www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum
www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
 All Forums
 Filosofie
 Filosofie umění, estetika
 podstata vkusu

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
kirmakX6on Posted - 25/08/2012 : 16:44:48
v tomto vlákně bych chtěl diskutovat o podstatě vkusu

moje úvodní myšlenka je, že podstatou vkusu při oblékání se je umění zkombinovat kusy oděvu tak, aby představy a pocity, které jednotlivé kusy oděvu u druhého evokují, byly v souladu (v dalším toto pravidlo vysvětlím a aplikuji)

jinými slovy, např. není vkusné si obléct sako (vzbuzuje dojem elegance, noblesnosti, společenské významnosti apod.) a kšiltovku (vzbuzuje dojem rozporný s dojmem předchozím - společenská nevýznamnost, běžnost, pragmatičnost, ledabylost apod.)

z toho potom také plyne praktické vodítko - zamyslet se odděleně nad jednotlivými kusy oděvu, nad tím, co jednotlivé barvy či kusy oděvu vyjadřují, čeho jsou symbolem, jakou mají funkci a kombinovat jen ty, které vyjadřují podobné věci, ve funkci se doplňují apod.

několik dalších, tentokráte reálných příkladů odstupňovaných dle obtížnosti

lehce odhalitelný nevkus, protože smyslem obepnutých a přiléhavých obleků je zdůraznit sex postavu --rozpor-- osoby jsou tlusté, tedy nemají sexy postavu
Důvod, proč osoby nevnímají problém toho oblečení je zřejmě ten, že se mylně domnívají, že tlustí si nemají oblékat přiléhavé kvůli tomu, že "by se měli za svou postavu stydět". Dané osoby se zjevně nestydí, předešlý požadavek ("tlustí by se měli stydět") odmítají a tudíž se mylně domnívají, že si přiléhavé mohou vzít. Uniká jim tedy podstata nevkusu - a to ta, že jejich oblečení vyvolává dojem rozporuplný s jejich tělem.


méně zjevný nevkus
jde o to, že horní část oděvu je typická svou primitivností - jednoduché bílé kuličky na jednobarevném podkladu je typický vzor doplňků vesnického oblečení z doby před 50 lety, dodnes je s oblibou nosí starší lidé na vesnici - proto taky vzbuzuje dojem primitivní prosté vesničanky
ovšem spodní část oděvu je poměrně noblesní a typicky se do něj oblékají lidé s vyšším socioekonomickým statusem nebo funkcí.

Dojem, který vzbuzuje sukně je tedy v rozporu dojmem, který vzbuzuje vršek, a proto lze konstatovat nevkus.


nejprve levá holka. Její problém jsou příliš světlé boty, které jakožto nejsvětlejší část jejího jinak do tmavých barev sladěného oděvu, zdůrazňuje šlapky. Šlapky jsou však částí těla, která (pokud to vyloženě není cílem, což v tomto případě není) se obecně považuje za jednu z nejméně významných. Rozpor (a příčina lehkého nevkusu) tedy tkví v tom, že zdůrazňuje část těla, která není významná.

pravá holka - spousta drobností:
1. stejný prohřešek jako levá holka (jasná černá zdůrazňuje nevýznamné šlapky oproti matně tmavým kalhotům)
2. růžové nehty versus černý trup a nohy - rozpor barev (černá symbol autority, síly, moci, odstupu...nebo taky elegance vs růžová symbol submisivity, ženskosti, něhy, jemnosti, naivity, nezralosti...nebo taky povrchní kýčovitosti)
3. matná obyčejná černá vzbuzující dojem onošenosti, depresivnosti a nezájmu o krásu, módu a hodnoty většinové společnosti...typické pro holčičí teenagery - versus lesklejší zelená a lesklé sytě růžové nehty , stejně jako boty na podpadkách značící pravý opak
15   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
axel01 Posted - 25/08/2013 : 15:48:28
no právě.... ono každý má vkus prostě odlišný, jenom můžeš maximálně vysledovat, co se ti líbí, ale nikdy to nebude objektivní.

o tom je asi podstata estetiky.

