T O P I C R E V I E W |
IPC |
Posted - 13/02/2008 : 20:36:34 Je legitimni o vsem pochybovat? (Napoveda: existuje jistota) |
15 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Miloslav Bažant |
Posted - 20/02/2008 : 17:45:10 To, co jsem poznal, nehledám. Když poznáš, víš, proto nechápu, že tvá nejistota vzrůstá. Hledám dále, ale opírám se o to, co jsem už našel, co jsem si osvojil. -------------------------------------------------------------------- Pochybnosti tě přivedou k tomu, že skoumáš, zda to co jsi poznal, zda to není omyl abys nežil v omylu a nežíkal tomu poznání,či vědění. ---------------------------------------------------------------------- Když pochybuji, pak nevím tj. nemám poznání. Proč bych měl hledat třeba boty, když už jsem je našel? Pochybnosti stoupají, poznání klesá! --------------------------------------------------------------------- Mohu vědět,ale pochybovat.Pochybnosti vedou k hledání a hledání je cesta k poznání,které roste.Když tě v těch botách budou mrznout prsty, budeš hledat lepší boty.Nebo se utvrdíš v pravdě, že tyto boty jsou dobré a raději budeš mrznout?
MB |
Gato |
Posted - 20/02/2008 : 11:31:05 quote: Originally posted by Miloslav Bažant
Gato.
Vše sis opět vyložil po svém. Pochybovat je legitimní, protože na to má každý nezadatelné právo. Nepochybovat je také legitimní a to ze stejného důvodu. Tvoje tvrzení že chceš umenšovat svou nejistotu,znamená pouze to, že se chceš ve své jistotě utvrdit. Já jsem poznal,že čím víc získám informací,tím více je nejistoty a nových pochyb,protože tím poznám, co ještě nevím a čím víc vím, tím víc poznávám,jak málo ještě vím.To mne vede k novému poznávání,které může skončit až smrtí, nebo také stařeckou demencí, budu li mít tu smůlu. Jsi li člověk který nehledá,protože myslí že našel,pak může být tvoje jistota velká,ale poznání malé. MB
To, co jsem poznal, nehledám. Když poznáš, víš, proto nechápu, že tvá nejistota vzrůstá. Hledám dále, ale opírám se o to, co jsem už našel, co jsem si osvojil.
Když pochybuji, pak nevím tj. nemám poznání. Proč bych měl hledat třeba boty, když už jsem je našel? Pochybnosti stoupají, poznání klesá!
|
Miloslav Bažant |
Posted - 20/02/2008 : 10:39:44 Gato.
Vše sis opět vyložil po svém. Pochybovat je legitimní, protože na to má každý nezadatelné právo. Nepochybovat je také legitimní a to ze stejného důvodu. Tvoje tvrzení že chceš umenšovat svou nejistotu,znamená pouze to, že se chceš ve své jistotě utvrdit. Já jsem poznal,že čím víc získám informací,tím více je nejistoty a nových pochyb,protože tím poznám, co ještě nevím a čím víc vím, tím víc poznávám,jak málo ještě vím.To mne vede k novému poznávání,které může skončit až smrtí, nebo také stařeckou demencí, budu li mít tu smůlu. Jsi li člověk který nehledá,protože myslí že našel,pak může být tvoje jistota velká,ale poznání malé.
MB |
Gato |
Posted - 20/02/2008 : 08:07:58 quote: Originally posted by Miloslav Bažant
Gato.
