www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum
www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
 All Forums
 Filosofie
 Libovolné téma
 Islám

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Dalibor Grůza Posted - 21/06/2009 : 17:55:20
Islám


Základním obřadem islámu je následující modlitba (salát), která zní:

Alláhu Akbar (Bůh je největší), (opakuje se čtyřikrát);
Ašhadu An La Illáha-il-l-Láh (Dosvědčuji' že není boha kromě jediného Boha), (opakuje se dvakrát);
Ašhadu Anna Muhammadan Rasúlu-l-láh (Dosvědčuji, že Muhammad je Prorokem Božím), (dvakrát);
Hajja 'Ala-s-sálah (Pojďte rychle k modlitbě), (dvakrát a obrací tvář doprava);
Hajja 'Ala-l-faláh (Pojďte rychle k úspěchu), (dvakrát, obrací tvář doleva);
Alláhu Akbar (Bůh je největší ze všech), (dvakrát);
Lá lláha llla-l-láh (Není Boha kromě jediného a opravdového Boha), (jednou).
Když se svolává k časné ranní modlitbě, přidá vyvolávač jednu větu hned za část 5. Požadovaná věta zní takto:
As-salátu Chajrun Minan-naum. (Modlitba je lepší než spánek), (dvakrát).

Zároveň je podle přívlastku daném Bohu v Koránu tento jediný Bůh rovněž 45. Al-wasi (Všeobsáhlý) (Celkový počet Alláhových vlastností je podle islámského pojetí 99. Zbožným vzýváním těchto „krásných jmen", "al-Asma-ul Husnaa" získává muslim podle Mohamedova příslibu nárok na rajskou blaženost Korán 7:180. Číslice 45 označuje 45. vlastnost jediného Boha), jinými slovy jediný Bůh je všudypřítomný a plně o něm tudíž platí to, co bylo výše uvedeno u židovství o povinnosti nezabíjení žádného živého tvora vyjma naprosté nezbytnosti, protože zabíjením živých tvorů se dostáváme do sporu s všudypřítomným jediným Bohem. (viz. topic Židé v tomto fóru: http://www.filosofie.cz/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1134 )

Na základě výše uvedené vlastnosti všudypřítomnosti jediného Boha je možné podle mne rovněž řešit základní teoretický spor, který rozděluje islám na sunnitskou a šiitskou větev o realitě či nominalitě všech 99 vlastností jediného Boha (sifât) uvedených v Koránu.* Hodně zjednodušeně je možno konstatovat, že pro sunnity je v této otázce směrodatnou především realita mnohých Božích vlastností, zatímco pro šiity naopak realita jedinosti Boží podstaty.

V Šiitském Krédu z 10. století připouští jeho autor Sheikh Sadough, že Boží vlastnosti nemusejí být všechny věčné. Věčnými jsou pouze ty atributy, jež se týkají Alláhovy osoby, a to především jeho vlastnosti pozitivní. Tedy že je Alláh všemohoucí, vševědoucí, živý, všudypřítomný apod. Dále jsou věčné i jeho vlastnosti negativní: Že Alláh je neomezený, nestvořený, neměnný, neviditelný, nezávislý apod. Tyto osobní Alláhovy vlastnosti jsou totožné s jeho bytím. Věčnými však nejsou ty Alláhovy vlastnosti, které již předpokládají nějaká jsoucna stvořená v čase. Že je tedy Alláh Stvořitelem, mocným Ředitelem, milosrdným Slitovníkem, spravedlivým Soudcem atd.

Po tomto nástinu, zdůrazňujícím v duchu šiitské teologie Boží jedinost na úkor mnohosti Božích vlastností, přecházíme nyní do sunnitského naukového tábora, zdůrazňujícího naopak mnohost Božích vlastností, což se však podle šiitského pohledu děje na úkor Boží jedinosti. Hlavní idea sunnitského přístupu k danému problému spočívá v tom, že Boží vlastnosti nejsou pouhými slovy, ale že to jsou skutečně existující „věci". Pokud jde o atributy Boží podstaty (věčnost, moc, poznání atd.), existují tyto vlastnosti reálně v Bohu. Pokud jde o atributy Boží činnosti, existují tyto Boží vlastnosti ve věcech, které Bůh stvořil. Ze známějších sunnitských teologů zastává tento názor zejména Al-Ash'ari (Abu'l-Hasan al-Ash'ari; †935, Bagdád).

