva |
|
|
neronis
Ultragrafoman
Czech Republic
2110 Posts |
Posted - 28/08/2010 : 18:01:47
|
V náhlém stressu u některých jedinců dochází k zvláštnímu jevu,čili zrychlenému vnímání,což se projevuje jako spomalení času.To co je pro ostatní okamžikem, to tento člověk vnímá jako mnohem delší časový úsek.
Něco podobného mám. Stačí si dát red bull a pak čekat 10 minut na autobus, to by si chcípl nudou. |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 29/08/2010 : 08:33:55
|
Neronisi. To je zajímavé,že jedno a totéž,čili RedBull,může mít tak odlišné důsledky.Já kdybych vypil skleničku redbullu,čas se zastaví úplně.Ta energie pochází s cukru a já bych dostal glykemický šok a čas by se pro mne zcela zastavil a zůstal by tak do nekonečna.To nekonečno by pro mne bylo okamžikem, ovšem pokud bych se probral o soudném dni.U tebe totéž vede k nárůstu energie,kterou máš potřebu uvolnit,což ovšem na té zastávce nemůžeš,jedině bys ošukal policajta.Ale nezoufej.Neuvolníš li tu energii, tělo si s tím cukrem poradí,prostě ho změní na tuk a budeš o něco tlustější. K tomu zrychlenému vnímání času o kterém jsem mluvil dochází i u mne,pokud se dostanu do stressové situace,třeba při autonehodě a dokonce i to zastavení času jsem několikrát prožil.Představ si,že dojde k čelnímu nárazu a ty vnímáš,jak se zpomaleně hrneš kupředu a vidíš jak se pomalu pomaličku bortí plechy,pak teprve ucítíš bolest a když se rozhlédneš,kolem již jsou hasiči, sanitky a policajti.A máš tam to zrychlené vnímání času i to zastavení času,protože ta rány a borcení plechů byla otázky vteřiny, či zlomku vteřiny a tys to vnímal jako minuty a mezi tou ránou a bolestí neuplynul zlomek vteřiny,jak jsi to vnímal ty,ale několik minut.Všichni okolo vnímají ten čas normálně,ale ty zcela jinak.
Sláva |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 29/08/2010 : 08:57:53
|
Trošku sci fi nikdy neuškodí. Je rok 2500.Vědci zabývající se procesem myšlení prováděli výzkum vnímání času vzhledem k rytmu v jakém mozek získává informace a zjistili,že tento rytmus není konstantní,že je u mladých lidí rychlejší a ve výsledku vnímají čas jako spomalený ,zatím co u starých lidí je tento rytmus pomalejší a proto vnímají čas jako zrychlený.Využili práce Prof.Dr.Ing Bludimíra Čurdy který vynalezl měřič kmitočtu neuroimpulsní frekvence na bázi stroboskopu a zrakového vjemu,přičemš na displeji v určitých frekvencích blikají různé obrazce a ten který je nejostřeji vnímán odpovídá momentální frekvenci neuroimpulsů.Přededením obrazců na čísla,čili sdokonalemím Čurdova vynálezu získali přesné výsledky a zjistili,že je možné tuto frekvenci neuroimpulsů zrychlovat i spomalovat a díky tomu měnit mentální vnímání času.Jejich dílo bylo po zásluze odměněno mnohaletým kriminálem a uloženo do trezoru, od kterého byl zahozen klíč. Někteří nezodpovědní podnikatelé totiž tohoto vynálezu zneužili tak, že zaměstnancům pozmněnili vnímání času a ti pak pracovali o několk hodit denně déle, aniž by si to uvědomili. Tato zpráva byla uveřejněna v černé kronice listu Bleší rozhledy dne 8.5.2500
Sláva |
|
|
jrf
Aktivní uživatel
Czech Republic
278 Posts |
Posted - 30/08/2010 : 12:37:19
|
quote: Originally posted by Maggie
Dobrý den, řeším s kolegou následující otázku a budu moc ráda za jakýkoliv příspěvěk k ní: Za předpokladu že: Antisymetrie a tranzitivita jsou základní ontologické vlastnosti plynutí času. Obě vlastnosti neplatí v případě psychického vnímání času. Souhlasíte s tím, že se směšují dvě úrovně času: jeho objektivní plynutí (tranzitivity, antisymetrie) a jeho subjektivní prožívání (symetrie, intranzitivita)? Nebo čas jako objektivní entita neexistuje?
Chvilku mi trvalo než jsem pochopil co je tím asi myšleno. Raději to ale zrekapituluji, ať nedojde k nedorozumnění. Takže antisymetrie: Rok 1000 byl dřív než rok 2000, tudíž rok 2000 nemohl být dřív než rok 1000. Tranzitivita: Rok 1000 byl dřív než 1500 a 1500 byl dřív než 2000, tudíž 1000 byl dřív než 2000.