Nevím jak odpoví Noemus,ale já bych řekl,že i Sokrates byl omylný. Přesnost logiky je vázána na přesnost informací v logice použitých.A tak vložíš do logiky informace o kterých si myslíš, že jsou správné a ve skutečnosti jsou chybné.Výsledek takové logiky je potom chybný,ale ty jsi jistý, že je správný a řekneš, že víš. A právě proto, že neznáme skutečnou hodnotu informací do logiky vložených,nemůžeme mít jistotu správnosti výsledku logiky. Logiku užíváme všichni a dokážeme li změnit logiku druhého člověka vložením jiných informací, můžeme jej přivést k požitku,ale není tím řečeno, že jeho nová logika bude lepší než ta předešlá.Nevím jestli máš děti a neznám tvůj věk,ale jestli děti máš, naslouchej jejich logice a mnohé pochopíš.Ty děti jsou také přesvědčené, že jejich logika je správná i když tvrdí,že slunce chodí spát tam za ten kopec.Vždyť ho viděli jak se tam schovává. My všichni jsme takové děti i když těch informací máme o něco víc.Teprve to pochopení,že ta naše logika může mít chyby z nás dělá lidi dospělejší.Právě ta nejistota nás vede k neustálému hledání,ověřování a opravám logiky.Kdo si je jistý, ten nehledá, neověřuje a stále tvrdí, že slunce chodí spát za kopec.
MB
Shodli jsme se, že není legitimní o všem pochybovat, že jistota je cíl poznání. Nemám dokonalou jistotu, ale mám částečnou jistotu a chci zvětšovat svou jistotu a umenšovat svou nejistotu.
|
Miloslav Bažant |
Posted - 20/02/2008 : 07:11:19 Gato.
Nevím jak odpoví Noemus,ale já bych řekl,že i Sokrates byl omylný. Přesnost logiky je vázána na přesnost informací v logice použitých.A tak vložíš do logiky informace o kterých si myslíš, že jsou správné a ve skutečnosti jsou chybné.Výsledek takové logiky je potom chybný,ale ty jsi jistý, že je správný a řekneš, že víš. A právě proto, že neznáme skutečnou hodnotu informací do logiky vložených,nemůžeme mít jistotu správnosti výsledku logiky. Logiku užíváme všichni a dokážeme li změnit logiku druhého člověka vložením jiných informací, můžeme jej přivést k požitku,ale není tím řečeno, že jeho nová logika bude lepší než ta předešlá.Nevím jestli máš děti a neznám tvůj věk,ale jestli děti máš, naslouchej jejich logice a mnohé pochopíš.Ty děti jsou také přesvědčené, že jejich logika je správná i když tvrdí,že slunce chodí spát tam za ten kopec.Vždyť ho viděli jak se tam schovává. My všichni jsme takové děti i když těch informací máme o něco víc.Teprve to pochopení,že ta naše logika může mít chyby z nás dělá lidi dospělejší.Právě ta nejistota nás vede k neustálému hledání,ověřování a opravám logiky.Kdo si je jistý, ten nehledá, neověřuje a stále tvrdí, že slunce chodí spát za kopec.
MB |
Gato |
Posted - 19/02/2008 : 14:36:21 quote: Originally posted by noemus
Myslím, že nelze jednoznačně říci, že je nutné o všem pochybovat nebo naopak, že máme v něčem jistotu
Spíše to vypadá, že je občas nutné dočasně pracovat v režimu, kdy se snažíme nevěřit ničemu a tím odhalit případné skryté předpoklady, či předsudky.
Je možné, že dokonalá nezpochybnitelná jistota neexistuje, ale i kdyby to tak bylo, tak je nutné někam dát hranici za níž již za normálních okolností dál věci nerozpitváváme. Jinak bychom se asi dál nedostali, protože bychom měli jen nekonečný řetěz zpochybňovaných základů našeho poznání.
Když uvážím např. to co prožívám, tedy např. můj vnitřní prožitek mého vnímání, tak obsah tohoto prožitku, považuji za příklad jistoty, je pro mne základním kamenem na kterém mohu stavět, protože jeho zpochybnění by způsobilo jen znemožnění dalších úvah.
