www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum
www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
 All Forums
 Filosofie
 Nové knihy
 Rozprava o nenávisti

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Vetinari Posted - 19/09/2011 : 01:19:00
André Glucksmann - Rozprava o nenávisti
2011, Kalich, 1. vydání

Do konce tohoto měsíce je sleva na 168 Kč (pak to bude 240 Kč) na http://www.ekalich.cz/produkt/406-Rozprava-o-nenavisti/index.htm

Ukázková kapitola je k dispozici zde:
http://inforum.artforum.sk/inforum/knizne-ochutnavky/30b863/andre-glucksmann-exkluzivne-na-inforu

Wiki André Glucksmanna:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Andr%C3%A9_Glucksmann

Je to kniha zejména o antiamerikanismu, antisemitismu a nenávisti k ženám. Na pozadí soudobých dějin a antické tragédie (Antigona a Médea) se zabývá i nenávistí jako takovou a rozvíjí argument, že nenávist závisí především na tom, kdo nenávidí a nikoli na nenáviděném.

André Glucksmann patří k "nouveaux philosophes (novým filozofům)" po bok kupříkladu Henri-Bernarda Lévyho.

Knihu doporučuji všem se zájmem o soudobé dění, etiku, lidská práva...a těm, kteří již (podobně jako já) ztráceli naději v humanismus v pravicovém diskurzu...
1   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bolševik Posted - 21/09/2011 : 18:16:08

Tak já naopak tu knihu silně nedoporučuji, i když jsem ji nečetl. Důvodem je osoba autora.

André Glucksmann je nebezpečný válečnický propagandista, který podporoval snad všechny v poslední době západem vedené války. Přitom je to velký bojovník za lidská práva. Pochopitelně že v Číně, v Rusku a nejspíše také na Kubě.

Článek na české Wikipedii je slabý, podívejte se raději na tu anglickou : http://en.wikipedia.org/wiki/Andr%C3%A9_Glucksmann .

Tak tohle stojí opravdu za ocitování a hovoří to za vše :

"Glucksmann supports military action by the West in Afghanistan and Iraq, and is highly critical of Russian foreign policy, supporting for example Chechen independence. He, however, is against the Abkhazian and South Ossetian independence from Georgia, arguing that Georgia is essential to maintaining European Union "energy independence," vis-a-vis Russia, through access to oil and gas reserves in the former Soviet republics: "If Tbilisi falls, there will be no way to get around Gazprom and guarantee autonomous access to the gas and petroleum wealth of Azerbaijan, Turkmenistan, and Kazakhstan" . As proof of Russia's plans to use energy blackmail, Glucksmann references a biting anti-Gazprom satirical song performed at the annual satirical award show "Silver Rubber Boot", which makes jokes like: If the Eurovision Song Contest denies victory to Russia again, we are going to drive to their concert and block their gas with our bodies!. Glucksmann describes this song as proof that the Russian people want to cut off gas to Ukraine and Europe."

Takže války v Afgánistánu a Iráku (pod vymyšlenou záminkou o zbraních hromadného ničení) jsou O.K., ale ruská zahraniční politika je fuj. A Čečensko má právo na nezávislost, ale Abcházie a Jižní Osetie už ne, protože pak be se Evropa možná nedostala k Azerbájdžánské ropě. Rusové přece chtějí Evropu vydírat pomocí surovin, vždyť se sami přiznali, zpívají si to přece v satirické písničce ! No a na tu ropu má samozřejmě Evropa ve jménu demokracie a humanismu právo, to je přece každému jasné, nebo snad ne ?


Ta ukázková kapitola také o autorovi ledacos napovídá. Autor se chce zamýšlet nad příčinami nenávisti k Americe a tak nám ocituje Heideggera v jeho hnědém období a různé přehnané výroky jiných autorů a pak píše, že "Američanům vrtá hlavou: Proč taková nenávist?". Následně se nás snaží přesvědčit, že Bush a Blair opravdu, ale opravdu upřímně věřili těm zbraním hromadného ničení v Iráku. Oni sice udělali chyby, ale mysleli to fakt dobře.