Podle mne řešením výše uvedeného sporu sunnitů a šiitů na základě boží vlastnosti jeho všudypřítomnosti uznávané jak šiity tak sunnity je, že jediný Bůh má ze svého pohledu jedinou všudypřítomnou podstatu přítomnou ve všech neživých věcech ale i živých tvorech, a tato jeho jediná všudypřítomná podstata z jeho pohledu se tak v našem světě z našeho hlediska živých tvorů projevuje jako reálná mnohost jednotlivostí a jedinců, a tedy i jako mnohost jeho vlastností z reálného pohledu živých tvorů. O reálnosti (tj. věcnosti či předmětnosti) Božích vlastností má podle mne totiž smysl hovořit pouze z pohledu živých tvorů (tj. stvořených jedinců) nikoliv z pohledu všudypřítomného, věčného (tj. nestvořeného), jediného Boha.

Nyní k nejspornější části islámské věrouky, kterou je tzv. džihád (jeden z nabízených překladů do evropských jazyků je i termín „posvátný zápas“ ) mečem (džihád bi’s-sajf) ve smyslu prosazování islámu různými podobami násilí, ať už represí vůči bezvěrcům na území islámského státu, vedením války za šíření víry, bojem proti strůjcům rozkladu zevnitř nebo, v dnešní době asi nejčastěji, obranou vůči vnějšímu nepříteli