Věc se komplikuje pokud uvažuji tentýž prožitek zpětně, tedy vybavuji si jej z paměti, nebo si spíše vzpomínám na zapamatovanou interpretaci tohoto zážitku? V každém případě, je v tomto případě jistota menší než u aktuálního zážitku samého. Přesto si myslím, že i zapamatovaný zážitek je dostatečně pevným základním kamenem pro další úvahy, není totiž možné neustále znovu a znovu prožívat zážitky, které právě potřebujeme pro jistotu v našich úvahách.
Nakonec se pozastavím nad logikou. I zde jde podle mne zejména o zážitek. A to o zážitek jakéhosi pocitu nevyhnutelnosti. Tohle je podle mne daleko těžší obhájit a popravdě řečeno to asi vyžaduje lepší argumentaci než jsem teď schopen poskytnout a to přesto, že logiku považuji za velice podstatnou pro úvahy o jistotě.
Pokud někoho z vás napadá jak obhájit logiku aniž bych logiku použil, či jak obhájit postup, kdy při obhajobě logiky je nutné použít logiku, tak mi pomozte.
Já osobně si myslím (je to však jen intuice), že není možné dokázat, že prožitek a logika jsou onou nejzažší jistotou, že to lze jen "vidět", sám se o tom přesvědčit. A to je právě ten problém, nelze to obhájit před někým kdo to "nevidí také".
noeme, myslím, že prostřednictvím logiky můžeme druhého člověka přivést k prožitku. Sokrates jednal takto. Člověk sám musí používat logiku, aby porozuměl její pravdě, z toho není úniku.
Používáte pojem pocit jistoty, možná to je nesprávný pojem. Když vím, tak vím. To není prchavý pocit, to je pevná zkušenost. Pocitová zkušenost je nepevná, není logická. |
Miloslav Bažant |
Posted - 19/02/2008 : 12:14:29 Richarde. Ano, v tomto není mezi námi sporu ani rozdílu v názoru.Pro mne bylo důležité rozlišení subjektivního od objektivního.
MB |
noemus |
Posted - 19/02/2008 : 11:40:40 quote: Originally posted by Miloslav Bažant Správně jsi napsal, že má li člověk dojít dál, musí si určit nějaké záchytné body, čili jistoty. Bez těch by člověk skutečně dál nedošel,ale měl by si uvědomovat, že to skutečné jistoty nejsou a třeba je i posouvat směrem k jiným záchytným bodům. Přijímá li člověk tyto záchytné body jako skutečnou jistotu, znamená to že přijal pravdu a tím se toto stává neměnným bez vývoje. Ztráta těchto neměnných záchytných bodů potom může vést až k zhroucení elé logiky.Lidské poznání není u konce a cokoliv se může změnit novým poznáním.
Napsal jsem také toto "je občas nutné dočasně pracovat v režimu, kdy se snažíme nevěřit ničemu a tím odhalit případné skryté předpoklady, či předsudky.", a tím podle mne už předem odpovídám na tvoji námitku
Myslím, že v tomto asi mezi námi není sporu |
noemus |
Posted - 19/02/2008 : 11:37:49 Nejspíš proto, že jsem to jasně neřekl, není z mého příspěvku jasné, že jistotu považuji za něco subjektivního. Tedy jde o to zda já mám v něčem jistotu. A o to zda někdo jiný má podobným způsobem svou jistotu zase sám pro sebe.
Nějaká univerzální "jistota", kterou zapíšeme do chytré knížky, podle mne není možná
Tvůj příklad pyromana tedy vůbec není v rozporu s tím co říkám jen je to další doklad toho, že nelze mít univerzální jistotu, že něco je dobré nebo špatné.