Jenže například na internetové stránce http://www.iraqbodycount.org/ se můžete dočíst, že v současnosti je v Iráku dokumentováno přes 102,500 úmrtí mezi civilním obyvatelstvem jako přímých obětí vojenských akcí nebo následujícího násilí, které je důsledkem situace, vytvořené při americké okupací země.
A to jsou jen zdokumentované oběti, odhady skutečného počtu obětí jsou nejméně 10x vyšší, odhadováno je zhruba 1.2 milionu civilních obětí. Přečtěte si třeba článek http://www.alternet.org/world/62728/ s výmluvným názvem "Iraq Death Toll Rivals Rwanda Genocide, Cambodian Killing Fields".
Nebo se podívejte na Wikipedii na heslo http://en.wikipedia.org/wiki/Refugees_of_Iraq . Dočtete se, že podle odhadu OSN po americké invazi do Iráku v roce 2003 opustilo zemi zhruba 2.2 mil. uprchlíků ( "In 2007, the United Nations estimated that nearly 2.2 million Iraqis have fled the country since 2003" ).
A další miliony lidí byly "internally displaced" :
"Costs of War, a report from Brown University's Watson Institute for International Studies, reported that "three and a half million Iraqis have fled their homes and have not returned" since 2003. That number includes 1.7 million internally displaced persons (IDPs) and 1.8 million Iraqi expatriates.[5] The UNHCR puts the number even higher, estimating 4.7 million displaced Iraqis since the 2003 U.S.-led invasion."

Jistě, že při srovnání s Hitlerem, o kterém píše v ukázkové kaptole Glucksmann, vychází Bush a spol. jako žabaři, nicméně lze invazi do Iráku bez rozpaků nazvat genocidou, neboť splňuje jakoukoliv možnou definici tohoto pojmu.

No a lze se pak divit nějaké nenávisti k Americe ? A máme snad ve světle výše uvedeného věřit (alespoň v případě antiamerikanismu) tezi, že "nenávist závisí především na tom, kdo nenávidí a nikoli na nenáviděném" ? Podle Glucksmanna, jestliže tedy nějaký iráčan bude nenávidět Ameriku, tak je to nejspíš jakýsi jeho nedostatek, protože ve skutečnosti by ji měl velebit, když ho zbavila Husseina. Že při tom zahynulo nebo přišlo do neštěstí obrovské množství lidí a stát je v chaosu a rozvalu, to nehraje roli. Vždyť to přece ten dobrotivý americký strejda Bush myslel dobře.

U takových příběhů nám zcela oprávněně může připadnout na mysl i rasismus a kolonialismus, který se cudně schovává za kecy o lidských právech: Velký Bílý Muž jde šířit demokracii a lidská práva (křesťanství, civilizaci ..) a je tak dobrý a laskavý, že arabské (asijské, africké ...) křupany učí jíst příborem. A jako učební pomůcky používá neviditelné bombardéry a střely s plochou dráhou letu. Vždyť ty moderní války jsou tak humánní: ztráty amerických a evropských nadlidí jsou minimální a lid může sledovat v televizi své hrdiny, jak rozsévají prskavky na Bagdádem. No a ti místní domorodci ? Collateral damages. Ale jsme přece humanisté, no a tak spolu s panem Glucksmannem a ostatními pravdoláskovci uroníme nějakou tu krokodýlí slzu, aby se neřeklo.