Dvojí tvář Koránu: islámští vědci rozlišují súry, které pochází z dob pobytu Mohammeda v Mekce (tzv. Mekkánské období) a súry z období jeho pobytu v Medíně (tzv. Meddínské období). Súry z období Mekky jsou považovány za koncilové a mírumilovné. Súry z období v Medíně, kdy Mohammed dosáhl politické moci, jsou poznamenány netolerancí a užitím násilí. 1. Výzva k vraždám, zabíjení, tělesnému ubližování, válce: Súra 5,38: Zloději a zlodějce utněte ruce jejich…, Súra 24,2: Cizoložnici a cizoložníka zbičujte, každého s nich sto ranami!, Súra 24,4: Ty, kdo vrhají podezření na počestné ženy a pak nepřivedou čtyři svědky, zbičujte osmdesáti ranami…, Súra 2,178: Vám, kteří věříte, jest předepsán zákon krevní msty za zabití: svobodný muž za svobodného muže, otrok za otroka, žena za ženu. , Súra 2,216: A je vám předepsán také boj, i když je vám nepříjemný., Súra 2,244: Bojujte na stezce Boží (za Alláha)., Súra 4,74: A těm, kdož bojují na stezce Boží a budou zabiti či zvítězí, těm dáme odměnu nesmírnou. , Súra 4,104: Neochabujte v pronásledování těchto lidí v boji!, Súra 5,35: Vy, kteří věříte! Bojte se Boha a hledejte usilovně na Jeho cestě…, Súra 8,39 [text se shoduje s obsahem súry 2,193]: Bojujte tedy proti nim, aby už nebylo pokušení k odpadlictví a aby všechno náboženství bylo jen Boží (Alláha)., Súra 9,36: … nýbrž bojujte proti nevěřícím jako jeden muž, tak jako oni bojují proti vám jako jeden muž… , Súra 9,111: A oni bojují na cestě Boží – zabíjejí a jsou zabíjeni., Súra 47,35: Neochabujte a nevybízejte k míru, když máte převahu… , Súra 61: Bůh velice nenávidí, že říkáte něco, co neděláte, avšak Bůh věru miluje ty, kdož bojují na cestě Jeho v sevřeném šiku, jako by byli stavbou olovem spojenou. , 2. Urážky jiných vyznání, podněcování náboženské nesnášenlivosti: Súra 8, 55: Nejhoršími tvory před Bohem jsou ti, kdo byli ztvrzele nevěřící a stále ještě nevěří…, Súra 2,193: A bojujte proti nim, dokud nebude konec svádění od víry a dokud nebude všechno náboženství patřit Bohu (Alláhovi)., Súra 2,191: Zabíjejte je všude (tzn. nevěřící nepřátele), kde je dostihnete, a vyžeňte je z míst, odkud oni vás vyhnali…, Súra 8,12: Já vrhnu do srdcí těch, kdož nevěří, hrůzu a vy bijte je po šíjích a bijte je po všech, prstech!“, Súra 4,76: Ti, kdož uvěřili, bojují na stezce Boží, a ti, kdož neuvěřili, bojují na stezce modlářství. Bojujte proti nepřátelům satanovým., Súra 9,5: A až uplynou posvátné měsíce, pak zabíjejte modloslužebníky, kdekoliv je najdete, zajímejte je, obléhejte je a chystejte proti nim všemožné nástrahy!, Súra 9,123: Vy, kteří věříte! Bojujte proti těm z nevěřících, kteří jsou poblíže! Nechť ve vás naleznou tvrdost a vězte, že Bůh je na straně bohabojných!, 3. Výzva k mrzačení a tělesným trestům: Súra 5,38: Zloději a zlodějce utněte ruce jejich v odplatu za to, co provedli… , Súra 24,2: Cizoložnici a cizoložníka zbičujte, každého z nich sto ranami!, Súra 24,4: Ty, kdo vrhají podezření na počestné ženy a pak nepřivedou čtyři svědky, zbičujte osmdesáti ranami…, Súra 4,34: Muži zaujímají postavení nad ženami… A ty, jejichž neposlušnosti se obáváte, varujte a vykažte jim místa na spaní a bijte je!, 4. Porušování zásad rovnoprávnosti: Súra 2,228: …nicméně muži jsou o stupeň výše nad ženami…, Súra 4,34: Muži zaujímají postavení nad ženami… A ty, jejichž neposlušnosti se obáváte, varujte a vykažte jim místa na spaní a bijte je!, Súra 4,11: A Bůh vám stanoví o dětech vašich toto: synovi podíl rovný podílu dvou dcer; Súra 9,29: Bojujte proti těm, kdož nevěří v Boha a v den poslední a nezakazují to, co zakázal Bůh a Jeho posel, a kteří neuctívají náboženství pravdy, z těch, kterým se dostalo Písma – dokud nedají poplatek přímo vlastní rukou, jsouce poníženi., 5. Porušování všeobecných lidských práv: Súra 2,223: Ženy vaše jsou pro vás polem; vcházejte tedy na pole své, odkud chcete… , Súra 4,15: Proti těm z vašich žen, jež dopustí se hanebnosti, vezměte jako svědky čtyři z vás. A jestliže tito to dosvědčí, podržte ženy v domech, dokud smrt je nezavolá anebo Bůh (Alláh) pro ně nepřipraví najaké východisko. Porušení všeobecných práv osobnosti: Súra 33,36 A ani nevěřícímu, ani věřícímu není dána volba v záležitostech jejich, jakmil Bůh a posel Jeho věc jednou rozhodli…, Súra 33,50: Proroku! Dovolili jsme ti manželky tvé, jimž jsi dal obvěnění, a ty, jichž zmocnila se tvá pravice z těch, které ti Bůh dal jako kořist, a dále tvé sestřenice z otcovy strany a tvé sestřenice z matčiny strany, které se s tebou vystěhovaly – a každou ženu věřící, jestliže se sama darovala prorokovi, chce-li se sní prorok oženit – a to je výhradně pro tebe, nikoliv pro ostatní věřící., Súra 60,10: …a když zjistíte, že jsou věřící (ony), neposílejte je nazpět k nevěřícím, neboť jim nejsou dovoleny a ani oni nejsou dovoleni jim…, 7. Zamítnutí svobody náboženského vyznání: Súra 2,191: …svádění od víry je horší než zabití., Súra 2,217: …svádět od víry je horší než zabíjet., Súra 47,8: Na ty však, kdož neuvěřili, nechť padne neštěstí a nechť Bůh dá zbloudit dílům jejich!, 8. Různé súry: Súra 47, 4-5: A když se střetnete s nevěřícími, udeřte je do šíjí, a až jim způsobíte úplnou porážku, pevně je spoutejte!, Súra 48, 28: A on je ten, jenž vyslal posla Svého se správným vedením a s náboženstvím pravdivým, aby mu dal zvítězit nad každým jiným náboženstvím. A Bůh je svědkem dostačujícím (viz také 5.34), Súra 66, 9: Proroku, bojuj usilovně proti nevěřícím a pokrytcům a buď k nim přísný! Jejich útočištěm bude peklo – jak hnusný je to cíl konečný! , Súra 9, 123: Vy, kteří věříte! Bojujte proti těm z nevěřících, kteří jsou poblíže! Nechť ve vás naleznou tvrdost a vězte, že Bůh je na straně bohabojných! , Súra 8, 39: Bojujte tedy proti nim, aby už nebylo pokušení k odpadlictví a aby všechno náboženství bylo jen Boží. , Súra 98, 6: A věru ti, kdož jsou nevěřící z vlastníků Písma (tzn. Židé a křesťané)…. a to jsou ti nejhorší ze vešch stvoření!, Súra 4, 89: A přáli by si, abyste se stali nevěřícími, jako jsou oni,a abyste byli sejní. Neberte si mezi nimi přátele, dokud se nevystěhují na stezku Boží! A jestliže se obrátí zády, pak je chyťte a zabte, kdekoliv je naleznete! A neberte si z nich ani přátele, ani pomocníky…, Súra 2, 216: A je vám předepsán také boj, i když je vám nepříjemný. Je však možné, že je vám nepříjemné něco, co je pro vás dobré, a je možné, že milujete něco, co je pro vás špatné; jedině Bůh to zná, zatímco vy to neznáte. (Zde je míněn boj se zbraněmi) , Súra 4, 74: Nechť tedy bojují na stezce Boží ti, kdož kupují za život pozemský život budoucí! A těm, kdož bojují na stezce Boží a budou zabiti či zvítězí, těm dáme odměnu nesmírnou., Súra 9, 5: A až uplynou posvátné měsíce, pak zabíjejte modloslužebníky, kdekoliv je najdete, zajímejte je, obléhejte je a chystejte proti nim všemožné nástrahy! Jestliže se však kajícně obrátí, budou dodržovat modlitbu a dávat almužnu, nechte je jít cestou jejich, vždyť Bůh je věru odpouštějící, slitovný., Súra 9, 52: Co můžete pro nás očekávat jiného než jedinou ze dvou odměn překrásných (vítěztví nebo mučednická smrt, zatímco my pro vás očekáváme jedině to, že Bůh vás zasáhne trestem, jenž vás od Něho postihne rukama našima? Jen čekejte, my s vámi budeme také čekat.“, Súra 2,193: A bojujte proti nim, dokud nebude konec svádění od víry a dokud nebude všechno náboženství patřit Bohu., Súra 9, 111: A Bůh věru koupil od věřících jejich osoby i jejich majetky s tím, že jim budou dány zahrady. A oni bojují na cestě Boží – zabíjejí a jsou zabíjeni. …radujte se tedy z obchodu svého s Ním uzavřeného – a to úspěch je nesmírný. , Súra 4, 76: Ti, kdož uvěřili, bojují na stezce Boží, a ti, kdož neuvěřili, bojují na stezce Tághůta. Bojuje proti nepřátelům satanovým, vždyť slabé jsou proti vám úklady satanovy!, Súra 4, 84: Bojuj na stezce Boží, vždyť neponeseš přímě jiné než své vlastní… Povzbuzuj věřící.. , Súra 5,17: Věru jsou nevěřící ti, kdož říkají: „ Zajisté je Bohem Mesiáš, syn Mariin!“, Súra 5, 52: Vy, kteří věříte! Neberte si židy a křesťany jako přátele… , Súra 3, 118: Vy, kteří věříte! Neberte si jako důvěrníky nikoho kromě lidí z vás!, Súra 9, 41: Jděte v boj lehčí i těžší a bojujte majetky i osobami na své cestě Boží., Súra 4, 104: Neochabujte v pronásledování těchto lidí! A jestliže vy strádáte, strádají i oni“, Súra 47, 35: Neochabujete a nevybízejte k míru, když máte převahu…, Súra 5, 38 (42): Zloději a zlodějce utněte ruce jejich v odplatu za to, co provedli, jako varovný příklad od Boha! A Bůh je mocný, moudrý. , Súra 4, 89: …a jestliže se obrátí zády, pak je chyťte a zabte, kdekoliv je naleznete!