Já mohu mít jistotu, že pro mne je to dobré a bude to pravda. Pro někoho jiného to však nebude ani jistota ani pravda. Takovouto pravdu však nemusím nikomu dokazovat, protože má význam jen pro mne. Něco jiného je to však u jistoty ke které dospějeme použitím pravidel logiky
Logika je trochu speciální, protože nám dává určitá pravidla, kterými když se řídíme, tak můžeme zkonstruovat "složitější jistotu" z méně složitých "jistot". Přesto nelze říci, že by jistota, kterou nám dává logika byla univerzální. Je to podle mne jen vodítko (postup) jak dospět ke své vlastní subjektivní jistotě. Logický důkaz tedy má význam jistoty jen když jej vidí někdo kdo jej chápe. Jeho pravda tedy není zapsatelná na papír. Není přímo v něm, ale je v mysli člověka který důkaz chápe.
Pokud tedy člověk nedokáže logicky myslet, tak to neznamená nic míň, než že nemůže projít touto cestou k jistotám, které logika zpřístupňuje. Takový člověk podle mne nemůže chápat význam logiky pro "jistotu" a logika, a tím spíše matematika, pro něj budou "temnými" disciplínami do kterých nevidí, nejspíše je tedy bude i odsuzovat, což je běžné u věcí které nechápeme. |
Miloslav Bažant |
Posted - 19/02/2008 : 10:08:35 Richarde. ------------------------------------------------------ Já osobně si myslím (je to však jen intuice), že není možné dokázat, že prožitek a logika jsou onou nejzašší jistotou, že to lze jen "vidět", sám se o tom přesvědčit. A to je právě ten problém, nelze to obhájit před někým kdo to "nevidí také". --------------------------------------------------------------------- Ono to někdy není možné obhájit ani před tím, kdo to také viděl,protože totéž mohou různí jedinci různě vnímat a uařazovat do různé logiky. Výsledky se pak mohou diametrálně lišit. Skus is představit, že jsi člověk, který má z nějakého důvodu panický strach s ohně a vnímáš (třeba vidíš) oheň společně s pyromanem,který cítí rozkoš. Skus mu vysvětlit, že oheň je cosi špatného, nepříjemného a zlého, jak tě říká tvoje logika. Správně jsi napsal, že má li člověk dojít dál, musí si určit nějaké záchytné body, čili jistoty. Bez těch by člověk skutečně dál nedošel,ale měl by si uvědomovat, že to skutečné jistoty nejsou a třeba je i posouvat směrem k jiným záchytným bodům. Přijímá li člověk tyto záchytné body jako skutečnou jistotu, znamená to že přijal pravdu a tím se toto stává neměnným bez vývoje. Ztráta těchto neměnných záchytných bodů potom může vést až k zhroucení elé logiky.Lidské poznání není u konce a cokoliv se může změnit novým poznáním.
MB |
noemus |
Posted - 19/02/2008 : 08:47:10 Myslím, že nelze jednoznačně říci, že je nutné o všem pochybovat nebo naopak, že máme v něčem jistotu
Spíše to vypadá, že je občas nutné dočasně pracovat v režimu, kdy se snažíme nevěřit ničemu a tím odhalit případné skryté předpoklady, či předsudky.
Je možné, že dokonalá nezpochybnitelná jistota neexistuje, ale i kdyby to tak bylo, tak je nutné někam dát hranici za níž již za normálních okolností dál věci nerozpitváváme. Jinak bychom se asi dál nedostali, protože bychom měli jen nekonečný řetěz zpochybňovaných základů našeho poznání.
Když uvážím např. to co prožívám, tedy např. můj vnitřní prožitek mého vnímání, tak obsah tohoto prožitku, považuji za příklad jistoty, je pro mne základním kamenem na kterém mohu stavět, protože jeho zpochybnění by způsobilo jen znemožnění dalších úvah.
Věc se komplikuje pokud uvažuji tentýž prožitek zpětně, tedy vybavuji si jej z paměti, nebo si spíše vzpomínám na zapamatovanou interpretaci tohoto zážitku? V každém případě, je v tomto případě jistota menší než u aktuálního zážitku samého. Přesto si myslím, že i zapamatovaný zážitek je dostatečně pevným základním kamenem pro další úvahy, není totiž možné neustále znovu a znovu prožívat zážitky, které právě potřebujeme pro jistotu v našich úvahách.