_____________________________
Jdou dva staříci po silnici a najednou kolem nich projede na motorce bezhlavý muž.... Jdou dál a opět kolem nich projede bezhlavý chlap na motorce..... A když se to opakuje už po páté, ten jeden stařík říká tomu druhému: "Hele, Franto, nechceš si tu kosu dát na druhý rameno?"
kirmakX6on Posted - 24/08/2013 : 22:47:40
já si nemůžu pomoct, ale všechny ty holky jsou oblečeny vkusně...a v souladu s mým pravidlem o nerozporuplnosti uvedeným v prvním příspěvku

jediná výjimka je holka uplně napravo a to těmi svými černými teniskami. Ty dělají silnej rozpor se zbytkem i celou tou skupinu, kde jsou všichni oblečeny provokativně kreativním hravým veselým "panenkovským" způsobem...ale černé tenisky jsou boty absolutně tuctové a obyčejné a jdou proti všemu tomu, co vyjadřuje jejich zbylé oblečení. To vyjadřuje zjevný rozpor a tento rozpor je příčinou mírné nevkusnosti toho, jak je oblečená. Ostatní holky jsou bez nedostatku.

jak už jsem ale psal...ne každému se tento styl může líbit.
axel01 Posted - 20/08/2013 : 08:04:06
já si myslím, že nikdo nemůže posoudit, kdo má vkus a kdo ne... právě proto, že nikdo není žádný "nejvkusnější Adonai"....

taky mi bylo nedávno řečeno od jednoho nýmanda, že vkus nemám, ale co s tím?! nemůžem to nikomu upřít, že nemá vkus, ani kdyby si vzal děravé tepláky a k tomu svítivě zelenou podprsenku a k tomu lakované lodičky, i kdyby to byl chlap.

co vkusné nepřipadá jednomu, může se líbit druhému. a podle mě řada módních stylů není vkusná vůbec. stačí se podívat na některé kombinace harajuku módy a budete blít.




_____________________________
Jdou dva staříci po silnici a najednou kolem nich projede na motorce bezhlavý muž.... Jdou dál a opět kolem nich projede bezhlavý chlap na motorce..... A když se to opakuje už po páté, ten jeden stařík říká tomu druhému: "Hele, Franto, nechceš si tu kosu dát na druhý rameno?"
kirmakX6on Posted - 30/08/2012 : 06:57:26
quote:
Originally posted by Dalibor Grůza

Kirmaku,

krásné je všechno, kde není způsobena zbytečná (tedy větší než co možná nejmenší) smrt a bolest, zbytečná smrt a bolest je hnusná, tuto krásu (tedy nejmenší možnou smrt bolest) nelze přesně určit, protože je zřejmě dokonale nekonečně složitá, je to, jakoby jsi se snažil přesně určit Boha, resp. krásné boží dílo, přesně určit v jednotlivém případě lze pouze škaredost jako zbytečnou smrt a bolest. Na přesném vymezení krásy selhala dosud rovněž filosofická estetika, nejznámější je vymezení krásy Tomáše Akvinského jako celistvost, souladnost a jednoduchost (integritas, consonantia et claritas), jak ho shrnul současný italský filosof Umberto Eco. Avšak žádné pravidlo o kráse neplatí bez výjimky, tvé pravidlo by šlo vyjádřit větou, že jsou krásné předměty, které se k sobě hodí, avšak např. co, když použiješ dva kusy šatů, které se k sobě nehodí, oddělené jiným kusem šatů, který se hodí k oběma, apod.

(blíže viz www.filosofierovnovahy.sweb.cz )

krása je hodně složité a špatně uchopitelné téma..
..ovšem takové ambice jsem zde neměl...zde mi šlo jen o vkus...

celistvost, souladnost, jednoduchost..jak tvrdil Akvinský...to myslím by uspělo jako vymezení elegance...ale ne krásy samotné ani ne např. onoho vkusu..byť je to tedy kupodivu ne až tak nepodobná myšlenka (Akvinského estetiku ale neznám)

dva k sobě se nehodící kusy šatů oddělené kusem, který se hodí k oběma...přeci nemusí být v rozporu s tím pravidlem. Spíš by to ale chtělo příklad obrazový, nikoliv slovní, slovní popis neevokuje ty představy a pocity, o kterých se v navrhnutém pravidlu mluví.

Účelem pravidla však nebylo zcela popsat všechny případy vkusného a udělat tak z každého návrháře :-) ...spíše jsem chtěl najít co možná nejpřesnější zjednodušení celé věci tak, aby to mohlo být vodítkem i pro lidi, kteří vkus nemají vůbec (a že jich znám! ...v podstatě k nim do určité míry patřím i já..oblíkaný chodím nepříliš hezky, přítelkyně mě neustále pranýřuje...a zvláště v mládí jsem vůbec nechápal, proč některé kombinace jsou tolerované a jiné ne)
Dalibor Grůza Posted - 26/08/2012 : 21:05:34
quote:
Originally posted by axel01

Dalibore, můžeš to s tím Umbertem Ecem a Akvinským trochu rozvést? Vzhledem k tomu, že měl Eco (a Wayne Booth před ním) velký vliv na pozdější estetiku recepce (v literatuře), zajímalo by mě, jak se nechal ovlivnit Tomášem Akvinským.