Důsledkem shora uvedených represivních částí Koránu je, že v islámských státech nejsou tolerována jiná náboženství kromě islámu než křesťanské a židovské, která jsou však značně znevýhodněna proti islámu, jiná náboženství a ateismus jsou netolerována, jsou zde používány kruté tresty jako bičování, utínání rukou a nohou, veřejné popravy, jsou zde znevýhodňovány ženy, které musí chodit zahalené, nesmí vycházet bez doprovodu, nesmí chodit do zaměstnání, mohou být mužem za určitých podmínek bity, jsou znevýhodněny v dědickém právu, je krutě trestána manželská nevěra, je často používána ženská obřízka, muslimka si nemůže vzít nemuslima, muslim si může vzít pouze muslimku, křesťanku nebo židovku, platí zde přísná segregace pohlaví, patriarchát a krevní msta, odpadnutí od islámu je trestáno smrtí, krutě je trestána rovněž misijní činnost zaměřená na odpadnutí od víry, je obtížná integrace muslimských imigrantů do západní společnosti, vytvářejí zde paralelní společnosti. Muslimové mohou v zájmu islámu nevěřícím lhát (taqueya, mnozí islámští představitelé používají jiné argumenty směrem k západní společnosti a směrem k muslimům), v případě pokání je také možno zrušit přísahu ve jménu Boha, kterou muslim učinil.