Nakonec se pozastavím nad logikou. I zde jde podle mne zejména o zážitek. A to o zážitek jakéhosi pocitu nevyhnutelnosti. Tohle je podle mne daleko těžší obhájit a popravdě řečeno to asi vyžaduje lepší argumentaci než jsem teď schopen poskytnout a to přesto, že logiku považuji za velice podstatnou pro úvahy o jistotě.
Pokud někoho z vás napadá jak obhájit logiku aniž bych logiku použil, či jak obhájit postup, kdy při obhajobě logiky je nutné použít logiku, tak mi pomozte.
Já osobně si myslím (je to však jen intuice), že není možné dokázat, že prožitek a logika jsou onou nejzažší jistotou, že to lze jen "vidět", sám se o tom přesvědčit. A to je právě ten problém, nelze to obhájit před někým kdo to "nevidí také".
|
Miloslav Bažant |
Posted - 15/02/2008 : 06:51:38 IPC.
Zajímavá otázka. Jenže já jistotu svého rozumu nemám.Právě proto se snažím vše ověřovat a třeba porovnávat s ostatními.Jsem dokonce tak nejistý,že vjíždím li autem na hlavní silnici, rozhlédnu se dvakrát a stále si nejsem docela jistý. Jen jednou jsem si byl jistý při odbočování doleva,že proti mně nejede nikdo kromě jízdního kola a byl to omyl.To rychle jedoucí auto bylo schované za těmi přede mnou a výsledkem byl čelní náraz.Nyní jsem opatrnější a raději chvilku počkám.A vidíš odpověď se sama nabízí. Skušenost je odpovědí. Nedá sice jistotu,ale trošku ji přiblíží. Faktem je, že nevěřím ani sám sobě a příkladně když jsem docházel k poznání procesu myšlení,každý krok jsem donekonečna ověřoval a přesto si nejsem zcela jistý.Možná jsem ještě nejistější než dříve,když jsem toto poznnání neměl. Trošku žertu: Znám pár lidí, kteří jsou svým rozuměm zcela jistí. Těch se zeptám, co jim tu jistotu dává.Problém je však v tom, zda mne do uzavřeného prostoru psychiatrické kliniky pustí.
MB |
IPC |
Posted - 14/02/2008 : 20:39:36 pro pan Bazanta Pochybovat je přemýšlet.Skládat pro a proti souhlas Ale co me presvedcuje o jistote meho rozumu? |
Miloslav Bažant |
Posted - 14/02/2008 : 18:45:36 Gato. Pochybovat na tím, co za pravdu nepovažuji, je z mého hlediska správné. Tvé argumenty nejsou argumenty, ale pouze tvrzení bez jakéhokoliv důkazu,či alespoň logiky. Tvoje uznaná pravda však obsahuje i moudro a tomu se nebráním.Jenom ty o něm nemluvíš.
MB |
Gato |
Posted - 14/02/2008 : 12:31:57 quote: Originally posted by Miloslav Bažant
Fallout.
Napsal jsem, že mohu věřit tomu co ověřovali druzí,čili se s tebou shoduji. Je však řada věcí,kterým věřit mohu a přesto je mohu ověřovat a třeba udělat jiný závěr. Jsou také věci, kterým mně nezbývá než uvěřit, protože nemám dostatek znalostí. V celkovém rámci však mohu pochybovat o čemkoliv, co se mně nezdá být správným a třeba dojít i k výsledku, který se bude s ostatními shodovat. Tuto svobodu mně nemůže a nesmí nikdo upřít.
MB
Existují prvadivé výroky idealistické filosofie, nad kterými silně pochybuješ, na což máš právo, ale tyto pochybnosti tě odvádějí od správného ocenění těch výroků. Pochybnosti nad pravdou jsou minimálně neslušné.
|
|
|