_____________________________
Jdou dva staříci po silnici a najednou kolem nich projede na motorce bezhlavý muž.... Jdou dál a opět kolem nich projede bezhlavý chlap na motorce..... A když se to opakuje už po páté, ten jeden stařík říká tomu druhému: "Hele, Franto, nechceš si tu kosu dát na druhý rameno?"



Axel moc o tom nevím, cituji zdroj:

Saint Thomas Aquinas's aesthetic is probably the most famous and influential theory among medieval authors, having been the subject of much scrutiny in the wake of the neo-Scholastic revival of the late 19th and early 20th centuries and even having received the approbation of the celebrated Modernist writer, James Joyce. Thomas, like many other medievals, never gives a systematic account of beauty itself, but several scholars have conventionally arranged his thought—though not always with uniform conclusions—using relevant observations spanning the entire corpus of his work. While Aquinas's theory follows generally the model of Aristotle, he develops a singular aesthetics which incorporates elements unique to his thought. Umberto Eco's The Aesthetics of Thomas Aquinas identifies the three main characteristics of beauty in Aquinas's philosophy: integritas sive perfectio, consonantia sive debita proportio, and claritas sive splendor formae. While Aristotle likewise identifies the first two characteristics, St. Thomas conceives of the third as an appropriation from principles developed by neo-Platonic and Augustinian thinkers.

Překlad google translator:

Tomáš Akvinský je estetický je pravděpodobně nejslavnější a nejvlivnější teorie mezi středověké autory, které byly předmětem mnoha zkoumání v návaznosti na neo-akademické oživení z konce 19. a počátku 20. století, a dokonce i po obdržení aprobaci na slavného modernistického spisovatel, James Joyce. Thomas, stejně jako mnoho jiných medievals, nikdy podává systematický úvahu kráse sám, ale několik učenců obvykle uspořádány svou myšlenku-i když ne vždy s jednotnými závěry, s použitím příslušných vyjádření zahrnujících celou korpus jeho práce. Zatímco Aquinas teorie vyplývá obecně model Aristotela, on vyvine singulární estetiku, která obsahuje prvky jedinečné jeho myšlení. Umberto Eco je Estetika Tomáše Akvinského uvádí tři hlavní charakteristiky krásy ve filozofii Tomáše Akvinského: integritas sive perfectio, consonantia sive debita úměrně, a Claritas sive nádhera formae. Zatímco Aristoteles rovněž identifikuje první dvě vlastnosti, St Thomas představí třetí jako prostředků z principů vyvinutých neo-platonická a augustiniánů myslitelé.

(zdroj http://en.wikipedia.org/wiki/Aesthetics )
axel01 Posted - 26/08/2012 : 20:13:45
Dalibore, můžeš to s tím Umbertem Ecem a Akvinským trochu rozvést? Vzhledem k tomu, že měl Eco (a Wayne Booth před ním) velký vliv na pozdější estetiku recepce (v literatuře), zajímalo by mě, jak se nechal ovlivnit Tomášem Akvinským.

_____________________________
Jdou dva staříci po silnici a najednou kolem nich projede na motorce bezhlavý muž.... Jdou dál a opět kolem nich projede bezhlavý chlap na motorce..... A když se to opakuje už po páté, ten jeden stařík říká tomu druhému: "Hele, Franto, nechceš si tu kosu dát na druhý rameno?"
Dalibor Grůza Posted - 26/08/2012 : 14:30:54
Kirmaku,

krásné je všechno, kde není způsobena zbytečná (tedy větší než co možná nejmenší) smrt a bolest, zbytečná smrt a bolest je hnusná, tuto krásu (tedy nejmenší možnou smrt bolest) nelze přesně určit, protože je zřejmě dokonale nekonečně složitá, je to, jakoby jsi se snažil přesně určit Boha, resp. krásné boží dílo, přesně určit v jednotlivém případě lze pouze škaredost jako zbytečnou smrt a bolest. Na přesném vymezení krásy selhala dosud rovněž filosofická estetika, nejznámější je vymezení krásy Tomáše Akvinského jako celistvost, souladnost a jednoduchost (integritas, consonantia et claritas), jak ho shrnul současný italský filosof Umberto Eco. Avšak žádné pravidlo o kráse neplatí bez výjimky, tvé pravidlo by šlo vyjádřit větou, že jsou krásné předměty, které se k sobě hodí, avšak např. co, když použiješ dva kusy šatů, které se k sobě nehodí, oddělené jiným kusem šatů, který se hodí k oběma, apod.