Podle odhadů je 10-15% muslimů (120-225 milionů lidí) přívrženci radikálního islámu a mnohem větší podíl muslimů zastává antižidovský a antiamerikanistický postoj. I přes proklamovanou mírumilovnost (a dá se předpokládat, že mírumilovní muslimové odmítající útočnou válku jsou většinoví) islámu a jeho představitelů, jsou často představitelé radikálního islámu velmi aktivní vůdčí silou. Podle radikálních islamistů, je dovoleno použití násilí při šíření islámu. Islám rozděluje svět na dvě části. Darul Harb (země války) a Darul Islam (země islámu). Darul Harb je zemí bezvěrců, muslimové jsou radikály žádáni, aby do těchto zemí pronikali, obraceli je na svou víru a sami se množili, dokud se jejich počet nezvýší, a poté začali s válkou a bojovali a zabíjeli lidi, ustanovili islám jako náboženství a připojili tuto zemi k Darul Islam. V tomto smyslu jsou mirumilovné Súry Mekkánského období radikály vykládány jako Súry platné v období, kdy je islám slabý, a shora uvedené násilné Súry Meddinského období mají být podle radikálů uplatňovány v době, kdy muslimové jsou silní a mohou vést válku proti nevěřícím. Podle radikálů je také možno zrušit jakoukoliv smlouvu s nevěřícími, nedodržet jim dané slovo (Zproštění od Boha a posla Jeho pro ty z modloslužebníků, s nimiž jste uzavřeli úmluvu Súra 9,1).