Ale podívejme se, jakou psychoanalýzu antiamerikanismu nám v ukázkové kapitole nabízí Glucksmann:

"Není divu, že rodnou zemí antiamerikanismu, jeho dílnou a teoretickou základnou, byla a je Evropa. „Starý kontinent“ dobyl a osídlil „Nový svět“ a nepřestal se s ním srovnávat. Někdy žárlil na jeho exotickou svobodu ušlechtilých divochů, průkopníků a dobrodruhů. Jindy očerňoval primitivnost domorodců a jejich absenci historie. Jindy zas opovrhoval degenerací někdejších Evropanů, kteří v honbě za dolary ztratili nugety kultury. Neustálé vyvažování chvály a znevažování trvá už pět set let. Není to nic než obyčejné přehánění různých pro nebo proti."

Jak hluboké ... Také z toho cítíte tu romantickou vůni střelného prachu při vyvražďování amerických indiánů, kterou jim my, Evropané, tak závidíme ?

Ovšem koho zajímají skutečné kořeny antiamerikanismu, měl by se spíše zajímat o počty US základen ve světě, o počty vojenských intervencí od druhé sv.války, o počty různých státních převratů, které proběhly porůznu po světě s americkou podporou a pomocí a také třeba o americkou podporu Izraele, který by se bez ní už dávno musel s Palestinci nějak dohodnout, pokud by chtěl přežít. Ale obávám se, že o něčem takovém nám André Glucksmann asi nic neřekne ...


Takže jako školení v umění manipulace a sbírka alchymistických návodů k výrobě bílé barvy z černé a vice versa je ta knížka možná dobrá, ale za ty prachy se dají koupit lepší věci. A na slevu se nenechte nachytat, za rok, za dva to koupíte v levných knihách za 10.-Kč.


Pokud "pravicový diskurs" nedokáže nabídnout nic lepšího, tak je na tom teda opravdu blbě. A pokud to ještě nazývá "humanismem", tak se máme věru nač těšit. Možná na další světovou válku, kterou právě lidé typu Glucksmanna budou ve jménu lidských práv a demokracie propagandisticky zaštiťovat.

Přečtěte si, prosím, tento skvělý článek s titulkem "Proč bude válka" od Oskara Krejčího : http://www.blisty.cz/art/60320.html .

Pro ty línější čtenáře z něj něco ocituji :

"Potkáváme je denně: koukají na nás z obrazovky České televize, připraveni kdykoliv k čemukoliv zaujmout zásadní stanovisko – aniž často vůbec tuší, o čem mluví. Takto vzniká situace, kdy není nutný základní výzkum, stačí ideologické think tanks, třetí sektor."

"Ačkoli válka hrozí stále víc, nemusí být. Je však nutné o tomto narůstajícím nebezpečí hovořit. Prorážet manipulaci jako je ta, která dnes provází válku v Libyi. Vědět, že s rostoucí hrozbou války bude manipulace narůstat. A využívat všechny demokratické instituce k boji proti militarismu, malování obrazu nepřítele tu na východě, jindy na jihu, proti pěstování patologického strachu, který ospravedlňuje násilí."

"Západ nutně potřebuje rozvíjet kritické myšlení. To neznamená pouze v akademické obci pěstovat to, čemu se dříve říkalo „ostrůvky pozitivní deviace“. I v podmínkách svobody slova rozhodující roli při formování politické kultury sehrávají mainstreamová média. Ta ovšem, jak ukazuje čerstvá zkušenost, v době války ochotně přenášejí záběry neznámých filmových štábů ukazující posuzující povstalce, kteří mávají neznámo kde vyrobenými novými vlajkami starého režimu. A ze zpravodajství ochotně vyloučí informace z Jemenu či Bahrajnu, aby demokratický lid nebyl zmaten v době, kdy je přece nutné vidět jen jednoho, libyjského nepřítele. Takto se otvírá prostor pro svévoli politiků a vojáků."

A právě lidé jako André Glucksmann jsou buď členy takových ideologických think tanks nebo jen užitečnými idioty, kteří pomáhají "otevírat prostor pro svévoli politiků a vojáků". Toho bychom si měli být vědomi a nenechat se těmito pravdoláskovými Goebbelsy oblbnout.




www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum © (c) 2009 webmaster Go To Top Of Page
Snitz Forums 2000