Nevím ale, jestli mohu souhlasit s "Obě vlastnosti neplatí v případě psychického vnímání času". Možná narážíš na to, že vnímáme pouze přítomnost. Přesto si ale tranzitivitu a antisymetrii uvědomujeme, tedy ji vnímáme.
Nevím co je myšleno tím směšováním.
Jestli je čas existující objektivní entita nevím, v důsledku je problém s prokázáním existence čehokoli. |
|
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 31/08/2010 : 10:35:13
|
jrf. Pokud je to podáno tak jak jsi to podal,pak asi začínám chápat oč v otázce jde.Je možno subjetivním vnímáním času tuto posloupnost narušit? Je možné vrátit se vnímáním do minulosti,či budoucnosti? Vyvozené s STR tvrdí,že tuto posloupnost je možné narušit ,že je možné vrátit se do minulosti,či cestovat do budoucnosti.Pak by třeba platilo,že rok 2000 byl dříve než rok 1000 z pohledu člověka cestujícího v čase. Pokud otázky směřovala k tomuto,pak můj názor je,že to možné není. Je možné vnímat minulost,příkladně vidět na obloze hvězdy,které zanikly před miliony let,ale stále vnímáme jejich obraz a to v současnosti(okamžik)jen ten obraz hvězdy k nám dorazil se spožděním díky vzálenosti a své rychlosti.Nevnímáme tedy minulost,ale současnost a v současnosti projekci minulosti. Pohyb v čase je chybná vyvozenina s STR,což je možno teoreticky zjistit,pokud pohybující se tělesa umístíme do virtuální 3D mřížky,která bude považována za prostorového pozorovatele.Vzhledem k této mřížce nedochází k dilataci času ani délky.Čas je tedy kontinuální a toto nelze změnit.Z hlediska jednoho bodu jako pozorovatele dochází nikoliv k dilataci času,ale opět k té opožděné projekci jako u té dávno zaniklé hvězdy,kterou stále ještě na obloze vidíme.
Sláva |
|
|
Absolut
Aktivní uživatel
217 Posts |
Posted - 30/09/2010 : 20:53:06
|
Domnívám se, že čas je umělý fenomén,jde zřejmě o to co nazýváme prodlevou mezi interakcemi. |
|
|
neronis
Ultragrafoman
Czech Republic
2110 Posts |
|
Zafod
Nový uživatel
30 Posts |
Posted - 16/10/2010 : 17:34:00
|
quote: Originally posted by Maggie
Dobrý den, řeším s kolegou následující otázku a budu moc ráda za jakýkoliv příspěvěk k ní: Za předpokladu že: Antisymetrie a tranzitivita jsou základní ontologické vlastnosti plynutí času. Obě vlastnosti neplatí v případě psychického vnímání času. Souhlasíte s tím, že se směšují dvě úrovně času: jeho objektivní plynutí (tranzitivity, antisymetrie) a jeho subjektivní prožívání (symetrie, intranzitivita)? Nebo čas jako objektivní entita neexistuje?
Je to prosté. Čas je vytvářen pouze ve vědomí subjektu. Objektivní čas tedy neexistuje. Snaha o sjednocení vnímání času mezi subjetky nerovná se objektivita. |
|
|
neronis
Ultragrafoman
Czech Republic
2110 Posts |
|
Miloslav Bažant
Ultragrafoman
Czech Republic
6254 Posts |
Posted - 03/11/2010 : 08:38:27
|
Neexistenci čehokoliv v nekonečnu nelze prokázat ani vyloučit. Totéž platí pro čas jako objektivní entitu.Oddělíme li od nekonečna určitou konečnou část,je v této části možno určit čas jako objektivní entitu.Tato enetita je objektivní k danému konečnu. Příklad: konečno= sluneční soustava objetivní čas = oblet Země kolem slunce = rok.Tuto základní měrnou jednotku můžeme dělit i násobit a vzniknou další jednotky času objektivního k danému konečnu. MNohem složitěji je tomu s časem subjektivním a jak jsem poznal (zatím jen náhled) skrývá se zde mnoho velmi zajímavých tajemství,třeba i zrychlení, či zpomalení biologických hodin a tím spomalené, či zrychlené vnímání subjektivního času. Jedná se zatím o pouhý náhled do logiky a možná by bylo vhodné vyzkoušet si naši schopnost týmové práce.Výsledek by mohl být velmi zajímavý. Toto téma jsem přenesl do samostatného topicu.
Sláva |
|
|
Zafod
Nový uživatel
30 Posts |
Posted - 03/11/2010 : 20:27:20
|
Pochopením toho, čím čas je, vyloučíte to, čím není. Ale musíte to opravdu pochopit. Jinak to nejde. :-) |
|
|
Topic |
|
|
|