K výše uvedeným represivním Sůrám Meddinského období Koránu, které využívají jako základ své ideologie islámští teroristé, je možné uvést, že jediný všudypřítomný Bůh, je-li všudypřítomný, je přítomný rovněž ve válkách, násilí, sporech aj. zlu či v jejich teologickém zosobnění náboženstvím obvykle nazývaného Ďáblem, Satanem apod. (Podle mne jde o zosobnění neosobní vlastnosti absolutního vakua, vzduchoprázdna čili ničeho, které je podstatou všech ničivých dějů v našem Vesmíru směřující jej k zpátky k počátku, tedy k oddělení pralátek elektromagnetického vlnění, např. světla a absolutního vakua, jejichž smíšením vznikla při velkém třesku hmota, tedy náš Vesmír.) Jinými slovy i války, násilí aj. zlo, tj. zbytečné srážky v našem světě, mají z pohledu všudypřítomného jediného Boha svůj smysl. Ďábla nelze totiž přesvědčit jinak než silou, a to silou zbraní spojenou však se silou mravní. Takto Ďábla přesvědčuje již od vzniku našeho Vesmíru i sám všudypřítomný jediný Bůh a my ho v tom máme napodobovat. Nemáme tudíž podléhat slabosti, zbabělosti, bezradnosti, zoufalství či apatii a máme být vždy připraveni k mravnímu boji i s použitím násilí pro správnou věc. V tom je třeba vidět smysl Ďábla, který je rovněž součástí všudypřítomného Boha, který jím neustále zkouší naši odvahu, sílu a mravnost. Mravní boj proti útočníkům podle mne znamená možnost útočníky z řad lidí při ochraně svého života v nezbytném rozsahu zranit, nikoliv však zabít, čímž by ztratil náš boj mravní povahu a podlehli bychom Ďáblu, jinými slovy zapletli bychom se do věčného koloběhu krevní msty.

I Mohamed splňoval podle mne výše uvedenou jedinou prokazatelně jistou pravdu v našem životě, že toužil žít ve světě, kde by se měli všichni rádi, což dosvědčují ustanovení Koránu o blízkosti všech muslimů navzájem, např. viz. pomáhání chudým prostřednictvím náboženské daně zakát. Avšak prvním zabitím člověka upadl stejně jako před ním Mojžíš a před ním a po něm Židé při obsazování území Země zaslíbené, Izraele do nepřerušitelného koloběhu krevní msty platící na Blízkém východě od pradávna a nezbývalo mu než použít násilí k ochraně vlastního krevní mstou ohroženého života a stupňovat poté zabíjení. Tedy snažit se o ustavení ideální společnosti islámu násilím a válkami proti vnějšímu nepříteli. Byl nucen tedy volit mezi smrtí svou a svých blízkých a smrtí jiných lidí, čímž se ocitl v neřešitelném dilematu, který se pokusil vyřešit islámem, náboženstvím obsaženým v Koránu.

Souhlasím tudíž s Koránem, že války mají svůj smysl, nesouhlasím však s radikálními islamisty a Súrami Meddinského období v Koránu, že k míru a sjednocení všech zemí světa v jediném všudypřítomném Bohu (muslimové nemají žádného „Aláha“, ale stejného Boha jako my – „alláh“ je stažený tvar „al-iláh“, iláh – bůh, božstvo, tzn. „ten, jediný, Bůh“) v Darul Islam (zemi islámu) vede v případě nevinného čili spravedlivého člověka zabíjení jiných lidí.


Pozn.:

*Vlastnosti jediného Boha uvedená v Koránu jsou následující: 1. Ar-rahman (Milosrdný); 2. Ar-rahim (Slitovný); 3. Al-malik (Král); 4. Al-qudus (Svatý); 5. As-salam (Mír); 6. Al-mumin (Dárce víry); 7. Al-muhaymin (Ochránce); 8. Al-aziz (Nepřemožitelný); 9. Al-džabbar (Nutící); 10. Al-mutakabbir (Majestátný); 11. Al-khaliq (Stvořitel); 12. Al-bari (Vývojce); 13. Al-musawwir (Dávající podobu); 14. Al-ghaffar (Promíjející); 15. Al-qahhar (Vítěz); 16. Al-wahhab (Žehnající); 17. Ar-razzaq (Prozřetelný); 18. Al-fattah (Řešící problémy); 19. Al-´alim (Vševědoucí); 20. Al-qabid (Omezující); 21. Al-basit (Rozšiřující); 22. Al-khafid (Zmenšující); 23. Al-rafi (Vyvyšující); 24. Al-muizz (Dárce slávy); 25. Al-muzzil (Ponižující); 26. As-sami (Vše slyšící); 27. Al-basir (Vše vidící); 28. Al-hakam (Soudce); 29. Al-´adl (Spravedlivý); 30. Al-latif (Jemný); 31. Al-khabir (Znalý); 32. Al-halim (Shovívavý); 33. Al-azim (Převeliký); 34. Al-ghafur (Promíjející); 35. Ash-shakur (Vděčný); 36. Al-´ali (Nejvyšší); 37. Al-kabir (Veliký); 38. Al-hafiz (Strážce); 39. Al-muqit (Živitel); 40. Al-hasib (Zúčtovatel); 41. Al-džalil (Vznešený); 42. Al-karim (Štědrý); 43. Al-raqib (Dohlížející); 44. Al-mudžib (Odpovídající); 45. Al-wasi (Všeobsáhlý); 46. Al-hakim (Moudrý); 47. Al-wadud (Milující); 48. Al-madžid (Slavný); 49. Al-baith (Křísitel); 50. Ash-shahid (Svědek); 51. Al-haqq (Pravda); 52. Al-wakil (Správce); 53. Al-qaw (Silný); 54. Al-matin (Pevný); 55. Al-wali (Přítel); 56. Al-hamid (Chvályhodný); 57. Al-muhsi (Počítající); 58. Al-mubdi (Originální); 59. Al-muid (Obnovující); 60. Al-muhyi (Dárce života); 61. Al-mumit (Tvůrce smrti); 62. Al-hayy (Živoucí); 63. Al-qayyum (Svébytný); 64. Al-wadžid (Nalézající); 65. Al-madžid (Noblesní); 66. Al-wahid (Jediný); 67. Al-ahad (Jeden); 68. As-samad (Věčný); 69. Al-qadir (Schopný); 70. Al-muqtadir (Plný moci); 71. Al-muqaddim (Cílevědomý); 72. Al-muakhkhir (Vyčkávající); 73. Al-awwal (První); 74. Al-akhir (Poslední); 75. Al-zahir (Zřejmý); 76. Al-batin (Skrytý); 77. Al-wali (Řídící); 78. Al-mutaali (Vyvýšený); 79. Al-barr (Pramen všeho dobra); 80. At-tawwab (Přijímající lítost); 81. Al-muntaqim (Mstitel); 82. Al-afuw (Promíjející); 83. Ar-rauf (Soucitný); 84. Malik-ul-mulk (Svrchovaný věčně); 85. Dhul-džalal-wal-ikram (Pán štědrosti); 86. Al-muksit (Vyrovnaný); 87. Al-džami (Shromažďující); 88. Al-ghani (Soběstačný); 89. Al-mughni (Obohacující); 90. Al-mani (Předcházející); 91. Al-darr (Působící úzkost); 92. An-nafi (Dárce prospěchu); 93. An-nur (Světlo); 94. Al-hadi (Vedoucí); 95. Al-badi (Nesrovnatelný); 96. Al-baqi (Nekonečný); 97. Al-warith (Nejvyšší vlastník); 98.Ar-rashid (Správný); 99.As-sabor (Trpělivý). Jako 100. jméno Boží uvádějí muslimové buď „Alláh" nebo ho považují za neznámé. Křesťané žijící v islámském prostředí připojují k výčtu Božích jmen jako 100. jméno „Ath-thalouth al-muqaddas" (Třikrát Svatý, Trojjediný).