(blíže viz www.filosofierovnovahy.sweb.cz )
neronis Posted - 26/08/2012 : 11:21:58
kirmaku, jsem rád, že si nezačal posílat fotky svého oblečení

Mě nepřijde na ženských skoro žádné oblečení nevkusné, protože mě spíš zajímá jak vypadají uvnitř ;)

Třeba tyhle tři ujdou, i když jsou oblečené nemódně. Jde o to, že spolu sedí na jednom gauči a na něco čekají:

axel01 Posted - 26/08/2012 : 02:47:04
pointa byla v tom, že to byly dvě fotky matky a dcery.

na tom prvnim obrázku je nalevo matka, vpravo dcera. jsou oblečeny stejně.

_____________________________
Jdou dva staříci po silnici a najednou kolem nich projede na motorce bezhlavý muž.... Jdou dál a opět kolem nich projede bezhlavý chlap na motorce..... A když se to opakuje už po páté, ten jeden stařík říká tomu druhému: "Hele, Franto, nechceš si tu kosu dát na druhý rameno?"
kirmakX6on Posted - 26/08/2012 : 01:12:06
quote:
Originally posted by axel01
i když existují i výjimky potvrzující pravidlo. já považuji za vrchol nevkusu třeba toto:

tu pravou? co se ti na ní nelíbí? podle mě i podle pravidla je oblečená vkusně..

s tím dalším obrázkem souhlasím, takhle agresivně jednolitě červená se hodí na milenku ne na maminku, dle výše uvedeného pravidla nevkusné

quote:
Originally posted by axel01
je zvláštní, že splňuje tvou otázku vkusu, když pocházíš z jiné kultury, ale třeba mou zase ne... nelíbí se mi nic od kamínků počínaje přes tuniku konče... takže kdo posoudí ten "objektivní" vkus?
proto odlišuju objektivní vkus (na ten by měla existovat nějaká soustava pravidel), který může objektivně posoudit každý

a subjektivní vkus, který závisí na konkrétní osobnosti a přesvědčeních, také např. na tom, z jaké kultury kdo pochází

a pak ještě to, co se danému člověku líbí - to se od subjektivního vkusu liší tak, že člověk to dané něco sice považuje za vkusné (takže když to bude mít na sobě oblečený někdo jiný, tak ho to nepohorší), ale osobně jsou mu sympatičtější jiné kombinace (takže třeba sám na sebe by si to neoblékl). Navíc se člověku mohou líbit i nevkusné věci, když tím chce vyjádřit např. nějaký názor...
axel01 Posted - 26/08/2012 : 00:56:05
quote:
quote:
Originally posted by axel01

otázka do davu:

jak moc "vkusné" je toto oblečení?


hodně vkusné..
podle mého pravidla tomu lze vytknout ale drobnost a to tu, že ony kovové hovadinky co má na krku působí příliš cínovitě = středověce uměle, kdežto zbytek působí hodně východně a přírodně


ono je to africká móda, takže máš pravdu, že to působí východně ;)
je zvláštní, že splňuje tvou otázku vkusu, když pocházíš z jiné kultury, ale třeba mou zase ne... nelíbí se mi nic od kamínků počínaje přes tuniku konče... takže kdo posoudí ten "objektivní" vkus?


_____________________________
Jdou dva staříci po silnici a najednou kolem nich projede na motorce bezhlavý muž.... Jdou dál a opět kolem nich projede bezhlavý chlap na motorce..... A když se to opakuje už po páté, ten jeden stařík říká tomu druhému: "Hele, Franto, nechceš si tu kosu dát na druhý rameno?"
axel01 Posted - 26/08/2012 : 00:49:55
quote:
ovšem pokud je to pravidlo/princip správné/správný, lze jím snadno - při znalosti skupiny, pro níž se oblékám - odvodit, jaké oblečení bude jakou skupinou považováno za vkusné a jaké nikoliv


to samozřejmě lze, nicmméně je otázkou, proč se oblékat podle dané skupiny "vkusně". to je snad nutností jen v zemích, kdy je např. zvykem se zahalovat (Arábie) a může to nějak nepříjemně ovlivnit život..