Literatura:

Šema Jisra'el, http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0ema_Jisra%27el

Desatero, http://cs.wikipedia.org/wiki/Desatero

Hana Mayerová, Článek Cedaka ekonomický systém a etická micva, Časopis Maskil, s.8, číslo 8, ročník 5769, http://www.maskil.cz/5769-8/index.htm

Benjamin Kuras, Zakázané ovoce vědění, Bible jako drama a terapie, G plus G, s.r.o., Praha 2003, s. 190 a násl. a s. 216 a násl.

http://www.blisty.cz/art/38285.html , http://eretz.cz/content/view/5153/43/ , http://www.islamweb.cz/objevte_islam/indexp.htm ,

http://home.graffiti.net/budoucnost-evropy:graffiti.net/roz/islam_cr.html ,

http://www.distance.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=6&idc=25&Itemid=9 , http://cs.wikipedia.org/wiki/Isl%C3%A1m

(viz. též www.filosofierovnovahy.sweb.cz )
1   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Miloslav Bažant Posted - 22/06/2009 : 07:27:21
Dalibore.


O Koránu hovořit nebudu, ten mluví sám za sebe. Bodu se tedy zaobírat jen tím, co je tučné,čili tvoje.
Absolutní vacuum,čili dle tebe nic,je dle tebe původcem všeho zla. Zajímavé. Jaké jsou tvoje praktické skušenosti s absolutním vacuuem? Jak jsi absolutní vacuum skoumal? Jak jsi došel k tomu, že absolutní vacuum je rovné ničemu a jak jsi došel k tomu, že toto nic je původcem všeho zla???
Absolutní vacuum je všude kolem nás i v nás samých.Pokud bys mohl zvětšit atom a zastavit jeho pohyb,pak bys viděl jeho jádro a elektrony a to vše v prázdném prostoru,který je pro náš rozměr absolutním vacuuem . Kdybys toto zvětšil ještě více, poznal bys, že i v tom vacuu cosi je a navíc jsou zde gravitační vztahy. Čili nikdy to není úplné nic. Pokud bys zmenšil náš vesmír a sledoval toto z vyššího rozměru, pak bys našel naprosto totéž. Viděl bys slunce jako jádra a planety,jako elektrony a z hlediska vyššího rozměru by mezi těmito vesmírnými tělesy bylo absolutní vacuum. Z hlediska našeho rozměru však totéž absolutním vacuuem není. Dosažení absolutního vacuua laboratorně není reálné. Snad a nejsem si tím jistý by se takového stavu mohlo dosáhnout při teplotě absolutní nuly,kdy by se zastavil pohyb částic a tyto by se přestaly projevovat energií. Jenže ani tak by se toto nerovnalo ničemu, protože ty částice by tam stále byly. Já jsem jen zámečník a ve fyzice mám velké mezery a možná se mýlím v mnohém,ale stavět teorii na čemsi co je naprosto neuchopitelném bych si nedovolil. Ty jsi člověk vysoce vzdělaný (alespoň doufám a věřím, že jsi o sobě udal správné informace) a přesto jsi dokázal postavit teorii na tak vratkých základech a navíc zcela nepochopitelně vyvodit, že to nic je původcem veškerého zla. Nediv se potom, že tvoje vývody nedokáži pochopit.
Dle mého názoru je původcem všeho zla zneužití schopností ve prospěch svého já a uznané pravdy,čili moc lidská. Moc přírodní je využití schopností ve prospěch přežití jedince či druhu. I když toto vede k zabíjení, není možno to považovat za zlo. Moc přírodní přináleží i člověku ,ale ta moc lidská je čímsi navíc, co vede k zbytečnému zabíjení a to i člověka člověkem.To zlo nemá vůbec nic společného s nějakým absolutním vacuuem,ale s lidským myšlením,které díky funkci slova dalo člověku možnost stvořit pravdy, třeba i tu muslimskou,křesťanskou, židovskou a další, třeba komunistickou. Ty schvaluješ válku jako prostředek prosazení uznané pravdy,čili schvaluješ zlo. Já nikoliv. Pro mne má život větší cenu, než jakákoliv pravda a pravdy jsou pro mne jen poznáním,které může být správné, či chybné a to v celku, či v určitých částech.
Tvého cíle,čili bezstressové společnosti je možno dosáhnout pouze odstraněním rozdělující funkce pravd a tím potřeby znužití schopností v jejich prospěch. Vacuum je v tom nevinně a bez něj by se zhroutil vesmír i hmota.


MB

www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum © (c) 2009 webmaster Go To Top Of Page
Snitz Forums 2000