jinak ať se oblékneš jakkoliv, nikdy to nebude připadat vkusné všem. obvykle 40kám se bude líbit v oblékání něco jiného než 15kám - viz třeba ta fotka z mola. ty rozevláté hadry nepřipadají pěkný ani mně, ale dovedu si představit, že to budou rády nosit ženy třeba po porodu anebo ty, které už mají nějaké to kilečko navíc - v tom totiž schovají všechno a tudíž to mohou považovat za vkusné.

já myslím že to je v pořádku, každý se obléká dle svého přesvědčení, věku a tak podobně. my si tady v Evropě můžeme víc vybírat, takže je jasné, že se zde vkus člení do mnoha a mnoha podskupin založených vždy na nějakém jiném aspektu.

i když existují i výjimky potvrzující pravidlo. já považuji za vrchol nevkusu třeba toto:


celkem horor je i toto (té holčičce šatičky sluší, maminka se ale trochu sekla)


nemám ráda, když se dvě naprosto odlišné věkové kategorie oblékají podobně...
kirmakX6on Posted - 25/08/2012 : 17:34:31
quote:
Originally posted by axel01

otázka do davu:

jak moc "vkusné" je toto oblečení?


hodně vkusné..
podle mého pravidla tomu lze vytknout ale drobnost a to tu, že ony kovové hovadinky co má na krku působí příliš cínovitě = středověce uměle, kdežto zbytek působí hodně východně a přírodně

lepší by teda bylo, kdyby ty ozdoby, např. ta co má na ruce, byly méně kovové, z kamínků, látky nebo nebo kůže

edit: teď jsem se díval pořádněji a ona tam má kamínky...já to před tím když jsem to viděl z dálky viděl jako kovový disky !
...je asi potřeba mít dobrý zrak při posuzování vkusu :-)

quote:
Originally posted by axel01
když si uvědomíme odlišné kultury, tradice, vývoj módy a názory lidí, tak je vkus vcelku něco, po čem nemá smysl se ptát většiny (teda až na kultury, kde se všichni oblékají stejně).

určitě souhlasím, že je rozdíl mezi vkusem různých lidí i různých skupin lidí

ovšem mělo by platit to mé pravidlo (z jeho formulace přeci subjektivita musí ihned plynout - jedna věc přece u každého vzbuzuje jiné představy)

ovšem pokud je to pravidlo/princip správné/správný, lze jím snadno - při znalosti skupiny, pro níž se oblékám - odvodit, jaké oblečení bude jakou skupinou považováno za vkusné a jaké nikoliv
kirmakX6on Posted - 25/08/2012 : 17:27:26
quote:
Originally posted by axel01
no napsal jsi tohle:

quote:
moje úvodní myšlenka je, že podstatou vkusu při oblékání se je umění zkombinovat kusy oděvu tak, aby představy a pocity, které jednotlivé kusy oděvu u druhého evokují, byly v souladu


tj. oblékat se tak, aby U DRUHÉHO ČLOVĚKA COSI EVOKOVALY. s tím právě nesouhlasím, oblékám se já, ne druhý člověk...

ok, děkuji za vysvětlení

jde zde ale misinterpretace -- já se zabývám podstatou vkusu, nikoliv doporučením, jak se má člověk oblíkat

podle mě je velký rozdíl mezi objektivním vkusem a tím, co se konkrétnímu jedinci líbí...

např. prostřední holka na obrázku:
je podle mě oblečena vkusně, ovšem mě se to vůbec, ale vůbec nelíbí, popravdě bych z toho blil, protože nemám rád takto extrémně nepřirozené oblečení...
axel01 Posted - 25/08/2012 : 17:23:19
otázka do davu:

jak moc "vkusné" je toto oblečení?



když si uvědomíme odlišné kultury, tradice, vývoj módy a názory lidí, tak je vkus vcelku něco, po čem nemá smysl se ptát většiny (teda až na kultury, kde se všichni oblékají stejně).

jak vyplývá z diskuze, je oblékání a vkus záležitostí zcela individuální a záleží na konkrétním jedinci. dokonce bych řekla, že podle stylu oblékání se dá lehce vyvodit i osobnost oblékaného (minimálně v naší kultuře).

navíc ono, oblékat se podle poslední módy, nemusí být VŮBEC originální ;)

_____________________________
Jdou dva staříci po silnici a najednou kolem nich projede na motorce bezhlavý muž.... Jdou dál a opět kolem nich projede bezhlavý chlap na motorce..... A když se to opakuje už po páté, ten jeden stařík říká tomu druhému: "Hele, Franto, nechceš si tu kosu dát na druhý rameno?"

www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum © (c) 2009 webmaster Go To Top Of Page
Snitz Forums 2000